Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til oppsett av nettverk hjemme.


Anbefalte innlegg

Jeg skal nå få flyttet fibermodem fra telenor ned i sikringsskapet. Herfra går det i dag cat-6 til kontor, 4 soverom, stue og kjellerstue. Jeg har mulighet til å trekke flere punkter om behov dersom jeg er rask i avgjørelsen nå.

Frem til nå har modem stått i stuen sammen med en switch og google wifi. Videre har det vært plassert google wifi sammen med en switch på kontoret, samt jeg har hatt en google wifi enhet i entreen for å dekke hele underetasjen inkludert kjeller.

Så nå ønsker jeg å endre litt på dette, forutsatt at ikke utgiftene med dette blir astronomisk. Jeg ønsker fortsatt sømløs wifi i hele huset, rask tilkobling hvor enn skulle befinne seg med gode signaler, bytte mellom beste sender osv. Samme effekt som jeg får med google wifi. Men jeg ønsker å få minst mulig utstyr plassert rundt om i huset, og mest mulig skjult i sikringsskapet. Modem, router/switch eller hva jeg trenger, så eventuelt ha noen trådløse enheter som er veggmontert og er tilkoblet router/switch i skapet.

Er noe slikt mulig å få til uten at det koster latterlig mye i nødvendig utstyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Ubiquiti unifi-serien. APene kan du montere i tak / vegg og gi strøm over PoE. Sjekk ut unifi flex mini også om du trenger en liten switch i ender av nettverket. Den kan du gi strøm via PoE, feks en unifi PoE-switch i sikringsskapet.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Forstår vel ikke helt hensikten her med å bruke ganske mye på nytt utstyr, da det man har trolig gjør jobben? Altså, hva er årsaken til å ikke bruke Google WiFi videre?

(Personlig har jeg mine "problemer" med Google WiFi, men for de fleste "vanlige brukere" vil det normalt sett fungere ganske bra).

Veggmonteringsfester for Google WiFi er å få kjøpt rimelig. Finnes vel også de som kan printes hvis man kjenner noen med 3D-printer. Med såpass mange punkter rundt om kring, har man jo en viss fleksiblitet også. 

Har du TV fra Telenor? Via koakskabel til dekoder eller via IPTV? (IPTV = kun Ethernet til dekoder). 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, ProphetSe7en said:

Er noe slikt mulig å få til uten at det koster latterlig mye i nødvendig utstyr?

Kjøpte selv 2 x Netgear WAC505 (PoE) til 700 kr stykket og en Cisco SG250-10P PoE switch (vifteløs) til godt 2000 kr.  Mulig man må betale ekstra for sømløs roaming som vist skjer via deres cloud admin greia, men jeg bruker dem som standalone.  Har ingen problemer med å utnytte 300/300 i hele huset, men brukte så også litt tid for å plassere AP'ene best mulig på hver sin etasje. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (27 minutter siden):

Forstår vel ikke helt hensikten her med å bruke ganske mye på nytt utstyr, da det man har trolig gjør jobben? Altså, hva er årsaken til å ikke bruke Google WiFi videre?

(Personlig har jeg mine "problemer" med Google WiFi, men for de fleste "vanlige brukere" vil det normalt sett fungere ganske bra).

Veggmonteringsfester for Google WiFi er å få kjøpt rimelig. Finnes vel også de som kan printes hvis man kjenner noen med 3D-printer. Med såpass mange punkter rundt om kring, har man jo en viss fleksiblitet også. 

Har du TV fra Telenor? Via koakskabel til dekoder eller via IPTV? (IPTV = kun Ethernet til dekoder). 

 

Coax til tv.

Det er flere grunner til at jeg vil gjøre endringer. Noen av de er kanskje unødvendig, men når muligheten nå er der så er det jo greit å i det minste vurdere det.

1) Få vekk modem og router i fra stuen. Jeg kan sikkert få fjernet en del andre ting også som Yale sin hub, hue sin gateway

2) Få kablet nettverk mellom server og stue og kinorom for å kunne se filmer fra samlingen i 4k uten noen form for transcoding av kildematerialet.

3) Kablet tilkobling mellom server og kontoret for raskere daglig backup av kontorpc

4) Kablet tilkobling til server ut mot omverden for raskere backup av server en gang i uken

5) Kablet tilkobling til ungdommenes rom. De har alle en boks tilkoblet for å se emby/plex/netflix, enten det er xbox, ps eller dedikert mediaboks så er det greit å få dette vekk fra wifi. 

