Gå til innhold

Nytt kamera, prisklasse 20-30.000kr.


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er en ganske fersk fotograf, som skal investere i mitt første skikkelige kamera på en stund. Har hatt et Olympus M10 tidligere, men ønsker nå noe nytt og bedre. 

Jeg ønsker et kamera som er greit å ha med seg på tur, så helst ikke speilrefleks, selv om jeg er åpen for det og. Kommer til å ta både biler og video. Primært natur og gatefotografier. Litt portretter blir det nok også. 

Har sett meg ut nye Fujifilm X-T4 med 16-80mm KIT-linse. Viktig for meg at kameraet er intuitivt i bruk. Av det jeg har lest virker det som om Fujifilm er veldig brukervennlig? Vurderer også å droppe kit-linsen og istedet kjøpe 1 eller 2 faste objektiver, for å tvinge meg til å utvikle meg som fotograf. Men av det jeg leser virker denne kit-linsen som en veldig god deal? 

Noen tanker? Andre forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv "Fujimann" og er godt fornøyd med det systemet. Bruker selv X-T3 og ett av mine (mange) objektiver er det KIT-objektivet du nevner og skal man ha et allsidig Zoomobjektiv til Fuji så er dette et godt valg.

Men selv om jeg er "Fujimann" så er hver enkelt sine preferanser forskjellige, så det skader ikke å gjøre et grundig forarbeid når du planlegger å legge så pass mye penger i et nytt system. Et råd jeg selv har fått og som jeg selv også vil gi videre er det å gå i en fotobutikk (hvis dette er praktisk mulig) og prøv de aktuelle kameraene. Vurder hvordan de ligger å hånden, vurder om du føler deg fortrolig med knappers plassering og skjermmenyene. Og ikke minst stol mer på din personlige intuisjon enn på hva "fan-boys" som f.eks. undertegnede sier når de skryter opp sitt eget system. Begrepet "følelse" når det gjelder fotoutstyr bør ikke undervurderes.

Hvis du føler at du har valgt noe som fungerer for deg når du går til innkjøp, så har du sannsynligvis tatt det rette valget uavhengig av hvilket system du velger. Ingen av de nåværende systemene (merkene) er dårlige. De fleste systemene (les: alle) har nok både sterke og svake sider, men som mange liker å påpeke så er personen bak kameraet vel så viktig som kameraet i seg selv.

Lykke til!

Endret av polljen
Lenke til kommentar

XT-4 virker fin (spesielt til ditt bruk, kjenner en annen som bruker XT-3 til profesjonelle filmjobber og han er veldig fornøyd. Selv bruker jeg dedikert filmkamera.)

Men, du kan også kikke på Nikon Z6, Sony a7 III og A7R III samt Panasonic S1. 
 

Bare å bestemme deg for å holde deg på feks 50mm, selv om objektivet har zoom. ;)

 

Lenke til kommentar

Takk! 

Etter å ha lest en del så har jeg også tatt med Nikon Z6 inn i kampen. Designmessig liker jeg Fuji klart best, men Z6 virker jo overall som den beste kandidaten. Noen som vet hvilket av disse to som er mest robust? 

Jeg har testet Sony A6000 før og ble abslutt ikke venn med menyene der, så tror jeg styrer unna Sony av den grunn.

 

Lenke til kommentar

Vet ikke hvem som er mest solid.

Men når det kommer til valget, burde du teste i butikk, sånn nesten uansett hva. 

Merk at Z6 er fullformat, og X-T4 har en APS-C sensor. Egentlig svært lite for deg og de fleste å bry seg om. Poenget mitt er at objektivet i X-T4-pakken tilsvarer 24-120mm, mens Nikon er 24-70mm. 

Nikon oppfatter jeg også som veldig brukervennlig, og når jeg så på X-T3 synes jeg den hadde et veldig lignende menysystem.

Ville sett på følgende for å finne ut av hvilket du går for (i ingen spesiell rekkefølge):

Opptikk

Autofokus i video 

Ytelse i lavt lys (hvis det er viktig, kommer veldig langt med god teknikk!)

Hvordan kamera føles i hånda

Filstørrelse og tyngde (for maskina) med video

Til video kommer du kanskje til å trenge en mikrofon?

For generell god lyd, av "alt" rundt og spesielt for natur (og turer) kan jeg anbefale Røde Stereo VideoMic Pro (med deadkitten). Har brukt den selv, lenge og mye. 

Hvis du vil ha mer retningsbasert lyd (og dermed bedre når en snakker rett til kamera) er det Røde VideoMic Pro+ (med eller uten +)

For mer ordentlige intervjuer er det mygg på mikrofonen som gjelder. Kan anbefale Sennheiser sin XSW-D Lavalier kit, med Rycote Ristretto.

Til film (og foto, men er 99% nødvendig for film) kommer du til å trenge et ND-filter, og variable er å foretrekke (så kan du bare ta det på det laveste når det blir mørkere, istedet for å måtte bytte flere ganger). 
Billige variable ND-filtre kan ha diverse problemer, så gjelder å gå for noe av ordentlig kvalitet. For eksempel Syrp Variable ND filter kit eller NiSi Filter Pro Nano. Finnes sikkert flere gode, men de har jeg ikke sett på tidligere. De jeg lister vet jeg at er gode. 

