Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Menn: Ville dere blitt sammen med kvinne med depresjon?


Gjest c193f...b0a

Anbefalte innlegg

Gjest c193f...b0a

Ville du taklet en veldig introvert kvinne som slet med å føle genuin glede og ikke egentlig hadde noen interesser? 

Jeg undrer rett og slett på om jeg egentlig er frisk nok til å ha et forhold som vil være givende for begge parter. Jeg tror ikke jeg noen gang vil bli et typisk gladmenneske, da jeg alltid har vært en som ser på livet med skråblikk. 

Er en litt trist tanke å se for seg at jeg kanskje aldri blir "frisk" nok til å ha et godt forhold med noen. 

 

 

Anonymous poster hash: c193f...b0a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre.

Selv er jeg akkurat kommet ut av et forhold med ei asosial gledesdreper. Man lærer noe av alle forhold som tar slutt. Det jeg lærte av dette forholdet var i hvor stor grad andre mennesker kan suge livslysten ut av deg.

Det er ikke dermed sagt at du ikke kan være "frisk" nok. Så lenge du er ærlig om det. Jeg er antagelig overstadig voktet mot "introverte" mennesker fordi jeg ble sammen med en slik som faket at hun var en annen.

Jobb iallefall med deg selv. Tving deg selv til å smile så vil du bli glad. Gjør du det lenge nok så vil du tilslutt smile fordi du er glad.

Depresjon er et helvete, men du kommer ikke ut av det uten å gjøre endringer.

Lenke til kommentar
Gjest d0bf6...62e

 

Ikke helt lik situasjon. 

Jeg er sammen med en som har vært deprimert over en 2 års periode. Ekstremt krevende. Krevende å konstant måtte være den sterke. Krevende å føle at man må veie sine ord nøye. 

Var på nippet til å avslutte forholdet flere ganger, men det som holdt meg gående var at jeg visste dette var en sykdom og at jeg visste hvem personen var uten depresjonen. Etter mange krevende episoder, kom vi til et punkt hvor personen innså at det eneste som kan hjelpe er profesjonell hjelp. 

Personen startet behandling og begynte på medisiner. Dette ga effekt og i dag er personen tilnærmet symptomfri. 

Vi har barn sammen og jeg anser oss begge som lykkelige og tilfreds. Jeg er meget glad for at jeg valgte å holde ut. 

 

Det jeg vil si er at det alltid er håp.

Personen jeg er sammen med trodde følelsen av glede var fortapt for alltid. Ingen lyspunktet eller interesser i livet i det hele tatt. 

I dag er det denne personen som inspirerer, sprer håp og glede til meg. 

Anonymous poster hash: d0bf6...62e

Lenke til kommentar

Det er viktig å finne ut

1) Om det bare er en del av din personlighet, om du har et mer kunstnerisk og artikulistisk måte å se ting på, så du bruker overdreven humor og kanskje sarkasme for å uttrykke deg mot verden.

2) Om du ikke er omgitt av folk med psykopatiske trekk, som undertrykker, bruker hersketeknikker og ikke gir deg åpenhet og empati. For eksempel dine nære familie, slekt og venner i oppvekst. Det er lettere å være livsglad når man har et lag med mennesker som kun har som jobb å gjøre en happy.

3) Økonomi .. har man bedre økonomi, er det utvilsomt lettere å melde seg på ting og være psykologisk og sosial aktiv. Ikke ment som stigmatisering, bare som en mulig årsak.

4) Alternativt: Ditt stjernetegn og mulige motsatte energier du har hatt rundt deg lenge .. det behøver ikke være noe galt med noen, men min erfaring er at dette kan føre til store misforståelser og frustrasjoner.

Depresjon er ikke annet enn en treningssak. Man må skrive, tenke, og -jobbe- seg ut av det! Det er ikke annet enn å havnet inn i et kratt, og det finnes ingen annen måte å komme ut på enn å jobbe seg ut av det.

