Jump to content
Redaksjonen.

BYD-sjefen: – Vi velger Norge fordi nordmenn er opptatt av skiftet til elbil

Recommended Posts

Til den prisen er jeg nok ikke villig til å satse på BYD. Det er i klasse med, og delvis over, Mustang Mach-e og Model Y. OG da satse på en ukjent modell fra BYD?

  • Like 3

Share this post


Link to post

Det koster litt mere med «ekte» premium følelse som man ikke finner hos Ford eller Tesla .Det er mange som er villige til å  betale ekstra for det, meg selv inkludert.
Innvendig i BYD Han ser det  «veelgig» behagelig og deilig ut og må si jeg er veldig nysgjerrig og interessert i den. Håper denne blir tatt inn i Norge.

 

57C5863B-5B5A-4692-A420-4128DC83960E.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Annonse
syar2003 skrev (1 time siden):

Det koster litt mere med «ekte» premium følelse som man ikke finner hos Ford eller Tesla .Det er mange som er villige til å  betale ekstra for det, meg selv inkludert.
Innvendig i BYD Han ser det  «veelgig» behagelig og deilig ut og må si jeg er veldig nysgjerrig og interessert i den. Håper denne blir tatt inn i Norge.

 

57C5863B-5B5A-4692-A420-4128DC83960E.jpeg

Sikkert bra inntil du lukker døren og kjører over noe brostein. Batteri og motor er nok like bra som andre el biler. Disse komponentene har vel Kina laget lenge.

Share this post


Link to post
Trestein skrev (1 minutt siden):

Sikkert bra inntil du lukker døren og kjører over noe brostein. Batteri og motor er nok like bra som andre el biler. Disse komponentene har vel Kina laget lenge.

Er du ikke litt forutinntatt nå. 
Fabrikker i Kina lager Tesla M3 og kanskje etterhvert  til det europeiske marked. Volvo og Polestar biler lages på fabrikker i Kina. iPhone og andre eple produkter lages i Kina. Og vi kan fortsette...:

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
syar2003 skrev (1 time siden):

Er du ikke litt forutinntatt nå. 
Fabrikker i Kina lager Tesla M3 og kanskje etterhvert  til det europeiske marked. Volvo og Polestar biler lages på fabrikker i Kina. iPhone og andre eple produkter lages i Kina. Og vi kan fortsette...:

Muligens. Har sett litt forskjellig som er bygget i Kina. Bilene du snakker om er vel ganske nye. Er de bygget etter Volvos standarder er de nok brukbare. Er nok mere bekjymret for generelt å flytte all produksjon av kapitalvarer til Kina. Jeg ønsker faktisk at vi lager nødvendige ting i Europa. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (2 timer siden):

Muligens. Har sett litt forskjellig som er bygget i Kina. Bilene du snakker om er vel ganske nye. Er de bygget etter Volvos standarder er de nok brukbare. Er nok mere bekjymret for generelt å flytte all produksjon av kapitalvarer til Kina. Jeg ønsker faktisk at vi lager nødvendige ting i Europa. 

Med isfronten som det har vært en stund og nå forverres mellom USA (vesten) og Kina forstår jeg synspunktene. Men etablering av fabrikkproduksjon for selskaper fra USA, Europa inklusive Japan og Korea til kina hvor lønns og produksjonskostnadene er mye lavere og dertil prisen på sluttproduktet må man nok innse er kommet for å bli.
Volvo(Geely) har hatt produksjon i Kina ganske lenge (2015) og med Volvo/Ford fra tidligere med eksport til USA. Mercedes-Benz, Ford, GM,, Audi(1992), VW(2009), Honda, Nissan,Toyota, Hyundai m.fl har fabrikker i Kina. BMW har bygd 3-Serie og 5-Serie der i partnerskap med Brilliance China Automotive Holdings. 
 

 

Edited by syar2003
  • Like 2

Share this post


Link to post

Men har du iPhone, KitchenAid eller en fjernkontroll til tv'n? Sannsynligheten for at det er produsert i Kina er ganske stor...

