Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Drunkenvalley said:

Så du skriv at det ikkje har nokon reell relevanse? Baker seie også:

Dette er jo openbart kva du prøver mistolke uten å forstå kva han seie.

 

Du klamrer deg til halmstrå, og det er lov det, men han sier rett ut at han har sagt det dokumentet jeg viser til sier:

Quote

Fentanyl - 11 . He said, "that's pretty high." This level of fentanyl can cause pulmonary edema. Mr. Floyd's lungs were 2-3x their normal weight at autopsy. That is a fatal level of fentanyl under normal circumstances

Hvis du har fått for deg at det er slik at en dose fentanyl som vanligvis normalt er  dødelig plutselig ikke er potensielt dødelig fordi det er "andre omstendigheter" så er det ... en "oppsiktsvekkende" forståelse av hvordan overdoser av opiater fungerer.

La oss se igjen på din originale påstand, som er kjernen her...

Quote

Og når det gjelder gjentatte løgnen at George Floyd hadde dødelige mengder narkotika i kroppen...

Påstår du fortsatt at det er en løgn at George floyd hadde dødelige mengder narkotika i kroppen? Etter at du har vist et klipp hvor Baker sier at George Floyd hadde en mengde fentanyl i kroppen som normalt sett er dødelig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Yessmann said:

Har du sett hele bodycam-videoen av Floyd-pågripelsen? Jeg vil si politiet både var empatisk og høflig overfor Floyd - ihvertfall frem til Chauvin holdt kneet merkelig lenge på Floyds nakke.

Også en viktig "detalj" som kommer frem av hele bodycam:

George Floyd sier "I can't breathe, I'm getting choked man!" Lenge før noen bruker fysisk makt. Etter å ha ropt dette mange ganger (og jeg antar at han ikke lyver her, han ser oppriktig ut som en mann med panikk som faktisk opplever å bli kvalt) sier han til slutt at han vil ligge på bakken, som han får lov til, og blir holdt fast der.

Politiet ringer på dette tidspunktet etter ambulanse, og oppgraderer et minutt senere til "kode 3" med akutt fare for tap av liv. Dessverre tar det over 7 minutter før ambulansen kommer, og siden Floyd hadde løyet om at han ikke var påvirket av narkotika får han ikke naloxone/Narcan, en opiat-antagonist. Politiet skjønte jo at han var helt fjern av narkotika, men mistenker PCP på grunn av oppførsel, og ikke speedball som han egentlig hadde tatt.

Merkelig å ringe etter ambulanse og be om snarlig hjelp og si at det er krise flere ganger i løpet av et drap....?

Noen vil kanskje si at Floyd bare lyver om at han ikke fikk puste og hadde åndenød før han lå på bakken, og at det kun er de gangene han sier det når han er på bakken som er sant? Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut, spesielt når man ser klippet. Han har jo helt panikk, stakkars. Hvis lungene har fylt seg med væske slik de kan gjøre når man tar overdose med fentanyl, så er det ikke så rart om han opplevde at oksygentilførselen ble dårlig. Sammen med et defekt hjerte blir det neppe bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
delfin skrev (21 minutter siden):

Merkelig å ringe etter ambulanse og be om snarlig hjelp og si at det er krise flere ganger i løpet av et drap....?

Tja, merkelig å sitte tre mann oppå en mann som ligger rolig og trenger helsehjelp. Samt å plassere kneet sitt på nakken til en som angivelig lider av åndenød?

Man er definitivt ikke sensitiv overfor "pasientens" helsetilstand. Helt klart mange faktorer som spiller inn for at noen skal dø på den måten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Synes det er merkelig at Chauvin dømmes like strengt som om han skulle tatt pistolen og skutt han i bakhodet mens han lå på bakken, og ikke dømmes kun for uaktsomt drap, noe dette egentlig ligner på.

Han dømmes for The second-degree unintentional murder charge alleged Chauvin caused Floyd's death "without intent" while committing or attempting to commit felony third-degree assault.

