Gå til innhold

Ny CPU/HK kombo til spill i området 8k


Anbefalte innlegg

Hei, maskinen min synger på siste verset med en Intel I5-4760k og GTX 770 så da tenker jeg 2020 blir året hvor jeg endelig påkoster dråget litt ekstra. Starter med CPU og HK. Har prøvd å lese meg litt opp, men vil veldig gjerne ha litt mer rutinerte øyne på saken.

Bruken er primært spill og sikter på å ha en grunn til å kjøpe en 1440p skjerm med 144hz i løpet av året. 

Overklokking styrer jeg unna utenom OC genie eller tilsvarende.Har plass til ATX. 

 

Det jeg har sett meg ut er følgende:

Intel Core i7-10700KFASUS ROG Strix Z490-G GAMING(WI-FI) med en Cooler Master Hyper 212 Black Edition vifte*. Totalt 7,5k

Vil jeg få noe ekstra eller gå glipp av noe om jeg går opp eller ned 500 kroner på hovedkortet? Samme gjelder for så vidt CPUn og i5 vs i7.

*Regner med at jeg må bytte ut vannkjølingsenheten som er like gammel som resten av maskineriet. 

 

To kjappe: Har en 6 år gammel 750 watts PSU. Satse på 6 år til, eller bytte nå som jeg først er i gang?

Vurderer å bytte skjermkort i påvente på 3000-serien til NVIDIA. Har det noe å si hvilket merke skjermkortet kommer fra med tanke på de andre komponentene? 

Håper jeg har fått med all nødvendig informasjon, om ikke skal jeg prøve å utfylle. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fremt strømforsyningen din er et kvalitetsmerke og ikke "Chin Long Dong Power II" så lever de godt over 10 år.

Du har en helt OK combo med prosessor og hovedkort. Men du kunne nok beholde 80-85% av ytelsen til 50% av prisen ved å gå for en rimeligere prosessor og hovedkort. Som Ryzen 3600 og et B450 hovedkort. Legger du en tusenlapp ekstra i skjermkort er du plutselig opp i ytelse sammenlignet med dyrere Intel prosessor. Du har vel DDR3 minne? Du må også ha nytt minne da. Anbefaler RGB minne om du liker litt farge. Som Corsair 3200Mhz 2x8GB Kit, mye for prisen. Ryzen prosessoren kommer også med helt ok kjøler, spesielt om du velger 3600X. AMD har behold monteringsbrakett i en årrekke, så om du har esken til vannkjøleren din er den kanskje fortsatt brukbar.

nVidia/AMD skjermkrot har ingen ting å si i forhold til hvilken prosessor du har.

Endret av Fekillix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...