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
newman221 skrev (1 time siden):

Men har du iPhone, KitchenAid eller en fjernkontroll til tv'n? Sannsynligheten for at det er produsert i Kina er ganske stor...

Man kan ikke unngå å ha ett eller annet som er laget i Kina nå. Poenget er at den eneste makten vi har er å la være å kjøpe ting fra produsenter vi ikke liker eller land vi ikke støtter. Jeg vet det ikke nytter men det gir meg en bedre følelse når jeg vet at pengene mine går til en som kjøper produktene Norge lager.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (1 time siden):

Man kan ikke unngå å ha ett eller annet som er laget i Kina nå. Poenget er at den eneste makten vi har er å la være å kjøpe ting fra produsenter vi ikke liker eller land vi ikke støtter. Jeg vet det ikke nytter men det gir meg en bedre følelse når jeg vet at pengene mine går til en som kjøper produktene Norge lager.

Du vil aldri se bilproduksjon i Norge. Men du kan jo vise forbrukermakt med å ikke kjøpe bil overhodet.Eller batterier /noe som bruker batterier. 
 

Er heller ikke noen tilhenger av styresettet i Kina og forholdene innbyggere lever og jobber under, men er også realist.

Er det verre å kjøpe en elbil designet/spesifisert av et kinesisk firma og produsert på en fabrikk der enn en elbil designet/spesifisert av et vestlig firma som Mercedes,Tesla, Ford,Toyota,Polestar,Citroen som lages i kinesiske fabrikker ?

Tror at man skal slite med å boikotte alt av varer som har kinesisk produksjon i en eller annen form.

Edited by syar2003
  • Like 1

Share this post


Link to post
syar2003 skrev (27 minutter siden):

Du vil aldri se bilproduksjon i Norge. Men du kan jo vise forbrukermakt med å ikke kjøpe bil overhodet.Eller batterier /noe som bruker batterier. 
 

Er heller ikke noen tilhenger av styresettet i Kina og forholdene innbyggere lever og jobber under, men er også realist.

Er det værre å kjøpe en elbil designet/spesifisert av et kinesisk firma og produsert på en fabrikk der enn en elbil designet/spesifisert av et vestlig firma som Mercedes,Tesla, Ford,Toyota,Polestar,Citroen som lages i kinesiske fabrikker ?

Tror at man skal slite med å boikotte alt av varer som har kinesisk produksjon i en eller annen form.

Det er ikke vanskelig. Jeg kan kjøpe en svensk bil. Dansk stereo, norske byggevarer,feriere i Europa osv.

Share this post


Link to post
syar2003 skrev (33 minutter siden):

Du vil aldri se bilproduksjon i Norge. Men du kan jo vise forbrukermakt med å ikke kjøpe bil overhodet.Eller batterier /noe som bruker batterier. 
 

Er heller ikke noen tilhenger av styresettet i Kina og forholdene innbyggere lever og jobber under, men er også realist.

Er det verre å kjøpe en elbil designet/spesifisert av et kinesisk firma og produsert på en fabrikk der enn en elbil designet/spesifisert av et vestlig firma som Mercedes,Tesla, Ford,Toyota,Polestar,Citroen som lages i kinesiske fabrikker ?

Tror at man skal slite med å boikotte alt av varer som har kinesisk produksjon i en eller annen form.

Kina begynner å bli for sterke, for mye innflytelse. Det skremmer meg. Inhumant land. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Malerifaen skrev (8 minutter siden):

Kina begynner å bli for sterke, for mye innflytelse. Det skremmer meg. Inhumant land. 

 

Jeg er enig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (13 minutter siden):

Det er ikke vanskelig. Jeg kan kjøpe en svensk bil. Dansk stereo, norske byggevarer,feriere i Europa osv.

Svensk bil eller dansk stereo som produseres av en OEM (vanligvis i Kina). 
Byggevarene og ferien er enklere.

  • Like 1

Share this post


Link to post
syar2003 skrev (42 minutter siden):

Du vil aldri se bilproduksjon i Norge. Men du kan jo vise forbrukermakt med å ikke kjøpe bil overhodet.Eller batterier /noe som bruker batterier. 
 