MAO- uaktsomt drap, ikke som du sier

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, mandodiao said:

Tja, merkelig å sitte tre mann oppå en mann som ligger rolig og trenger helsehjelp. Samt å plassere kneet sitt på nakken til en som angivelig lider av åndenød?

Man er definitivt ikke sensitiv overfor "pasientens" helsetilstand. Helt klart mange faktorer som spiller inn for at noen skal dø på den måten.

 

Floyd var SVÆR, og de trodde han var ruset på PCP (sier de i videoen i alle fall). PCP er et stoff som gjør folk helt rabiate, og jeg er ikke den som moraliserer om narkotikabruk. PCP er spesielt.

Crazy pcp man - YouTube

Hvis Floyd hadde tatt PCP ville det vært langt bedre for ham å ligge i ro (han var veldig oppkavet og ville ligge på bakken) og er man ruset på PCP oppfører man seg ikke rasjonelt.

Det å plassere et kne i nakken blokkerer ikke luftveiene, selv om det er veldig ubehagelig. Etter at han mistet bevisstheten er det en annen sak, men samtidig en avveing når det gjelder sikkerheten til politifolkene. Det var også en svær mobb rundt som trolig ikke gjorde saken bedre. Politifolkene trodde nok (og håpet nok) at ambulansen ville komme mye raskere enn den gjorde, og avgjørelsen var nok "vi holder ham fast til ambulansen kommer". At det skulle ta så lang tid var nok ikke noe noen ønsket.

I et hypotetisk tilfelle hvor Chauvin hadde gitt CPR til COVID-positive Floyd etter at han mistet bevisstheten tror jeg ikke det hadde vært nok til å redde livet hans, men det hadde i alle fall tatt seg langt bedre ut på video.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (2 minutter siden):

Det å plassere et kne i nakken blokkerer ikke luftveiene, selv om det er veldig ubehagelig. Etter at han mistet bevisstheten er det en annen sak, men samtidig en avveing når det gjelder sikkerheten til politifolkene. Det var også en svær mobb rundt som trolig ikke gjorde saken bedre. Politifolkene trodde nok (og håpet nok) at ambulansen ville komme mye raskere enn den gjorde, og avgjørelsen var nok "vi holder ham fast til ambulansen kommer". At det skulle ta så lang tid var nok ikke noe noen ønsket.

 

Hvordan skulle de løst det inni ambulansen, dersom vurderingen er at denne gjerningsmannen må holdes nede på denne måten? 

 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Var vel 2 andre charges også, og en total strafferamme på over 40 år. Synes det høres brutalt ut for uaktsomt drap.

Ingen av charges hevder at Chauvin mente  å drepe Floyd, tvertimot.  Strafferammene har ingenting å gjøre med påstanden din,  folk straffes hardt i USA.  Amerikanere mener strafferammene er utrolig lavt i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Baranladion said:

Hvordan skulle de løst det inni ambulansen, dersom vurderingen er at denne gjerningsmannen må holdes nede på denne måten? 

 

Det blir "neste steg" og bare spekulering men de har i alle fall mange flere muligheter til å sedere og denslags om det er nødvendig, pluss at de har bårer med "straps" og mye annet. Det psykologiske i å ligge på en båre og føle at man får hjelp har nok mye å si også, og ambulansepersonell er bedre trent til å håndtere slikt.

En annen faktor er at publikum hadde roet seg (og situasjonen hadde roet seg).

Akkurat hva som hadde skjedd kan jeg ikke svare på, og blir vel utenfor tema her. Kontrollen forsvant totalt i det øyeblikket Floyd mistet bevisstheten.

Lenke til kommentar
delfin skrev (1 time siden):

Floyd var SVÆR, og de trodde han var ruset på PCP (sier de i videoen i alle fall). PCP er et stoff som gjør folk helt rabiate, og jeg er ikke den som moraliserer om narkotikabruk. PCP er spesielt.

