Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til oppsett av nettverk hjemme.


Anbefalte innlegg

Woff skrev (1 time siden):

Du kan absolutt finne rimeligere utstyr enn Unifi, men ikke skyt meg seinere når du ikke er fornøyd! Selv brukte jeg TP-Link og kan gjerne selge deg mine gamle? 
Ellers KAN du jo benytte deg av POE-injector til de utstyrene som trenger strøm over nettverket?
Jeg skjønner ikke helt greia med at Unifi har blandet inn' 24 V POE utstyr, som sagt er det mest fornuftig å holde seg til det omtrent ALT utstyret går på, nemlig 48 V..
Tror jeg sitter igjen med tre TP-Link POE 8 ports switcher og 10 TP-Link 'vanlige' 8 portere etter oppgraderingen til UniFi.. Faktisk noen av de som ikke er pakket ut! Og som har garanti ett år til..

Switch må jeg ha for å få alt i tvbenken tilkoblet. Men jeg har alt en switch der i dag, så lurte egentlig på om jeg kunne bruke disse selv om de har ekstern tilkobling av strøm, eller om en må ha alt utstyr på POE når en først har noe som er POE i sitt nettverk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
56 minutes ago, Woff said:

Du om det tigerdyr. Jeg ble helt solgt over alle mulighetene og så bra SW som de tilbyr. Jepp, det koster litt mer enn de rimeligste produktene men jeg mener absolutt at du får bedre produkter produsert i et fornuftig land.

Det var ikke for å nedgjøre den løsning du har valgt altså; er du fornøyd er det bra det.  Jeg blev også solgt over hvor bra det så ut på overflaten, men ble bare desto mer skuffet etterpå.  I tillegg til en for meg ubrukelig motion detection, hadde det ene kameraet jeg fikk antakelig en defekt for den klarte ikke å fokusere korrekt.  Fant andre med samme problem og fikk tips til å ssh til den og kjøre en kommando for å verifisere at fokusmotoren fungerte og det gjorde den, men den endte altid opp i feil stilling.  Kanskje jeg var uheldig.  Det ble bare for mye tull så jeg brukte heller angreretten enn å rote mer med det.  Jeg vet dog ikke hva du mener med fornuftig land, for på emballasjen til det kameraet som jeg skal returnere står der da vitterlig 'made in china':

unifi.png

Lenke til kommentar

Jeg må gjøre litt endringer. Etter å ha undersøkt litt nærmere rundt hw jeg har sett meg ut så viser det seg at de ikke har noen form for foreldre kontroll, noe jeg må ha lett tilgjengelig.

Jeg må kunne sette enheter tilkoblet nettet i egne grupper. Feks "mobil1, nettbrett1, xbox1 i gruppe 1". "Mobil2, nettbrett2, ps4, laptop i gruppe 2". Disse gruppene må jeg kunne sette ulike restriksjoner på. Feks internett kun mellom klokken 7-19 på gruppe 1, 7-21 på gruppe to, der jeg enkelt via mobilen kan sette gruppen på pause eller gi ekstra tid en fredagskveld om det er ønskelig.

Utrolig nok så ser det ut til at dette ikke er et valg i Unifi. Jeg trodde helt ærlig at dette var tilgjengelig hos alle, men jeg trenger da eventuelt en annen router som jeg kan benytte i oppsettet som har disse mulighetene.

Noen gode tips her?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Jeg må gjøre litt endringer. Etter å ha undersøkt litt nærmere rundt hw jeg har sett meg ut så viser det seg at de ikke har noen form for foreldre kontroll, noe jeg må ha lett tilgjengelig.

Jeg må kunne sette enheter tilkoblet nettet i egne grupper. Feks "mobil1, nettbrett1, xbox1 i gruppe 1". "Mobil2, nettbrett2, ps4, laptop i gruppe 2". Disse gruppene må jeg kunne sette ulike restriksjoner på. Feks internett kun mellom klokken 7-19 på gruppe 1, 7-21 på gruppe to, der jeg enkelt via mobilen kan sette gruppen på pause eller gi ekstra tid en fredagskveld om det er ønskelig.