To ting til sist: USB-batteriladere er geniale og ikke gå for langt dyrere minnekort enn det du trenger. Nå har jeg ikke sett på foto-delen, men for video så holder dette kortet til X-T4 sin råeste modus, og dette til Z6 sin beste filmmodus. Forresten, det er også en ulempe eller fordel, den kan ta XQD og CFexpress-kort, som er dyrere. Her står det om oppdateringen.

Jeg ville kanskje gått for X-T4 fordi det er billigere å komme i gang, og kjøpe det du trenger. Men så er det også en investering. 

Har selv Nikon, for å klarere det. 

Endret av L/-R~
Fjerna ett linjeskift.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for veldig utfyllende svar! 

Er klar over forskjellene mellom fullformat og APS-C, men takk for oppklaringen likevel!

Jeg gjør foreløpig lite med bildene i LR/PS, men tenker å bli flinkere til det også etterhvert. Har lest noen plasser at FUJI sine RAW-filer ikke er like lett å jobbe med som Nikon sine, men det kan jo være bare flisespikkeri for alt jeg vet. 

Hvorfor mener du egentlig at det er billigere å komme i gang med Fuji? Prisen for kamera+KIT er jo så og si lik. 

Til å begynne med tenker jeg å kjøpe kamera med kit-linse, + et objektiv til portrett på rundt 80-100mm, USB-lader, minnekort, mikrofon, ND-filter, bordstativ, ekstra batteri og om det blir FUJI så kjøper jeg nok batterigrep også. 

Tenker i neste omgang å fylle på med flere fastlinser, gimbal og til slutt en telezoom. 

Lenke til kommentar
Anti LFC skrev (14 timer siden):

Jeg gjør foreløpig lite med bildene i LR/PS, men tenker å bli flinkere til det også etterhvert. Har lest noen plasser at FUJI sine RAW-filer ikke er like lett å jobbe med som Nikon sine, men det kan jo være bare flisespikkeri for alt jeg vet. 

Det har vært problemer med kombinasjonen Fujifilm og Lightroom, særlig når det kommer til oppskarping. Jeg har ingen personlig erfaring med dette, men etter hva jeg har lest er dette problemet kraftig overdrevet.

Lenke til kommentar
Anti LFC skrev (21 timer siden):

Hvorfor mener du egentlig at det er billigere å komme i gang med Fuji? Prisen for kamera+KIT er jo så og si lik.

Det er prisforskjellen på kamerakitet og minnekort jeg tenkte på ja, men om den prisforskjellen ikke har noe å si så er jo ikke det noe å tenke på. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (12 timer siden):

Det har vært problemer med kombinasjonen Fujifilm og Lightroom, særlig når det kommer til oppskarping. Jeg har ingen personlig erfaring med dette, men etter hva jeg har lest er dette problemet kraftig overdrevet.

Nja. Capture One gir helt klart bedre detaljnivå når det gjelder Fujis RAF filer sammenlignet med Lightroom, selv om LR har kommet seg litt f.eks ved bruk av enhance funskjonen

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! 

Fikk trykket litt på en kompis sitt X-T3 og må si jeg likte det veldig godt. Sammenlignet med Olympus som jeg har brukt før var det iallefall mye mer intuitivt. 

Det blir nok til at jeg bestiller et X-T4 med 16-80mm. Er ikke overbevist om at jeg kommer til å like KIT-linsa, men den kan jeg vel alltids selge uten noe særlig tap. 

Lenke til kommentar
L/-R~ skrev (På 27.5.2020 den 19.50):

Egentlig svært lite for deg og de fleste å bry seg om.

Fullformat vs APS-C gir definitivt utslag på optikk-prisen ... 

L/-R~ skrev (På 27.5.2020 den 19.50):

Jeg ville kanskje gått for X-T4 fordi det er billigere å komme i gang, og kjøpe det du trenger. Men så er det også en investering. 

Men så blir det desto kjipere å oppgradere til fullformat senere ... been there, done that. 

Lenke til kommentar
quantum skrev (1 time siden):

Fullformat vs APS-C gir definitivt utslag på optikk-prisen ... 

Men så blir det desto kjipere å oppgradere til fullformat senere ... been there, done that. 

 

L/-R~ skrev (På 28.5.2020 den 17.41):

Det er prisforskjellen på kamerakitet og minnekort jeg tenkte på ja, men om den prisforskjellen ikke har noe å si så er jo ikke det noe å tenke på. :) 


Som du ser, så fant vi ut at det ikke hadde så mye og si allikavel. Når budsjettet var på 20-30k (for hus, men allikavel) så tenkte jeg det var greit å gå for det litt rimeligere, fordi man får mer igjen for andre ting til film. 

Om det er kjipere å oppgradere spørs på optikken, når jeg sannsynligvis går fra D5300 + 16-80 2,8-4.0 så er ikke forskjellen så stor til Canon 24-105mm, unntatt prisen på huset jeg går for. Om man derimot har investert i masse annen optikk, så blir situasjonen en annen men for meg så har jeg selv kun en tele i tillegg.

