Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalinger stasjonsvogn 100-150 000,-


Anbefalte innlegg

Pri:

1. Stor nok i bagasjerommet til schäferburet pluss gjerne noe bagasje
2. Brukandes plass i baksetet til fremovervendt barnesete/stort barn
3. Lite feil/rimelig i drift - ikke høy km stand. Bør forventes å holde noen år.
4. Komfortabel 
5. Ikke VAG og ikke Mondeo  ?

Jeg har mine meninger men kunne tenkt meg innspill på driftssikre biler i prisklassen, gjerne erfaringer ikke bare synsing. Evt. på hva jeg må holde meg langt unna. ?

Endret av toffo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du klarer å la være å bry deg om hva alle andre mener, så kan Citroen C5 stv muligens være noe? Nå lenker jeg til en som er kjørt noe langt og har noe høy alder ift pris, men for å vise sorten. Det er lite stasjonsvogner på finn akkurat nå, men det er ganske høy omsetning, så det kommer nok noen snart.
I så fall vil du ha versjonen med 2-liters diesel/165hk. Er litt usikker på dette med hundeburet, for bagasjerommet er ikke helt rett i kantene på denne bilen. Du får de både med ordinær fjær/demper, og med hydraulikk. Begge deler har lite feil og svakheter.
Generelt er det nokså lite feil, for å være en europeisk-bygget bil med endel utstyr. Så de er ikke feilfrie, men typen feil og alvorlighetsgraden er absolutt kurant å leve med.
Motor og gir (både manuell og autolat) er god vare. Rust er sjeldent noe problem, da skal de ha gått for lut og kaldt vann pluss kjørt i saltlaken.
Punkter 2 til 5 skal den innfri på, men som sagt litt usikker på nr1.

Lenke til kommentar
zanta skrev (6 minutter siden):

Gammel, eller så ny som mulig? Bensin eller diesel? Automat eller manuell? Andre ønsker om utstyr etc? 

Med driftssikkerhet i fokus bør den være forholdsvis ny - 2012+, kanskje. Bensin/diesel ikke viktig, blir mest småkjøring med enkelte lengre turer innimellom, dvs diesel billigst i drift men potensielle utfordringer med EGR etc (har diesel i dag, bensin forrige). Har alltid hatt manuell, men med en del bykjøring så er det ingen ulempe med automat. Har ikke så mye krav til utstyr som ikke finnes på de fleste biler nyere enn 2005'ish ? Men en del ting går jo på plusslista som ryggesensor, automatisk klima, regnsensor, gode lys...

Det viktigste for meg er egentlig å single ut de bilmodellene som har vist seg pålitelige og driftssikre. De behøver ikke å ligge på Finn akkurat nå, har sommeren på meg. 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (2 minutter siden):

Om du klarer å la være å bry deg om hva alle andre mener, så kan Citroen C5 stv muligens være noe? Nå lenker jeg til en som er kjørt noe langt og har noe høy alder ift pris, men for å vise sorten. Det er lite stasjonsvogner på finn akkurat nå, men det er ganske høy omsetning, så det kommer nok noen snart.
I så fall vil du ha versjonen med 2-liters diesel/165hk. Er litt usikker på dette med hundeburet, for bagasjerommet er ikke helt rett i kantene på denne bilen. Du får de både med ordinær fjær/demper, og med hydraulikk. Begge deler har lite feil og svakheter.
Generelt er det nokså lite feil, for å være en europeisk-bygget bil med endel utstyr. Så de er ikke feilfrie, men typen feil og alvorlighetsgraden er absolutt kurant å leve med.
Motor og gir (både manuell og autolat) er god vare. Rust er sjeldent noe problem, da skal de ha gått for lut og kaldt vann pluss kjørt i saltlaken.
Punkter 2 til 5 skal den innfri på, men som sagt litt usikker på nr1.

Har tidligere hatt Berlingo i mange år, klarer fint å la være å bry meg om hva andre mener. ;-D

Har hørt litt begge deler om C5'en, men gen 2 er vel atskillig bedre bygget enn gen 1. Vil gjette at buret går inn, det er bare stort, ikke kjempestort. ?

