Gå til innhold

Kjøp av ny skjerm.


ZentiX

Anbefalte innlegg

Trenger litt feedback av noen skjerm guruer.

Pr nå så sitter jeg på Samsung C27HG70, som er en 27" 1440p, 144Hz monitor med VA panel. Kjempe flott skjerm, ble hovedsaklig kjøpt til Xbox One X, pga One X støtter 60 FPS 120Hz.

Planen er å gå over til IPS monitor, og har da sett på Alienware AW2521HF, som er en 25" 1080p, 240Hz IPS panel. Alienware har en modell til, AW2521HFL. Som er 25" 1080p, 240Hz Fast IPS panel.

Så har man jo også Alienware AW2720HF, som er den samme som sistnevnte, bare 2" større. Personlig synes jeg 1080p på 27" ikke ser mye bra ut, men dette var på TN panel. Mulig ting ser penere ut på 27" IPS monitor. Felles for 2 av HF skjermene er jo at de har fått bra kritikk, eneste ulempe er jo at det er null HDR. Min Samsung har HDR, men er ikke slått på i skjerminnstillinger i Windows. Destiny 2 skrur HDR på, noe som ikke er et problem. (Spiller nesten ikke Destiny 2 lengre, kun på for å se hva som er nytt.) 

HFL skjermen er såppas ny, og alle bestilte enheter blir sendt i dag. Så denne er det ikke kommet noen review på.

Er det noe forskjell mellom IPS og Fast IPS?

Er det noen store forskjeller på 25" 1080p IPS og 27" 1080p IPS? Tenker da på pixel tettheten, er jo 2" som skiller. (Vet ikke om jeg spør riktig med tanke på svar).

Også er det jo dette med at skjermen er G-Sync kompatibel, siden også støtter Freesync. Skjermen jeg har nå er en ren Freesync monitor. 

Skjermkort som brukes i dag. RTX 2080. Vis nytt skjermkort, så blir det fortsatt Nvidia.

Edit. Glemte å skrive at jeg spiller mye FPS spill samt MMO, så jeg prøver å låse FPS til Hz på monitor.

Gjerne komme med tips til andre IPS panel skjermer i samme prisklasse. Dell har tilbud på skjermene.

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv på utkikk etter ny skjerm og vurderer en av de skjermene du viser til. 

Kan desverre ikke svare deg på så mye annet enn at jeg tror pixeltettheten vil oppleves ganske lik uavhengig av hvilken paneltype skjermen har. 

Ser også på disse skjermene:

  • MSI Optix MAG251RX
  • Asus TUF VG259QM

Lest mye bra om MSI skjermen, men for min del så trenger jeg freesync noe jeg ikke finner ut om skjermen har..

Lenke til kommentar

Når det gjelder pixeltetthet så blir den dårligere til større skjermen er om antall pixeler er det samme. Men størrelse på pixelene er også relativt til avstand fra øynene.

I følge denne kalkulatoren så er retina avstanden (god nok avstand til at pixlene ikke blir synlig) på forskjellige skjermer:

24" 1920x1080 94 cm

25" 1920x1080 99 cm

27" 1920x1080 107 cm

27" 2560x1440 81 cm

https://www.designcompaniesranked.com/resources/is-this-retina/

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At en skjerm er G-sync kompatibel betyr at det er en freesync skjerm som Nvidia har testet og funnet å oppfylle noen krav som de setter for å gi denne godkjenningen. Dette fungerer som et kvalitetsstempel for å si at denne skjermen vil fungere bra mot Nvidia skjermkortene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

At en skjerm er G-sync kompatibel betyr at det er en freesync skjerm som Nvidia har testet og funnet å oppfylle noen krav som de setter for å gi denne godkjenningen. Dette fungerer som et kvalitetsstempel for å si at denne skjermen vil fungere bra mot Nvidia skjermkortene.

