Jump to content
Da Vinci

Hyundai Ioniq 2020 lading

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe Hyundai Ioniq 2020 men stusser over at batteripakken som er senket med 2cm pga. mer bein plass.
Vil det ha en negativ 
Innvirkning på batteriets levetid og beskyttelsen den skal gi? 

Jeg lurer også på hvor langt rekkevidden på 70km/t utgjør i forhold til sommer og vinterstid grunnet til batteriets påkjenning på varme og kulde. 

Når det kommer til ladekapasitet, så har det gått en tanke gjennom hodet mitt når det kommer til strømintak. hva er grunnen til at Ioniq bruker så lang tid på å lade cellene i begynnelsen? Er det pga. liquid cooler systemet slår seg på hele tiden når batteriet i bilen har fått varmet seg opp til et visst varmepunkt , noe som utgjør at liquid cooler systemet trekker varmen ned fortere enn å få batteripakken varmet opp når man skal begynne å lade? eller kan det ha noe med at strømfordeleren (inverteren) ikke er kraftig eller yter nok til å fordele strømmen inn til hver celle? 

Nå er ikke jeg ekspert her i forhold til deg som leser dette, men prøver å sette meg inn i elbil verden.
 

Share this post


Link to post
Da Vinci skrev (49 minutter siden):

hva er grunnen til at Ioniq bruker så lang tid på å lade cellene i begynnelsen?

Hvor har du dette fra?

Hvor kaldt dreier det seg om vinterstid?

Edited by mobile999

Share this post


Link to post
mobile999 skrev (19 minutter siden):

Hvor har du dette fra?

Hvor kaldt snakker vi vinterstid?

Har hørt med flere som har problem med å få ladet bilen opp fort nok med normal lading på vinterstid etter at de har kjørt en et stykke. Fra +2 til -10 antar jeg. 

Share this post


Link to post
Annonse

Det høres merkelig ut. Den bør fint takle lading på 32A eller mindre på vinteren. Hurtiglading takler den ikke bra på vinteren.

Share this post


Link to post
mobile999 skrev (45 minutter siden):

Det høres merkelig ut. Den bør fint takle lading på 32A eller mindre på vinteren. Hurtiglading takler den ikke bra på vinteren.

Nei det er det, lading gjør den, 25kw inkludert 50kw skal kunne gå til normalt men ender av og til ned til 15kw eller mindre på vinterstid. Noe som ikke er så gøy når man skal lade til tross for at bilen har gått og batteripakken som i teorien skal være varm ikke er så varm som den bør være. Hvorfor,  det vet jeg ikke, er vell derfor jeg spør om dette hva årsaken til det kan være. :)

Share this post


Link to post
mobile999 skrev (9 minutter siden):

Slik jeg forstår det fungerer ikke oppvarmingen av batteriet bra.

Hmmm kanskje det eller så settes kjølevæske-systemet i gang når batteriet når et visst temperatur som kjøler batteriet ned når batteriet trenger egentlig å bli varmet opp..... Hmmm 🤔

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...