Gå til innhold

Merko tester P40 pro [Testpilot]


Anbefalte innlegg

Her kommer min test av Huawei P40 Pro 5G som er sendt ut av Huawei Norge i samarbeid med Diskusjon.no.

Dersom du vil se min «unboxing» av telefonen, så kan du ta en titt på lenken rett under for litt informasjon om innholdet i esken og bilder av telefonen.

Huawei P40 Pro har fått kritikk for manglende støtte for «Google Mobile Service» i telefonen, hva dette innebærer kommer jeg tilbake til litt senere. La oss gå igjennom alle godsakene telefonen kommer med først.

I denne anmeldelsen vil jeg ikke gå i dybden på hva telefonen yter i de forskjellige ytelsestestene, da dette stort sett ikke er relevant for deg og meg.

Jeg har fra før er en Samsung Galaxy S10, så vil gjøre noen sammenligninger, på hva jeg savner, eller hva Huawei har gjort bedre når det kommer til operativsystemet.

La oss komme i gang

Når man pakker opp telefonen, får man tilbehør av det som er vanlig idag, men i tillegg får man også med et silikon-deksel med på kjøpet. Jeg skrev i min unboxing-tråd at dette er ikke noe jeg vanligvis bruker da jeg liker en "ren" telefon., men her har jeg tatt en helomvending.

Dekslet som følger med er helt gjennomsiktig, og gjør at telefonen sitter bedre i hånden. Lyden av når man "slenger" fra seg telefonen på bordet er helt klart mer behagelig med dekslet på, enn når det er av. I tillegg vil det gi en god beskyttelse.

Uten deksel så sitter telefonen greit i hånda, men er noe glatt, slik det er med de fleste telefoner som bruker glass på baksiden, men her vil altså silikon-dekselet hjelpe mye.

Telefonen støtter 2 SIM-kort som gjør at du feks. kan bruke både privat og jobbnummer samtidig.

Istedenfor å bruke den ene SIM-kort plassen, så kan du sette i et minnekort av typen Huawei Nano Card. Dette er en ny type minnekort som er på størrelse av et mikro-SIM som er utviklet av Huawei. Ulempen med dette minnekortet er at det koster vesentlig mye mer enn de tradisjonelle SD-kortene man er vant med. Telefonen støtter også eSIM, som gjør at du kan bruke vanlig SIM + Nano Card + eSIM, slik at du kan bruke 2 nummer samtidig med minnekortet fra Huawei.

Telefonen kommer med hele 256GB lagringskapasitet, så et minnekort er ikke nødvendigvis noe man kjøper først, da man får plass til det meste rett på telefonen.

Utover dette får du med ørepropper som bruker USB-C, det medfølger ingen jack-inngang på denne modellen. I tillegg har den en IR-sender på toppen av telefonen som gjør at du kan fjernstyre det aller meste av ting som mottar IR-signaler (TV, Tunere, Receivere, Varmepumpe osv). De har en database på tusenvis av leverandører som gjør at du nærmest garantert finner modellen du vil sette opp. Denne funksjonen har allerede reddet meg en gang.

Under førstegangsoppsettet, vil man få en liten opplæring på hvordan touch-bevegelsene fungerer, slik at du er trygg på at du kan håndtere de enkle funksjonene uten at du må søke dette opp. Telefonen kommer ikke med knapper som "Tilbake, Hjem, Siste apper" som standard, men dette kan aktiveres under innstillinger. Selv synes jeg det er mer ryddig at disse er borte fra skjermen. Man lærer fort "gestures" som gjør alt du trenger.

Overføring fra gammel enhet

Dersom du fremdeles har tilgang på din gamle telefon (iPhone eller Android), så vil du enkelt kunne overføre det aller meste fra din gamle enhet (Kontakter, meldinger, telefon logg, kalender, bilder, musikk, video mm.), via appen "Phone Clone" som ligger forhåndsinstallert. Har du en iPhone, så må du belage deg på at det er kun kontakter, bilder, video og kalenderen som kan overføres.

2143386728_iPad1.thumb.png.0d933963f9a93b93d7aeca82a6424555.png
 

TipsNår telefonen er mer eller mindre satt opp, så vil jeg anbefale at man bruker noen minutter i appen "Tips", her er det utrolig mye man kan lære om den nye telefonen. Alt fra funksjoner, til snarveier til andre morosaker man helt klart vil benytte seg av.