Lenke til kommentar
toffo skrev (3 minutter siden):

Har tidligere hatt Berlingo i mange år, klarer fint å la være å bry meg om hva andre mener. ;-D

Har hørt litt begge deler om C5'en, men gen 2 er vel atskillig bedre bygget enn gen 1. Vil gjette at buret går inn, det er bare stort, ikke kjempestort. ?

Ja, Berlingo er ikke akkurat noe bil å "dra på stripa" med, men det funker jo. Forøvrig ikke helt sikkert at en nyere Berlingo er så feil valg, om du vil ha stor bil. Hadde en 2013 med skyvedører på begge sider, ubegripelig praktisk med 3 unger i hvert sitt barnesete.
Ja, gen1 og gen2 C5 er 2 veldig forskjellige biler. Hjuloppheng, elektronikk, de fleste motorer og ikke minst girkasser, er annerledes.
Har selv en '14 med 2.0/165 og automat, såkalt Nordic Edition. Har det meste av utstyr, og ting virker som det skal. Komfort, støynivå og veiegenskaper må oppleves. Litt stor og tung til bykjøring, bedre på landeveien. Men det er ganske mye Citroen-gener i den. Du må kunne tåle at rattnavet står fast, feks.
Er en C5 drosje som går her i nærområdet, den er kjørt en halv mill. sånn ca. Ikke noe driftsstopp, men byttet etter OK intervall ting som starter-dynamo-foringer-ledd, samt hydraulikkpumpe. Ellers service og et par reklamasjoner (viskermotorer og ratt for varmeregulering passasjerside). Har sittet i den, og den er ikke helt som en ny bil, men heller ingen skranglekjerre. Litt knirk i interiør på den, ikke i min som er kjørt mindre. Følger litt med på ymse forum/grupper for C5, og folk virker stort sett fornøyde.

Lenke til kommentar
toffo skrev (13 minutter siden):

Ja ingen tvil om at V70'en er praktisk. Hvilken årsmodell og hvordan er han fornøyd med kvalitet/driftskostnader?

De har hatt en 2014 siden den var ny. D2.. Ikke akkurat en racer, men det holder til vanlig bruk. Har ikke hørt om noen store utgifter, nei.
Volvo/Bilia er veldig kurante på pris egentlig. Reg-reimbytte koster f.eks 6000 kr i forbindelse med service. 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (2 timer siden):

Ja, Berlingo er ikke akkurat noe bil å "dra på stripa" med, men det funker jo. Forøvrig ikke helt sikkert at en nyere Berlingo er så feil valg, om du vil ha stor bil. Hadde en 2013 med skyvedører på begge sider, ubegripelig praktisk med 3 unger i hvert sitt barnesete.
Ja, gen1 og gen2 C5 er 2 veldig forskjellige biler. Hjuloppheng, elektronikk, de fleste motorer og ikke minst girkasser, er annerledes.
Har selv en '14 med 2.0/165 og automat, såkalt Nordic Edition. Har det meste av utstyr, og ting virker som det skal. Komfort, støynivå og veiegenskaper må oppleves. Litt stor og tung til bykjøring, bedre på landeveien. Men det er ganske mye Citroen-gener i den. Du må kunne tåle at rattnavet står fast, feks.
Er en C5 drosje som går her i nærområdet, den er kjørt en halv mill. sånn ca. Ikke noe driftsstopp, men byttet etter OK intervall ting som starter-dynamo-foringer-ledd, samt hydraulikkpumpe. Ellers service og et par reklamasjoner (viskermotorer og ratt for varmeregulering passasjerside). Har sittet i den, og den er ikke helt som en ny bil, men heller ingen skranglekjerre. Litt knirk i interiør på den, ikke i min som er kjørt mindre. Følger litt med på ymse forum/grupper for C5, og folk virker stort sett fornøyde.

Nyere Berlingo har litt mer kvalitetsissues, min tidlige 1.gen kommer jeg aldri til å klare å slå på driftskostnader. Kjørte den fra 70.000-300.000km  og kostet på den i underkant av 20.000,- på den tiden hvorav halvparten var på overhalt bakaksling (obligatorisk ved 200k på disse). Ble tynt som en arbeidshest, i bykjøring og Norge/Sverige/Danmark på langs gjerne tungt lastet, med og uten tilhenger. Startet og gikk som ei klokke til den ble solgt ved 304.000km. Levde ennå et par år etter det...