Crazy pcp man - YouTube

Hvis Floyd hadde tatt PCP ville det vært langt bedre for ham å ligge i ro (han var veldig oppkavet og ville ligge på bakken) og er man ruset på PCP oppfører man seg ikke rasjonelt.

Det å plassere et kne i nakken blokkerer ikke luftveiene, selv om det er veldig ubehagelig. Etter at han mistet bevisstheten er det en annen sak, men samtidig en avveing når det gjelder sikkerheten til politifolkene. Det var også en svær mobb rundt som trolig ikke gjorde saken bedre. Politifolkene trodde nok (og håpet nok) at ambulansen ville komme mye raskere enn den gjorde, og avgjørelsen var nok "vi holder ham fast til ambulansen kommer". At det skulle ta så lang tid var nok ikke noe noen ønsket.

I et hypotetisk tilfelle hvor Chauvin hadde gitt CPR til COVID-positive Floyd etter at han mistet bevisstheten tror jeg ikke det hadde vært nok til å redde livet hans, men det hadde i alle fall tatt seg langt bedre ut på video.

Han var stor, men ikke spesielt utagerende, utover hva politi bør være skikket til å håndtere, også med tanke på PCP-rus/psykose.  Noe som ikke er relevant, siden han ikke var på PCP og heller ikke var psykotisk. I så tilfelle kan man tro hva man vil. 

Er det deg i videoen ? har du mye erfaring med PCP ? hvorfor er din erfaring med PCP relevant?

Rent fysisk hadde de god kontroll på han.

Du mener den "svære" "mobben", av noen få tilskuere?  jada sikkert stressende, men de hadde "god" kontroll på de også. Og så vidt jeg kan se påvirket ikke de selve pågripelsen. (kunne helt klart håndert tilskuerene bedre også)

Jeg har mange år med erfaring fra grappling, så jeg vet godt hva som skjer når man blokkerer arteriene til hodet. Dette har rent fysiologisk samme effekt som å blokkere luftveier, bare det tar enda kortere tid. Altså å redusere oksygenflyt til hjernen, som gjør at man sovner inn. Har du blitt "kvelt" av f.eks en rare naked choke?

Det tok sikkert for lang tid. Som gir de invloverte god tid til å vurdere og justere tiltakene sine. Det gjorde de ikke.

I et hypotetisk tilfelle hvor Chauvin hadde justert grepet sitt, og lent seg på at det var nok å bare holde Floyd fast, så tror jeg Floyd hadde fått større odds for å overleve i utgangspunktet, samt ambulansepersonellet hadde fått bedre tid til å jobbe med han.

 

Hehe, elendig diskusjon egentlig, men litt gøy å kverulere mot hverandre.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
delfin skrev (1 time siden):

Det blir "neste steg" og bare spekulering men de har i alle fall mange flere muligheter til å sedere og denslags om det er nødvendig, pluss at de har bårer med "straps" og mye annet. Det psykologiske i å ligge på en båre og føle at man får hjelp har nok mye å si også, og ambulansepersonell er bedre trent til å håndtere slikt.

En annen faktor er at publikum hadde roet seg (og situasjonen hadde roet seg).

Akkurat hva som hadde skjedd kan jeg ikke svare på, og blir vel utenfor tema her. Kontrollen forsvant totalt i det øyeblikket Floyd mistet bevisstheten.

Poenget mitt er at man hadde ikke trengt å bruke denne volden, og ihvertfall ikke i så stor grad. En mann som ligger bakbundet på bakken trenger du ikke holde kneet på nakken til, det hadde fint holdt og sittet ved han og forsøkt og roet han ned, og heller plassert kneet der, hvis han utagerte.  Å lenge han fast til noe, slik ambulansen måtte gjort, hadde også fungert. 