Er det jeg også har lest meg opp til, men det jo en på forumet som mener at en G-Sync kompitabel skjerm er som så. Jeg tenker at så lenge skjermen har fått et godkjent stempel fra f.eks Nvidia så er jo dette innenfor kvaliteten man kan forvente. Nvidia vil jo at G-Sync skal funke optimalt på de monitorene som ikke har G-Sync modulene. Og denne type teknologi modner jo også med årene, når flere monitorer for godkjent stempel. Virker som at vis en skal ha full blods G-sync så er det TN 1080p panel, eller IPS 1440p eller høyere oppløsning.

Lenke til kommentar
Impulzive skrev (56 minutter siden):

Stod mye interessant om MSI skjermen her ihvertfall, skrevet av en som også har testet Alienware skjermen:

https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=2&t=6724&start=50

Interessant og interessant. Hvis du referer til RLCScontender så har den forbedringspotensiale.

Fint han er fornøyd med skjermen, men litt enig med de andre brukerne i tråden som mener han bør se optiker.

Synes g2g så helt forferdelig ut for å være 240hz (skal vi stole på de bildene han poster).

Det med sRGB er også ganske langt ute å kjøre. Skjermen bærer tydelig preg av å være feilkalibrert og oversaturated. Color gamut blir ikke bedre eller bredere ved å øke contrast og metning i kontrollpanel til det ekstreme, slik det tilsynelatende ser ut som han har gjort med denne skjermen.

Så var det IPS-glow, han er veldig opptatt av backlight bleed på den TUF monitoren, men kommenterer ikke den voldsomme IPS-glowen som er på MSI’en. 

Mye som kan blir bedre med den testen bare så det er sagt. Se heller på samlede vurderinger fra ulike nettsider, og tester fra fagfolk. Aldri basert kjøp på enkeltmennesker på et forum. Folk er ofte flinke til bli farget i sine meninger når de skal skrive om et produkter de selv eier, da kan man fort bli litt ukritisk (slik som denne karen på den nettsida) :) 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (22 timer siden):

Interessant og interessant. Hvis du referer til RLCScontender så har den forbedringspotensiale.

Fint han er fornøyd med skjermen, men litt enig med de andre brukerne i tråden som mener han bør se optiker.

Synes g2g så helt forferdelig ut for å være 240hz (skal vi stole på de bildene han poster).

Det med sRGB er også ganske langt ute å kjøre. Skjermen bærer tydelig preg av å være feilkalibrert og oversaturated. Color gamut blir ikke bedre eller bredere ved å øke contrast og metning i kontrollpanel til det ekstreme, slik det tilsynelatende ser ut som han har gjort med denne skjermen.

Så var det IPS-glow, han er veldig opptatt av backlight bleed på den TUF monitoren, men kommenterer ikke den voldsomme IPS-glowen som er på MSI’en. 

Mye som kan blir bedre med den testen bare så det er sagt. Se heller på samlede vurderinger fra ulike nettsider, og tester fra fagfolk. Aldri basert kjøp på enkeltmennesker på et forum. Folk er ofte flinke til bli farget i sine meninger når de skal skrive om et produkter de selv eier, da kan man fort bli litt ukritisk (slik som denne karen på den nettsida) :) 

Er for så vidt enig i det du skriver :) Tenkte ikke utelukkende på det han skrev, men hele diskusjonen rundt skjermen.

Ville du heller ha valgt Alienware AW2521HF/AW2521HFL fremfor MSI skjermen?

Endret av Impulzive
Lenke til kommentar
Impulzive skrev (14 timer siden):

Er for så vidt enig i det du skriver :) Tenkte ikke utelukkende på det han skrev, men hele diskusjonen rundt skjermen.

Ville du heller ha valgt Alienware AW2521HF/AW2521HFL fremfor MSI skjermen?

Jeg er egentlig veldig usikker på hva slags 1080p monitor jeg kommer til å gå for. 