Er heller ikke noen tilhenger av styresettet i Kina og forholdene innbyggere lever og jobber under, men er også realist.

Er det verre å kjøpe en elbil designet/spesifisert av et kinesisk firma og produsert på en fabrikk der enn en elbil designet/spesifisert av et vestlig firma som Mercedes,Tesla, Ford,Toyota,Polestar,Citroen som lages i kinesiske fabrikker ?

Tror at man skal slite med å boikotte alt av varer som har kinesisk produksjon i en eller annen form.

Det eneste riktige valget vesten kan ta er å flytte all produksjon ut av Kina. Gjerne hjem til egne land, men og til land som India, Bangladesh og enkelte afrikanske land.

 

Kina har som mål å legge verden under seg, Ikke via våpen men via økonomisk makt. Gjennom økonomisk makt ønsker Kina å diktere hva du tenker, mener og føler. En er bra blind om en ikke ser dette.

Share this post


Link to post
JØI skrev (20 minutter siden):

Det eneste riktige valget vesten kan ta er å flytte all produksjon ut av Kina. Gjerne hjem til egne land, men og til land som India, Bangladesh og enkelte afrikanske land.

 

Kina har som mål å legge verden under seg, Ikke via våpen men via økonomisk makt. Gjennom økonomisk makt ønsker Kina å diktere hva du tenker, mener og føler. En er bra blind om en ikke ser dette.

Jeg er ikke blind. Ei heller naiv.
Vi så jo hvordan det var med produksjonskapasitet av smittevernutstyr og hvem som hadde dette. Alternativer kom men til mange ganger prisen (fraktproblematikk og eksport kostnader må ta litt av skylden til det selvfølgelig). 
Jeg er enig - men Rom ble ikle bygd på en dag.

Edited by syar2003

Share this post


Link to post
syar2003 skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke blind. Ei heller naiv.
Vi så jo hvordan det var med produksjonskapasitet av smittevernutstyr. Rom ble ikle bygd på en dag.

For all del, men det er viktig at en bruker så mye forbrukermakt som mulig og gjør så bevisste valg som mulig. Dessverre er det ikke mulig å velge vekk Kina helt enda, men vi må jobbe for å oppnå det. Å legge produksjonen til Kina er den største trusselen som finnes mot demokrati og den frie tanken.

Share this post


Link to post

BYD er vverdens største produsent av elektriske kjøretøy (!), når man regner med buss- og nyttekjøretøy produksjonen deres. Det er også en av de eldste produsentene og produktene er de mest utprøvede. BYD's opprinnelse var batteriproduksjon, og det er svært sannsynlig at du har eller har hatt mobiltelefon, lommelykt, klokke, e.l. med BYD batterier.

De nye Blade batteriene (som først er tilgjengelig i HAN-modellen), er svært viktige fordi de er fullstendig brannsikre.

Å hevde at BYD er et ukjent produkt blir helt feil. Kun fordi Tesla er på markedet i vesten betyr ikke at de er bedre fordi vi har hørt mer om dem. Det spørs bare om RSA er riktige leverandør, de holder for tiden på å lansere en rekke elbiler fra Kina fra mange forskjellige organisasjoner, selvom de ikike fikk til Chery. Det blir litt som å svømme i alle retninger samtidig. Lett å drukine da. En dedikert leverandør hadde nok vært mye bedre. Fortrinnsvis med BYD selv som eier. Men dette har ikke kineserne lært ennå.

 

BYD er forøvrig ikke nye i Norge. I 2008 startet de samarbeide med Nils Petter Gills selskap Autoindustri AS, men det ble ikke til noe. 

Edited by Knut Nyhagen
Tilleggsinfo
  • Like 1

Share this post


Link to post

Mange foretrekker det syke Trump-diktaturet som også har dødsstraffer .Og "kinesisk" korona iflg. samme ignorante "president/diktator". Kan virkelig noen støtte dette - hvis det først skal diskuteres politikk her - og ikke bilutvikling og produksjon? Norge har aldri klart å produsere biler, så da spiller det ingen rolle hvor de kommer fra - alle er utenlandske, faktisk.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...