Gå til innhold

Telenor fiber uten ruter?


Anbefalte innlegg

Telenor skal ha 30 kroner i måneden for leie av ruter, og selv om det ikke er så mye, så har jeg ikke bruk for ruter
I løpet av ett år så blir det nok til at jeg kan kjøpe en switch istedet
 

Regner med det går an å koble seg direkte på fiber boksen som kommer i leiligheten, uten ruter
Har ADSL nå, og ledning fra vegg går til Telenor ruter, deretter til min egen ruter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel bruke ruteren du har? Eller Telenor-ruteren du har? Hvilken ruter er det du selv har og hvilken modell er det av Telenor-ruteren?

Ikke helt sikker på hva du her mener i henhold til svitsj. At du skal koble en svitsj bak fibersentralen, og videre koble flere enheter direkte i svitsjen?

Skal du ha TV via fiber?

Lenke til kommentar

Før i tiden så måtte en bruke ruteren man fikk fra Telenor
Usikker på om jeg må bruke ruteren jeg har fått, faktisk aldri prøvd å koble direkte på min egen

Telenor ruteren regner jeg med at de skal ha tilbake når jeg sier opp ADSL, viss ikke så bruker jeg den som svitsj, sånn som jeg gjør i dag
Har en ASUS AC3100 for WIFI, plassert midt i lieigheten og begrenset så signalet forsvinner utenfor døren

Det jeg regner med er at det er en egen boks til selve fiberen, som har ett uttak hvor en kobler på svitsj eller ruter
Ikke planer om TV

I dag så har jeg Telenor ruter > Svitsj > ruter 
Gikk tom for uttak på svitsj, så da ble det kjøpt ruter (8 på svitsj + 8 på ruter)
 

Lenke til kommentar

For ADSL blir ruteren fra Telenor mer sentral, ettersom den inneholder et ADSL-modem.

Du kobler bare RT-AC3100-ruteren på fibersentralen fra Telenor. Monter så svitsjen bak denne igjen helst.

Hvis du kobler en svitsj bak fibersentralen, vil du bare kunne ha to enheter på denne - f.eks. en ruter og en annen enhet. Resten av nettverket ditt vil da ikke kunne snakke med denne andre enheten. Årsaken til dette blir at internettleverandørene ikke deler ut så mange IP-adresser, og det er ruteren din som vanligvis gjør at du får flere enheter på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (23 timer siden):

Hvis du kobler en svitsj bak fibersentralen, vil du bare kunne ha to enheter på denne

Er dette spesifikt for fiber eller har de endret fra 4 til 2 generelt?

For noen år siden husker jeg det var greit at det var 4 IP'r, iom jeg kjørte 4 kontoer på ett spill der man kun kunne kjøre en konto fra hver IP. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...