Gå til innhold

Forbruker vant over Volkswagen etter dieseljuksskandalen


Anbefalte innlegg

JØI skrev (18 timer siden):

Klarer ikke å se hvilken skade forbrukerenhar blitt dirkete påført her og hva en skulle kunne få erstatning for?

Enig med dette.

Tror de fleste av oss som ikke er blendet av elbil /Tesla frelseriet er enige om at antall solgte biler ville vært tilnærmede identisk om utslippstallet var 140gram CO2 eller 160gram CO2. 

Om noe har dette kommet forbrukeren tilgode med tanke på at de trolig har betalt lavere avgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, keramikklampe said:

Enig med dette.

Tror de fleste av oss som ikke er blendet av elbil /Tesla frelseriet er enige om at antall solgte biler ville vært tilnærmede identisk om utslippstallet var 140gram CO2 eller 160gram CO2.

Når du trur at CO2-utslepp har noko med denne saka å gjere, demonstrerer du at du ikkje har fått med deg noko som helst av kva dieseljukset handlar om.  Då er det kanskje ikkje overraskande at du konkluderer som du gjer.

 

I 2014, siste året før svindelen vart kjend, hadde 48,8% av alle nye norske bilar dieselmotor.  I 2019 var det nede i 16%.  I Europa stod diesel for over halvparten av salet i 2014, og er nede i ca 1/3 no.  Fallande interesse for diesel etter at det vart kjend kor skitne motorane eigentleg er, og med aukande dieselavgifter, bompengar og køyreforbod som resultat, har fått store konsekvensar for folk si interesse for å kjøpe bilar med dieselmotor, og dermed òg for bruktbilprisane.  Kvifor skal ikkje kundane kompenserast for høgst reelle økonomiske tap på grunn av svindelen?

Endret av Sturle S
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (10 timer siden):

Når du trur at CO2-utslepp har noko med denne saka å gjere, demonstrerer du at du ikkje har fått med deg noko som helst av kva dieseljukset handlar om.  Då er det kanskje ikkje overraskande at du konkluderer som du gjer.

 

I 2014, siste året før svindelen vart kjend, hadde 48,8% av alle nye norske bilar dieselmotor.  I 2019 var det nede i 16%.  I Europa stod diesel for over halvparten av salet i 2014, og er nede i ca 1/3 no.  Fallande interesse for diesel etter at det vart kjend kor skitne motorane eigentleg er, og med aukande dieselavgifter, bompengar og køyreforbod som resultat, har fått store konsekvensar for folk si interesse for å kjøpe bilar med dieselmotor, og dermed òg for bruktbilprisane.  Kvifor skal ikkje kundane kompenserast for høgst reelle økonomiske tap på grunn av svindelen?

Er ennå ikke helt overbevist over at det er CO2-utslepp tallene som er grunnen til både bra og dårlig salg. 

Det gode salget tror jeg er på grunn av økonomiske grunner, at folk ble opplyst om at diesel er billigere både på liter pris og forbruk.

Dårlige salget tror jeg skyldes klassisk psykisk flokkmentalitet om enighet at det er galt å støtte skurker. Vi ble over eksponert over hvor slemme VW var, og instiktivt har lyst å ta hevn ettersom en ikke liker å bli lurt, uansett hva det gjelder.

Poenget mitt er at om VW oppga faktisk CO2-utslepp, har jeg ikke tro på at dette ville endret på forbrukerens interesse i noe betydelig grad.

Har ikke noe kilde på dette, men syns du strekker strikken noe langt når du kobler svindelskandalen med økte dieselpriser og bompenger og kjøreforbud. 

Sitter på langt mindre statestikk enn deg, mer er relativ sikker på at om en trender salg av diesel motorer med flere faktorer, kan en trekke andre konklusjoner. Hva er dette salget erstattet med for eksempel? Hvordan var det både 5, 10 og 15år før 2014?

