Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Enkle løsninger for å forsterke internettsignal i enkelte rom hjemme?


Anbefalte innlegg

Hei!

Mine foreldre har en ruter som trolig er lite strategisk plassert med tenke på dekning av trådløst nett i resten av huset. Særlig ett rom i huset har svært dårlig dekning.

Finnes det noen gode løsninger som kan hjelpe her utover å faktisk flytte selve ruteren (virker litt vanskelig)?

Googler og undersøker litt selv nå, men drister meg til en post i tilfelle noen har noen gode tips. :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet til å trekke en nettverkskabel til det rommet?

Et enkelt AP i rommet eller rommene man ønsker bedre dekning i vil normalt gi en bedre opplevelse enn extendere, men for tilfelle med dine foreldre som kun er to spiller det gjerne ingen rolle. Om ikke begge streamer Netflix i full hd samtidig osv... og da likevel skulle det være nok.

Lenke til kommentar
Pop skrev (Akkurat nå):

Har du mulighet til å trekke en nettverkskabel til det rommet?

Et enkelt AP i rommet eller rommene man ønsker bedre dekning i vil normalt gi en bedre opplevelse enn extendere, men for tilfelle med dine foreldre som kun er to spiller det gjerne ingen rolle. Om ikke begge streamer Netflix i full hd samtidig osv... og da likevel skulle det være nok.

Tror det blir vanskelig uten mye jobb. 

Ser egentlig i første omgang etter en enkel løsning som kan gi en boost fra svakt signal/langsom lasting på nett til tilstrekkelig dekning. Om det lar seg gjøre. :)

I tillegg ønsker jeg å installere Chromecast til de og da trenger de litt bedre nett enn nå.

Stort sett er det kun en av mine foreldre som holder på samtidig. Og ingen full HD på Netflix. Stort sett kun veldig enkel surfing på nett.

Lenke til kommentar

Hadde kanskje skippet å fikle med forsterkere, spesielt hvis det er flere steder i forskjellige retninger det er noe dårlig dekning. 

For rundt 1500 kr får man vel en av de rimeligere modellene i TP-Link Deco-serien, bestående av 3 enheter for mesh-nettverk.

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Hadde kanskje skippet å fikle med forsterkere, spesielt hvis det er flere steder i forskjellige retninger det er noe dårlig dekning. 

For rundt 1500 kr får man vel en av de rimeligere modellene i TP-Link Deco-serien, bestående av 3 enheter for mesh-nettverk.

Fordi resultatet ikke er bra nok?

Det er i hovedsak ett rom som sliter. Stue/kjøkken.

Mesh-nettverk høres mer komplisert å sette opp, men helt sikkert noe jeg får til med litt tid. Håpte jeg skulle få ordnet noe før avreise i dag. :)

Lenke til kommentar
31 minutes ago, DukeRichelieu said:

Fordi resultatet ikke er bra nok?

Det er i hovedsak ett rom som sliter. Stue/kjøkken.

Mesh-nettverk høres mer komplisert å sette opp, men helt sikkert noe jeg får til med litt tid. Håpte jeg skulle få ordnet noe før avreise i dag. :)

I praksis vil jeg vel si at jeg har opplevd wifi-repeatere som gjerne mer komplisert å sette opp i praksis. Samt en del ulemper i bruk knyttet til dem, bl.a. når en klient ikke på egenhånd bytter mellom hovedruter og repeater når man beveger seg rundt i huset, og man må manuelt slå av og på wifi på f.eks. mobiltelefon for å reelt ha forbindelse/god ytelse.

De fleste av disse mesh-løsningene er gjerne veldig enkle i oppsett.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, DukeRichelieu said:

Fem grunner til å ikke kjøpe wi-fi forsterker?

https://eyenetworks.no/fem-grunner-til-ikke-a-kjope-wifi-forsterker/

Ja, god oppsummering av hva problemene gjerne kan være. Kapasitet er kanskje ikke så veldig viktig for de enkle bruksområdene som er nevnt her, men punkt 3 der kan man merke seg. Riktignok kanskje litt inntrykk av at noen nyere enheter er blitt flinkere til å bytte selv i stedet for å være klistret til nettet som den først fikk kontakt med når den kom inn i dekningsområdet eller ble slått på...

Lenke til kommentar
1 hour ago, DukeRichelieu said:

Fem grunner til å ikke kjøpe wi-fi forsterker?

https://eyenetworks.no/fem-grunner-til-ikke-a-kjope-wifi-forsterker/

Enig i det.  Som en liten side-bemerkning, så klikken jeg videre på https://eyenetworks.no/ikke-boost-wifi-signalet/ og koste meg da de kort nevnte pringles-hacket jeg selv brukte for mange år siden.  Det funket overraskende bra som en nødløsning :)  

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, folkens! :)

Jeg gikk for Jensen Omni Duo mesh-sett og har alt installert det.

Som NULL sa: installasjonen var veldig enkel. Tok vel omtrent 5-10 minutt.

Fikk samtidig satt opp en Chromecast.

Det gikk veldig fort i svingene så jeg fikk ikke gjort noe særlig testing, men jeg fikk i hvert fall satt opp Chromecasten - noe jeg ikke fikk til i fjor sommer når jeg hadde med min hjem på ferie. Så jeg tipper det har blitt noe forbedring i hvert fall.

El-Kjøp var utsolgt for forsterker/utvider, men også han mente at mesh var veien å gå. Så da endte jeg med det. Et alternativ kunne være en sterkere router ettersom selskapet som leverer router til foreldrene mine angivelig var kjent for å ikke levere de kraftigste ruterne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...