Når det er sagt, så tror jeg på ingen måte ønskelig utfall var å bruke for mye makt, og det er ikke sikkert han heller presset kneet ned, det kan hende det bare "hvilte" på nakken. Utfallet ble uansett død, uansett om det skjedde av rusmidler, eller presset mot nakken eller en kombinasjon av disse.  At han dømmes, og at det settes fokus på unødvendig maktbruk er bra, om straffen burde vært 40 år mener jeg helt klart er oppe til diskusjon. 

Politiet MÅ bruke makt, og dersom resultatet er 40 år i fengselt hvis de feilberegner så er det også uheldig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, mandodiao said:

Han var stor, men ikke spesielt utagerende, utover hva politi bør være skikket til å håndtere, også med tanke på PCP-rus/psykose.  Noe som ikke er relevant, siden han ikke var på PCP og heller ikke var psykotisk. I så tilfelle kan man tro hva man vil. 

Er det deg i videoen ? har du mye erfaring med PCP ? hvorfor er din erfaring med PCP relevant?

Rent fysisk hadde de god kontroll på han.

Du mener den "svære" "mobben", av noen få tilskuere?  jada sikkert stressende, men de hadde "god" kontroll på de også. Og så vidt jeg kan se påvirket ikke de selve pågripelsen. (kunne helt klart håndert tilskuerene bedre også)

Jeg har mange år med erfaring fra grappling, så jeg vet godt hva som skjer når man blokkerer arteriene til hodet. Dette har rent fysiologisk samme effekt som å blokkere luftveier, bare det tar enda kortere tid. Altså å redusere oksygenflyt til hjernen, som gjør at man sovner inn. Har du blitt "kvelt" av f.eks en rare naked choke?

Det tok sikkert for lang tid. Som gir de invloverte god tid til å vurdere og justere tiltakene sine. Det gjorde de ikke.

I et hypotetisk tilfelle hvor Chauvin hadde justert grepet sitt, og lent seg på at det var nok å bare holde Floyd fast, så tror jeg Floyd hadde fått større odds for å overleve i utgangspunktet, samt ambulansepersonellet hadde fått bedre tid til å jobbe med han.

 

Hehe, elendig diskusjon egentlig, men litt gøy å kverulere mot hverandre.

 

Hindsight 20/20 at han var ruset på fentanyl og meth og ikke PCP, de trodde det var PCP da det skjedde (og snakker om det i videoen).

Selvfølgelig er det ikke meg i videoen...? Det er et eksempel på hva folk som tar PCP er troende til, og Floyd var på ingen måte "rolig og kontrollert". Det er ikke min erfaring, det er et eksempel. Du må gjerne google litt. De fikk ikke Floyd inn i bilen og han skrek hele tiden og "I can't breathe man!" der han åpenbart kunne puste. Tror du at han lyver når han sier de tingene forresten?

Jeg har ikke mange år erfaring med grappling men fikk noen til å gjøre det Chauvin gjør i videoen på meg. Riktig nok en jente som var lett men hun brukte hele kroppsvekten. Jeg kan si at det var jævlig vondt (mest på den siden av ansiktet som var i bakken) men jeg merket ingen ting på pust ELLER noe markant tap i blodtilførsel. Jeg orket ikke mer enn 30 sekunder siden det var såpass ubehagelig men hun brukte all vekt. Jeg merket ingen blokkering av arterier, men jeg har ikke ekspert. Har du klart å blokkere noens arterier ved å trykke med kne/legg på noen bakfra? Jeg skjønner ikke helt hvordan det går, for "vi" klarte det ikke selv om jeg forsøkte så godt jeg kunne å gjenskape bildene. Ved et ekte "choke" går det fort ja, dersom man faktisk blokkerer blodtilførsel ved å komprimere arteriene, men de er godt beskyttet fra den vinkelen? Jeg har faktisk forsøkt å bli "kvelt" også i veldig kort tid og da merket jeg det svimlet fort.

Når det gjelder om et justert grep hadde gjort noe for Floyd så tror jeg ikke det, på det tidspunktet hadde hjertet allerede stoppet (?) og da pumper ikke blodet uansett.

