Gå til innhold

Salget av  folkefrakteren Mercedes EQV i gang. Men Norge må vente


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Seriøs enTUsiast skrev (11 timer siden):

Ja, det vet jeg, men det er jo ikke en sammenliknbar bil med EQV:

« eVito varebil har en rekkevidde på inntil 150 km. Den effektive batterikapasiteten er på 35 kWh og med en ladeeffekt på inntil 7,4 kW er batteriet fulladet på ca. 6 timer (fra 0 til 100 %).»

Siden det ikke er noen avgifter på denne, så er det vel bare å begynne å plukke ut seter. Setene blir som en bonus som du kan velge å benytte deg av senere. Da er det bare skilleveggen som mangler, og den kan du vel få fra en e-Vito.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
AllFather skrev (På 26.5.2020 den 17.56):

Gjøre om til bobil :)

 

Det vil sannsynligvis komme, men om man er litt fleksibel, så tar man denne i 5-seter-konfigurasjon, lang utgave. og satser på camperbox-løsninger som kan konvertere til seng i bagasjerommet. Siden disse ikke monteres fast, så kommer det uansett ikke i konflikt med reglene om ombygging.

Ville dog hatt 2 svivelseter fremme, og montert feste for avtagbart bord eller bordløsningen de har i flyttbar konsoll, og gjerne bakseter som kan "brettes ut" til en seng. Dessuten ville jeg vurdert å fått installert hevetak, og da ekstra soveplass på taket. Alternativt taktelt, men vil jo helst ha mulighet til klimakontroll via bilens AC. Forventer jo at de leverer en form for campermodus til disse i privatbil/kombi/"minibuss" (8-seterversjonen).

Rekkevidden er litt knapp med opp til 378 km med største batterioppsett, og ser Opelen vil med største batteriet rekke 330 km etter WLTP.  Irriterende nok oppgir de hurtgladekapasiteten forskjellig både i forhold til hverandre og normal-verdien som er 0-80 %. Mercedesen oppgir 10-80 % på 45 minutter, mens Opelen oppgis til samme tid på 30-80 %. En klar pluss til EQV med både raskere lading og større batteri som gir lengre rekkevidde. Opelen virker å være alt for treg, selv om jeg gjerne hadde sett enda kjappere lading. MB er dog ikke helt gæern.

https://www.elbil24.no/nyheter/lover-at-denne-elbilen-kan-trekke-ett-tonn/72408852

Endret av Snowleopard
fakta-korrigering, ser den maks kommer som 8-seter, ikke 9-seter...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

WLTP tall for slike produkter vet jeg har blitt gjort med 15% lastekapasitet tidligere i tillegg, så det blir kjapt kjip rekkevidde for en bobil. 

Hvis vi antar at 1/3 av energibruken går til å motarbeide luftmotstand, 1/3 til rullemotstand og 1/3 til varme/kulde, lys, interne tap og alt mulig annet så kan vi gjøre noen kjappe estimater. Egenvekt er ikke avslørt, men la meg gjette 2,5 tonn, og tillatt totalvekt 3,5 tonn. Da er 15% = 150 kg. Altså at WLTP antagelig måles med 2,65 tonn aktuell vekt, hvis du har rett. Øker vi til 3,5 tonn (+32%) så øker rullemotstanden 32%. Totalt energiforbruk øker da med 10-11%. 378 km WLTP blir dermed reelt 342 km. For en bil fullastet til randen av lovlighet. Det er jo ikke noe voldsomt til skandale å skrive om. I hverdagen vil det bare bety 10-11% ekstra strømregning, men ingenting i praktisk bruk.

På langtur må vi anta at avstanden mellom hurtigladerne ikke endres som følge av vektendringa så da vil man i praksis tappe batteriet litt lengre ned før man lader. Det er nettopp på lav SoC at man før de høyeste ladehastighetene. La oss si man startet dagsturen med 100% SoC (90 kWh utnyttbart), det står en passende hurtiglader 300 km unna og man skal lade til 80% for neste etappe. Da ender man med 15% last på 378-300 = 78 km (ca 20% SoC). Med 100% last blir det 342-300=42 km (ca 12% SoC). Differansen på 8% SoC utgjør 7,5 kWh. Med 110 kW ladeeffekt vil det si 4 minutter lengre ladetid fordi bilen er stappfull. Det burde nå være overkommelig etter min mening. Særlig om man har med seg barn, har kjørt 3 timer i 100 km/t og har ytterligere et par timer igjen før man kommer fram. Jeg vil kalle det direkte sunt og familievennlig å stykke opp en 5 timers kjøretur med en 45 minutters pause. 10-80% (makslastet bil i det "kjipe" scaneriet ditt) skal ta mindre enn 45 minutter i følge Mercedes, noe som betyr at 20-80% tar under 41 minutter (15% last-scenariet).

TLDR; Hvis man synes 4 minutter ekstra ladetid gjør bobilturen "kjip" så burde man revurdere hele konseptet bobiltur og kanskje heller forbli hjemme, ta på seg tøflene og sette seg på verandaen eller i hagen.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

SNIP

TLDR; Hvis man synes 4 minutter ekstra ladetid gjør bobilturen "kjip" så burde man revurdere hele konseptet bobiltur og kanskje heller forbli hjemme, ta på seg tøflene og sette seg på verandaen eller i hagen.