6) Få server vekk fra der den står i dag. Da trenger jeg ikke ta hensyn til det estetiske eller støy og den kan "gjemmes" bort. Gjerne en felles plass der jeg kan sette server, hue, yale, router, modem, switch og andre ting som krever kablet tilkobling.

Når mer eller mindre alt er tilkoblet wifi som i dag så skal det ikke veldig mye til før det blir et irritasjonsmoment når en ser film, forsinkelser under spilling osv.

Og når nettverkskabler alt er trukket i store deler av huset og jeg nå skal åpne tak + vegg i siste del av huset i forbindelse med oppussing så kan jeg benytte muligheten til å få dette på plass samtidig. Forutsatt at det ikke blir for dyrt.

Alternativet er jo som du sier å bruke google wifi videre. Samle alt av nettverkskabler på et sted tilkoblet en switch. Jeg kan da la modem stå i stuen videre, ha to nettverkskontakter her som går fra modem og til router som står samme sted som en switch, så en i retur for kablet tilkobling av enheter i stuen.

Switch må jeg jo ha uansett for å knyte sammen hele nettverket

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (13 minutter siden):

Kjøpte selv 2 x Netgear WAC505 (PoE) til 700 kr stykket og en Cisco SG250-10P PoE switch (vifteløs) til godt 2000 kr.  Mulig man må betale ekstra for sømløs roaming som vist skjer via deres cloud admin greia, men jeg bruker dem som standalone.  Har ingen problemer med å utnytte 300/300 i hele huset, men brukte så også litt tid for å plassere AP'ene best mulig på hver sin etasje. 

Hvilken router har du i bruk på nettverket ditt?

Lenke til kommentar

Hva trenger du 150W poe switch til? Har du store kamera? En 'liten' poe-switch holder LENGE!!
Og, ja, vil nok anbefale deg å få kablet mest mulig! 

(Har forøvrig 12 utstyr fra Ubiquiti unifi-serien og 5 kamera fra de.. Utrolig bra hardware og også software for å styre det hele!)

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

Hva trenger du 150W poe switch til? Har du store kamera? En 'liten' poe-switch holder LENGE!!
Og, ja, vil nok anbefale deg å få kablet mest mulig! 

Klarer jeg med en mindre/billigere switch så er det helt topp, men leste i kommentarene på Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite på komplett at en måtte ha den switchen jeg har nevnt over.

Har du et forslag til en switch som er billigere og vil klare jobben? :)

Edit: 24V passive PoE står det på det AP jeg har ført opp.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Nei, du trenger neppe den store hvis du som sagt ikke skal koble til mye strømtrekk. 
Denne her leverer 60W og holder til det meste. Ubiquiti UniFi US-8-60W Switch
Du bør PLANLEGGE HW grundig da det koster dyrt å feilberegne! ? 
Skal du ha opp kamera (anbefales!) så er det greit å finne ut strømtrekk.

UniFi Security Gateway 3P trekker LITT strøm, Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE (evt større modeller) til WiFi trekker litt..

24 V passiv POE er ikke akkurat 'standarden' du vil bruke! Hold deg til 48 v, da fungerer den på det meste!!

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (9 minutter siden):

Nei, du trenger neppe den store hvis du som sagt ikke skal koble til mye strømtrekk. 
Denne her leverer 60W og holder til det meste. Ubiquiti UniFi US-8-60W Switch
Du bør PLANLEGGE HW grundig da det koster dyrt å feilberegne! ? 
Skal du ha opp kamera (anbefales!) så er det greit å finne ut strømtrekk.

UniFi Security Gateway 3P trekker LITT strøm, Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE (evt større modeller) til WiFi trekker litt..

24 V passiv POE er ikke akkurat 'standarden' du vil bruke! Hold deg til 48 v, da fungerer den på det meste!!

Takker. Ser ut til at bilde komplett har lagt med for sammenligning av de ulike AP er utdatert. Der står det som sagt at UniFi AP Lite bruker 24V passiv POE, mens ser i fra kommentarene at den nye utgaven skal støtte 802.3af. Så der sparte du meg potensielt for 1000 kroner :)

Kamera, tenker du da på overvåkingskamera? I så fall så har jeg ikke planlagt noe slikt enda, men jeg kan jo kanskje tenke ut hvor det kan være aktuelt å ha slikt å få på plass krør for fremtiden.