 

Kamera

Som man kanskje har fått med seg, så er kameraet i Huawei P40 Pro noe av det beste, om ikke det beste på markedet når det kommer til mobilkamera.

Kameraene bak består av
50 MP, f/1.9, 23mm (Vidvinkel).
12 MP, f/3.4, 125mm (Telefoto), 5x optisk zoom.
40 MP, f/1.8, 18mm (Ultra vidvinkel).
ToF 3D (Time of Flight) dybde sensor.

Kamera i front har
32 MP, f/2.2, 26mm (Vidvinkel).
IR ToF 3D, (dybde sensor/biometrisk sensor)

Med så mange forskjellige kameraer, passer det til de fleste situasjoner, enten det er nært, eller langt unna.

I selve kamera-appen, så har man i bunnen snarveier til de forskjellige modusene (bilde, video, proff osv). Skal man gå inn på flere avanserte funksjoner så må man inn på "Mer" så velge der. Det jeg savner fra Samsung S10, er at der kan man redigere linjen i bunnen på de tingene du bruker mest i kameraet, dette er ikke mulig på P40 Pro. Man kan kun endre rekkefølgen inne på "Mer". Ingen stor greie, men for meg som ofte bruker funksjonene inne på "Mer" så blir det litt ekstra trykking.

Man kunne ha skrevet en lang anmeldelse om kameraet alene, da det byr på så ufattelig mange muligheter og funksjoner.

Her har man alt fra vanlige bilder, nattmodus, HDR, proff og veldig mange flere funksjoner. Jeg er en av de som synes slowmotion-effekter er veldig kult. Det som sperret opp øynene mine med denne modellen er at den kan ta slowmotion-opptakk med hele 7680 bilder per sekund, noe som vil si at den justerer hastigheten på det du har filmet med hele 256 ganger. Konkurrerende telefoner er ikke i nærheten av dette, da de fremdeles ligger på rundt 960 bilder per sekund.

Nedenfor ser du noen klipp som er filmet med 7680 og 960 bilder per sekund

 

Kameraene bruker også avansert AI som gjør at den vet hva du skal tar bilder av og justerer innstillingene etter det. Enten det skulle være bilde av dyr, månen, mat eller haugevis av andre ting.

Nedenfor får dere se noen bilder som er tatt med nattmodus, fra 0.5x til 50x zoom og vanlige bilder med AI aktivert.

IMG_20200428_223152.thumb.jpg.00b6bc443ff6c451eae9a3fff4af8f5c.jpgIMG_20200428_222757.thumb.jpg.605cbeaa8db7755e4f66465322577074.jpghuawei_zoom.png.b4dc618a413be1be7c8151ff47896e0f.png
Dette er med 1x, 5x, 10x og 50x zoom

IMG_20200503_130815.thumb.jpg.61cd9bc5189fe8a1c1d44f4a986e1111.jpgIMG_20200503_162538.thumb.jpg.6e42206a8a8ffa745c3997c17489b98b.jpgIMG_20200523_163716.thumb.jpg.e6acef3e7367a581425d59d2f1b048b9.jpgIMG_20200523_163705.thumb.jpg.eb68bfe7a1359faf0747deaa62847229.jpgIMG_20200524_101159_522825850316055.thumb.jpg.ce8d13b0f5a009f4cf8d9f0dc4d3c03b.jpgIMG_20200525_134000.thumb.jpg.f20ceb733d3c1cd0d7b77bee287b39e8.jpgIMG_20200503_125823.thumb.jpg.3ac3034e50d6444a3549eb1da5c88c27.jpgIMG_20200507_203724.thumb.jpg.5b1d4c2744edff33e5e16bd3a877391e.jpgIMG_20200522_131818.thumb.jpg.6804c67e1e8393641b5a4831807ad782.jpg
Må alltid ha med en katt. :) 
 

Om du vil se flere bilder i forskjellige situasjoner vil jeg anbefale dere tråden under hvor både jeg og andre testere av telefonen har tatt mange flotte bilder

 

Biometrisk sensor

Telefonen byr både på fingeravtrykk og ansiktgjennkjenning i tillegg til vanlig kode. Sensoren til fingeravtrykk-leseren sitter noe lengre opp enn hva jeg er vant med på Samsung S10, men det venner man seg fort til.