Vet ikke hvem du tenkte på vedrørende 4 minutter lengre ladetid, men 45 minutter på 30-80 % vs 45 minutter på 10-80 %, er nok langt mere enn bare 4 minutter differanse. de 20 % kan ene og alene være fort 15 minutter ekstra.

Selv om det vanligvis går kjappere i starten og tregere på slutten, så tar jeg altså utgangspunkt i min egen elbil (Hyundai Kona) der 0-80 % går på rundt 54 minutter, og jeg sparer fort rundt 10 minutter om jeg har noe mere batterikapasitet igjen enn helt bunnskrapt

 Den bruker altså litt tid i starten før batteriet er oppe i god temperatur, om det ikke er godt varmt ute og jeg har kjørt litt hardt rett før jeg kommer til ladestasjonen, f.eks. 140 km/t på danske motorveier og til lader som ligger tett på motorveien, slik jeg gjorde i Danmark i høstferien 2019.

Om det ikke var meg du refererte til med den kommentaren, så se det likevel som en erfaringsutveksling. 0-30 % tar ikke bare 5-8 minutter til vanlig, om man ikke kjører Tesla, E-tron eller Taycan, eller en annen elbil som lader veldig raskt.

Lenke til kommentar

Måtte bare sjekke ut, og på Teslabjørn sin video der han starter fra 11 %, (00:40 ut i videoen) så når han ikke 30 % før etter ca 12 minutter og 20 sekunder (1:17 i videoen) til tross for god fart i starten. 40 % (29 % ladet) tar 18 minutter og 20 sekunder (1:53 ut i videoen). Og 80 % når han etter 50 minutter og 27 sekunder (5:06 i videoen).

Hvordan ladehastighet oppgis, blir altså veldig avgjørende for om dette tar ok lang tid, eller alt for lang tid. for de fleste.

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):
Simen1 skrev (12 timer siden):

 

Vet ikke hvem du tenkte på vedrørende 4 minutter lengre ladetid, men 45 minutter på 30-80 % vs 45 minutter på 10-80 %, er nok langt mere enn bare 4 minutter differanse. de 20 % kan ene og alene være fort 15 minutter ekstra.

Jeg tenkte på Mercedes EQV som artikkelen handler om, og 20,3-80% vs 10,7-80% og la inn 110 kW ladeeffekt mellom 10,7 og 20,3%, med 90 kWh utnyttbart batteri. 110kW på så lav SoC på et 90 kWh batteri er bare 1,22C så jeg mener det burde være realistisk etter 3 timers kjøring. De ladede 9,4% av 90 kWh er 7,5 kWh. 7,5 kWh/110kW = 4 minutter.  Ser ikke noe galt i regnestykket, og forutsetningene jeg la til grunn er skrevet der.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Jeg tenkte på Mercedes EQV som artikkelen handler om, og 20,3-80% vs 10,7-80% og la inn 110 kW ladeeffekt mellom 10,7 og 20,3%, med 90 kWh utnyttbart batteri. 110kW på så lav SoC på et 90 kWh batteri er bare 1,22C så jeg mener det burde være realistisk etter 3 timers kjøring. Ser ikke noe galt i regnestykket, og forutsetningene jeg la til grunn er skrevet der.

OK, så kommentaren din gjaldt tall du hadde regnet på men ikke presentert for oss, og derfor gjorde at man kunne lure på hva du i det hele tatt kommenterte på eller snakket om. Når du startet med TLDR, så fikk jeg et inntrykk av at du plukket ut bruddstykker, og ikke så hva jeg faktisk skrev.

Hvis du nå likevel ser på det jeg faktisk skrev i første innlegg, så antydet jeg at ladehastigheten er (kun) OK på EQV, som oppgir 45 minutter fra 10-80 %, som vel er deromkring folk flest lader. De siste 10 prosentene gjør vel at den bruker ca like lang tid fra 0-80 % som min Kona.

Konkurrenten fra Opel derimot, oppgir samme tall for 30-80 %, og vi snakker da mest sannsynlig om endel tregere ladehastighet både EQV og Kona. Dog, det hadde vært bedre om man brukte 0-80 %, slik at det blir sammenlignbare tall.

Med unger i bilen og på ferietur med masse bagasje, så bør man vel ikke ha det så alt for travelt, men synes uansett 30-45 minutter er greit, mens over det så blir mange utålmodig. Trenger man mer tid, så kan man heller stille seg på vanlig hurtiglader i tilfelle. Og når dette uansett er på optimistiske 385 km rekkevidde, mest sannsynlig nærmere 320 km på motorvei etter fartsgrensene  (100-110 km/t) som vi har i Norge som tilsvarer ned mot 3 timer kjøring. Blir selvsagt noe bedre der det går i 80-90 km/t.

Og som sagt, Opelen gjør det nok godt svakere, med ladetid over en time, og ned mot 2 og en halv times kjøring før man må lade igjen. Greit, jeg har ikke satt meg ned og finregnet siden vi vet alt for lite om faktisk ladekurve og forbruk i forskjellige hastigheter. Men mine antagelser er sannsynligvis hverken for snille eller for strenge, men en god pekepinn på hva vi kan oppnå i normal bruk. Men vi får se når den blir testet, og vi får se reelle tall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...