Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endre folkeregistrert fødselsdato???


Anbefalte innlegg

Hvor vanskelig er det å få endret dette?

Jeg har en mor som var flyktet inn til Norge 1988, når hun skulle registrere seg så 
var hun ikke kjent med når hun var født. Dermed ble det skrevet inn 1970 av en eller annen grunn. 

Hun har ikke tenkt så mye over det før nå som det nærmer seg pensjonsalder. Hun er egentlig født i 1967 
og ønsker å oppdatere folkeregisteret.

Hvor vanskelig er det å få dette til? Foreløpig er det ingen dokumentasjoner for dette...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke så mye om jussen, men det står en del om det her.

Avhengig av hvilket land moren din kom fra skal søknaden enten sendes til UDI eller Skatteetaten. Tviler imidlertid på at man får i gjennom en slik søknad uten noen form for dokumentasjon.

Dersom fødselsåret 1970 førte til at hun i 1988 feilaktig ble behandlet som "barn" under 18 år og søknaden på grunn av land skal til UDI har det jo vært noen eksempler på at endring av fødselsdato har fått konsekvenser.

Lenke til kommentar
hellblazer91 skrev (11 timer siden):

 

Jeg har en mor som var flyktet inn til Norge 1988, når hun skulle registrere seg så 
var hun ikke kjent med når hun var født. Dermed ble det skrevet inn 1970 av en eller annen grunn. 

Hun har ikke tenkt så mye over det før nå som det nærmer seg pensjonsalder. Hun er egentlig født i 1967 
og ønsker å oppdatere folkeregisteret..

 

Det kan oppstå problemer hvis hun oppsøker UDI, dette kan i værste tilfelle medføre at hun blir tiltalt for forfalskning av asylsøknad og blir utvist fra landet og mister et eventuelt norsk statsborgerskap hun har. Hadde jeg vært henne så hadde jeg jobbet de tre år ekstra, og betalt de tre årene ekstra i skatt som takk for beskyttelse. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

UDI har gitt retningslinjer for å endre og korrigere ID-opplysninger i rundskriv 9/2012 (UDIRS-2012-9). Det essensielle spørsmålet er om det er snakk om korrigering av opplysninger som er feil, eller om det er snakk om en endring i den identitet som lå til grunn for opphold i Norge. ID-endringer medfører som utgangspunkt at det skal vurderes om tidligere oppholdstillatelser er gitt på falske forutsetninger. Når det gjelder fødselsdato spesielt skriver UDI følgende i rundskrivet: 

Endringer i fødselsdato behøver heller ikke alltid innebære en ID-endring, men dette avhenger litt av hvor stor endringen er og forklaringen til søkeren på hvorfor den registrerte datoen er gal. Har søkeren kommet som enslig mindreårig asylsøker, vil en senere endring av fødselsår ofte innebære en ID-endring.

Det kreves sannsynlighetsovervekt for at ny identitet er riktig. Hvis begjæringen er fremsatt med tanke på å oppnå aldersbetingede goder, som f.eks. alderspensjon, vil den bli møtt med skepsis. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Som krikkert seier så er det mistenkeleg at når ein registrert 49/50 åring kjem om påstand om at ein eigentleg er 52/53 år, og at ho derfor berre har igjen 9 år til ho tidlegast kan ta ut pensjon, og ikkje tidlegast om 12 år.
Særleg når søknaden kjem no når det er ein fordel å få lagt til på alderen sin, og ikkje i 1988 då ho blei registrert som 17/18 åring og då hadde fordel av å enten være mindreårig asylsøker eller akkurat myndig alt etter registrert fødselsdato.

Ei endring av fødselsår vil nok vanskelig kunne reknast som ei endring som ikkje innebærer ID-endring. Merk at i sitatet frå UDI så snakker ein konsekvent av at endring av fødselsdato kan bety ei ID-endring, så då vil nok endring av årstal ligge klart innafor det som blir ID-endring. Når din mor i tillegg kanskje fekk status som mindreårig asylsøker (avhengig av kva dato i 1970 ho fekk registrert) så må ein rekne med at ein søkad om endra fødselsår (ikkje berre dato) må medføre ei ID-endring med alt det medfører.

 

Som eit heilt ikkje-juridisk råd så vil eg på det sterkaste anbefale å sitte stille i båten og la eventuelt feilaktig grunnlag for innvilga asylsøknad ligg heilt i ro.
Ein anna ting er at i forhold til pensjon så er pensjonsalderen for mange styrt av om ein har nok opptening til å pensjonere seg tidleg utan å tape på det. Så om din mot uansett ikkje har nok opptening til å kunne ta tidleg pensjon med full opptening så er det i alle fall ingen grunn til å ta sjangsen på at asylsøknaden i verste fall blir avslått.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (8 timer siden):

UDI har gitt retningslinjer for å endre og korrigere ID-opplysninger i rundskriv 9/2012 (UDIRS-2012-9). Det essensielle spørsmålet er om det er snakk om korrigering av opplysninger som er feil, eller om det er snakk om en endring i den identitet som lå til grunn for opphold i Norge. ID-endringer medfører som utgangspunkt at det skal vurderes om tidligere oppholdstillatelser er gitt på falske forutsetninger. Når det gjelder fødselsdato spesielt skriver UDI følgende i rundskrivet: 

 

 

Det kreves sannsynlighetsovervekt for at ny identitet er riktig. Hvis begjæringen er fremsatt med tanke på å oppnå aldersbetingede goder, som f.eks. alderspensjon, vil den bli møtt med skepsis. 

