Gå til innhold

Er det lov med 500w motor hvis den går under 25 km/h?


Anbefalte innlegg

Som sagt. Er det lov med 500w motor hvis den går under 25 km/h?

Reglene er slik at det er ikkje lov med noe større enn 250w og under 25 km/h, men har det noe å si hvis jeg har en 500w eller 1000w og har noe for å forhindre den i å gå over 25 km/h?

Det er jo i teorien akkurat det samme som en 250w sykkel, men bare litt bedre akselerasjon og klarer faktisk å komme seg opp noen av de bakkene vi har i Norge. En 250w motor har ikke en sjangs til å komme seg opp en bratt bakke uten å slite motoren ut eller brenne den ut.

Lenke til kommentar
  • Eirik Magne endret tittelen til Er det lov med 500w motor hvisEr det lov med 500w motor hvis den går under 25 km/h? den går under 25 km/h?
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

500w er lovlig for en lastesykkel.
Bikeshop (m.flere) selger 500w Bafang motorer.

Forøvrig (nørd-modus) så er 250w, 500w, 1000w det en elmotor yter gitt en kontroller som forer den med Volt x Ampere.

En "lovlig" Haibike (dyr sak) er oppgitt til 250w, men yter sikkert godt over 500w i korte perioder (sålenge speedsensor "leser" under 25 km/t).
Har en "ombygd" GT Traffic med Bafang BBSHD ("1000w"), og den går ikke noe særlig bedre selv med 52V batteri og 30A enn en Haibike med 36V i motbakkene.

Håper EU rydder opp i disse kunstige reglene, men jeg tviler.

Beste hadde vært om alt var klassifisert som det de er.. .sykler... som gir "litt" hjelp når du tråkker. :)
 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • Hårek endret tittelen til Er det lov med 500w motor hvis den går under 25 km/h?

"Hjelpemotoren må ikke ha høyere nominell effekt enn 0,25 kW ":

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elsykkel

"Selv om en lovlig motor bare skal yte 250 watt nominelt, er det fullt lovlig at den kan levere langt høyere effekt opp en kneik ":

https://www.dinside.no/motor/hvorfor-er-det-forskjell-pa-250-watts-elsykler/61058519

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (52 minutter siden):

"Hjelpemotoren må ikke ha høyere nominell effekt enn 0,25 kW ":

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elsykkel

"Selv om en lovlig motor bare skal yte 250 watt nominelt, er det fullt lovlig at den kan levere langt høyere effekt opp en kneik ":

https://www.dinside.no/motor/hvorfor-er-det-forskjell-pa-250-watts-elsykler/61058519

Fra det jeg forstår av det dinside.no sier kan du kjøre med en kraftigere motor så lenge den kjører under 25 km/h eller tar jeg virkelig feil nå?

Lenke til kommentar
Eirik Magne skrev (På 25.5.2020 den 0.34):

Fra det jeg forstår av det dinside.no sier kan du kjøre med en kraftigere motor så lenge den kjører under 25 km/h eller tar jeg virkelig feil nå?

Nei den må være 250W nominell. Men slik som det står på Dinside så er det forskjellig hvor mye effekt som faktisk tas ut i de forskjellige systemene. Så for å være lovlig så må du kjøpe en 250W motor. De som virker på trøene slik at du får gir virker vesentlig bedre enn de som er ugiret og virker på hjulet direkte. Grunnen er at motoren trenger å holde høyt turtall for å gi max effekt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"Lovlig".. :)
250w *kontinuerlig* effekt er "EU-regulativet" for el-sykler. Og 25km/t begrensning for "assistanse".
Så en kontroller kan da gi max 7A ved 36w (fulladet er det 42V dvs godt over 250w).

I korte perioder kan kontroller f.eks. gi 15A, men motor/sykkel/"system" er fortsatt "lovlig". (Dette står på kontroller - specs...for de som man kan sjekke... typisk navmotor... Bosch/Yamaha/Shimano... må EU bare stole på... og det kan de nok).

Kunstige grenser/regler IMHO.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dinside skriver også i samme artikkel, sitat: "En 36 volts motor som trekker 10 ampere under belastning yter i underkant av 350 watt. Kan kontroller og batteri levere 20 ampere kan effekten bli over 700 watt i korte perioder."

Jeg vil tro at for et 250W system så blir tilsvarende:

7A * 36V = 252W (kontinuerlig effekt)

15A * 36V = 540W (dette er bare et eksempel på høyere effekt, og er kun tillatt i kortere tid)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...