Når det kommer til opplåsing med hjelp av ansikt gjenkjenner, så fungerer denne utrolig bra. Den er ekstremt rask, i tillegg til at den fungerere i alle lysforhold, til og med om det er helt mørkt i rommet. Dette imponerte meg masse, da min Samsung S10 krever en del lys før den fanger opp ansiktet.

Apper

Som noen av dere kanskje er kjent med, så kommer ikke «Google Mobile Service» med på mobilen, grunnet handelskrigen mellom USA og Kina, som gjør et samarbeid mellom Huawei og Google umulig. Det vil si at de fleste appene fra Google ikke vil fungere på mobilen. Det gjelder også apper som er avhengig av «GMS», som f.eks norske Vipps.

Det ser også ut som det gjelder alle apper som bruker Google sine kart i appene, feks. forskjellige parkeringsapper som EasyPark og Parklink. Her er appene i praksis ubrukelig.

I noen tilfeller vil man få opp melding når man åpne appen om at appen ikke fungerer uten Google Service Tjenesten, men vil likevel fungere mer eller mindre helt fint. Et eksempel er Finn.no sin app. Her fungerer alt tilsynelatende fint, inntil man går inn på kartet på en av annonsene, da er kartet bare helt sort.

Dette kan være en stor deal breaker for mange som ønsker seg denne mobilen.

Utover dette så virker det som at Huawei satser stort på AppGallery sammen med utviklere, da det ukentlig kommer nye kjente apper inn i butikken deres. Skulle man ikke finne det man er ute etter, så kan man laste ned appen "MoreApps" fra AppGallery som er en annen App-butikk hvor man finner mer eller mindre det meste. I det appen har blitt lastet ned fra en tredjeparts butikk, så vil telefonen scanne gjennom den for farlig kode, slik at du vet at den er trygg. Man bør uansett være forsiktig på hva man laster ned og hvilke tilganger appen krever.


Nedenfor er en kort liste over apper som fungerer / ikke fungerer.

App

Fungerer?

Kommentar

Snapchat

Ja

 

Instagram

Ja

 

Facebook og Messenger

Ja

 

Word, Excel og Powerpoint

Ja

 

Slack

Ja

 

Microsoft Authenticator

Ja

 

Google Authenticator

Ja

Her kan man ikke scanne QR-kode uten Google-tjenesten,
men må istedenfor skrive inn kode manuelt når man legger til ny To Faktor.

Teams

Ja

Her får man opp melding om at Teams ikke kan kjøre uten Google-tjenesten,
men ser ut som apen likevel fungerer slik den skal, både chat og samtaler fungerer fint.

Google Chrome

Ja

Men du kan ikke logge inn på din Google-konto for synkronisering.

Google Maps

Ja

Du vil få en feilmelding, men den fungerer tilsynelatende normalt,
men du kan ikke logge inn på din Google-konto.

Sparebank Sør

Ja

Ser ut som de fleste mobilbanker fungerer, men dette får
man ikke testet grundig da jeg ikke har så mange kontoer..

Netflix og ViaPlay

Ja

 

Vipps

Nei

 

Parklink og Easypark

Nei

 


Slik ser for tiden oppsett ut på min P40 Pro.

huawei_homescreen.thumb.png.68375f6d06393192f48c47af0fa2feaa.png


Batteri
Er svært fornøyd med batteritiden på denne telefonen. Kan holde på i timesvis uten at det sluker strømmen så kjapt som min forrige Samsung S10, en helt annen verden.

Med Huawei P40 Pro, så medfølger det en lader på hele 40W, som gjør ladingen ekstremt fort. Har aldri opplevd maken til så kjapp opplading som denne har, det er veldig positivt for folk som har dårlig tid.
Man klarer fint 2 dagers bruk, mens med min Samsung S10 må jeg lade hver kveld, så dette er gode nyheter.

Nedenfor vil du se en liten tabell med lading fra 10% til forskjellige nivåer, med antall minutter det tok.

Start%

Nåværende

Tid

10 %

50 %

13min

10 %

60 %

18min

10 %

80 %

28min

10 %

90 %

36min

10 %

100 %

59min

Et lite tips dersom du vil bevare batterikapasiteten lengst mulig, så bør du holde batteriprosenten innenfor 20% og 80%. Utover dette vil det slite mer på batteriet, slik at det mister kapasitet raskere over tid. Dette gjelder alt av LiPo-batterier som man finner i mobiler, laptoper og elbiler.