Jeg synes ikke diskusjonen vår er elendig :) Den delen der du spør om det er meg med PCP er nok det, men resten er bra? Gøy at du har erfaring med grappling også så kan du kanskje forklare litt hvordan man kveles i den posisjonen som Floyd lå med et kne bakfra? Jeg prøvde som sagt, men skjønner det ikke. Har du prøvd å utsettes for en "knee restraint"?

Jeg synes en veldig viktig detalj (som først kom skikkelig frem etter at alle videoer ble sluppet) er hvordan Floyd  gjentatte ganger skriker og sier "Please man, I can't fucking breathe! Aaaagh! Aaaaaaah!" lenge før noen gjør noen som helst "restraint". Hvis man antar at han ikke driver skuespill og lyver, så har han allerede der åndenød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Baranladion said:

Poenget mitt er at man hadde ikke trengt å bruke denne volden, og ihvertfall ikke i så stor grad. En mann som ligger bakbundet på bakken trenger du ikke holde kneet på nakken til, det hadde fint holdt og sittet ved han og forsøkt og roet han ned, og heller plassert kneet der, hvis han utagerte.  Å lenge han fast til noe, slik ambulansen måtte gjort, hadde også fungert. 

Når det er sagt, så tror jeg på ingen måte ønskelig utfall var å bruke for mye makt, og det er ikke sikkert han heller presset kneet ned, det kan hende det bare "hvilte" på nakken. Utfallet ble uansett død, uansett om det skjedde av rusmidler, eller presset mot nakken eller en kombinasjon av disse.  At han dømmes, og at det settes fokus på unødvendig maktbruk er bra, om straffen burde vært 40 år mener jeg helt klart er oppe til diskusjon. 

Politiet MÅ bruke makt, og dersom resultatet er 40 år i fengselt hvis de feilberegner så er det også uheldig.

 

 

Hvis vi snakker om perioden fra han ble lagt i bakken og han sluttet å sparke etc. så er vi enige tror jeg :) Det gikk ikke veldig lang tid fra de klarte å få kontroll på ham og han sluttet å gjøre motstand til han mistet bevisstheten dog. Det var sparking og "I can't breathe!" og han prøvde å vri seg unna helt til like før han "forsvant". Hadde de hatt noe som kunne uskadeliggjøre ham og holde ham på bakken uten å gjøre motstand tror jeg de hadde gjort det.

Jeg tror kneet ble brukt slik det er naturlig å bruke det for en som "må" holde kontroll på noen, hardere når han prøvde å gjøre motstand, og lettere når han ga seg. Hadde han satt seg i bilen og beholdt roen hadde han vært i live i dag, men det er jo lett å forstå hvorfor han ikke gjør det dersom man legger til grunn at han allerede på det tidspunktet faktisk ble "kvalt" på grunn av lungeødem eller andre årsaker og hadde panikk. Det ser veldig ut som en mann i full panikk som kjemper for livet på videoen, men det er umulig for politiet å vite.

Etter at Floyd mistet bevisstheten burde de opptrådt annerledes, men de håpte vel ambulansen skulle komme så fort som mulig og ventet bare. Jeg tror han hadde dødd uansett hva de hadde gjort etter at han mistet bevisstheten og er uenig i at Chauvin er skyldig i noe i nærheten av så grovt som det han er dømt for, men er enig i at han burde straffes for unødvendig maktbruk etter at Floyd sluttet å kjempe...

Som du sier; politiet må bruke makt, og spesielt når de har med folk som er dobbelt så store som dem som er veldig rusede, og det er veldig mye lettere å være etterpåklok enn å vurdere alt helt riktig når man er midt oppe i en situasjon med en mann som motsetter seg arrest og som de ikke får kontroll på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (9 minutter siden):

Hindsight 20/20 at han var ruset på fentanyl og meth og ikke PCP, de trodde det var PCP da det skjedde (og snakker om det i videoen).