 

Det jeg prøver å si er at jeg tror det handler mer om den psykologiske faktoren at folk føler seg lurt, enn om at en diesel motor "er skittnere enn oppgitt"

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
40 minutes ago, keramikklampe said:
11 hours ago, Sturle S said:

Når du trur at CO2-utslepp har noko med denne saka å gjere, demonstrerer du at du ikkje har fått med deg noko som helst av kva dieseljukset handlar om.  Då er det kanskje ikkje overraskande at du konkluderer som du gjer.

Er ennå ikke helt overbevist over at det er CO2-utslepp tallene som er grunnen til både bra og dårlig salg.

Kvifor nemner du CO2-utslepp i det heile?  Dieseljukset har ingenting å gjere med CO2-utslepp.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (På 25.5.2020 den 22.53):

Det høres ut som om du beskriver en kult. Jeg tror ikke VW ønsker seg en slik kundegruppe. Ei heller en slik ledelse og ansatte. Nei, VW virker som et selskap som ønsker å lære av egne feil, unngå å gjenta feil og å levere gode biler til sine kunder. 

Ja, det er bare VW i hele verden som ønsker å lære av egne feil, unngå å gjenta feil og å levere gode biler til sine kunder. Alt ved VW er perfekt og positivt uansett! All Praise VW!

Apropos det med å lære av egne feil... hvor mange ganger på rad ble VW tatt i utslippsjuks igjen?

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 26.5.2020 den 9.00):

Så nå er man en umoralsk person om man kjøper en e-UP eller en e-golf? Må si Tesla-fansens overdrivelser bare blir villere og villere nå som de ordentlige bilprodusentene konkurrerer dem ut.

Konkurrerer dem ut? På hvilken måte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, keramikklampe said:

Er ikke dieseljukset at VW hadde programmert inn "test-mode" software som gav lavere utslipp tall enn den faktisk hadde?

Det stemmer, men ikkje CO2-utslepp.  (Kan hende det påverka CO2-utsleppa òg, dvs dieselforbruket, men der juksa alle bilprodusentar med dei gamle testmetodane.  Det er dei ikkje dømde for.)

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (3 timer siden):

Ja, det er bare VW i hele verden som ønsker å lære av egne feil, unngå å gjenta feil og å levere gode biler til sine kunder. Alt ved VW er perfekt og positivt uansett! All Praise VW!

Apropos det med å lære av egne feil... hvor mange ganger på rad ble VW tatt i utslippsjuks igjen?

Hvem har påstått dette? Vi har jo Toyota som er et prakteksempel på vilje til å lære av sine fil og til å ta enerett samfunnsansvar gjennom sine forretninger. Det er vel ingen som har sagt at VW er eneste selskapet som ønsker å lære av sine feil? Men at VW helt tydelig lærer og korrigerer er jo et gode alle burde sette pris på. 

 

Nå får vi lede oss over dn lange rekken med gode elbiler som kommer fra VW fra sommeren av og i årene som kommer. Å å fra utslipssynder til å blI verdensledende på utslipsfrie biler er ikke annet enn imponerende. 

Lenke til kommentar

Men hva da med norske kunder? Norske kunder ble invitert til å delta i ett tysk massesøksmål som ble avgjort i år, men der begrenset dommen erstatningsansvaret til tyske kunder. Selve søksmålet var anført av tyske forbrukermyndigheter, så da må man lure på hvordan det norske forbrukerrådet ser på en slik sak? Det er jo tross alt solgt en del VAG kjøretøy her opp gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Det stemmer, men ikkje CO2-utslepp.  (Kan hende det påverka CO2-utsleppa òg, dvs dieselforbruket, men der juksa alle bilprodusentar med dei gamle testmetodane.  Det er dei ikkje dømde for.)

Åja. Din luring. Beklager, jeg skrev feil. Skulle ikke være CO2 utslipp, men utslipp generelt. 

Forstår NOx er litt skumlere, greit nok. Men likevel, tror jeg folk flest egentlig ikke lar slike nummer være avgjørende for bil kjøpet. Tror mer at folk flest handler basert på økonomi. 