Utrolig nok så ser det ut til at dette ikke er et valg i Unifi. Jeg trodde helt ærlig at dette var tilgjengelig hos alle, men jeg trenger da eventuelt en annen router som jeg kan benytte i oppsettet som har disse mulighetene.

Noen gode tips her?

 

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar

Som du ser LAR det seg gjøre å dele opp og kontrollere det meste i UniFi nett.
Når det gjelder switchen du allerede har kan du selvsagt bruke den! At du har en eller flere UniFi enheter betyr jo ikke at du kun må bruke deler fra de!! Det gjelder til og med deres noe sære kameraer, men de 'snakker' vanlig språk så å bruke de frittstående går fint.

@ tigerdyr: Kamera og annet utstyr fra Unifi er nok sannsynlig produsert borti Korona-land ja, men vil tro at softwaren de kjører ikke er infisert av Kina virus.. At du har hatt problemer med kamera vil jeg gjerne tro, de har hatt endel 'oppstartsproblemer' med enkelte enheter har jeg lest.
Selv har jeg 17 kamera oppe i nettet her, 5 av de UniFi. Jeg har jobbet 20 år som servicemann i sikkerhets / overvåkingbransjen så jeg har relativt bred erfaring med det meste av sånt utstyr. Jeg tror gjerne at du har hatt problemer, men det fikses lett på garantien.   

Forøvrig er det masse hjelp og info å finne her: https://www.youtube.com/channel/UCVS6ejD9NLZvjsvhcbiDzjw

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Ja det lar seg gjøre, men ikke på samme måte som med googel wifi, synology, tp link eller med netgear. De har enkle måter å lage ulike grupper på, der hver gruppe kan ha eget skjema for når de har internett. En kan også enkelt via app gi ekstra tid, enten det er 10 minutter eller 2 timer ekstra.

https://www.synology.com/en-us/srm/feature/device_content_control

Men AP blir det nok Unifi, samme med switch, men det blir nok å beholde router jeg har i dag eller gå for en annen som har ønsket funksjon på en enkel og brukervennlig måte. 

Lenke til kommentar

Ubiquti er flott det, dog har de en merkelig politikk på bugs, De har hatt en helt dødelig bug som gjør at DHCP ikke fungere i endel tilfeller når du har flere Unifi swither linket sammen, DHCP snooping er defekt og dreper DHCP pakkene, du kan skru det av og på i GUI men det skrur ikke av funksjonen, dette var ikke en feil i følge support, at kundenes nettverk sluttet og virke når de oppgraderte til Unifi var åpenbart helt greit... De slapp en oppskrift på og lage ett lite script som skrudde det av, men de ville ikke fikse feilen i GUI, nå har de fikset det, det tok vel tre år.... De har utfordringer.... Og skal du ha stabilitet må du velge den absolutt mest konservative firmware realeasen, de lar kundene feilteste.

Lenke til kommentar
On 5/23/2020 at 3:46 PM, ProphetSe7en said:

Ja det lar seg gjøre, men ikke på samme måte som med googel wifi, synology, tp link eller med netgear. De har enkle måter å lage ulike grupper på, der hver gruppe kan ha eget skjema for når de har internett. En kan også enkelt via app gi ekstra tid, enten det er 10 minutter eller 2 timer ekstra.

https://www.synology.com/en-us/srm/feature/device_content_control

Men AP blir det nok Unifi, samme med switch, men det blir nok å beholde router jeg har i dag eller gå for en annen som har ønsket funksjon på en enkel og brukervennlig måte. 