Det er ikke gitt oppholdstillatelse på falske premisser, hun visste rett og slett ikke fødseldatoen hennes. Hun har jobbet siden hun var 19-20år til nå og omtrent aldri vært syk, men jeg ser at hun nå begynner å slite veldig med senene i hendene hennes. 

Jeg har tatt initiativ selv å finne ut av dette, for hun er innstilt til å jobbe de 3 ekstra årene hvis hun ikke havner på uføre først.
Men da blir neste steg å forhøre med UDI hvordan jeg evt. kan få innhentet disse opplysningene? Eneste jeg kunne tenke meg er en fødselsattest, og det høres håpløst ut...

Lenke til kommentar
hellblazer91 skrev (48 minutter siden):

Det er ikke gitt oppholdstillatelse på falske premisser, hun visste rett og slett ikke fødseldatoen hennes. Hun har jobbet siden hun var 19-20år til nå og omtrent aldri vært syk, men jeg ser at hun nå begynner å slite veldig med senene i hendene hennes. 

Jeg har tatt initiativ selv å finne ut av dette, for hun er innstilt til å jobbe de 3 ekstra årene hvis hun ikke havner på uføre først.
Men da blir neste steg å forhøre med UDI hvordan jeg evt. kan få innhentet disse opplysningene? Eneste jeg kunne tenke meg er en fødselsattest, og det høres håpløst ut...

Hvordan skal det kunne bevises at hun er født i 1967 uten fødselsattest? 

Lenke til kommentar
hellblazer91 skrev (57 minutter siden):

Det er ikke gitt oppholdstillatelse på falske premisser, hun visste rett og slett ikke fødseldatoen hennes. Hun har jobbet siden hun var 19-20år til nå og omtrent aldri vært syk, men jeg ser at hun nå begynner å slite veldig med senene i hendene hennes. 

Jeg har tatt initiativ selv å finne ut av dette, for hun er innstilt til å jobbe de 3 ekstra årene hvis hun ikke havner på uføre først.
Men da blir neste steg å forhøre med UDI hvordan jeg evt. kan få innhentet disse opplysningene? Eneste jeg kunne tenke meg er en fødselsattest, og det høres håpløst ut...

1967 og 1970 er ikke bare å vite sin egen fødselsdag,  når det er snakk om år virker det litt suspekt. Vi skriver ikke dette for å være ekle, men en jurist i UDI, kan se dette som asylsvindel. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
hellblazer91 skrev (47 minutter siden):

Det er ikke gitt oppholdstillatelse på falske premisser, hun visste rett og slett ikke fødseldatoen hennes. 

Det avgjerande spørsmålet er om din mor fikk innvilga asylsøknad som mindreårig eller ikkje. At fødselsdato og år faktisk var ukjent er mindre relevant. Kva halvdel av 1970 fekk ho oppført som fødselsdato? Ein dato før eller etter dagens dato? Eller med andre ord, var ho teknisk sett ansett til å være 17 eller 18 år på søknadstidspunktet? 

Som sagt så ville eg latt være å rote opp dette, særleg når dere ikkje har fødselsattest eller liknande dokumentasjon som viser både at rett fødselsår er 1967 og at ho uansett var myndig (over 18 år) då ho søkte asyl. 

I denne saka er det rett og slett ein veldig stor risiko å ta for vegd opp mot den fordelen som ho kan oppnå. Det er på ingen måte gitt at dere får medhold i den fødselsdato og år som dykk vil ha, dere kan like gjerne ende opp med at UDI konkluderer med at ho er langt eldre ved å sette fødselsår til f.eks. 1965 og dermed starte ny asylsøknadsprosess med utgangspunkt i at ho søkte om asyl i 1988 som 20 åring. 

Du bør absolutt ikkje rote til dette med å ta kontakt med UDI. Og dersom du likevel gjer det for å innhente råd så må du påsjå at du gjer det anonymt utan å nevne din mor. 

Lenke til kommentar

Hvis hun ikke visste (og UDI tror på at hun ikke visste) er tilbakekall mv. av tillatelser i praksis utelukket. Det er den parentesen der som gjør det tvilsomt. 

Hvis 1970 ble satt fordi hun ikke visste er det heller ikke nødvendigvis noen endring av ID å be om endring til 1967. At man må sette et tall for å få fylt ut søknadsskjemaet betyr ikke at det tallet har den samme egenverdien som et bevisst oppgitt år. 

Fødselsattest fra hjemlandet, dersom dette er mulig å fremskaffe, er nok den eneste dokumentasjonen UDI vil godta. Jeg er ikke kjent med noen alderstest som med høy grad av sikkerhet kan skille mellom en person født i 1967 og en person født i 1970. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...