Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap eksamen Vår 2020 (privatist)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
priavtist eksamen skrev (På 25.5.2020 den 13.15):

hei, er det noen her inne som skal ha skriftlig eksamen i Sosialkunnskap den kommende fredagen,  og evt har lyst til å reflektere over tema som vi får på forberedelses dagen og komme med forslag til hva slags problemstilling man kan få til eksamensdagen?¨

mvh privatist

Jeg kan ikke hjelpe fordi jeg er i samme båt ?

Har privatist (uten skole) sosialkunnskap skriftelig eksamen på fredag i Oslo. Har boka og lest gjennom læringsplanene "livsfasene" og "velferdsetat og menneskerettigheter". tillegg til sos. sant-kunnskap jeg har. 

Jeg er jo privatist. Får jeg vite tema dagen før og hvor? Også mister jeg litt av intressen av å lese resten av boka mtp jeg får ha med boka på eksamen (riktig?). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Ja vi får får en forberedelsesdel den 28.05 kl 09.00. Den skal ligge inne på Udir.no, tror det skal være sånn at vi får flere temaer som vi skal forberede oss på, men ikke noe konkret mtp oppgaven, da er vi to, er privatist uten noe kurs eller skole i faget! Har du fått no greie på noen av de sentrale teoriene?

Lenke til kommentar

Hei! 

Ligger litt bak skjema. Er det noen som har noen tips til hva jeg bør fokusere på? 

Maslow sitt behovhierarki 

Bronfenbrenner - utviklingsøkologiske modell

Erikson 8 aldere

Skinner - Behaviorismen

Mead - The I and the Me (De signifikante andre og de generaliserte andre) 

Har kun lest på dette til nå ?

Takk på forhånd :)

xx

Lenke til kommentar
priavtist eksamen skrev (23 timer siden):

Hei! Ja vi får får en forberedelsesdel den 28.05 kl 09.00. Den skal ligge inne på Udir.no, tror det skal være sånn at vi får flere temaer som vi skal forberede oss på, men ikke noe konkret mtp oppgaven, da er vi to, er privatist uten noe kurs eller skole i faget! Har du fått no greie på noen av de sentrale teoriene?

Nei. Burde jeg lese i teorien bak på kapitlene? Har boka fokus, har teorier bak i boka.

Les den her: https://skolehjelp21.wordpress.com/2016/05/25/hvordan-skrive-en-eksamensoppgave-i-sosialkunnskap/

Planen min er: Se tema i morgen. Finne noe artikler som er relevant???. Diskutere bullshitt ut i fra det. Jeg har nesten ikke lest boka og hatt noe undervisning, men mye av det som står i boka har jeg hørt om før i sosiolgo og sant og samfunnsgeografi som jeg begge har ekamen i Juni. J

Målet mitt er at jeg må bestå på sos og sant samtdig så må jeg bestå en av dele : Sosialkunnskap og samfunnsgeografi. Jeg kan sistnevnte best, men man vet aldri om jeg blir syk på en av eksamene så jeg tar begge, itllegg skader ikke det noe med kunnskapen jeg får i sosialkunnska til sos og sant-eksamen.  Så sosialkunnskap er ikke vitkig for min del, men liker presset. 

 

Lenke til kommentar

Ja du bør nok lese på de teoriene som tuxenmustad nevner ovenfor, også noen fler som man kan relatere til, det spørs egentlig på tema vi får imorgen og hva vi tror oppgaven blir på fredag, kan jo evt samarbeide imorgen tidlig, sånn at vi kan prøve å forstå hvordan vi skal kjøre å svare på oppgaven på fredag, og ikke bruke så lang tid på å komme i gang på eksamen :)

Lenke til kommentar

Dette kan være en problemstilling som kan komme:
«Har alle muligheter for gode levekår og livskvalitet ved hjelp av velferdsstatens ordninger?» For å drøfte denne problemstillingen kan aktuelle teoretikere være Abraham Maslow med sin behovspyramide, (Erik Allardt som tok utgangspunkt i Maslows behovspyramide og utviklet 3 hovedtyper av behov), Karl Marx, Talcott Parsons, Robert K. Merton og John Rawls.

Lenke til kommentar
Guapgetta skrev (59 minutter siden):

Anbefaler å bruke denne siden for å laste ned vedleggene og andre links som pdf-filer på dataen slik at du slipper å printe ut alt.
https://www.essentialobjects.com/Products/EOPdf/UrlToPdf.aspx?gclid=Cj0KCQjwwr32BRD4ARIsAAJNf_0JXqrdZHz18r0DYCLeRfvdTGlHnqp_AjMKhuWWi16kgWIFjOFTuRAaAvSfEALw_wcB

Til mac også? Hvorfor ikke bare laste ned alt på pcen direkte? 

Og f.eks alle disse studienett besvarelsene som jeg skal være forsiktig med å bruke. Hvor på macen skal jeg laste ned for å ha tilgang til den på eksamen?

 

Lenke til kommentar
Guapgetta skrev (34 minutter siden):

Dette kan være en problemstilling som kan komme:
«Har alle muligheter for gode levekår og livskvalitet ved hjelp av velferdsstatens ordninger?» For å drøfte denne problemstillingen kan aktuelle teoretikere være Abraham Maslow med sin behovspyramide, (Erik Allardt som tok utgangspunkt i Maslows behovspyramide og utviklet 3 hovedtyper av behov), Karl Marx, Talcott Parsons, Robert K. Merton og John Rawls.

ja det kan være en relevant problemstilling! har du skrevet noe om teoriene til de personene?

Lenke til kommentar

Dette er det jeg leser på atm;

Drøfte om avkriminalisering av narkotikabruk kan bidra til å løse sosiale problemer i Norge.

Drøft om straff er egnet til å bekjempe ungdomskriminalitet (- trekke inn ulike syn på dagens straffesystem - vurdere endringer i reaksjonsformer, som for eksempel bruk av samfunnsstraff Du skal bruke teorier om årsaker til kriminalitet.)

Drøft om endringer i barn og unges oppvekstmiljø kan føre til sosiale problemer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...