Selvfølgelig er det ikke meg i videoen...? Det er et eksempel på hva folk som tar PCP er troende til, og Floyd var på ingen måte "rolig og kontrollert". Det er ikke min erfaring, det er et eksempel. Du må gjerne google litt. De fikk ikke Floyd inn i bilen og han skrek hele tiden og "I can't breathe man!" der han åpenbart kunne puste. Tror du at han lyver når han sier de tingene forresten?

Jeg har ikke mange år erfaring med grappling men fikk noen til å gjøre det Chauvin gjør i videoen på meg. Riktig nok en jente som var lett men hun brukte hele kroppsvekten. Jeg kan si at det var jævlig vondt (mest på den siden av ansiktet som var i bakken) men jeg merket ingen ting på pust ELLER noe markant tap i blodtilførsel. Jeg orket ikke mer enn 30 sekunder siden det var såpass ubehagelig men hun brukte all vekt. Jeg merket ingen blokkering av arterier, men jeg har ikke ekspert. Har du klart å blokkere noens arterier ved å trykke med kne/legg på noen bakfra? Jeg skjønner ikke helt hvordan det går, for "vi" klarte det ikke selv om jeg forsøkte så godt jeg kunne å gjenskape bildene. Ved et ekte "choke" går det fort ja, dersom man faktisk blokkerer blodtilførsel ved å komprimere arteriene, men de er godt beskyttet fra den vinkelen? Jeg har faktisk forsøkt å bli "kvelt" også i veldig kort tid og da merket jeg det svimlet fort.

Når det gjelder om et justert grep hadde gjort noe for Floyd så tror jeg ikke det, på det tidspunktet hadde hjertet allerede stoppet (?) og da pumper ikke blodet uansett.

Jeg synes ikke diskusjonen vår er elendig :) Den delen der du spør om det er meg med PCP er nok det, men resten er bra? Gøy at du har erfaring med grappling også så kan du kanskje forklare litt hvordan man kveles i den posisjonen som Floyd lå med et kne bakfra? Jeg prøvde som sagt, men skjønner det ikke. Har du prøvd å utsettes for en "knee restraint"?

Jeg synes en veldig viktig detalj (som først kom skikkelig frem etter at alle videoer ble sluppet) er hvordan Floyd  gjentatte ganger skriker og sier "Please man, I can't fucking breathe! Aaaagh! Aaaaaaah!" lenge før noen gjør noen som helst "restraint". Hvis man antar at han ikke driver skuespill og lyver, så har han allerede der åndenød.

Det er definitivt mulig å bli choket med press på ene siden av nakken, dette har jeg kjent og utført selv. Blant annet en choke fra guard(rygg), der man presser skinnleggen mot ene siden av nakken, og drar mot seg selv med grep på toppen av hodet. f.eks.

Det er jo ikke det vanligste å få til. Men det er mulig

Man kutter ikke blodstrømmen 100% men det struper nok til at man kan miste bevisstheten. Og typ 9minutt føles nok mere enn 30sekunder. Fra en mann, med andre oppå resten av kroppen din, når du er stresset og har armene låst på ryggen.

Kan ikke huske å ha blitt holdt fast med "knee restraint" i mere enn noen sekunder for å posisjonere seg. Det er sjeldent effektivt i grappling da man kommer seg lett ut av det. Men jeg har derimot vært på mange kurs i nedleggingsteknikk knyttet opp mot psykiatri. Og det er fullt mulig å kontrollere utagerende/psykotiske personer uten et kne mot nakken. Dette trener man mye på i psykiatrien, altså nedlegging/holding med minst mulig skadepotensiale. 

