Gå til innhold

Hva er valgene?


Anbefalte innlegg

Hei! Er 18 år, og snart ferdig med videregående skole. Jeg valgte da altså studiespesialisering og heventtret mitt har kommet til en slutt. Jeg lurer på hva man gjør etter videregående skole? Har null planer. Tenker egentlig å starte en gaming kanal på YouTube og tjene inn penger. Er nemlig god i GTA og Overwatch (fortnite suger). 
 

jeg lurer på da, hva kan man gjøre etter VGs? Kan dere gjerne komme med noen forslag? Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal lenger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  1. Du kan bli en riktig god streamer, tjene drøssevis med penger og bli Norges svar på Pewdiepie. Det er noe de aller, aller færreste greier, men umulig er det jo ikke. Da må du nok ha et bredere grunnlag enn GTA og Overwatch, og du må sannsynligvis droppe å streame på norsk.
  2. Du kan studere. Vil du studere noe som kan brukes innen streaming, anbefaler jeg å studere noe mediarelatert. Vil du ha en sikker jobb, anbefaler jeg deg å studere noe innenfor IT, helse eller skole.
  3. Hvis du er helt blank, anbefaler jeg virkelig, virkelig å ta et år på folkehøgskole. Det finnes linjer for de aller fleste - der i blant innen esport:)
Endret av Star Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil jo råde deg til å for eksempel bla i en studiekatalog. Har du gjort det? 

Gamingkanal på youtube? Tja. Hvor mange tror du prøver det? Hvor mange tror du tjener penger på det? Du er flink til å spille, men er du underholdende å høre på/følge med på? Hvorfor skal folk se på deg? 

Lenke til kommentar
Star Fox skrev (16 minutter siden):
  1. Du kan bli en riktig god streamer, tjene drøssevis med penger og bli Norges svar på Pewdiepie. Det er noe de aller, aller færreste greier, men umulig er det jo ikke. Da må du nok ha et bredere grunnlag enn GTA og Overwatch, og du må sannsynligvis droppe å streame på norsk.
  2. Du kan studere. Vil du studere noe som kan brukes innen streaming, anbefaler jeg å studere noe mediarelatert. Vil du ha en sikker jobb, anbefaler jeg deg å studere noe innenfor IT, helse eller skole.
  3. Hvis du er helt blank, anbefaler jeg virkelig, virkelig å ta et år på folkehøgskole. Det finnes linjer for de aller fleste - der i blant innen esport:)

1.Ja, kan godt snakke på engelsk, har ingen problem med det. Hadde høy måloppnåelse i det så det er en god ide:) tusen takk!!!!

2. Jaa det virker smart. Tenkte faktisk å studere dataingeniør men valgte dessverre P-matte på VGs:( fikk 4 i det, har jeg fortsatt sjans? Hvilke andre utdanninger innenfor IT er det? Utenom IT og informasjonssikkerhet

3. Problemet er at jeg vet ikke helt om jeg synes det er en god idé. Trives ikke så mye med folk men tusen takk for forslaget!

Lenke til kommentar
afterall skrev (17 minutter siden):

Jeg vil jo råde deg til å for eksempel bla i en studiekatalog. Har du gjort det? 

Gamingkanal på youtube? Tja. Hvor mange tror du prøver det? Hvor mange tror du tjener penger på det? Du er flink til å spille, men er du underholdende å høre på/følge med på? Hvorfor skal folk se på deg? 

Hva er studiekatalog? Og nei har ikke gjort det enda, hvor får man tak i det

Jeg ville studere dataingeniør men valgte feil matte, så vil være hjemme og gjøre drt jeg elsker, nemlig gaming! Når det gjelder underholdene så vet jeg ikke helt

Lenke til kommentar
Deathstroke14 skrev (3 minutter siden):

1.Ja, kan godt snakke på engelsk, har ingen problem med det. Hadde høy måloppnåelse i det så det er en god ide:) tusen takk!!!!

2. Jaa det virker smart. Tenkte faktisk å studere dataingeniør men valgte dessverre P-matte på VGs:( fikk 4 i det, har jeg fortsatt sjans? Hvilke andre utdanninger innenfor IT er det? Utenom IT og informasjonssikkerhet

3. Problemet er at jeg vet ikke helt om jeg synes det er en god idé. Trives ikke så mye med folk men tusen takk for forslaget!

Det finnes IT-linjer uten krav om R-matte. Se her og her.

Jeg trivdes heller ikke med folk før jeg begynte på folkehøgskole. Det ble et kjempeår med mange nye venner. Du bør hvert fall vurdere det. 

Lenke til kommentar
Star Fox skrev (9 minutter siden):

Det finnes IT-linjer uten krav om R-matte. Se her og her.

Jeg trivdes heller ikke med folk før jeg begynte på folkehøgskole. Det ble et kjempeår med mange nye venner. Du bør hvert fall vurdere det. 

Tusen takk! Det virker interessant, jeg fant ikke helt lønnen, vet du hvor mye de tjener ca? Jeg skal ihvertfall velge noe innen it

Lenke til kommentar
Deathstroke14 skrev (1 minutt siden):

Tusen takk! Det virker interessant, jeg fant ikke helt lønnen, vet du hvor mye de tjener ca? Jeg skal ihvertfall velge noe innen it

Se her.

Jeg regner med at dataingeniører flest tjener mellom 500 000 og 1 000 000 - med et snitt på rundt 700 000. Tror du kan finne statistikk på det hos NITO. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...