Spilling

Jeg har egentlig aldri vært en "mobilspiller", inntill jeg testet litt forskjellige spill på P40 Pro'en. Her har jeg kost meg masse, spesielt med spillet Asphalt 5 som jeg har nå godt over 12 timer spilletid innenfor 1 uke. ?

Har også testet World of Tanks, Lords Mobile og Fornite, som fungerte ypperlig. Av en eller annen grunn så har utviklerne bak Fortnite låst spillet til 30 bilder pr sekund, da hvertfall P40 Pro hadde taklet minst 60bps uten problemer. Under min første Fortnite økt hadde jeg stabilt 30 bilder i sekundet med skjermopptak aktivert. Med spillet Asphalt 5 online, så merker man hvor kjapp telefonen er. Hver eneste runde får man opp "Waiting for other players" som var slik opp mot 30 sekunder, noe som tyder på at P40 Pro'en knuser maskinvaren til de jeg spilte mot. Nedenfor legger jeg med et lite klipp av Fortnite og Asphalt 5.


Oppsummering

Det skal godt gjøres å slå denne telefonen når det kommer til kamera og resten av maskinvaren. Den leverer 100% på mer eller mindre alle punkter, men det er ingen tvil om at den store katta i sekken er "Google Mobile Service", som stenger deg ute fra Google sitt "økosystem" i tillegg til en del andre apper som er avhengig av denne tjenesten. Dette trekker ned på totalscoren til min anmeldelse av telefonen.

Dersom ikke Google-appene er viktig for deg, eller enkelte appe som pr dags dato ikke er støttet pga dette som Vipps, så er dette den beste telefonen man får tak i pr idag.

huawei_score.png.f1c87d580b222859cc94ffa73538ad6c.png

 

Mobilen er sendt fra Huawei for testing. Alle meninger er mine egne.

Endret av Merko.
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • Gjest klistret denne emne
Videoannonse
Annonse
Thorbjørn_lien skrev (6 timer siden):

Har du prøve Huaweo desktop mode?

Kommer til å velje mellom samsung DEX og Huawei desktop som bærbar PC erstatter til hausten.

Nei det fikk jeg desverre ikke testet pga mangel på Huawei laptop. Det skal jeg få gjort. 

Utifra hva jeg har sett på YouTube fungerer det veldig bra, men skal se om jeg ikke får tak i en jeg kan prøve med. 

Har brukt DEX tidigere som har fungerer greit dog. 

Endret av Merko.
Lenke til kommentar
Nettels skrev (1 time siden):

Kjempeanmeldelse Merko., her har du virkelig gjort en bra jobb. :)

Det virker som en veldig interessant telefon, men det er synd at så mange apper ikke fungerer. Kanskje et tegn på at man har blitt for avhengig av Google? :p

Takk for det. 

Litt synd at mye av testperioden var jeg fastlåst i ei seng på sykehuset, så ble noe begrenset av det jeg opprinnelig ville gjøre. 

Enig med deg angående Google. Det skal finnes muligheter for å få inn Google sine tjenester (mer eller mindre alt, bortsett fra Google Pay), jeg skal forsøke dette så se hvordan det vil fungere. Fungerer dette så er det klart en drømmetelefon.

:)

Lenke til kommentar

Veldig god anmeldelse! 

I en annen tråd lurte jeg på om du hadde merket noe problemer med varslinger eller andre ting ifm den aggressive strømstyringen til Huawei. Har du det? 

Hvis du har kjøpt apper i Google play. Jeg antar de blir med over i kopieringen / når du setter opp den nye telefonen, men hvordan blir det med fremtidige oppdateringer av slike apper? 

Appbutikkene til Huawei, er alt der gratis? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Veldig god anmeldelse! 

I en annen tråd lurte jeg på om du hadde merket noe problemer med varslinger eller andre ting ifm den aggressive strømstyringen til Huawei. Har du det? 

Hvis du har kjøpt apper i Google play. Jeg antar de blir med over i kopieringen / når du setter opp den nye telefonen, men hvordan blir det med fremtidige oppdateringer av slike apper? 

Appbutikkene til Huawei, er alt der gratis? 

Takk for det! :)

Når det kommer til varslinger så fungerer det utmerket på de appene jeg her testet med (typ messenger ol). Ikke hatt problemer med forsinkelser i det heletatt. 

Oppdateringer av apper får du ikke vis play store da denne tjenesten ikke fungerer out of the box men appen som PureAPK følger med og oppdaterer, men det kan fort ta en dag eller 3 før denne oppdateringen kommer opp dit. Det er jo en tredjeparts butikk for apper. 

