Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har olympus 75-300mm MFT objektiv som jeg benytter på Olympus m10. Jeg kjøpte objektivet fordi det var et lett objektiv med stort zoom område. Men ofte hvis jeg skal zoome inn på noe når det er mørkt begynner zoomen å jage. Det burde vært manuell zoom i tillegg. Jeg kan ha lang åpningstid om jeg bare får objektet i fokus. Jeg skulle ta bilde av månen noe som viste seg umulig. Jeg fikk Ikke månen i fokus. Har noen tips til meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar du mener manuell fokusering? Automatisk zoom tror jeg ikke er så vanlig. Ser på bilder ut som objektivet har en manuell fokusring lengst fremme? 

Fant en tråd her som omhandlet skarpe/uskarpe bilder med dette objektivet; https://www.dpreview.com/forums/thread/4264857 kanskje det er noen tips å plukke opp.

Her står det at objektivet sliter litt med fokus når motivet er lite og langt borte https://admiringlight.com/blog/review-olympus-m-zuiko-75-300mm-f4-8-6-7-ii/#Around-the-Lens-Handling-Operation-and-Autofocus (vel, månen er ikke så liten, men desto lengre borte, alt er relativt ... ?

 

Lenke til kommentar

Fokusering når det blir for mørkt er vanskelig. Det finnes gode og dårlige kamera og objektiv på dette området, men alle sliter når det blir mørkt nok. Da kan manuell fokusering være løsningen, og etter hva jeg skjønner har du fokusring for manuell fokus på nevnte objektiv.

Månen er imidlertid ganske lys med god kontrast mot en mørk himmel, og burde være rimelig enkel å fokusere på. Kanskje det kan hjelpe å legge fokuspunktet på kanten, og ikke midt på månen. Du kan jo også prøve å bruke "back button focus", da slipper du at fokus begynner å jage etter at du har funnet fokus.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...