Gå til innhold

Ønske om å bli både dataingeniør og lærer


Anbefalte innlegg

På vidergående har eg søkt R1, F1, IT1 til neste år, selv om jeg vurderer å bytte IT med kjemi, har også søkt entreprenørskap. Jeg kunne også velge biologi og geofag istedenfor entreprenørskap, men tenker at realfagene jeg allerede har valgt er det jeg trenger.

Problemet er at jeg ønsker å bli en vidergående/ungdomskole lærer, og undervise i sammfunsfag, naturfag og matte. Samtidig som jeg har veldig lyst til å utdanne meg som dataingeniør og jobbe innen data... For meg hadde det beste vært å prøvd begge deler, for å se hva som passer meg best. Hvilket utdanningsløp burde jeg velge på vidergående også videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke fag du har på vgs har forsvinnende lite å si hvis du har tenkt til å bli lærer (annet enn for å komme inn på studiet). Da er det fagene på lærerhøyskolen/uni som teller. Når du allerede har R1, så er du innafor mtp det eneste hinderet (måtte ta et forkurs hvis du vil begynne med matte og ikke har det fra før eller har for svak karakter i P/T).

Mitt tips er å begynne på ingeniørstudiet og jobbe som lærervikar ved siden av, så får du testet hvordan det er. Hvis du finner ut at det er kjekt og hopper over til lærer så har du (forhåpentligvis) 60 stp ekstra, som vil gi deg lønnsøkning på minst 50k hvis du finner ut at du vil bli lærer (sjekk lønnstabeller hvor det nevnes med opprykk/med tilleggsutdanning). Jeg gikk opp fra 416 til 480k da jeg tok de 60 stp ekstra.

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...