Ja har sett litt på C5'en men det ser ut av det jeg leser til å være noen mandagsbiler her og der. Mulig bare Citroën-skrekk og vandrehistorier? ?  Får sjekke om buret går inn, det er vel evt. høyden som kan være issue men buret må være såpass høyt skal bikkja kunne sitte oppreist i det. At den er litt tung ved bykjøring er ikke noen krise, kjører jevnlig en 2010 Mondeo med sportsunderstell, den trives best i 'øppna landskap' - helst i 100-sona. Tung og svær i byen.
Peugeot 508 har vel omtrent samme rykte som C5 når det gjelder påståtte mandagsbiler, noen vil bare bli kvitt den, andre har 0 feil og går og går. Har også vurdert 1. gen Peugeot 5008, den ser ut til å være veldig solid, spesielt hvis en unngår første runde med 1.6D og EMG-kassa.

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (11 minutter siden):

De har hatt en 2014 siden den var ny. D2.. Ikke akkurat en racer, men det holder til vanlig bruk. Har ikke hørt om noen store utgifter, nei.
Volvo/Bilia er veldig kurante på pris egentlig. Reg-reimbytte koster f.eks 6000 kr i forbindelse med service. 

Den er god. V70'en er absolutt på lista mi. Må prøvekjøre D2'en kanskje. Har samme motor i min bil nå, men den er ca 200kg lettere enn V70'en. Jeg er i grunn ferdig med råkjøring på vanlig vei ? , men jeg kjører en del med tilhenger til og fra hytta f.eks. og greit å ikke måtte tyne den hele veien. ?

Endret av toffo
Lenke til kommentar
Snylter skrev (6 minutter siden):

Akselerasjonen til en V70 D2 er omtrent like spennende som å se maling tørke.

Ja, absolutt. Men for de fleste så er det vel nok. Det vises jo etter hvor mange de solgte den gangen. 

toffo skrev (4 minutter siden):

Den er god. V70'en er absolutt på lista mi. Må prøvekjøre D2'en kanskje. Har samme motor i min bil nå, men den er ca 200kg lettere enn V70'en. Jeg er i grunn ferdig med råkjøring ? , men jeg kjører en del med tilhenger til og fra hytta f.eks. og greit å ikke måtte tyne den hele veien. ?

Da er kanskje en D3 et bedre valg. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (1 minutt siden):

Ja, absolutt. Men for de fleste så er det vel nok. Det vises jo etter hvor mange de solgte den gangen. 

Da er kanskje en D3 et bedre valg. 

Ja, får se om jeg får testet de ved anledning. Ser jo at D3'en er atskillig dyrere på bruktmarkedet og bilen ellers er jo den samme.
D2'en kom seg vel også litt etter et år eller to (2011?) da den fikk den oppgraderte motoren med mer dreiemoment og ikke så laaang girutveksling som de første hadde.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke mye detaljkunnskap om V70, men såvidt jeg har fått med meg så er det greit å se på de som har minst 160 HK? Kanskje det er D3? Har en nabo her som kjøpte seg en versjon med 180 hester (mener jeg det var) og automat, drosjekjørt 450KKM når han kjøpte den, nå rundt 530KKM. Har vært litt småplukk som feil på følere/ledningsnett til DPF, noe varmevekslere bakpå motoren, varmeregister inni kupeen, og en vrang høydejustering på ene xenon-enheten. Automaten girer som om den er ny, motoren går rent og pent med OK forbruk. Lite bagasjerom? Sjekk plass for buret iallefall. Gode seter.

Lenke til kommentar
toffo skrev (1 time siden):

Nyere Berlingo har litt mer kvalitetsissues, min tidlige 1.gen kommer jeg aldri til å klare å slå på driftskostnader. Kjørte den fra 70.000-300.000km  og kostet på den i underkant av 20.000,- på den tiden hvorav halvparten var på overhalt bakaksling (obligatorisk ved 200k på disse). Ble tynt som en arbeidshest, i bykjøring og Norge/Sverige/Danmark på langs gjerne tungt lastet, med og uten tilhenger. Startet og gikk som ei klokke til den ble solgt ved 304.000km. Levde ennå et par år etter det...

