Gå til innhold

Nrks dekning av Id Al-Fitr


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Mr.Duklain said:

Men en kanal bør vell sende noe som gir seertall. 

En stor del av samfunnsoppdraget til NRK er å lage smalere programmer som i liten grad dekkes av kommersiell TV. Det betyr at de også må lage programmer med lave seertall.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor dette skulle være problematisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smaken er som baken, delt i to. Nå personlig synes jeg ikke alt NRK har sendt har vært dårlig. Ja, de har tilogmed laget sine egne dokumentarer som har vært regelrett bra. 

Å sammenligne polakker og muslimer var ment som et eksempel på hvor få muslimer det er. Muslimer er også flere og fragmenterte grupper slik som sunni, shia og den pakistanske retningen som tror Jesus ligger begravet i Pakistan. 

Det som fascinerer meg er at muslimer får så mye oppmerksomhet, dessverre ja mest negativt, men akuratt det er jo ikke rart. 

 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (4 minutter siden):

Det som fascinerer meg er at muslimer får så mye oppmerksomhet, dessverre ja mest negativt, men akuratt det er jo ikke rart. 

All den negative oppmerksomheten har sikkert bidratt til å få NRK til å lage et opplysningsprogram som dette. Som flere har nevnt var nok ikke målgruppen bare muslimer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mr.Duklain said:

Å sammenligne polakker og muslimer var ment som et eksempel på hvor få muslimer det er. Muslimer er også flere og fragmenterte grupper slik som sunni, shia og den pakistanske retningen som tror Jesus ligger begravet i Pakistan.

Alle retningene feirer vel Id såvidt jeg vet. Har ingen anelse om hvor mye nasjonaldagen i polen feires, men de må gjerne lage et program om det og. Akkurat som det er helt greit at de lager tv for samer (ca 1% av norges befolkning) eller nyheter for døve o.l.

Andre grupperinger dekkes vel til tider av programmer som migrapolis o.l

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (18 minutter siden):

NRK produserer underholdning og nyheter. Det er allerede ørten andre kanaler som gjør det samme. Det er uansvarlig og ikke-essensiell bruk av skattepenger. 

"Underholdning" er jo så ekstremt bredt at det gidder jeg ikke kommentere. Men nyheter; to TV-kanaler lager vanlige nyhetssendinger. Begge to får statsstøtte, og den ene har nesten måttet legge ned nyhetssatsingen på tross av reklameinntekter o.l. Ingen av de ville brukt tid på å tilrettelegge for hørselshemmede, samiske, egne korrespondenter osv. hadde det ikke vært for statsstøtten. Det du legger opp til er at AFP i praksis kunne styrt hele informasjonsflyten til Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (10 minutter siden):

Så Farmen eller Paradise Hotel er ikke programmer for minoriteter? Hvorfor bør staten lage programmer om religion? 

Nei, Farmen og Paradise Hotel er ikke programmer for minoriteter. Hahahaha. Det er underholdningsprogrammer som er ment å favne bredt, noe de reklamefinansierte kanalene er avhengige av for å tjene penger. For å ha en tilstrekkelig bred dekning av minoriteter, kultur og hva som rører seg i det ganske land har vi lovfestet det som en del av NRKs samfunnsoppdrag. 

Da blir det dekket mange ting du ikke liker, men som er viktig for allmenn samfunnsforståelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 timer siden):

All den negative oppmerksomheten har sikkert bidratt til å få NRK til å lage et opplysningsprogram som dette. Som flere har nevnt var nok ikke målgruppen bare muslimer.

Nå har jeg ikke sett programmet. Men hvis det har vært hensikten, så er jeg jeg faktisk ikke motstander av det.  Hvis programmet har vært et verdinøytralt opplysningsprogram så synes jeg det er helt topp! Litt sånn som kvelden før kvelden med en oriental vri høres jo faktisk spennede ut. 

Bare så det er sagt er jeg ikke den største fan av gudstjenester på tv. 

Edit: Har gjort litt mer research og funnet ut at det var det programmet handlet om, og det forandrer saken litt for min del. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Da blir det dekket mange ting du ikke liker, men som er viktig for allmenn samfunnsforståelse.

Jeg har ingenting imot dette id-greiene på nrk, jeg har faktisk ikke sett ett eneste sekund av det. Du kan hevde at nrk er viktig for allmenn samfunnsforståelse, det er jeg ikke enig i. NRK er bortkastede skattepenger etter min mening. Hvorfor skal det være statens oppgave å lage underholdning til folket? Det funker ikke bra, og det gir ingen mening. 