Virker som alt av apper er gratis på App Gallery med første øyekast, men mange har "in app kjøp" slik som Google har på mange. 

Lenke til kommentar
Merko. skrev (9 timer siden):

Oppdateringer av apper får du ikke vis play store da denne tjenesten ikke fungerer out of the box men appen som PureAPK følger med og oppdaterer, men det kan fort ta en dag eller 3 før denne oppdateringen kommer opp dit. Det er jo en tredjeparts butikk for apper. 

Utfordringene ift oppdateringer kommer vel hvis appen ikke finnes i tredjepartsbutikken.

Jobben min er så tett knyttet mot Google sine produkter at jeg kan ikke kjøpe denne. Det er å be om irritasjon. Synd, for telefonen virker god den! 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Utfordringene ift oppdateringer kommer vel hvis appen ikke finnes i tredjepartsbutikken.

Jobben min er så tett knyttet mot Google sine produkter at jeg kan ikke kjøpe denne. Det er å be om irritasjon. Synd, for telefonen virker god den! 

Det er sant. Skal holde deg oppdatert når jeg forlagt inn Google verktøyene med "triksene" ser ute om den oppdaterer appene fra appstoren korrekt da :)

Lenke til kommentar
Sitat

Med Huawei P40 Pro, så medfølger det en lader på hele 40W, som gjør ladingen ekstremt fort. Har aldri opplevd maken til så kjapp opplading som denne har, det er veldig positivt for folk som har dårlig tid.
Man klarer fint 2 dagers bruk, mens med min Samsung S10 må jeg lade hver kveld, så dette er gode nyheter.

Men hva slags bruk er det du driver med da? blir overrasket den klarer 2 dager gaming eller surfing? For selv xiomi har vel ikke mulighet til nærheten en gang  Ulefone power 5 vil nok klare det dobbelte, men er ikke rart siden den har 13000 mAh som er vesentlig bedre en 4,200 mAh Li-Po men den har litt bedre en xiomi mix 5g 3800 mAh. Man merker fort det på batteriet etter noen timer. Har du sjekket AccuBattery hvor mye strøm den tar og om ladningen gir riktig informasjon?

Nå er det teknisk mulig å få google store å fungere, men mistenker du vil slite med lite diskplass fordi det virker ut som den lager egen mappe for google apps og huawei appgaleri.

Synd ingen har gitt den en 5g test eller 4g+ test, usikker på den er særlig god der?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Men hva slags bruk er det du driver med da? blir overrasket den klarer 2 dager gaming eller surfing? For selv xiomi har vel ikke mulighet til nærheten en gang  Ulefone power 5 vil nok klare det dobbelte, men er ikke rart siden den har 13000 mAh som er vesentlig bedre en 4,200 mAh Li-Po men den har litt bedre en xiomi mix 5g 3800 mAh. Man merker fort det på batteriet etter noen timer. Har du sjekket AccuBattery hvor mye strøm den tar og om ladningen gir riktig informasjon?

Nå er det teknisk mulig å få google store å fungere, men mistenker du vil slite med lite diskplass fordi det virker ut som den lager egen mappe for google apps og huawei appgaleri.

Synd ingen har gitt den en 5g test eller 4g+ test, usikker på den er særlig god der?

Hei. 

Jeg spiller så si aldri mobilspill, men denne uken har det tatt helt av.. Mest pga jeg er syk og mye sengeliggende. 

Når det er sagt så betyr ikke størrelsen på batteriet nødvendigvis alt, her har de en veldig strømgjerrig hardware i tillegg til god optimalisert software som hjelper mye på strømmen. Feks klokker ned skjermen der det ikke er behov for 90hz ol uten at du selv merker noe til dette. Slike småting hjelper veldig mye. 

 

Tror ikke diskplassen vil gjøre noe da du uansett har 1 kopi av hver app. Selve mappene tar jo ikke plass ellers kommer denne telefonen med 256GB diskplass som er mer en nok for de fleste av oss. 

Bor ikke i nærheten av 5G mast enda så får ikke testet dette enda ?

Men jobber i telecom hvor de har presset ut over 1,5 gbit på telefonen, men dette var før det ble åpent for alle så kan desverre ikke dele bilde. 

Screenshot_20200527_164128_com.huawei.parentcontrol.jpg

Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...