 

Med justert grep, så tenker jeg at man etter kort tid slutter å legge press på nakken, og resten av kroppen, for så sitte vedsiden av personen og holder, mens man kommuniserer med vedkommende og trygger de på at dette kommer til å gå bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
delfin skrev (22 minutter siden):

Jeg tror kneet ble brukt slik det er naturlig å bruke det for en som "må" holde kontroll på noen, hardere når han prøvde å gjøre motstand, og lettere når han ga seg. Hadde han satt seg i bilen og beholdt roen hadde han vært i live i dag, men det er jo lett å forstå hvorfor han ikke gjør det dersom man legger til grunn at han allerede på det tidspunktet faktisk ble "kvalt" på grunn av lungeødem eller andre årsaker og hadde panikk. Det ser veldig ut som en mann i full panikk som kjemper for livet på videoen, men det er umulig for politiet å vite.

Det vanskelige når man skal holde noen er å få de på bakken og over på magen. 

Dette har jeg gjort sammen med en makker (i trening) på en typ 150kg okse av en mann. Å få personen ned er et helvette, men når personen først ligger på magen, er det med riktig teknikk og god kommunikasjon, overaskende lett å kontrollere når man har kommet seg i posisjon. Der kan man sitte lenge, og personen du holder har det "behagelig".

Da sitter man på hver sin side, og låser hver sin arm bakover og mot hoften. 

 

*Funfact: jeg har og blitt arrestert i USA. Og de skadet meg mere enn personen jeg i utganspunktet forsvarte meg fra (eller ifølge poilitet sloss med)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, mandodiao said:

Det er definitivt mulig å bli choket med press på ene siden av nakken, dette har jeg kjent og utført selv. Blant annet en choke fra guard(rygg), der man presser skinnleggen mot ene siden av nakken, og drar mot seg selv med grep på toppen av hodet. f.eks.

Det er jo ikke det vanligste å få til. Men det er mulig

Man kutter ikke blodstrømmen 100% men det struper nok til at man kan miste bevisstheten. Og typ 9minutt føles nok mere enn 30sekunder. Fra en mann, med andre oppå resten av kroppen din, når du er stresset og har armene låst på ryggen.

Kan ikke huske å ha blitt holdt fast med "knee restraint" i mere enn noen sekunder for å posisjonere seg. Det er sjeldent effektivt i grappling da man kommer seg lett ut av det. Men jeg har derimot vært på mange kurs i nedleggingsteknikk knyttet opp mot psykiatri. Og det er fullt mulig å kontrollere utagerende/psykotiske personer uten et kne mot nakken. Dette trener man mye på i psykiatrien, altså nedlegging/holding med minst mulig skadepotensiale. 

 

Med justert grep, så tenker jeg at man etter kort tid slutter å legge press på nakken, og resten av kroppen, for så sitte vedsiden av personen og holder, mens man kommuniserer med vedkommende og trygger de på at dette kommer til å gå bra.

Takk for svar, og "kompetanse" (erfaring). Jeg klarte det ikke selv, men det var riktig nok en lett person. Det ene vitnet for aktoratet (Tobin) sa at det var opptil 41.5 kg press (se bort fra at det er helt absurd å liksom klare å beregne det med hektogrampresisjon ut fra videomateriale), og hun som gjorde det med meg veide ~50 kg. For å få samme effekt ba jeg henne bruke så mye kraft hun klarte, og hun brukte stort sett bare armer til å holde balanse mot vegg. Likevel merket jeg det ikke etter 30 sekunder, bortsett fra en ganske betydelig smerte siden det var ansikt rett på gulv. At stress medvirker på totalsituasjon for hjertet er forståelig og absolutt en faktor. Det er helt åpenbart at han var veldig "stresset" om man ser video.

Hvor vanskelig er det å få til en slik choke (med knee restraint)? Det hadde jo vært en gøy ting å prøve? Hvor lenge tar det før man begynner å merke oksygentap i praksis f.eks? For meg var det som sagt en "hæ?"-opplevelse men mulig man må være ekspert for å klare å blokkere blodstrøm, for det er jo pakket inn i muskler og hardt vev, og det er ikke lett å komme til fra den vinkelen...

