Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støydemping bildører, anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Jeg har byttet høyttalere i bilen, og når man ser på guider og videoer over hvordan dette skal gjøres, kommer man alltid over de som sier at man må støydempe bilen samtidig, spesielt dørene. Når man ser nærmere på slike anbefalinger, legges dempematter på innsiden av døren, rett innenfor dørtrekket. Jeg trodde, at når man skulle dempe dørene at dempemattene ble lagt inne i dørene på innsiden av "ytterveggen", men slik er det tydeligvis ikke. Litt av grunnen til at jeg spør, er at jeg tok en liten kjøretur med dørtrekket av og høyttaleren demontert på høyre side, og det kom overraskende mye støy ut igjennom hullet hvor høyttaleren skulle ha vært. Demper man under dørtrekket vil ikke denne støyen som potensielt vil komme igjennom høyttalermembranen og videre igjennom høyttalergrillen bli dempet.

Bilen det gjelder er en Audi A8 og det er ikke store hull inn til døren under dørtrekket som man ofte ser, men er fullstendig dekket til med en metallplate som er skrudd fast til døren på innsiden. Jeg tenkte i utgangspunktet at en A8 ikke trenger demping, men bli overrasket over hvor mye støy som kom inn da høyttaleren var demontert, så jeg er tilbake i tenkeboksen.

Noen med erfaring med støydemping av bil og spesielt dører?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenge siden jeg drev å dempet støy i bilen så det skal jeg ikke si så mye om. Vet det finnes slike bøyelige tunge dempeplater som er 5-6 6 mm tykke og har lim på den ene siden. En høyttaler med bakboks vil vel også gjøre susen. Da kan du eventuelt støydempe boksen. Tipper de fleste bilrekvisita butikkene kan hjelpe deg. Men en annen ting du bør være oppmerksom på er at det kan renne vann ned mellom ruten og gummipakningen. Særlig dersom bilen parkeres på skrått underlag. Pass derfor på at du ikke punkterer membranen i dør-panelet for da vil du lett kunne få vann inn i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man demper ikke døren for å minske støy utenfra - man demper døren for å få den til å vibrere mindre fra det lydtrykket høytaleren gir. Jo mer "død" (mindre vibrasjoner) døren er, jo bedre respons lydmessig vil du få. At det også fungerer som en støyisolator fra veistøy er en positiv bieffekt.

Du demper altså både innsiden av døren og platen innvendig - og ellers hvor du kommer til i døren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Professor Balthazar said:

Lenge siden jeg drev å dempet støy i bilen så det skal jeg ikke si så mye om. Vet det finnes slike bøyelige tunge dempeplater som er 5-6 6 mm tykke og har lim på den ene siden. En høyttaler med bakboks vil vel også gjøre susen. Da kan du eventuelt støydempe boksen. Tipper de fleste bilrekvisita butikkene kan hjelpe deg. Men en annen ting du bør være oppmerksom på er at det kan renne vann ned mellom ruten og gummipakningen. Særlig dersom bilen parkeres på skrått underlag. Pass derfor på at du ikke punkterer membranen i dør-panelet for da vil du lett kunne få vann inn i bilen.

Takk for innspill Professor.

Tanken er å bruke Dynamat som skal være mindre enn 2mm tykk og være fleksibelt og enkelt å legge på med lim på baksiden. Bakbosk er det rett og slett ikke plass til hvis jeg ikke lager noe med en 3D-printer eller lignende, da det er knapt en cm fra magnet til heisanordningen til vinduet, så hele volumet i døra er egentlig bakboksen. Det er ingen membran så vidt jeg kan se, bare en heldekkende metallplate som er skrudd fast. Vedrørende vann så ser ikke det ut til være noe problem med tanke at det kan komme inn i bilen, men ønsker ikke å bruke noe som kan trekke vann slik at det blir vått inne i døra over lengre tid. Skal heller ikke dekke til drenshull.. ?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Mr_Spock said:

Man demper ikke døren for å minske støy utenfra - man demper døren for å få den til å vibrere mindre fra det lydtrykket høytaleren gir. Jo mer "død" (mindre vibrasjoner) døren er, jo bedre respons lydmessig vil du få. At det også fungerer som en støyisolator fra veistøy er en positiv bieffekt.

Du demper altså både innsiden av døren og platen innvendig - og ellers hvor du kommer til i døren.

Når jeg leser på Dynamat sine nettsider, fokuseres det mest på at deres produkter demper støy som kommer utenfra og inn i bilen, men selvsagt vil også vibrasjon være en kilde til støy, og dempeplater vil jo avhjelpe begge deler.

 

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (19 minutter siden):

Når jeg leser på Dynamat sine nettsider, fokuseres det mest på at deres produkter demper støy som kommer utenfra og inn i bilen, men selvsagt vil også vibrasjon være en kilde til støy, og dempeplater vil jo avhjelpe begge deler.

 

Ok, du har nok rett i det, jeg tok feil.

Med min feil tankegang - så tenkte jeg at døren fungerer som en høytalerkasse og at man vil ha denne kassen så stiv og død som mulig - det gir økt lydkvalitet.

Jeg gjorde dette på egen bil og det fungerte faktisk. Noe særlig støyreduksjon oppnådde jeg dessverre ikke.

Jeg dempet forresten resten av bilen innvendig og oppnådde med det stor støyreduksjon.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mr_Spock said:

Ja, har sett litt på dette, men det ser ut til at det først og fremst er beregnet på innsiden av døra under dørtrekket.

Har og sett litt på dette: https://www.bassbrothers.no/bilstereotilbehor/dempemateriell/ground-zero-gzdm-doorkit-pro

Ser ut til være materialer for både inne i døra samt under dørtrekket (se manualen som kan lastes ned).

Lenke til kommentar

Dynamat settet har 4 stk 305x914mm dempeplater - men de er kun 2mm. Ganske dyrt også.

Jeg brukte 4mm i min bil - men valgte en rimeligere variant - Silent Coat:

https://www.brlelectronics.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=gor_sokning&AvanceradSokning=N&artnr=&varum=&artgrp=&Sprak_Suffix=NO&term=silent+coat

Jeg ser også at Ground Zero fokuserer mer på ren lyddemping - med skumgummimatte osv i tillegg.

Men jeg ville heller valgt 4mm matter.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

For å avsluttet tråden, så har jeg bestilt plater fra Silent Coat. Dette etter å lest en del negativ omtale av platene til Biltema, hvor de skal være veldig stive og vanskelig å legge uten mye bruk av varmluftpistol, samt at de ikke hefter og demper like godt som dyrere alternativer.

Endret av Thunderhead
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...