Jo mer jeg leser om andre monitorer, mer lost blir jeg. For meg så står det på enten å gå tilbake til 1080p med HDR, eller byttte ut den jeg har nå med 1440p IPS panel. Da er Alienware utelukket. Planen er å handle Xbox Series X, mye på grunn av at jeg har noen i vennegjengen som ikke takler å spille kryss på CoD.

Fordelen med å kjøpe en skjerm som støtter både Freesync og G-Sync er jo litt bonus. Xbox One X og Series X støtter Freesync, win win for min del, da jeg kan bruke en monitor. Eller så kan jeg dra på å kjøpe 2 monitorer, en ren Freesync, og en ren G-Sync. (rest in peace bankkort).

EVE Spectrum ser også ut som en lovende monitor. 1440p, 240Hz, IPS, 27". Reserverer man en skjerm nå, så sparer man 100$, og monitorene er leveringsklar Q4 2020. Lenge å vente. EVE Spectrum bruker også LG Display. Nærmere bestemt 27GL850 panelet. Denne kan også leveres uten monitor fot, pluss for meg siden jeg har monitor arm. Ved å fjerne foten så sparer man ytterligere 99$.

Så for min del, vis jeg skal kjøpe 1080p, så tenker jeg valget havner på MSI Optix MAG251RX pga den gir mer for pengene. Det er ca samme pris på Alienware 2521HF hos dell.no(Tilbud) som det er for MSI sin(laveste pris på prisjakt). Så det kommer egentlig til hva som gir mest for pengene.

Men er litt usikker enda, 1080p eller 1440p, 

 

 

 

Lenke til kommentar

Skjønner veldig godt problemstillingen.

Det jeg har kommet frem til for min del er at forskjellen i pikseltetthet mellom en 24-25" 1080p skjerm og en 27" 1440p skjerm er så liten (ca 20%), at valget i bunn faller på skjermstørrelse og ikke oppløsning.

Har ikke brukt en større monitor enn 24" så dette blir teori fra min side, men renger med man sitter litt lenger unna jo større skjermen er og at de 2-3" med litt høyere oppløsning da ikke er så nøye for gaming.

Jeg heller da mest mot å gå for 1080p fordi 24-25" funker og jeg vil få høyere FPS.

Endret av Impulzive
Lenke til kommentar

Generelt så vil jeg si at 1080p passer på skjermer opp til 24-25". Og at 1440p passer for 27 - 32".

1440p er har mye flere pixler så det gir mye bedre bilde. Problemet er at det går ut over fps. Riktignok kan en kjøre 1080p eller 720p på skjermen om fps blir for dårlig, men det går selvfølgelig utover kvaliteten, og mer enn det en 1080p skjerm gjør.

Jeg vil da lene til at 1440p er best om en har kraftig nok skjermkort, mens 1080p er valget om en må ha svært høy fps, og ikke har god nok hardware til 1440p. ( RTX 2080 er mer enn bra nok)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Impulzive skrev (19 timer siden):

Er for så vidt enig i det du skriver :) Tenkte ikke utelukkende på det han skrev, men hele diskusjonen rundt skjermen.

Ville du heller ha valgt Alienware AW2521HF/AW2521HFL fremfor MSI skjermen?

Begge skjermene har svakheter. Alienware'n selger som en IPS hvor de markedsfører gode farger, men så har den bare 8-bit uten frc da. Fordelen er at AW2520 (som koster litt mer) har g-sync modul. Fordelen med MSI skjermen er at den faktisk er 10-bit, men den har som sagt kun freesync.

Så da blir argumentet litt hva man foretrekker, om det er gode farger, om man foretrekker freesync, g-sync? Som sagt, begge monitorer har fordeler og ulemper så alt bunner ut i hva man setter som viktig :)

 

ZentiX skrev (4 timer siden):

Jeg er egentlig veldig usikker på hva slags 1080p monitor jeg kommer til å gå for. 