Ja har sett litt på C5'en men det ser ut av det jeg leser til å være noen mandagsbiler her og der. Mulig bare Citroën-skrekk og vandrehistorier? ?  Får sjekke om buret går inn, det er vel evt. høyden som kan være issue men buret må være såpass høyt skal bikkja kunne sitte oppreist i det. At den er litt tung ved bykjøring er ikke noen krise, kjører jevnlig en 2010 Mondeo med sportsunderstell, den trives best i 'øppna landskap' - helst i 100-sona. Tung og svær i byen.
Peugeot 508 har vel omtrent samme rykte som C5 når det gjelder påståtte mandagsbiler, noen vil bare bli kvitt den, andre har 0 feil og går og går. Har også vurdert 1. gen Peugeot 5008, den ser ut til å være veldig solid, spesielt hvis en unngår første runde med 1.6D og EMG-kassa.

Har hatt 4 forskjellige biler med 1.6 90/110HK. Imponerende god maskin, men er svak for oljeservice og er for svak for tyngre biler. På C5 må du ikke vurdere 1.6, den er for liten til den bilen. 2-literen er ypperlig, og er mindre følsom for oljeservice. Ja, har og sett at noen har fått seg mandagsbil med C5, uten at jeg helt klarer å finne noen feil som går igjen på flere. Igrunn litt typisk fransk. Noen er bare full i feil og et mareritt, mens andre bare virker. Rart med det. Litt derfor de går for "dritt og ingenting" på bruktmarkedet.
Mondeo er igrunn litt sammenlignbar. Den og er litt tung og stødig, stor i byen. Mondeo er fin, men litt vel mye feil.
EMG er sær, helt klart. Det funker, på nyere versjoner biler, men det krever endel tilpasning, helt klart. Litt derfor jeg sier 2-liter diesel på C5, for den kommer med Aisin 6-trinns automat. Den funker fint.
Ift unger så digger ungene mine glasstak. Hadde det i '13 Berlingo, og nå i C5. Dvs i C5 er det ett stort glasstak, og ikke 4 små som i Berlingo. De liker det. Ingen feil at ventilasjon og seter er ypperlig i baksetet heller. Litt småtrangt for bakovervendt barnesete, ikke helt Skoda Superb/Vectra C i lengden i baksetet.
Kan anbefale hydraulikkversjonen. Lite tull og lave kostnader, og komfort/veiegenskaper som er lett å like.
508 er mye samme bil som C5 med vanlig fjæring. 5008 er ikke dumt å se på. Kan bli mye bil for pengene der.
Som med alt, alt må stelles. ?

Lenke til kommentar

Ford Focus

Ford Mondeo

Ford S-Max

Citroen C5

Honda Civic

Hyundai i30

Hyundai i40

Kia Cee'd

Mazda 6

Mercedes C-klasse

Mitsubishi Outlander

Opel Astra, Insignia

Peugeot 308, 508

Renault Laguna

Skoda Octavia, Superb

Subaru Legacy, Outback

Toyota Avensis

Toyota Prius+ Seven

VW Golf

Volvo V50, V60, V70

Der kan være noen SUV og flerbruksbiler også så kan være aktuelle. Mange på lista mi her er litt små kanskje.

Mondeo eller V70 er vel de jeg liker best. Husk også at det kan være forskjell på forskjellige årsmodeller og utstyrsnivå. Dekk kan også påvirke komfort.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (8 timer siden):

Har hatt 4 forskjellige biler med 1.6 90/110HK. Imponerende god maskin, men er svak for oljeservice og er for svak for tyngre biler. På C5 må du ikke vurdere 1.6, den er for liten til den bilen. 2-literen er ypperlig, og er mindre følsom for oljeservice. Ja, har og sett at noen har fått seg mandagsbil med C5, uten at jeg helt klarer å finne noen feil som går igjen på flere. Igrunn litt typisk fransk. Noen er bare full i feil og et mareritt, mens andre bare virker. Rart med det. Litt derfor de går for "dritt og ingenting" på bruktmarkedet.
Mondeo er igrunn litt sammenlignbar. Den og er litt tung og stødig, stor i byen. Mondeo er fin, men litt vel mye feil.
EMG er sær, helt klart. Det funker, på nyere versjoner biler, men det krever endel tilpasning, helt klart. Litt derfor jeg sier 2-liter diesel på C5, for den kommer med Aisin 6-trinns automat. Den funker fint.
Ift unger så digger ungene mine glasstak. Hadde det i '13 Berlingo, og nå i C5. Dvs i C5 er det ett stort glasstak, og ikke 4 små som i Berlingo. De liker det. Ingen feil at ventilasjon og seter er ypperlig i baksetet heller. Litt småtrangt for bakovervendt barnesete, ikke helt Skoda Superb/Vectra C i lengden i baksetet.
Kan anbefale hydraulikkversjonen. Lite tull og lave kostnader, og komfort/veiegenskaper som er lett å like.
508 er mye samme bil som C5 med vanlig fjæring. 5008 er ikke dumt å se på. Kan bli mye bil for pengene der.
Som med alt, alt må stelles. ?

