Gå til innhold

Erfaringer med NAD T778?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så Dirac skal være bedre enn Audyssey MultEQ XT32?

Jeg skal kun hjemmekino på denne evt NAD saken, med dette høyttaler oppsette 

2x front - vanlig front - Klipsch RP160M
1x senter- Klipsch RC64mk1 idag, muligens mk3 senere 
2x høyde kanaler - Klipsch RP140SA 
2x surround bipolar - Klipsch RS62

Og 2x subwofere.


Trenger ikke så mange analoge innganger enn 2x sub utganger og 2stk hdmi utganger og 5stk hdmi innganger. 
Kjekt om man kan styre 2 forskjellige sub utganger da.

Er det nok krefter til å drive høyttalerne?
Og vil det være god nok hjemmekino lyd? Det vil jo tiden vise seg da...
Men vurdere denne nok til å tenke på den ?

 

Lenke til kommentar

Dirac er kanskje mer for den som liker å skru litt mer selv - mens kanskje Audyssey er bedre for "amatøren".

Denon har fått mye skryt de siste årene - hadde nok vurdert en receiver der i fra.

Når det gjelder krefter å kan du enkelt etterpå huke på effektforskere på receivere i den prisklassen. Klipshc er lettdrevet og hvis du deler på 80 Hz med subene børe du kunne spille veldig høyt uten problem.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Ok, det er ikke noe enkelt rom med enkle plasseringer av høyttalerne. Så om den Nad greier å få bedre rom korreksjon er det stor sjangs for jeg går for den.
Eneste er vel Denon takler 2 forskjellige subber på forskjellige plasser, og det gjør ikke Nad(** Ved tilkobling av 2 subwoofere kjøres signalet parallelt, uten individuell prosessering. står det på hifiklubben sin side om Nad).

Men det burde vel Dirac ta seg av? Eller kanskje senere med oppdatering?

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Erfaringer med NAD T778?

Jeg har en eldre utgave (NAD T757v2) som jeg er vedlig fornøyd med. Efffektmessig klarer den å drive hva som helst som jeg har hatt av høyttalere. Alle nyrere surroundforsterkere fra NAD har plass til å få satt inn eller byttet ut moduler slik at du kan oppgradere den senere. Det er vel noe du ikke kan med andre merker (så langt jeg vet iallefall). BluSound er søstersekskap til NAD så det er mye av utstyret som kommer derfra som kan brukes på NAD sine forsterkere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ray001 skrev (5 timer siden):

Ok, det er ikke noe enkelt rom med enkle plasseringer av høyttalerne. Så om den Nad greier å få bedre rom korreksjon er det stor sjangs for jeg går for den.
Eneste er vel Denon takler 2 forskjellige subber på forskjellige plasser, og det gjør ikke Nad(** Ved tilkobling av 2 subwoofere kjøres signalet parallelt, uten individuell prosessering. står det på hifiklubben sin side om Nad).

Men det burde vel Dirac ta seg av? Eller kanskje senere med oppdatering?

Receiver er uansett ikke særlig gode til å integrere subwoofere - skal du ha god lyd bør du skaffe egen dsp (romkorreksjon) til subene. Slik sett er det ikke noe hinder for å handle Nad.

Her er en anbefaling for 2 suber:

https://www.minidsp.com/support/community-powered-tutorials/201-dual-sub-integration

Handler man litt påkostede subwoofere har disse som regel en god dsp (romkorreksjon) innebygget.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (4 timer siden):

Jeg har en eldre utgave (NAD T757v2) som jeg er vedlig fornøyd med. Efffektmessig klarer den å drive hva som helst som jeg har hatt av høyttalere. Alle nyrere surroundforsterkere fra NAD har plass til å få satt inn eller byttet ut moduler slik at du kan oppgradere den senere. Det er vel noe du ikke kan med andre merker (så langt jeg vet iallefall). BluSound er søstersekskap til NAD så det er mye av utstyret som kommer derfra som kan brukes på NAD sine forsterkere. 

Ja det er bra. Bare det ikke blir så dyrt å bytte i en i gammel recevier...
Har du er faring med bytte moduler?

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (9 minutter siden):

Receiver er uansett ikke særlig gode til å integrere subwoofere - skal du ha god lyd bør du skaffe egen dsp (romkorreksjon) til subene. Slik sett er det ikke noe hinder for å handle Nad.

Her er en anbefaling for 2 suber:

https://www.minidsp.com/support/community-powered-tutorials/201-dual-sub-integration

Handler man litt påkostede subwoofere har disse som regel en god dsp (romkorreksjon) innebygget.

Takker for link med info, og den skal leses igjenom ?

 

Har 2stk subwoofere

1x sub - Klipsch R-110SW - lyst å teste den under senter høyttaleren, og at lyd og trykket kommer derfra. Denne har ikke noe rom korreksjon.
1x sub - Paradigm Signature Sub 25 - LFE - Denne er en dyr sak, som burde være bra på rom korreksjon. 

Holder på å male rommet nå, det meste blir mørk i en grå nyanse ?
Så får ikke testet noe spesielt, all hjemmekino er tatt ned.

Endret av ray001
Lenke til kommentar
ray001 skrev (11 minutter siden):

Har du er faring med bytte moduler?

På min kan jeg bytte to moduler. Den er såpass gammel at den "bare" har full HD og 7.1 surround. Det er en stund siden jeg sjekket prisene men modulen som oppgraderer den til UHD / 4K kostet veldig rundt regnet 3.500 kroner mens modulen som oppgraderer til Dolby Atmos koster drøyt 6.000.

(Jeg pakket den ned da exen flyttet ut og tok med seg tv'ene men har planer om å få oppgradert den før jeg tar den i bruk igjen i en ikke så fjern fremtid). 

Edit: til den du ser på kan jeg tenke meg det kommer en modul som oppgraderer til 8K men det blir spekulasjon fra min side. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Jeg har handlet meg en Epson TW9400(ikke brukt enda?) og har hatt Epson TW9200 tidligere.

Og nå har vi funnet ut at rommet skal oppgraderes med nye møbler(2x stoler istedenfor kino sofa) og male tak, vegger, dører og vinduer i mørk grå farge. 

Men sliter litt med rommet og høyttalere plassering, pga bruker kino rommet kombinert med biljard, og da er det ikke lett å sette opp høyttalerne på sine beste plasser....
Derfor ønsker jeg en ny receiver som takler 2x individuelle subber. Har en receiver idag, men ønsker å gå opp et hakk... 

Endret av ray001
Lenke til kommentar

Er faktisk litt usikker, men om du tar samme signal ifra samme kabel og splitter så får du ikke justert subbene hver for seg?

Eller forstår jeg ikke hvordan du tenker her?

Jeg kommer til å plassere den ene Klipsch subben under senter kanalen for å dra opp trykket ifra senter kanalen, og den andre subben som LFE (evt LFE og hoved høyttalerne).

Lenke til kommentar
ray001 skrev (16 minutter siden):

Eller forstår jeg ikke hvordan du tenker her?

De fleste subwoofere er jo aktive så de har det de trenger av brytere og sånn fysisk på baksiden av seg selv så med to subwoofere som går ut fra samme fysiske kontakt på recieveren så er det ikke noe i veien for at du kan justere de hver for seg på deres egne knapper og brytere. 

Hadde du hatt passive subwoofere derimot... 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...