Jo mer jeg leser om andre monitorer, mer lost blir jeg. For meg så står det på enten å gå tilbake til 1080p med HDR, eller byttte ut den jeg har nå med 1440p IPS panel. Da er Alienware utelukket. Planen er å handle Xbox Series X, mye på grunn av at jeg har noen i vennegjengen som ikke takler å spille kryss på CoD.

Regner med du tenker på HDR, siden du nevner Xbox Series X.

Vel, HDR på 1080p monitorer er kun tøys og er kun gimmick. Skal du ha HDR så må du ha HDR1000 sertifisering med lokal bakgrunnsdimming. 1440p IPS er helt klart bedre enn et eldre 1080p panel :)

ZentiX skrev (5 timer siden):

EVE Spectrum ser også ut som en lovende monitor. 1440p, 240Hz, IPS, 27". Reserverer man en skjerm nå, så sparer man 100$, og monitorene er leveringsklar Q4 2020. Lenge å vente. EVE Spectrum bruker også LG Display. Nærmere bestemt 27GL850 panelet. Denne kan også leveres uten monitor fot, pluss for meg siden jeg har monitor arm. Ved å fjerne foten så sparer man ytterligere 99$.

Da kjøper du heller 27GL850, da du vet ingenting om bakgrunnsbelysningen for EVE, men at den er billig antar jeg. EVE har et elendig rykte av det jeg har lest på nett, og kvalitetskontrollen er tvilsom av det jeg har lest. Vær så snill og heller gå for et etabler merke, det er en grunn til at disse "jalla" merkene er så billig. Er noe for godt til å være sant, er det som regel alltid det ;)

 

ZentiX skrev (5 timer siden):

Men er litt usikker enda, 1080p eller 1440p,

Per dags dato har vel de aller fleste AAA spill 4K eller høyoppløselige teksturer.

Witcher 3, CoDMW, BioShock, Metro Exodus, Tomb Raider, Battlefield V, Doom, Overwatch, bare for å nevne noen, alle har 4K teksturer. Har man lav oppløsning på skjermen vil disse teksturene se mer utvasket ut. På en 1080p vil teksturene se dårligere ut enn på 1440p, eller på 4K.

Pikseltetthet er et poeng, men oppløsning avgjør også hvor bra teksturer vil se ut i spill. Mitt råd er kjøp 1440p, skjerm er noe man vanligvis varer lengre enn PC. Kjøp heller 1440p, det vil man ikke angre på neste gang man kjøper PC ;)

Lenke til kommentar

Gått noen runder rundt, og tenkt veldig. Som du sier @Emile the rat 1440p eller bedre er jo egentlig veien å gå, samt maskinvare blir jo bare bedre. Snart er jo 1440p nye 1080p. 

Som sagt, så har jeg 1440p monitor nå. Er veldig fornøyd, også jeg sliter ikke akkurat med FPS, og skulle jeg gjøre det, så kan grafikk innstillinger justeres. Har slappe grafikk innstillinger i CoD:MW nå, hvor jeg ligger på 120 FPS + i Warzone, og 144 FPS + i vanlig mulitplayer, da med det meste på medium, og AA på. 100% 1440p skalering osv... Ønsker jeg mer så kan jeg stramme litt mer inn på grafikk innstillinger. Testet 75% skalering som tilsvarer 1080p, da fløy FPS opp ganske mye, så det er mye å hente om man er kresen. Dette er jo et spill å ta som et eksempel, og andre spill er lettere eller tyngre å drive.

Så for min del så står det nå mellom LG 27GL850 Eller Viewsonic Elite XG270QG. Heller veldig mot Viewsonic sin monitor. Når jeg tenker etter så trenger jeg ikke HDR, da jeg ikke har brukt det til noe annet en Destiny 2. Ser mye på filmer og serier, men uten HDR. Da jeg ikke har installert eller endrer innstillinger. Viewsonic sin monitor er ren G-Sync, så passer meg utmerket.

Så når Xbox Series X bestilles, så bestiller jeg bare en Freesync monitor til den. Da kan kids til brodern boltre seg på den, og se på film eller spille når de er hos meg.

