Gå til innhold

Glassfiberhytta Birdbox er laget på skipsverft. Nå er den klar for eksport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en tid da man er opptatt av resirkulering er vel ikke hytter i glassfiber noe godt sjakktrekk. JFR bråket rundt resirkulering av vindmøller.

 

Vil vi egentlig ha flere bygninger som sprer mikroplast i naturen?

Endret av dahln
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette var et fryktelig miljøfiendtlig og lite fremtidsrettet produkt.

- laget i glassfiber som er plast. Vi gi en problematisk forurensning av ikke-biologisk nedbrytbare plastpartikler (mikro- og manoplast)

- laget i et plastmateriale som i tillegg er meget vanskelig å gjenvinne / destruere. Mesteparten av glassfiberen havner på deponi. Materialet har ingen plass innenfor sirlulærøkonomien.

Endret av TorEEE_1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En Moelvenbrakke i plast. Fremskritt. 

 

Ser jo salgsargumentet – denne plastboksen i kamofarger er lett nok til å fraktes med 'miljøvennlig' helikopterløft, og kan dermed hurtig plasseres ut i ellers utilgjengelige, gjerne vernede områder. Kjapt inn – kjapt ut. For alt er lov, så lenge man ikke blir tatt…

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
TorEEE_1 skrev (11 timer siden):

Dette var et fryktelig miljøfiendtlig og lite fremtidsrettet produkt.

- laget i glassfiber som er plast. Vi gi en problematisk forurensning av ikke-biologisk nedbrytbare plastpartikler (mikro- og manoplast)

- laget i et plastmateriale som i tillegg er meget vanskelig å gjenvinne / destruere. Mesteparten av glassfiberen havner på deponi. Materialet har ingen plass innenfor sirlulærøkonomien.

Liker konseptet eg, om ikke «fryktelig» godt....!

 

Ingen ting er 0 - utslipp, og plastpartikler fra bildekk utgjør vel Ca 1 kg pr 1 000 km => ca 300 kilo i bilens levetid (linært med vekt). Joda, CO2 skal deponeres så hvorfor ikke plast, og brennes kan det på linje med olje.

 

F65034E0-FB92-4814-AF10-55C56411996D.jpeg.c3ac4284bab9d47fce7e9c913316bdea.jpeg

 

Det eg tror man skal være klar over er at vi ikke har taller for hvor mye vi får for økningene i utslippene som vi har. Se gjærne på grafen fra 2000 - 2017, hva er tendensen.

 

Enkle hytter på eignede plasser kan være greit nok det, også ved hjelp av helikopter (for å ungå ingrep på stedet) for å bli plasert uten å røre naturen på stedet. Skal vi si helikopteret bruker 2 000 kWt på rotor (jobben) med 40% virkningsgrad som blir rund 500 liter parafinlignende greier.

500 liter drivstoff er ca det som medgår i ekstra drivstoff om Du kjører en bil 200 000 km med lettmetallfelger i steden for stålfelger. Takboks, hullete bukser anallogiene er mange... 

 

Hva blir mengden fantasi og gleder man oppnår i forhold til resursbruk ? Har Du svaret......, eller er det bare semantikk (følerier) Du kommer med.

https://www.youtube.com/watch?v=Z0mh6AWhOZM

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
TorEEE_1 skrev (55 minutter siden):

Glassfiber er et problemavfall som det er vanskelig å brenne. Derfor havner nesten alt i dag på deponi, til evig tid.

Nei, det er er en resurs:

https://www.tu.no/artikler/her-bygges-radhuset-pa-gamle-vinflasker/275920

 

På den annen side er jo deponi til evig tid helt greit. Miljøværnere vil jo at olja skal være i deponi !

Eg har brent printkort (hovedkort) og endt opp med glasfiber matten, bare prøv.....

 

Vet Du at gamle dekk males for å nyttes i stålværk, og gir høyere stålkvalitet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...