Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montering av gjenstander på gipsvegg


Anbefalte innlegg

Hei,

Er lite erfaren med oppheng på gipsvegg. Hos oss har vi stålstendere i veggene, og i tillegg kan det gå ledninger eller rør der, særlig i vegg mot bad. Gipsveggene er 13 mm tykke, så dersom det skrus inntil 13 mm så er det i hvert fall trygt slik jeg forstår det, men lar det seg gjøre å skru/bore mindre enn 13 mm inn i veggen for å feste gjenstander?

Hvis jeg skal henge opp enkle gjenstander (< 10 kg), hvilke skruer/spikre/plugger bør jeg bruke og hvordan går jeg frem for å evt. sikre at jeg ikke treffer noe jeg ikke burde gjøre?

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemelding,

 

hvordan forholder jeg meg til grensen på 13 mm? Stendere kan vel finnes, men hva med rør, ledninger e.l.?

Betyr det at man skrur/borer inn maks 13 mm, eller skal man bore/skru lenger inn men forsøke å unngå stendere og kabler?

 

Edit: ser at stenderfinner kan finne elektriske kabler, men hva med vannrør?

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

Generelt ligger ledninger langs veggen nede ved gulvet, i samme høyde som kontaktene, eller så går de rett opp i taket eller rett ned i gulvet fra kontaktene, og strekket er gjort i bjelkelaget, varierer litt.

Det er generelt ikke ledninger på kryss og tvers i "bildehøyde", altså der folk flest henger opp ting.

Det samme gjelder for rør, dersom det er skjult i veggen er det gjerne et system for hvordan de er lagt, enten oppover, nedover eller horisontalt i høyde med uttakene.

Det høres ut som en relativ ny bolig, de som har utført dette har trolig laget tegninger på hvor ting er.

For å feste i gips bruker du gipsanker.
Det er forskjellige varianter, noen skrus rett inn, andre bores det ut for først, men dersom du er litt forsiktig så vil eventuelle trekkerør til ledninger uansett flytte seg når du skrur eller borer inn i veggen, skulle det være noe bak, noe det neppe er, men det kan jo være greit å være litt forsiktig.

Du får ingenting til å henge i gips ved å kun skru 13mm inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, og takk for tilbakemeldinger. Det er en ny leilighet ja.Har ikke sett noen tegninger - kan etterspørre, men her er noen bilder jeg har fått tilsendt fra tidligere. For meg ser det ut som at rør/ledninger går litt overalt, men kanskje ikke noe problem dersom gipsanker brukes som nevnt ovenfor, med mindre det er stender bak?

EDIT: Anbefales gipsanker uavhengig om det er veldig lette gjenstander (som f.eks. knagger) eller litt tyngre gjenstander (som f.eks. større bilder, vegghylle e.l.)?

Må man ha bor, eller kan man bruke skrutrekker?

 

image.png.978eb5c357e642ed0a6bea67c046562e.pngimage.png.9f5cba7fe1a1a6de0acfb51054e422d5.pngimage.png.deb61613bba2fdb6e83443f19c533dd9.pngimage.png.6ddef880e05797a087a31b0e56bf5a0c.png

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

Der kan man jo trygt si at det går i alle retninger, ser ut som RIR vannrør som ligger på halv tolv midt på veggen også?

Gipsanker fås i metall og plast, finnes mange typer.
Du kan jo kanskje kjøpe en type som skal bores ut til, som drar seg inn på baksiden av platen, disse kan du lage hull til med skrutrekker litt forsiktig, gips tåler ingenting, så ser du fort om det ligger noe bak når du får et lite hull du kan sette ankeret i.

Denne typen for eksempel, har brukt de før, er noe skikkelig dritt, men de sitter ganske bra å er enkle å bruke, samt at du kan lage et hull til de uten å skru eller bore osv.

7066.jpg
 

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for tilbakemelding.

Ser det skilles mellom gipsanker og gipsplugg - det er kanskje plugg som er mest aktuelt for lettere gjenstander?

Vil gipsplugger kun være tilpasset en viss størrelse av skruer, eller er de mer "universelle"?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...