Quote

Nei, Farmen og Paradise Hotel er ikke programmer for minoriteter. Hahahaha. Det er underholdningsprogrammer som er ment å favne bredt, 

Favne bredt. Jeg kan vedde på at det sitter mange minoritetspersoner rundt om i det ganske land og ser på Farmen eller Paradise Hotel. 
Man trenger ikke lage programmer som passer en minoritetsgruppe som muslimer, og ett program som passer jøder, og ett program som passer transpersoner. Man lager generelle, forskjellige programmer med bra innhold og brede publikumsdemografier. 

Om NRK var en liten, slank og begrenset operasjon skulle jeg ikke ha sagt noe om det. Men det er en gigant med et budsjett på 6.4 mrd kroner. Mens rettsvesenet, som mangler enormt mye ressurser for å fungere effektivt og tilfredsstillende har et budsjett på bare 2.6 mrd kr. 

Mange av NRKs journalister har nærmere millionen i lønn.  Dette er helt uakseptable prioriteringer. 


 

Endret av debattklovn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det er helt fint at nrk dekket Id. Tror folk må forstå at Norge ikke lenger er ola og kari nordmann med blå øyne og blondt hår lenger. Nå er det en grei andel ikke etniske nordmenn. Og det er relativt ikke lenge til det er 50/50. 

Sett bortifra kvinnehatet og det sekt opplegget med at man må være muslim for å gifte seg med muslim osv så har jeg ikke problem med at folk følger det

Lenke til kommentar

Nrk har tapt seg såpass at di ikkje er verdt å bruke tid på. Pompel og pilt var snadder underholdning, men fallhøgda vart for stor. Nå har nrk esa ut til ein stor komposthaug og blitt ein dekadent aktør som tek alt for mykje av statens midler. Ein slankeoperasjon og reduksjon av unødvendig høge lønninger er på sin plass. Deretter kan di kutte ut all form for religion-sendinger og heller satse på "finsk fjernsynsteater". Folket trenger brød og cirkus framfor tanketomme religiøse eventyr.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 26.5.2020 den 21.06):

Jeg har ingenting imot dette id-greiene på nrk, jeg har faktisk ikke sett ett eneste sekund av det. Du kan hevde at nrk er viktig for allmenn samfunnsforståelse, det er jeg ikke enig i. NRK er bortkastede skattepenger etter min mening. Hvorfor skal det være statens oppgave å lage underholdning til folket? Det funker ikke bra, og det gir ingen mening. 

Favne bredt. Jeg kan vedde på at det sitter mange minoritetspersoner rundt om i det ganske land og ser på Farmen eller Paradise Hotel. 
Man trenger ikke lage programmer som passer en minoritetsgruppe som muslimer, og ett program som passer jøder, og ett program som passer transpersoner. Man lager generelle, forskjellige programmer med bra innhold og brede publikumsdemografier. 

Om NRK var en liten, slank og begrenset operasjon skulle jeg ikke ha sagt noe om det. Men det er en gigant med et budsjett på 6.4 mrd kroner. Mens rettsvesenet, som mangler enormt mye ressurser for å fungere effektivt og tilfredsstillende har et budsjett på bare 2.6 mrd kr. 

Mange av NRKs journalister har nærmere millionen i lønn.  Dette er helt uakseptable prioriteringer. 


 

Du linker til en sak som viser hvorfor nettavisens sensasjonelle oppslag er feil og hvor det mest oppsiktsvekkende er at NRK har gitt ut informasjon om hvem som har tilhørighet i fagforeninger. 

Du, eller snarere Elin Ørjasæter, sammenligner også en organisasjon hvis oppgave er å favne flest mulig med en organisasjon hvis oppgave gjelder for en veldig liten del av befolkningen. Det store problemet til rettsvesenet er ikke at NRK får litt under en halv promille av statsbudsjettet i tilskudd. Det er derimot at de havner i en utrolig skvis mellom et krav fra regjeringen om at de skal spare penger under et effektiviseringspåskudd samtidig som de ikke får lov til å effektivisere. Dette i tillegg under en relativt konservativ regjering som hevder at de vil prioritere rettstaten og politiet men gjør det motsatte. Hvorfor er dette naturlig? NRK klarer forøvrig oppgaven sin meget bra med 90% av Norges befolkning i løpet av dagen er innom et NRK-medium eller produksjon og over 80% er tilfredse med oppgaven de utfører som allmennkringkaster. Og ja, det er å strekke det langt å hevde at rettsvesenet kun dekker en liten del av befolkningen. Det er en fordel for de fleste med et rettsvesen som kan gjøre oppgavene sine innen fristene vi har bestemt at de har. Men så gjør jo også deler av rettsvesenet det i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...