Gå til innhold

Meshnettverk: TP-Link Deco M9 ?


Anbefalte innlegg

Hepp! 

Jeg tenkte å sette opp ett mesh-nettverk i hjemmet, for å få dekning både ute i hagen og garasjen. Har lest litt om TP-Link sitt Deco M9, og etter testen å bedømme virker det lovende. 

Er det noen som har noen erfaring med dette? Finnes der bedre alternativer ute i jungelen eller er dette det man bør gå for? 

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha kabling til mesh-satellittene? 

Har egentlig et godt inntrykk av TP-Link, og sitter å ser litt på den nye Deco X-serien selv. Da er WiFi 6-støtte på plass, men p.t. gir nok M-serien mer for pengene egentlig. 

M9+ har en fordel sammenlignet med mange av de andre mesh-løsningene på markedet, knyttet til at den har to 5 GHz-radioer og kan kjøre kommunikasjonen mellom mesh-enhetene via den ene, i stedet for at det blir ressurser som i større grad må deles med klientene som er tilkoblet. Hvis man kjører med kabling til satellittene, blir riktignok ikke dette like viktig.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Ludvig86 said:

Satelittene blir bok trådløse mellom hverandre, om det var det du mente. Men er det slik at en satelitt konstant må vere tilkoble router med kabel for å fungere? Eller kan alle plasseres rundt om i huset?

Nei, de må ikke være tilkoblet med kabel. Men de fleste løsningene gir mulighet for at satellittene kan kommunisere med hovedenheten via kabel i stedet for via trådløs. 

Flere fordeler med dette. Kabel vil naturligvis være raskere og det reduserer bruken av wifi, hvilket gir mer "airtime" til klientene som er tilkoblet nettverket. Mao - generelt kan ytelsen bli bedre om de er koblet til med kabel.

Hvorvidt man merker noe til denne forbedringen i ytelse er jo et annet spørsmål. For noen som bare trenger dekning og "grei nok ytelse til å lese vg.no og streame Netflix" blir det ikke et problem. 

Bruker man kabel, kan dekningen også være bedre - naturligvis avhengig av hvor man har mulighet for å sette de opp med kabel. Når de skal kommunisere med wifi, er man avhengig av at en satellitt står et sted hvor det fortsatt er god dekning mot hovedenhet eller annen satellitt. Hvis trafikken må gå via en annen satellitt vil det kunne gå litt ekstra ut over ytelsen.

Eksempel: hjemme hos meg bruker jeg et sett med tre enheter. Hvis jeg kunne ha hatt kablet oppkobling på satellitt, hadde jeg fått et bedre resultat med to enheter enn tre enheter. Dette pga. jeg ikke ville vært avhengig av "enheten i midten".

M9+ har en dedikert radio for kommunikasjon mellom klientene. Er vel i hovedsak dette som skiller løsningen fra rimeligere modeller. Hvis tanken var at man uansett skulle bruke kabel, kunne man valgt en rimeligere løsning.

Ellers er det salg på en del TP-Link-produkter hos Komplett for tiden. Bestilte selv nå TP-Link Deco X60.

Lenke til kommentar

Kjøpte TP-link Deco M9+ med 3 enheter nylig da jeg skulle få Altibox fiber i mitt hus.

Har testet litt og det ser ut til å fungere bra. Vær oppmerksom på at det er 2 varianter av TP-link Deco M9+, V1 og V2 og de har ikke samme funksjonalitet når dette skrives. Jeg har V2 og den kan kun administreres fra Deco App på mobil/tablet, du kan ikke logge på med nettleser på ruteren slik du kan med V1. Det sies at V2 skal komme med ny firmware i Q3 som fjerner disse ulikhetene.

Når det er sagt ser V2 ut til å fungere rimelig bra. Testet først med Altibox VMG som ruter og 3 stk Deco M9+ som mesh med trådløse aksesspunkt (en av Decoene må være koblet til ruteren med kabel). Dette fungerte fint, fikk 300/300 på den som var lengst unna ruteren (har 500/500 linje).

Fant så at jeg ikke likte begrensningene i Altibox VMG ruter, og satte denne i bridge mode og satte Deco M9+ som ruter istedet. Dette fungerte også fint. Strakk så en CAT6 kabel over loftet mellom 2 stk Deco M9+ og fikk da 500/500 begge steder og stort sett 2-300 Mbit/s trådløst overalt. Har nå en ekstra Deco M9+ som jeg nesten ikke trenger. Skal se det an litt for å vurdere dekningen, sannsynligvis havner den i kjelleren.

En ting jeg har observert er at Deco M9+  enhetene kan bli ganske varme når de ligger på et bord. Det er nok desgnet for å ligge flatt, det er ikke fester for veggmontering. Jeg fant allikevel at jeg ville ha hovedenheten på veggen, tester viste at det fungerte greit nok. Måtte lage en veggadapter med 3d-printer, men da fikk jeg brukt printeren til noe ?  Det hele ser ut til å fungere fint.