Man har en del foreldrekontrollmulighet direkte i iOS og Android - uten at jeg har testet det. Godt funksjonalitet rundt dette også i en del sikkerhetspakker som ikke koster mange kronene, og gjerne gir VPN og en del sikkerhetsfunksjonalitet i samme slengen (f.eks. Norton, F-Secure - ikke så veldig dyrt for totalpakka for X antall enheter). Tror Norton er 5-600 kr for et abo som dekker i hvert fall en stor prosentandel av familiens enheter (og får for så vidt inntrykket av at Norton ikke er "makkverket" det var for en del år tilbake lengre).

Fordelen med programvare som kjører på klientene, men fortsatt kan administreres sentralt, blir at det også fungerer utenfor hjemmenettet. Med andre ord vil det også være påslått om man finner et annet wifi-nett å bruke eller svitsjer over til mobildata. Filtreringsløsninger som er DNS-baserte kommer man seg jo ellers lett unna om ikke har begrensede rettigheter på enheten - f.eks. i nettleseren aktivere DoH, så er det forbigått. Ikke noe en åtteåring endrer mest sannsynlig, men litt eldre finner kanskje ut av det ved et enkelt Google-søk ?

Endret av NULL
Lenke til kommentar
1 hour ago, agvg said:

Ubiquti er flott det, dog har de en merkelig politikk på bugs, De har hatt en helt dødelig bug som gjør at DHCP ikke fungere i endel tilfeller når du har flere Unifi swither linket sammen, DHCP snooping er defekt og dreper DHCP pakkene, du kan skru det av og på i GUI men det skrur ikke av funksjonen, dette var ikke en feil i følge support, at kundenes nettverk sluttet og virke når de oppgraderte til Unifi var åpenbart helt greit... De slapp en oppskrift på og lage ett lite script som skrudde det av, men de ville ikke fikse feilen i GUI, nå har de fikset det, det tok vel tre år.... De har utfordringer.... Og skal du ha stabilitet må du velge den absolutt mest konservative firmware realeasen, de lar kundene feilteste.

Slik jeg ser på Ubiquiti, blir det ikke nødvendigvis i utgangspunktet "for hvem som helst", og slik sett kanskje overkill og nødvendigvis i praksis ikke så brukervennlig - og relativt kostbart blir det også. Men klart, skal man over på PoE-baserte AP-er for mesh går utvalget i tilgjengelige enheter bare ut i fra det raskt nedover. 

I noen tilfeller blir det også at jeg synes det er litt merkelige ting som plutselig noen produkter mangler støtte for (eller mulig det er at det ikke fungerer, og slik sett ikke er støttet...).

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (58 minutter siden):

Man har en del foreldrekontrollmulighet direkte i iOS og Android - uten at jeg har testet det. Godt funksjonalitet rundt dette også i en del sikkerhetspakker som ikke koster mange kronene, og gjerne gir VPN og en del sikkerhetsfunksjonalitet i samme slengen (f.eks. Norton, F-Secure - ikke så veldig dyrt for totalpakka for X antall enheter). Tror Norton er 5-600 kr for et abo som dekker i hvert fall en stor prosentandel av familiens enheter (og får for så vidt inntrykket av at Norton ikke er "makkverket" det var for en del år tilbake lengre).

Fordelen med programvare som kjører på klientene, men fortsatt kan administreres sentralt, blir at det også fungerer utenfor hjemmenettet. Med andre ord vil det også være påslått om man finner et annet wifi-nett å bruke eller svitsjer over til mobildata. Filtreringsløsninger som er DNS-baserte kommer man seg jo ellers lett unna om ikke har begrensede rettigheter på enheten - f.eks. i nettleseren aktivere DoH, så er det forbigått. Ikke noe en åtteåring endrer mest sannsynlig, men litt eldre finner kanskje ut av det ved et enkelt Google-søk ?

Tja, jeg har brukt google sin forreldrekontroll tidligere, men den blokkerte feks youtube for barn uten mulighet til å endre dette. Nå brukes yt mye av barna, så det ønsker jeg ikke å stenge de ute i fra.