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (2 timer siden):

Åja. Din luring. Beklager, jeg skrev feil. Skulle ikke være CO2 utslipp, men utslipp generelt. 

Forstår NOx er litt skumlere, greit nok. Men likevel, tror jeg folk flest egentlig ikke lar slike nummer være avgjørende for bil kjøpet. Tror mer at folk flest handler basert på økonomi. 

Nox og CO2 utslipp henger sammen i en slik motor. Kjører man en slik motor med best mulig virkningsgrad slår man av eksosgassresirkulering og Justere innsprøyting optimalt. Injekserer man diesel seinere blir makstemperatur lavere mens ekspansjons forhold blir dårligere. Da synker virkningsgrad og nox

Disse motorene gjør en salig blanding av alt dette, problemet er at det blir mye sot av slik forbrenning og hyppig problemer med Egr kjølere, turboer som setter seg fast, gjengrodde innsug osv. Vw har ikke hatt lyst til å øke eureaforbruk fordi dette irriterer kundene. De har derfor jukset for at bilen skal fungere bedre og bruke mindre drivstoff og urea. De burde heller ha innrømt overfor seg selv at i dette markedet har vi ikke noe produkt. Vw har gjort en av de største tabbene i bilhistorien med dette. De ble enda til advart av en underleverandør. En helt utrolig historie. 

En diesel motor kan med god styring av eurea ha omtrent 0 i nox utslipp. Men da vil den bruke ca 4 liter urea PR tank diesel. Partikler fjerner man effektivt i et partikkelfiltre. Kullos fjernes i en oksykat. 

Endret av Trestein
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (6 timer siden):

Hvem har påstått dette? Vi har jo Toyota som er et prakteksempel på vilje til å lære av sine fil og til å ta enerett samfunnsansvar gjennom sine forretninger. Det er vel ingen som har sagt at VW er eneste selskapet som ønsker å lære av sine feil? Men at VW helt tydelig lærer og korrigerer er jo et gode alle burde sette pris på. 

Nå får vi lede oss over dn lange rekken med gode elbiler som kommer fra VW fra sommeren av og i årene som kommer. Å å fra utslipssynder til å blI verdensledende på utslipsfrie biler er ikke annet enn imponerende. 

Du skrev jo: "VW virker som et selskap som ønsker å lære av egne feil, unngå å gjenta feil og å levere gode biler til sine kunder"

Alle tilfellene med utslippsjuks beviser da dette, ikke sant?

Når det gjelder Toyota, hvor lenge og hvor tungt har de prøvd å pushe hydrogen og likevel bare feilet gang på gang på gang? Hvor mange ganger skal de feile før de lærer av det?

Argumentasjonen din er meget spesiell, for å si det mildt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (1 minutt siden):

Du skrev jo: "VW virker som et selskap som ønsker å lære av egne feil, unngå å gjenta feil og å levere gode biler til sine kunder"

Alle tilfellene med utslippsjuks beviser da dette, ikke sant?

Når det gjelder Toyota, hvor lenge og hvor tungt har de prøvd å pushe hydrogen og likevel bare feilet gang på gang på gang? Hvor mange ganger skal de feile før de lærer av det?

Argumentasjonen din er meget spesiell, for å si det mildt.

Jeg ser ikke hvordan det å ikke være feilfri som Toyota er et problem så lenge en evaluerer sine feil, justerer og prøver på ny. Det er jo bare de som tviholder på dårlige metoder over mange mange år som mislykkes. 

«Definisjonen på galskap er å gjøre de samme tingen om og om igjen, men forvente forskjellig resultat.”

– Albert Einstein –

 

Alle tilfellene av utslipsjuks hos VW får du nesten fortelle om. jeg har ikke totaloversikt over selskapets rundt 80 år lange historie. Jeg ser bare hva de gjør i dag og hvor de er på vei. Det er det som betyr noe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...