Skriv ned tanker, få oversikt over din livssituasjon. Kartlegg store og små drømmer, ting som inspirerer deg og gir deg lidenskap. Prøv å tenke balanse i livet. Det er ganske sant at for mye av noe ikke er bra. Noen personligheter kan ha tilbøyelighet for å "fordype" seg i emner eller hva det gjelder, å virkelig føle det i kropp og sjel. Og det kan være greit å gjøre det. Men det er viktig med luft også, å føle at man får puste. Eksempler kan være en som trener for mye, som trenger å lære å ta en fridag og ikke gjøre noe annet enn å hvile og ha rolige syssler .. motsatt, kan det være noen som liker å tenke og utvikle seg intellektuelt, som trenger å lære seg å bruke kroppen mer og ha mer fysisk aktive hobbyer. Dette er igjen en treningssak for alle mennesker. Balanse er for meg noe som motvirker depresjon .. men kan være veldig vanskelig å lære.

At dette kan være vanskelig å jobbe med konstruktivt, er for meg et resultat av at vi ikke lærer noe om å håndtére det i skolen (barne- og ungdomsskolen). Vi burde lære om psykologi (og økonomi). Om livskartlegging, verdier, lidenskap, finne ut av hvem man er og få livet sitt i perspektiv. Men det er visst viktigere å lære om algebra, brøk og diktanalyse i 13 år. Ting vi svært sjelden får bruk for.

Så for å svare direkte på spørsmålet ditt; Det er for lite grunnlag å svare på om jeg ville vært sammen med en kvinne som var deprimert. Det kan hende det bare er en del av personligheten, og kanskje vår personlighet hadde passa bra sammen. Dette kan ta litt tid å finne ut av. Det kan skje med én gang, eller plutselig etter å ha hengt sammen noen uker eller måneder. Man må tvinge seg litt til å la tiden gå i lag uten å bli for intense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f50f7...8b8

At du er introvert er vel ikke det store problemet, men dersom du virkelig er så deprimert og ikke finner glede i noe er det vanskelig å takle, spesielt når det er der fra første dag. Man kan takle det når man er kjent med mennesket bak depresjonen og depresjonen kommer senere i forholdet. 

Er det der fra dag 1 blir man aldri kjent med personen, og møter bare problemene med bl.a å være ekstremt påpasselig med hva man sier for at personen ikke skal ta det i værste mening.

Uten at det nødvendigvis betyr noe i ditt tilfelle må jeg si jeg er generelt skeptisk til folk som påstår de er deprimerte. De fleste vet ikke egentlig hva det er, men har bare aldri lært seg å takle livets små motganger. 

 

Anonymous poster hash: f50f7...8b8

Lenke til kommentar
Gjest f50f7...8b8 skrev (Akkurat nå):

Uten at det nødvendigvis betyr noe i ditt tilfelle må jeg si jeg er generelt skeptisk til folk som påstår de er deprimerte. De fleste vet ikke egentlig hva det er, men har bare aldri lært seg å takle livets små motganger.

Anonymous poster hash: f50f7...8b8

Ikke alt jeg liker ved dr phil, men én ting han sa jeg tar med meg er at jeg tror heller på 1000 personer som lyver, enn å risikere at 1 person som snakker sant ikke blir trodd. Løgn kan bare være en innfallsvinkel for noen, fordi sannheten er for vanskelig å snakke om eller nærme seg for direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f50f7...8b8
2 hours ago, Taurean said:

Ikke alt jeg liker ved dr phil, men én ting han sa jeg tar med meg er at jeg tror heller på 1000 personer som lyver, enn å risikere at 1 person som snakker sant ikke blir trodd.

Det må være fordi "Dr." Phil selv er en løgner og svindler som latterliggjør og utnytter sårbare mennesker for å tjene penger og bygge sitt eget image. Løgnen starter jo med navnet hans, da han har mistet lisensen til å jobbe som psykolog.

Forøvrig kjenner jeg en Nigeriansk prins som gjerne vil komme i kontakt med deg.

Anonymous poster hash: f50f7...8b8

Lenke til kommentar
Gjest f50f7...8b8 skrev (2 minutter siden):

Det må være fordi "Dr." Phil selv er en løgner og svindler som latterliggjør og utnytter sårbare mennesker for å tjene penger og bygge sitt eget image. Løgnen starter jo med navnet hans, da han har mistet lisensen til å jobbe som psykolog.

Forøvrig kjenner jeg en Nigeriansk prins som gjerne vil komme i kontakt med deg.

Anonymous poster hash: f50f7...8b8

Som jeg skrev: Ikke alt jeg liker med dr phil. Så prøv å ha et litt åpent sinn neste gang før du dømmer.