Primært ønsker jeg at alle barna har ulike tider de har internett da de er i ulik alder, men må ha en enkel måte å forlenge denne tiden.  Jeg er altså ikke ute etter en måte å ha full kontroll over alt som skjer uansett hvor de er. Det føler jeg blir litt for voldsomt og så langt har det vist seg å ikke være nødvendig heller.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg har rotet litt her.

I dag kommer fiber inn og avsluttes i en veggboks i stuen. Herfra går det en liten fibersnor til en mediakonverter. Denne har to utganger, RJ45 for internett og en Coax for TV. RJ45 er tilkoblet router i stuen mens Coax går til en ny veggboks i stuen som gir meg to uttak, en til t-we og en for eventuell radio.

Det jeg ønsker å oppnå er å få mest mulig av dette vekk i fra stuen og samlet på en egnet plass.

1) Kan jeg droppe coax til t-we og kun bruke rj45 til denne?

2) Når jeg nå flytter fiberinntaket, hvilket annet utstyr bør jeg passe på å få på samme plass?

3) Når jeg nå har mulighet til å legge nettverk skjult i store deler av huset, hva bør jeg da trekke opp punkter til? Dumt å se i ettertid at jeg skulle hatt flere ting som jeg ikke har tenkt på.

Planlagt eller alt trukket kabel til så langt:

kontor på loftet

2 soverom på loftet

Stuen. Her tenkte jeg 2 kontakter i vegg, en for tv og en for internett

AP i 2 etasje

AP i underetasjen etasje

2 uttak i tvstue/kinorom. En for tv og en for internett

2 soverom i underetasjen

 

Lenke til kommentar

Prøv å få dratt så mye kabel som mulig NÅ.. Greit å ha ledig kapasitet, men du kan også redde deg inn med switcher og splittere der du ikke har nok punkter. Som nevnt kan du jo vurdere kabel til kamera (både ute og inne), AP i hver etasje, punkter der hvor du etterhvert vil få behov, så som ved strøm-måler, vaskemaskin, oppvaskmaskin, komfyr, varmepumper, alarmsentral osv.. ?
Når det gjelder TV / kino kan det være lurt å ha kapasitet, her hos meg har jeg 12 enheter som er koblet på nettet, og siden jeg IKKE planla alt det står det nå en 8 kanals switch med POE og en vanlig 8 kanals switch der.. 
 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, ProphetSe7en said:

Ser ut til at jeg har rotet litt her.

I dag kommer fiber inn og avsluttes i en veggboks i stuen. Herfra går det en liten fibersnor til en mediakonverter. Denne har to utganger, RJ45 for internett og en Coax for TV. RJ45 er tilkoblet router i stuen mens Coax går til en ny veggboks i stuen som gir meg to uttak, en til t-we og en for eventuell radio.

Det jeg ønsker å oppnå er å få mest mulig av dette vekk i fra stuen og samlet på en egnet plass.

1) Kan jeg droppe coax til t-we og kun bruke rj45 til denne?

2) Når jeg nå flytter fiberinntaket, hvilket annet utstyr bør jeg passe på å få på samme plass?

3) Når jeg nå har mulighet til å legge nettverk skjult i store deler av huset, hva bør jeg da trekke opp punkter til? Dumt å se i ettertid at jeg skulle hatt flere ting som jeg ikke har tenkt på.

Planlagt eller alt trukket kabel til så langt:

kontor på loftet

2 soverom på loftet

Stuen. Her tenkte jeg 2 kontakter i vegg, en for tv og en for internett

AP i 2 etasje

AP i underetasjen etasje

2 uttak i tvstue/kinorom. En for tv og en for internett

2 soverom i underetasjen

 

1. Nei. 

2. Litt vanskelig å si. Nok stikkontakter der utstyret skal sentraliseres (og for så vidt også andre steder i huset hvis du er i gang med en større renovasjon). Husk også at hvis du f.eks. samler ting her i teknisk rom, sammen med sikringsskap, bør det være en del meter med strømkabel fra sikringsskap til kontakt for at mellomvern skal ha effekt for utstyret (og evt. finvern om man vurderer det).