Har du sett videoen av hele nøye?  Det er utvilsomt en sterk mann med mye krefter en god stund.

Jeg kan også si at de i rettssaken viste bilder fra tiden der kneet var plassert på rygg, så det var ikke plassert på nakke hele tiden. Det er dessverre litt begrenset med videomateriale som viser nøyaktig hva som skjer og når.

Jeg er enig i kritikk av maktbruk etter at han "ga opp", for øvrig, men jeg tror intensjonen med kneet bare var å immobilisere Floyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, mandodiao said:

Det vanskelige når man skal holde noen er å få de på bakken og over på magen. 

Dette har jeg gjort sammen med en makker (i trening) på en typ 150kg okse av en mann. Å få personen ned er et helvette, men når personen først ligger på magen, er det med riktig teknikk og god kommunikasjon, overaskende lett å kontrollere når man har kommet seg i posisjon. Der kan man sitte lenge, og personen du holder har det "behagelig".

Da sitter man på hver sin side, og låser hver sin arm bakover og mot hoften. 

 

*Funfact: jeg har og blitt arrestert i USA. Og de skadet meg mere enn personen jeg i utganspunktet forsvarte meg fra (eller ifølge poilitet sloss med)

Så vidt jeg vet var Floyd i overkant av 100 kg fordelt på ca 195 cm, så ganske stor i forhold til Chauvin som er ganske liten og veier ~63 kg og er ~172 cm. De andre var heller ingen kjemper. Posisjonen til Floyd var helt inntil bilen så det var ikke så lett å komme til for å sitte en på hver side, men ingen tvil om at det hadde vært en fordel for politiet med mer trening på slikt.

Lenke til kommentar

Her er for øvrig noen som demonstrerer "knee restranit" av typen som George Floyd ble utsatt for.

Knee on neck restraint demonstration - YouTube

"I can breathe!"

En større mann enn Chauvin bruker hele vekten sin. Jeg har prøvd selv med en mindre person oppå og kan si at det er mildt sagt ubehagelig, men jeg følte aldri noe annet enn smerte (og da hovedsakelig i ansiktet som ble trykket ned i bakken)

I videoen er det en som bruker hele vekten sin (113 kg) mens Tobin vitnet og sa at 41 kg er dødelig for alle normale mennesker.

Alt i alt; jeg er uenig i tiltalen og det han ble funnet skyldig i. Jeg er enig i at det på et tidspunkt burde blitt gjort annerledes, men synes det er vanskelig å skjønne hvordan kneet alene kan være årsak til dødsfallet. Unødvendig maktbruk; ja (etter at de hadde fått kontroll på ham). "Tvilen" om at dette var det som drepte Floyd forsterkes av at han hadde dødelige mengder fentanyl i blodet og flere ganger sa "I can't breathe" før noen gjorde noe, og at hjertet hans var i svært dårlig forfatning. Man kan kanskje sammenligne det med å bruke makt for å legge en 90 år gammel bestemor i bakken og så bli overrasket om hun dør, men samtidig hadde de ingen forutsetninger for å vite at hjertet så vidt fungerte og en 90 år gammel dame hadde ikke klart å gjøre motstand på den måten.

Om jeg hadde vært i juryen og visste at livet mitt etter dette kanskje blir ødelagt om jeg ikke er "enig" så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, jeg hadde kanskje gitt etter for presset, men det hadde vært tungt å leve med å ha sendt en politimann i fengsel i 40 år for noe jeg ikke tror han er skyldig i.

Når det er sagt; han burde bli dømt for unødvendig maktbruk og det som skjedde etter at Floyd ble bevisstløs.

 

Edit:

Kan legge til, før noen andre krangler, at nesten uansett hva man dør av uten store ytre skader, så er det hypoksi og at hjernen ikke får oksygen som er dødsårsak til syvende og sist. En overdose fentanyl vil også gi "kvelning" (ikke oksygen til hjernen).

Endret av delfin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...