Siden TS skal ha med kameraet på tur er i tillegg lettere optikk en fordel, og igjen så er fordelene med fullformat til film små.

Lenke til kommentar

Valget mellom X-T4 og Z6 er nok mindre viktig enn du tror. Det viktige er å være fornøyd med valget du tar, og ikke tenke så mye på alternativene.

Selv har jeg Z6 (og Panasonic GX9), og har overbevist meg selv om at det er det beste valget jeg kunne tatt...selv om X-T4 og Fujifilm sin optikkpark kan friste.

Velg det du har mest lyst på, og ikke nødvendigvis det du tror er best.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Okapi skrev (17 timer siden):

Hva var det som gjorde at du ikke var fornøyd med Olympus E-M10?

Ser fristelsen med å kaste en hel masse penger etter "det beste", men hvis du er en fersk fotograf og tenker at utstyret er avgjørende, kan du komme til å bli skuffet.

Først og fremst har jeg ikke kameraet lengre, da min ex-samboer kjøpte det ut. 

Ellers ble jeg aldri helt venn med kameraet. Knotete å endre ISO feks. Olympus har også en grusom mobilapp, til de gangene man kjapt vil overføre bilder. Så alt i alt er det mer brukervennligheten enn kvaliteten på kameraet (og bildene) jeg ønsker å bytte fra. 
 

Skjønner jo at jeg kunne kjøpt feks Fujifilm X-T30 eller X-T3 og sikkert blitt kjempehappy, men når jeg først skal kjøpe nytt liker jeg å kjøpe nyeste modell, også med tanke på eventuelt videresalg i fremtiden. Mye bedre batteri og IBIS gjør at jeg ønsker å gå opp til X-T4 kontra X-T3. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Anti LFC said:

Først og fremst har jeg ikke kameraet lengre, da min ex-samboer kjøpte det ut. 

Ellers ble jeg aldri helt venn med kameraet. Knotete å endre ISO feks. Olympus har også en grusom mobilapp, til de gangene man kjapt vil overføre bilder. Så alt i alt er det mer brukervennligheten enn kvaliteten på kameraet (og bildene) jeg ønsker å bytte fra. 
 

Skjønner jo at jeg kunne kjøpt feks Fujifilm X-T30 eller X-T3 og sikkert blitt kjempehappy, men når jeg først skal kjøpe nytt liker jeg å kjøpe nyeste modell, også med tanke på eventuelt videresalg i fremtiden. Mye bedre batteri og IBIS gjør at jeg ønsker å gå opp til X-T4 kontra X-T3. 

Videresalg ville jeg ikke tatt hensyn til, med mindre du er typen som bytter ofte. Hvis du tenker økonomi bør du velge en toppmodell som er et par generasjoner gammel, da den som regel har falt voldsomt mye i verdi fordi folk liker å kjøpe nyeste modell. ;) X-T1 dukker tidvis opp helt ned mot 2000 kroner. Kjøper du en X-T4 nå, og har den i 6-7 år, vil du mest sannsynlig få svært lite igjen for den.

Det som derimot HAR reell annenhåndsverdi, er objektiver. Personlig regner meg pengene lagt i kameraet som tapt, men objektiver kan ofte selges for 60% av prisen selv ti år etter. Brukte objektiver kan selges med null tap, og av og til også med fortjeneste. Hvis det er viktig for deg at utstyret holder på verdien, kjøp et rimeligere kamera og dyrere optikk. X-T30 med 56mm f/1,2 vil være betraktelig bedre på portretter en X-T4-komboen, og selges dyrere på bruktmarkedet på sikt.

Har du prøvd mobilappen til Fuji? Personlig synes jeg alle jeg har prøvd (Fuji, Olympus, Panasonic og Sony) har vært håpløst gammeldagse, og et helt åpenbart område der alle kameraprodusentene sleper føttene. Angående ISO er jeg delvis enig, det er ganske knotete på min GM1, men omtrent alle nyere kameraer (også E-M10 Mark III) har en dedikert ISO-knapp eller hjul, så ville ikke tenkt så mye på det.

Lenke til kommentar

Du sammenligner Olympus M10 med Fuji XT 3 og 4 som er i en helt annen klasse hva brukervennlighet, egendefinerte muligheter og justeringer angår.

tilsvarende fra Olympus ville i så fall vært M1 II eller III :)

Tenkte jeg måtte nevne det. Jeg har selv byttet fra (15 år med) Canon, og meget fornøyd med Olympus M1 II ! :)

Å endre lukker/blender eller ISO/hvitbalanse er bare å dytte en bryter så har hjulene en annen funksjon.

 

Lykke til, uansett hva du går for :)

Lenke til kommentar
Okapi skrev (På 5.6.2020 den 11.25):

Hvis du tenker økonomi bør du velge en toppmodell som er et par generasjoner gammel, da den som regel har falt voldsomt mye i verdi fordi folk liker å kjøpe nyeste modell. ;) X-T1 dukker tidvis opp helt ned mot 2000 kroner.

For foto kanskje, men ikke video.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...