3. Det meste? ?  Uten å vite i hva slags oppussingssituasjon du er i, så ville i hvert fall jeg få lagt rør klart. Ikke sikkert det er vits i å legge kabel og sette opp kontakt, men har man et rør og en boks klart, så kan det være relativt enkelt å gjøre senere. Men forutsetter da at rørene legges korrekt, slik at det faktisk er mulig å få kabel igjennom senere.

Tips ellers kan vel være å vurdere om det er noen steder man bør gå for to nettverkskabler i røret og dobbelkontakt. Kan være greit å unngå 16mm rør også hvis det senere skulle være behov for å trekke noe mer eller trekke på nytt. 

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på å ha en Unifi Dream Machine sentralt, i tillegg en POE+-switch og gått for UAP-AC-PRO som aksesspunkter.

Aksesspunktet i Dream Machine (Den er gateway, AP og Cloud key i en og samme enhet) er faktisk det beste APet de leverer såvidt jeg kan forstå.

4-port switchen i Dream Machine har dessverre ikke POE..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Snylter skrev (11 minutter siden):

Jeg ville satset på å ha en Unifi Dream Machine sentralt, i tillegg en POE+-switch og gått for UAP-PRO som aksesspunkter.

Aksesspunktet i Dream Machine (Den er gateway, AP og Cloud key i en og samme enhet) er faktisk det beste APet de leverer såvidt jeg kan forstå.

4-port switchen i Dream Machine har dessverre ikke POE..

UDM har samme hardware til wifi-biten som Nano-HD. Har en UDM selv, utenom viftestøy til tider og mye trøbbel med firmware i det siste er den veldig bra. Ville valgt Nano-HD i stedet for Pro, de yter godt og er en del mindre i størrelse (like som AC lite størrelsesmessig)

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snylter said:

Jeg ville satset på å ha en Unifi Dream Machine sentralt, i tillegg en POE+-switch og gått for UAP-AC-PRO som aksesspunkter.

Aksesspunktet i Dream Machine (Den er gateway, AP og Cloud key i en og samme enhet) er faktisk det beste APet de leverer såvidt jeg kan forstå.

4-port switchen i Dream Machine har dessverre ikke POE..

Viktig å merke seg med Dream Machine - riktignok ikke aktuelt i dette tilfellet - er at den vel fortsatt ikke har IGMP-støtte. Mao. ikke egnet for IPTV. Egentlig et litt pussig eksempel der man har et ellers avansert produkt, som ikke støtter noe som man ellers normalt sett vil ha støtte for på vanlige soho-rutere og er noe som er aktuelt for temmelig mange egentlig.

Lenke til kommentar

Snakket med Telenor, iptv er ikke tilgjengelig her vi bor så jeg må bruke mediasplitter og coax fra denne.

De ville dog ikke svare på hvilken coax veggkontakt jeg trenger. De kommer jo i flere utgaver med ulik ohm, og dette var ikke noe de kunne svare på uten at jeg bestilte montør fra dem. 

Noen som vet hvilken veggkontakt til coax jeg trenger mot canal digital/telenor fiber/kabel?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Begge alternativene er jo bra, men med boks så er det jo lettere å skifte ut med enheter som krever det..
Mine tre er kablet åpent her. (Har forøvrig nå 18 enheter fra Unifi i nettet her nå.. Ikke medregnet kamera da.) ?

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Woff skrev (6 timer siden):

Begge alternativene er jo bra, men med boks så er det jo lettere å skifte ut med enheter som krever det..
Mine tre er kablet åpent her. (Har forøvrig nå 18 enheter fra Unifi i nettet her nå.. Ikke medregnet kamera da.) ?

Få se, sånt er moro. Selv har jeg bare seks, men kjører 10gbit da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...