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar

@ZentiX

27GL850 gir nok mer mening til konsoll pga freesync, HDR funksjonen som er på den monitoren er ubrukelig, så her betaler man ekstra for en funksjon som ikke fungerer. Med XG270QG så går disse pengene i et g-sync modul, så til gaming på PC gir den helt klart mest mening.
 

Siden konsoll støtter freesync, så blir 27GL850 det beste valget til konsoll, men når sant skal sies har ikke freesync for mye for seg på konsoll, fordi fps er fixed. Om du derimot skal ha konsollskjerm til HDR kjøper du enten en smart TV slik som LG C9 med OLED eller QE55Q95 med HDR2000. Eventuelt monitor med HDR1000 slik som X27 eller PG27UQ. Ingen av de skjermene du nevner her vil klare HDR, bare nevner det ettersom at HDR er et stort poeng med neste generasjons konsoll, og slike skjermer er vesentlig dyrere ;) 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (43 minutter siden):

@ZentiX

27GL850 gir nok mer mening til konsoll pga freesync, HDR funksjonen som er på den monitoren er ubrukelig, så her betaler man ekstra for en funksjon som ikke fungerer. Med XG270QG så går disse pengene i et g-sync modul, så til gaming på PC gir den helt klart mest mening.
 

Siden konsoll støtter freesync, så blir 27GL850 det beste valget til konsoll, men når sant skal sies har ikke freesync for mye for seg på konsoll, fordi fps er fixed. Om du derimot skal ha konsollskjerm til HDR kjøper du enten en smart TV slik som LG C9 med OLED eller QE55Q95 med HDR2000. Eventuelt monitor med HDR1000 slik som X27 eller PG27UQ. Ingen av de skjermene du nevner her vil klare HDR, bare nevner det ettersom at HDR er et stort poeng med neste generasjons konsoll, og slike skjermer er vesentlig dyrere ;) 

Nå skal jeg handle monitor for PC spilling, så Viewsonic er den monitoren jeg har valgt å gå for. Skulle jeg ha handlet en monitor for både PC og Xbox Series X, så ville valget vært mer naturlig å gå for LG sin. HDR er ikke så viktig for meg da jeg kun ha brukt det i 1 spill. 

Xbox One X støtter allerede 1440p, 60FPS og 120Hz. 

Xbox Series X har støtte for 60FPS i 4k oppløsning, men har støtte for 120FPS også ved lavere oppløsning. Så her blir det også å handle 1440p monitor for å hente mest mulig ut av konsollen med de spillene jeg spiller der. Man ser tydelig forskjell på 60FPS 60Hz og 60FPS 120Hz på Xbox One X. Bilde flyter mye bedre. Men denne utgiften tar jeg når den tid kommer.

Lenke til kommentar
ZentiX skrev (1 minutt siden):

Nå skal jeg handle monitor for PC spilling, så Viewsonic er den monitoren jeg har valgt å gå for. Skulle jeg ha handlet en monitor for både PC og Xbox Series X, så ville valget vært mer naturlig å gå for LG sin. HDR er ikke så viktig for meg da jeg kun ha brukt det i 1 spill. 

Xbox One X støtter allerede 1440p, 60FPS og 120Hz. 

Xbox Series X har støtte for 60FPS i 4k oppløsning, men har støtte for 120FPS også ved lavere oppløsning. Så her blir det også å handle 1440p monitor for å hente mest mulig ut av konsollen med de spillene jeg spiller der. Man ser tydelig forskjell på 60FPS 60Hz og 60FPS 120Hz på Xbox One X. Bilde flyter mye bedre. Men denne utgiften tar jeg når den tid kommer.

Høres fornuftig ut, og også ut som et godt valg :) 

60hz og 120hz er dag og natt. HDR er magisk i de spillene det funker, men i enkelte spill som red dead så er det bare trist. Men ser for meg at ray tracing og HDR er fremtiden når stadig flere spill får det :) 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...