Gå til innhold

Flytende russisk atomkraftverk satt i drift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Miljøvernere mener prosjektet er svært risikabelt, ettersom en ulykke kan forårsake svært store skader i de sårbare havområdene i Arktis.

Det betyr jo at de egentlig ikke har noen argumenter. Det er ikke det at jeg ikke er skeptisk til prosjektet. Men min skepsis går mer på at Russerne ikke akkurat er det landet med de færreste reaktorulykkene til havs.

Hvis reaktoren er bygd av ispinner og glansbilder, så har man jo en god sak. Men generell synsing hjelper ikke.

Endret av dahln
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med rett design og planlegging så er slike kraftverk langt sikrare enn tilsvarande anlegg på land. 

Her ligg muligheitene til rette for nødsenking slik at "termal runaway" på grunn av manglande kjøling er langt mindre sannsynleg. Radioaktivitet under vatn er også langt enklare å handtere ettersom vatnet skjermer mot stråling og sidan det ikkje er fare for at radioaktiv stråling sprer seg med vind og nedbør. 

Spørsmålet er om slike ting er vurdert, eller om dette berre er eit vanleg atomkraftverk på ein lekter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, BippeStankelbein said:

Så flott at vi handler strøm med russerne, så kan vi elbileiere fryde oss over at vi kjører delvis på russisk flytende atomkraft ?

Gratulerer at du også har sett lyset og blitt elbileier - det hadde gått meg hus forbi.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, trikola said:

Gratulerer at du også har sett lyset og blitt elbileier - det hadde gått meg hus forbi.

Handler mest om å se lommeboka, alle har en pris.

Bilen er et helvets plag, men den skulle være billig i drift..... trodde jeg. Det var helt til verkstedregningene på disse "vedlikeholdsfrie" bilene viste sitt sanne ansikt. Det hadde vært billigere å kjøre dieselpurke og betale bomavgift, men gjort er gjort. For sent å snyte seg når nesa er borte.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...