Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Folkeregistrert adresse


Chaaa

Anbefalte innlegg

Hei. 
Takk for et fint forum :) 

Jeg leier ut en sokkelleilighet, min leietager har besøk heletiden noe som faktisk irriterer meg, og som jeg vet jeg egentlig ikke har noe med. 
jeg spurte hun derfor i dag om det var noen som hadde flyttet inn, ettersom det alltid er folk der. Hun avkreftet dette. Noen timer senere finner jeg et brev i postkassen til en person som har samme etternavn og som jeg tror er broren. 
Jeg søker så navnet opp i folkeregisteret ettersom jeg har tilgang til dette via jobb. Og jo da. Han er folkeregistrert på samme adresse. Nå vet ikke jeg om han faktisk bor her eller ikke, men jeg synes ikke dette er greit. 
noen som kan gi meg noen juridiske pekepinner på om jeg skal bry meg om det eller ikke. 
 

jeg har jo tenkt at hvis vedkommende er kriminell og politet skulle finne på å ha en razzia er vel den døra den første som blir slått opp? Det er uheldig for min del. 
Er det noe annet jeg burde bekymre meg for? 
 

er det lov å være folkeregistrert på en adresse du ikke bor på? 
 

Er det andre ting jeg må være obs på nå?
 

tusen takk for svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Når det er sagt veit eg ikkje om TS har stort dei kan sei på at familie-medlem velje å flytte inn, skjønt eg kan forstå misnøye med ljug.

Nei, jeg leste at man ikke kan nekte familiemedlemmer i linje opp-ned 

besteforeldre-foreldre-barn, men søsken gjelder ikke her.. 

leieavtalen hennes går ut om 3 måneder. Jeg tror jeg bare får inn en ny ;) 

 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (10 minutter siden):

Gratulerer, du har brukt folkeregisteret til et ulovlig formål, og hvis du har skikkelig uflaks inndrar Skattedirektoratet tillatelsen.

Det er generelt sett ikke i samsvar med folkeregisterloven at man er folkeregistrert et sted hvor man ikke er bosatt. 

Hei. Jeg kalte det folkeregisteret for å gjøre det enkelt. Jeg har ett eget firma og bruker et system som innhenter opplysninger fra folkeregisteret, dog med en rekke begrensninger, men adresse får jeg oppgitt. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Chaaa said:

...

Huh. Dette måtte eg dobbelsjekke, men det stemmer visst.

Quote

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

0 Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_7

Og med råd frå advokat...

Quote

Opptak av andre personer i husstanden enn de som fremgår av husleieloven § 7-1, krever utleiers godkjenning. Dette er for eksempel søsken eller venner av leietaker.

https://www.eiendomsadvokater.no/lover/husleieloven-opptak-i-husstand-og-fremleie/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chaaa skrev (6 minutter siden):

Hei. Jeg kalte det folkeregisteret for å gjøre det enkelt. Jeg har ett eget firma og bruker et system som innhenter opplysninger fra folkeregisteret, dog med en rekke begrensninger, men adresse får jeg oppgitt. 

Alle som henter inn opplysninger fra folkeregisteret har en tillatelse som forutsetter at opplysninger kun benyttes til visse formål. 

Snoking er aldri et godkjent formål. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
krikkert skrev (22 minutter siden):

Alle som henter inn opplysninger fra folkeregisteret har en tillatelse som forutsetter at opplysninger kun benyttes til visse formål. 

Snoking er aldri et godkjent formål. 

Men i stedet for å moralisere, kan du ikke gi trådstarter noen lovlige og riktige måter å gå frem på? Spre litt lys der det er mørkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (22 minutter siden):

Uansett, for din leigetakers del virke det som du har dei ute døra snart uansett, forutsatt at dei flytte ut som planlagt. Eg veit ikkje om me i Norge ligg betre ann når det angår tvinge ut folk frå boenheter i disse tider.

Okei. Misforstå meg rett: i utgangspunktet kan hun bli boende. Hun er flink til å betale for seg og hun er flink til å holde leiligheten ved like. Hun røyker på anvist plass og har ikke fester. Hun er en veldig god leietaker sånn sett, men

hun har besøk til alle døgnets tider av ulike mennesker, opptil flere forskjellige i løpet av en dag, alt fra små barn til ungdommer og foreldre.  hun har en ekstremt stor familie så det er kusiner, fettere, søsken, foreldre med barn og uten barn. 
Her er det familietreff flere ganger i uken, og det er alltid noen på besøk, en sjelden gang er hun hjemme alene. Dette med besøk bryr meg egentlig ikke så mye, men jeg syns mengden og omfanget er mye og særlig nå i koronatidene syns jeg heller ikke det er helt greit pga smittefaren, jeg har ikke laget noe drama rundt det, men hun spurte meg om vi kunne ha en barnevogn inne hos oss fordi det regnet ute og denne barnevognen har da stått utenfor i 4 dager, jeg måtte da spørre om noen hadde flyttet inn. Og det hadde det ikke. 
senere samme dag går jeg i postkassen og finner dette brevet adressert til det jeg tror er broren. 
 

om han bor der eller ikke er egentlig ikke problemet, hun sier jo at han ikke gjør det. 

men jeg vil vite hvorvidt jeg skal legge meg oppi dette mtp at han er folkeregistrert her eller ikke og det juridiske rundt det. 
Jeg vet jo ingenting om dette mennesket og hvilke konsekvenser det kan få? 

Lenke til kommentar

Konsekvensene av folkeregistreringen går jo ikke utover deg? Jeg forestiller meg at dette også kan være "taktisk" folkeregistrering mtp. lån/stipend fra Lånekassen eller utbetalinger fra NAV. Det er for øvrig lov å være folkeregistrert et annet sted enn der man bor så lenge man er student.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Star Fox skrev (1 minutt siden):

Konsekvensene av folkeregistreringen går jo ikke utover deg? Jeg forestiller meg at dette også kan være "taktisk" folkeregistrering mtp. lån/stipend fra Lånekassen eller utbetalinger fra NAV. Det er for øvrig lov å være folkeregistrert et annet sted enn der man bor så lenge man er student.

Men hva hvis vedkommende er kriminell og det skulle kommet en razzia da?

Lenke til kommentar
Chaaa skrev (7 minutter siden):

Absolutt ingenting, men når det plutselig «bor» flere enn den du har leid ut til så er jo risikoen allikevel større? 

Er jo ingen risiko for deg så lenge du har depositum.Bare det at du søker opp sånt er litt på grensen, har du lite som skjer rundt deg selv ?

Du virker som type utleier som titter ut vinduet for å se hvem som kommer klokka 23 på kvelden og det er ikke bra for de du leier ut til og deg selv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

Er jo ingen risiko for deg så lenge du har depositum.Bare det at du søker opp sånt er litt på grensen, har du lite som skjer rundt deg selv ?

Du virker som type utleier som titter ut vinduet for å se hvem som kommer klokka 23 på kvelden og det er ikke bra for de du leier ut til og deg selv.

 

Takk for innlegget ditt :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...