Ser fram til den lovede firmware-oppgraderingen for V2, for jeg foretrekker å administrere rutere fra nettleser på PC.

 

Endret av cacb
Lenke til kommentar
1 hour ago, cacb said:

Ser fram til den lovede firmware-oppgraderingen for V2, for jeg foretrekker å administrere rutere fra nettleser på PC.

Har Deco X60 - nye toppmodellen med Wifi 6-støtte. Var på salg forrige helt hos Komplett, og var vel da strengt tatt ikke så mye dyrere enn M9+.

Her er i hvert fall også web-grensesnitt på plass. P.t. kun kjørt disse i bridge-mode ettersom jeg helst vil bruke en annen enhet som ruter. Har ikke sett på funksjonaliteten tilgjengelig via webgrensesnittet når den er satt opp som ruter, men er noe begrenset sammenlignet med appen i bridge mode. Men greit nok. Erfaringene så langt er gode, og liker appen egentlig veldig godt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Her er i hvert fall også web-grensesnitt på plass. P.t. kun kjørt disse i bridge-mode ettersom jeg helst vil bruke en annen enhet som ruter.

Jeg klarer å leve med appen, men det mangler noen egenskaper som f.eks. mulighet til å styre WiFi-kanaler etc. Jeg vil tro at egenskapene blir mer komplette i et web-grensesnitt og dessuten synes jeg det er mer oversiktlig. Det er temmelig sikkert at web-grensesnitt kommer for det sirkulerte en beta for M9+ med dette i April, men den har jeg latt være å installere. Venter heller på offisiell versjon.

Forøvrig er vel korrekt terminologi at Deco'en kjører enten i ruter modus (slik jeg gjør) eller i AP (aksesspunkt) modus? Det er hjemmesentralen til Altibox som kjører i bridge-mode, slik at dens ruter-egenskaper ikke er aktive.

Lenke til kommentar
3 hours ago, cacb said:

Jeg klarer å leve med appen, men det mangler noen egenskaper som f.eks. mulighet til å styre WiFi-kanaler etc. Jeg vil tro at egenskapene blir mer komplette i et web-grensesnitt og dessuten synes jeg det er mer oversiktlig. Det er temmelig sikkert at web-grensesnitt kommer for det sirkulerte en beta for M9+ med dette i April, men den har jeg latt være å installere. Venter heller på offisiell versjon.

Forøvrig er vel korrekt terminologi at Deco'en kjører enten i ruter modus (slik jeg gjør) eller i AP (aksesspunkt) modus? Det er hjemmesentralen til Altibox som kjører i bridge-mode, slik at dens ruter-egenskaper ikke er aktive.

Å styre wifi-kanaler, spesielt på en slik løsning, ville jeg ikke fiklet med. Med mindre ikke TP-Link har gjort noe på en veldig dum måte. På nyere/moderne rutere - spesielt når man snakker om mesh - tror jeg det å håndtere kanaler manuelt ikke vil gjøre ting bedre. Evt. er det bedre fram til noen i nabolaget begynner å ha trafikk på den kanalen. Videre her er det to 5 GHz-radioer, og tipper det er lagt opp slik at backhaul primært prøver å kjøre på en av de høyere 5 GHz-kanalene, mens kommunikasjon ut mot klientene går på de lavere for å sikre best mulig kompatiblitet. 

Begrepene her knyttet til bridgemode og aksesspunktmodus brukes nok her litt om hverandre. TP-Link kaller dette i sitt oppsett for Aksesspunktmodus ja, som for så vidt er en god beskrivelse. I praksis har vel bridge mode nå blitt et uttrykk for at ruterdelen av en enhet kobles ut ("omgås"), selv om man nok kan diskutere hva som er det rent teknisk riktige. Produsentene her varierer også hva de kaller det - eksempelvis Google kaller det Bridge Mode når det gjelder Google WiFi (Google WiFi støtter bridge mode når kun en enkelt Google WiFi-enhet benyttes, men ikke når de er satt opp i mesh). Linksys bruker også bridge mode-begrepet i appen for Velop, mens Netgear for Orbi bruker Access point mode-begrepet....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 6/8/2020 at 11:49 AM, cacb said:

Jeg klarer å leve med appen, men det mangler noen egenskaper som f.eks. mulighet til å styre WiFi-kanaler etc. Jeg vil tro at egenskapene blir mer komplette i et web-grensesnitt og dessuten synes jeg det er mer oversiktlig. Det er temmelig sikkert at web-grensesnitt kommer for det sirkulerte en beta for M9+ med dette i April, men den har jeg latt være å installere. Venter heller på offisiell versjon.

Ny firmware til TP-Link M9+ (v2) skal være tilgjengelig nå (foreløpig ikke på TP-link sin norske side, men de har lansert det på eget forum). Da er bl.a. web-grensesnitt tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...