Olje/sludge-problemet med 1.6 HDi'en løste de i stor grad ved oppgraderinga i 2011, da ble både kjølinga til turboen gjort om, bunnpanna rettet ut og redusert risiko for lekkasje på injector. Men at f.eks C5, 508 og V70 kan være litt mye å dra på for den motoren kan nok være rett.
Jeg (og mine foreldre) har hatt flere franske opp gjennom årene og så langt bare hatt rimelig gode erfaringer, og har langt overgått tyskerne jeg har hatt i driftssikkerhet og driftskostnader.
Mondeo skal jeg ikke ha, hovedsaklig fordi min eks-kone har... :-D. Dessuten hater jeg setene i den bilen, får utpreget tresmak etter en times tid uansett hva jeg gjør. Men akkurat den bilen er den mest feilfrie jeg har vært borte i på lenge. Ikke en liten filleting som har feilet selv om den nå har passert 200k med god margin.

Jeg har glasstak nå, men guttungen sitter stort sett bare med iPad'en i bilen uansett - så det blir mest en gimmick for tilfeldige passasjerer. ? Bakovervent barnesete håper jeg å slippe i noen år til - eldstemann er ikke moden nok til å bli far ennå. ? 

Lenke til kommentar

Jeg slår et slag for Opel Insignia. Mye bil for pengene, driftsikker og meget komfortabel. De mest vanlige feilen er standard diesel feil som man finner hos de fleste merker. Det beste er om man finner en etter facelift i 2013. Vi har mye Opel i storfamilien, kvaliteten virker å være bra og de er fornøyde med bilene sine.

Legger bare med et eksempel : https://www.finn.no/178765404
 

Astra er også et godt alternativ etter min mening.

Ser også ar du får fine eksemplarer av nyeste Peugeot 308 innenfor budsjett. Den opplevde jeg som større innvendig en 508 og C5 når jeg prøvekjørte. Både i Bagasjerom og kupe. Komfortabel var den også. Kjenner ikke til hvordan driftsikkerhet osv er på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BigBadAde skrev (44 minutter siden):

Jeg slår et slag for Opel Insignia. Mye bil for pengene, driftsikker og meget komfortabel. De mest vanlige feilen er standard diesel feil som man finner hos de fleste merker. Det beste er om man finner en etter facelift i 2013. Vi har mye Opel i storfamilien, kvaliteten virker å være bra og de er fornøyde med bilene sine.

Legger bare med et eksempel : https://www.finn.no/178765404
 

Astra er også et godt alternativ etter min mening.

Ser også ar du får fine eksemplarer av nyeste Peugeot 308 innenfor budsjett. Den opplevde jeg som større innvendig en 508 og C5 når jeg prøvekjørte. Både i Bagasjerom og kupe. Komfortabel var den også. Kjenner ikke til hvordan driftsikkerhet osv er på den.

Skal sjekke ut Insignia, den kjenner jeg ikke. De er litt underdog. ?  Sjekket ut Astra forrige gang jeg skulle kjøpe bil men på de modellene jeg så på fant jeg ut det var en god del motorutfordringer... Men da var det snakk om Astra H (2004-2009). Kjørte i fjor nyeste Astra stv som leiebil en helg og den var behagelig og fin på alle måter, men kanskje litt uspennende.

308 har jeg hatt tilfeldigvis hatt som leiebil i to runder. Enig i at den er overraskende stor innvendig og skikkelig god å kjøre, men jeg ble ikke fortrolig med førersetet, fant ikke hvile for høyrebenet og det ble ubehagelig over tid. Det var en GT-line, mulig standardutgavene har andre stoler?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...