Lenke til kommentar
Gjest c36cb...756

Jeg lider av tilbakevendende depresjon selv og hadde aldri vært sammen med en deprimert person. Det er et helvete uten like og jeg som deprimert selv velger å ikke ta noen inn i livet mitt når ting er som det er nå. Jeg ønsker ikke dra et annet menneske ned, noe man automatisk vil gjøre som depressiv og selvsentrert. 

Anonymous poster hash: c36cb...756

Lenke til kommentar

Når forventningen er at det skal være et "godt" forhold, er mitt svar; nei og nei.

Med det sagt, må du definitivt vurdere svarene du får fra denne delen av diskusjon.no. Det er svært få av oss som frekventerer her, som kan sies å representere den signifikante majoriteten av befolkningen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/24/2020 at 8:57 PM, Guest c193f...b0a said:

Ville du taklet en veldig introvert kvinne som slet med å føle genuin glede og ikke egentlig hadde noen interesser? 

Jeg undrer rett og slett på om jeg egentlig er frisk nok til å ha et forhold som vil være givende for begge parter. Jeg tror ikke jeg noen gang vil bli et typisk gladmenneske, da jeg alltid har vært en som ser på livet med skråblikk. 

Er en litt trist tanke å se for seg at jeg kanskje aldri blir "frisk" nok til å ha et godt forhold med noen. 

 

 

Anonymous poster hash: c193f...b0a

Depressiv kvinne - NEI

Introvert kvinne - JA

Dette er to HELT forskjellige ting. Depresjon er en tilstand med redusert stemningsleie av ulik grad, evt ledd i en bioplar lidelse. Et menneske med et redusert stemningsleie, depresjon, har ofte lite energi, lyst og interesse for å være attraktiv og ta initiativ i et forhold. Det er helt naturlig at det er slik, men slik er det ofte. Det kan være krevende å date en som er depressiv, og dessverre kan dette være en stor "turn off" for mange. Partner har gjerne mange behov i et forhold, hvor depresjon bidrar til at disse ikke blir oppfyldt (sex, intimitet, initiativtakning, opplevelser etc.). En depressiv person bør i utgangspunktet bli behandlet for depresjonen, slik at man kommer til et nivå man kan leve med og fungere godt i hverdagen. Klarer man dette, på tross av at man kanskje bærer en depressiv lidelse, vil man være attraktiv og få seg kjæreste. 

Introvert er ikke en sykdom, men et personlighetstrekk. Det å være introvert kan for mange være en stor turn on. En litt rolig og beskjeden jente er faktisk noe mange ser etter, og liker godt dette personlighetstrekket. 

Til TS: hvilken forventning stiller du til et forhold, og har du gjort noen tanker om hvordan depresjonen vil påvirket akkurat ditt forhold? Vil du være villig til å søke hjelp hos lege og/eller psykolog slik at du kan takle depresjonen i et forhold, og på denne måten selv ta initiativ til et godt forhold? Det virker som du har god selvinnsikt, og det er et kvalitetstegn. Husk at vi ALLE har våre "feil og mangler", og det å ha et redusert stemningsleie trenger ikke være kroken på døra. Jeg tror det viktige er å finne "riktig" partner, være åpen om tilstanden sin, være motivert til å skade et godt forhold og ha innsikt i eget og partnerens behov. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 24.5.2020 den 21.27):

Når det er sagt, alle er forskjellige og det er maaange som ikkje bryr seg om slikt.

Det tviler jeg sterkt på. Det er vel heller at de er så desperat etter å bli sammen med noen at de finner seg i depresjonen. Jeg tror nok ikke det er noen som ikke bryr seg om at den de er sammen med er deprimert. Det er veldig belastende for begge parter.

Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (1 time siden):

Det tviler jeg sterkt på. Det er vel heller at de er så desperat etter å bli sammen med noen at de finner seg i depresjonen. Jeg tror nok ikke det er noen som ikke bryr seg om at den de er sammen med er deprimert. Det er veldig belastende for begge parter.

Det finst ingen enkle menneskjer og enkle forhold. Alle har vise sykdomer, lidelser og personlegheits trekk som gjør det vanskelig. Depresjon kan bli kurert med medisin, det er litt verre om dama er skikkelig bitch. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...