Gå til innhold

Alder på objektiver


Anbefalte innlegg

Har nylig fått meg ny hobby, så jeg er enda litt fersk i dette foto-gamet. Skal nå kjøpe meg et nytt objektiv til mitt kamera, og ser at det er 5-6 år gammelt. Kom ut i 2014-2015. Har sett på flere objektiver og mange av dem kom ut for flere år siden, selv om de har blitt testet i senere tid og også fått gode kritikker. Har det egentlig noe å si?

Objektivet jeg vurderer å kjøpe er Canon EF-S 10-18MM IS STM, siden jeg ønsker et vidvinkel objektiv. Skal ha et tele objektiv også, tenkte da på Tamron 18-200MM 3,5-6,3 DI II VC, også dette er noen år gammelt. Er alderen særlig relevant?

Nå handler ikke posten om akkurat de spesifikke objektivene men alder på objektiver generelt. Har det noe å si? Tåler de tidens tann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektiver går ikke ut på dato på samme måte som kameraer. Det som endrer seg mest på objektiver er ofte autofokus og evt skarphet, men man kan fint bruke objektiver som er 5-10 år gamle og eldre. Noen er ganger er faktisk en tidligere modell skarpere en ny. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på det spesifikke objektivets egenskaper, og tenk mindre på alder. 

Det har skjedd en utvikling, men en kan ikke generelt si at nye objektiver er bedre enn gamle. 

Pass på, særlig når det kommer til tredjepartsobjektiv, at autofokus fungerer med ditt kamera. Eldre objektiv kan kreve en oppdatering av firmware for å fungere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

optisk har ikke alder i prinsippet mye å si, men moderne kamera har en del funksjonalitet feks i forhold til autofokus, som eldre objektiv ikke alltid støtter 100%, dette kan være vanskelig å oppdage fra specs. (for eksempel sigma sine første fastobjektiv for sonys E mount). tenker du å kjøpe brukt så kan alder være en issue dersom objektivet ikke har blitt lagret støvfritt og har fått røff behandling som lette slag, salt sjøluft etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...