Så da står så langt følgende på listen:

Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-60W

Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway

2/3 stk Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite eller tilsvarende

2 stk Ubiquiti Networks UniFi Switch Flex Mini

Eventuelt en Ubiquiti UniFi Cloud Key om jeg ikke kjører det i docker.

Noe dere ser som mangler. Vil den valgte switch klare dette fint og samtidig kunne koble til mer i fremtiden?

Lenke til kommentar

!! Switchene klarer det fint, men de er 24V POE...
Jeg bestilte faktisk to sånne små i går fra Elkjøp:  Ubiquiti UniFi Switch USW-FLEX. De er dyrere men altså 48 V og fult styrbare..

Kamera: PLANLEGG med de! Veldig greit å ha muligheten seinere..  Har du ikke web-kamera så kan du jo vurdere å prøve ut et UniFi G3-Flex (de har jeg 5 stk av.. BRA nok til prisen, men du får selvsagt dyrere og bedre! Har forøvrig 17 kamera oppe og går her!)

Ruter trenger du ikke når du kjøper Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway, men det visste du tipper jeg.

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

!! Switchene klarer det fint, men de er 24V POE...
Jeg bestilte faktisk to sånne små i går fra Elkjøp:  Ubiquiti UniFi Switch USW-FLEX. De er dyrere men altså 48 V og fult styrbare..

Kamera: PLANLEGG med de! Veldig greit å ha muligheten seinere..  Har du ikke web-kamera så kan du jo vurdere å prøve ut et UniFi G3-Flex (de har jeg 5 stk av.. BRA nok til prisen, men du får selvsagt dyrere og bedre!)

For et rot ?

Så Ubiquiti Networks UniFi Switch Flex Mini er24V POE og ikke det samme som resten av systemet jeg har valgt?

Noen gode alternativer her til en switch som ikke koster så mye som USW-FLEX? Jeg kan vel alternativt bruke de jeg alt har men da med ekstern strøm, eller kan en ikke blande ting når en kjører POE på enkelte enheter? Som sagt, jeg er helt grønn på dette området...

Jeg får lese meg litt opp på de ulike AP. Se om det er Lite, LR, in-wall eller noe annet som vil passe best for min del.

Lenke til kommentar

Du kan absolutt finne rimeligere utstyr enn Unifi, men ikke skyt meg seinere når du ikke er fornøyd! Selv brukte jeg TP-Link og kan gjerne selge deg mine gamle? 
Ellers KAN du jo benytte deg av POE-injector til de utstyrene som trenger strøm over nettverket?
Jeg skjønner ikke helt greia med at Unifi har blandet inn' 24 V POE utstyr, som sagt er det mest fornuftig å holde seg til det omtrent ALT utstyret går på, nemlig 48 V..
Tror jeg sitter igjen med tre TP-Link POE 8 ports switcher og 10 TP-Link 'vanlige' 8 portere etter oppgraderingen til UniFi.. Faktisk noen av de som ikke er pakket ut! Og som har garanti ett år til..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Woff said:

Unifi

Ok, UniFi er nok et steg opp fra TP-Link, men det skulle da bare mangle til den prisen :-)  men jeg kan ikke si meg imponert over UniFi utover pent design på noen av produktene og enkelt setup for de helt uten peiling på data.  Teknisk og kvalitetsmessig derimot er jeg lite imponert for å si det på en pen måte. 

Lenke til kommentar

Du om det tigerdyr. Jeg ble helt solgt over alle mulighetene og så bra SW som de tilbyr. Jepp, det koster litt mer enn de rimeligste produktene men jeg mener absolutt at du får bedre produkter produsert i et fornuftig land. Mitt nettverk har pr i dag 12 nettverks-enheter fra UniFi, oppgradert fra tre ASUS rutere og 12 Netgear switcher samt noen POE injectorer.. Jeg har et kablet nettverk her og har akkurat nå 51 av totalt 75 utstyr som er oppe i nett og Unifi holder styr på alt.  Som nevnt kommer det også to USW-FLEX her som skal erstatte to Kinavare 'POE-splittere'! 

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...