Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med med prosentregning i matteoppgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1% av 600 = 6 elever.

300 - 30 = 270

6 x 5 = 30

50% (elever = 300) - 5% (30 elever) = 45% av elevene er gutter.

 

Når man får regnestykker i prosent, alltid bryt hovedtallet ned til 1%, og regn ut hvor mange av hovedtallet 1% er. Da blir alt alltid mye lettere å regne ut. Så, filosofien blir: Eksplodér --> sett sammen, gjenta til det blir lett nok til å regne ut.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (16 minutter siden):

1% av 600 = 6 elever.

300 - 30 = 270

6 x 5 = 30

50% (elever = 300) - 5% (30 elever) = 45% av elevene er gutter.

 

Når man får regnestykker i prosent, alltid bryt hovedtallet ned til 1%, og regn ut hvor mange av hovedtallet 1% er. Da blir alt alltid mye lettere å regne ut. Så, filosofien blir: Eksplodér --> sett sammen, gjenta til det blir lett nok til å regne ut.

Enkelt å feile her, noe du også har gjort.
Om 45% er gutter (600/100*45=270) og 55% jenter (600/100*55=330) er det 60 flere jenter enn gutter..

 

Ellers hare jeg endrer tittel, kun "hjelp meg" og lignende er aldri gode titler, forklar heller problemet i tittel.
Samt flyttet tråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • aklla endret tittelen til Trenger hjelp med med prosentregning i matteoppgave
39 minutes ago, Taurean said:

1% av 600 = 6 elever.

300 - 30 = 270

6 x 5 = 30

50% (elever = 300) - 5% (30 elever) = 45% av elevene er gutter.

 

Når man får regnestykker i prosent, alltid bryt hovedtallet ned til 1%, og regn ut hvor mange av hovedtallet 1% er. Da blir alt alltid mye lettere å regne ut. Så, filosofien blir: Eksplodér --> sett sammen, gjenta til det blir lett nok til å regne ut.

Det er feil.

Med 600 elever, der det er 30 flere jenter enn gutter. Blir det 315 jenter og 285 gutter.

315 + 285 = 600 elever
315 - 285 = 30 flere jenter

285/600*100 = 47.5 % av elevene er gutter.

 

Lenke til kommentar

Metoden min er fremdeles lettere å forstå for de som ikke skjønner sånne mystiske ligninger som man må ha kalkulator for å bruke ^^ Min metode kan brukes i hodet.

Og hadde jeg ikke skrevet et svar så hadde dere aldri blitt provosert nok til å gidde å gi det riktige svaret ^^ Så, kosomologien og astrologien førte altså til at det riktige svaret kom frem! ^^ Som Poirot sier; "The truth, it has the habit of revealing itself" ^^ hahaha!

Lenke til kommentar
Taurean skrev (49 minutter siden):

Lagarbeid er nøkkelordet! ^^ Jeg lærte noe jeg også, ikke sant? Bob bob bob, ikke sant ^^

Og det er egentlig ikke noe feil med metoden din, det var bare ved antakelsen om 300-30=270 gutter det gikk skeis.

Finner man ut hva "skjevheten" består i kan man for å holde seg til enkel hoderegning også tenke at dette skal fordeles likt over og under midten (50 %).

Her er det en skjevhet på 30 gutter, som du finner er 5 %. Ref. din tenkning rundt 1 % - jeg tenker gjerne i 10 % - 10 % av 600 er 60, da må 30 være 5 %. 

Fordeler man 5 % likt rundt 50 %-linja vil det si -2,5 % under linja og +2,5 % over linja. Dvs. gutter =47,5 % og jenter =52,5 %.

Hadde skjevheten vært 120 gutter -> 20 %. 10 % over og under 50 % -> 40 % gutter og 60 % jenter.

Lenke til kommentar

Jeg tenker slik: Hadde det vært like mange av hver ville det vært 300 J + 300 G. Men nå skal det jo være en forskjell på 30, dermed må man øke antall jenter med 15 og redusere antall gutter med 15. Da blir forskjellen 30 og man har fortsatt 600 elever totalt.

Regnestykkene 300-15 gutter, samt prosentregningen regner jeg med går greit herfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...