Gå til innhold

lønnsutbetaling


Anbefalte innlegg

 

noen som vet om arbeidsgiver har lov til å ut betale lønn en måned på etterskudd?

altså, jeg får utbetalt min opparbeidede lønn fra April nå i Mai, og jeg får opparbeidet lønn i Mai i slutten av Juni. 

jeg får beskjed fra sjefen om at dette er innad i kjeden og at det er de som styrer det, men vet ikke helt hvor mye jeg tror på dette. 

TRENGER SVAR KJAPT! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal stå i arbeidsavtalen din, så du må nesten sjekke der.

Flere av plassene jeg har arbeidet har betalt ut lønn etterskuddsvis så det er ikke helt unormalt at det gjøres på denne måten. Mens andre steder har jeg fått en blanding av etterskuddsvis og forskudd, eksempelvis utbetaling i midten av måneden for hele den måneden. Da har det blitt regulert det for avspasering, overtid osv i lønnsutbetalingen i den påfølgende måneden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kva dato har du lønnsutbetaling?
Og er dette ei endring, eller er det du som er nytilsett?

Om du får lønn på etterskudd slik at du får aprillønna utbetalt den 1 mai så ser eg på det som uproblematisk om det er dette som er avtalt. Om du ikkje får aprillønna f.eks. den 20 mai så er det problematisk ettersom det medfører at nytilsette må jobbe i nesten to månedar før dei får fyrste lønninga.
Fordelen på den andre sida er at når du seinare skal slutte i jobben så får du lønnsutbetaling også måneden etter du slutta å jobbe.

Det sagt så er det ikkje forbud mot å betale ut lønn på denne måten, men det må være avtalt i arbeidsavtalen.
Dersom det ikkje er avtalt korleis lønnsutbetalinga skal skje så skal du ha lønn minst to gongar i måneden etter arbeidsmiljølova § 14-15, det er derimot uvanlig å ikkje ha avtale om månedleg lønnsutbetaling.

Lenke til kommentar

I bedriften jeg jobber i så får de som er timesbetalt lønn den 15, og det er da det som er jobbet måneden før. De som har fastlønn får den 25, da for måneden man er i.

Har aldri vært borti at timelønnede har fått forskuddsbetalt, selv når jeg hadde 14 dagerslønn så kom det i ettertid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som @AndersT2 sier er det helt normalt at timelønnede får lønnen i løpet av måneden etter. Altså timer arbeidet i Mai utbetales i løpet av Juni. Dette er helt lovlig, og grunnen er at mange timelønnede har ekstravakter osv. som er veldig variabelt, og det blir da mye avregning hver måned dersom du skulle hatt noe på forskudd (f.eks. ved utbetaling 25. inneværende måned).

Lenke til kommentar
kakao skrev (10 timer siden):

 

noen som vet om arbeidsgiver har lov til å ut betale lønn en måned på etterskudd?

altså, jeg får utbetalt min opparbeidede lønn fra April nå i Mai, og jeg får opparbeidet lønn i Mai i slutten av Juni. 

jeg får beskjed fra sjefen om at dette er innad i kjeden og at det er de som styrer det, men vet ikke helt hvor mye jeg tror på dette. 

TRENGER SVAR KJAPT! :)

Som flere har svart. Er du på timesbasert lønn så er det helt normalt med etterskuddsvis betaling. Men har du fast månedslønn så er det vanlig at lønna blir utbetalt en gang i slutten av måneden som du jobber i. Selv har jeg lønn den 22. i hver måned. På den lønnen var det fastlønn for mai måned samt overtid for april som blir utbetalt i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...