Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Budsjåfør levere på privat vei


Anbefalte innlegg

Som bud har firmaet jeg leverer avis for levert avis til en eldre dame som bor 300 meter ned en bratt bakke, der en må kjøre blant flere sauer som går vilt. Det er en smal vei, og veien har et vegnavn. Som bildet viser kjører vi ned den grønne markeringen og leverer avis til et postkassestastiv som henger på garasjeveggen. Kvinnen bor i huset der postkassestativet henger, og normalt snur vi i innkjørselen hennes. Av og til har kvinnen besøk med en bil som står parkert. Da har jeg fulgt veien opp den lilla streken, snudd på toppen der, og kjørt tilbake til hovedveien. Som dere ser av kartet er det flere hus opp den veien, samt et lite kryss. 

I går var en slik dag, men jeg ble brått stanset av en mann som påsto han var grunneier. Jeg viste tegn til at jeg skulle kjøre opp, men mannen, som klippet gresset, la gressklipperen i veien og kom til vinduet mitt der han strengt sa: "Dette er en privat vei, og her har ikke du lov til å kjøre".

Jeg spurte han hvor han foreslo at jeg skulle snu, og han sa jeg måtte heller rygge opp til det andre krysset (dvs, blant lammene og sauene som går i veien). Han sa også at det ikke var hans problem, men det var han som grunneier og han bestemte. 

Hvordan er det egentlig med reglene her? Jeg har forsøkt å kontakte kommunen for å høre om det faktisk er en privat vei (det står ikke skiltet, men jeg vet at grunneier ikke trenger å skilte om det), samtidig som det skjer at både jeg og postbud har leveranser til husene og naustene som er nedi veien, og med et stramt tidsskjema har vi ikke tid til å gå når vi skal levere disse pakkene. 

 

Kan dere hjelpe meg litt her?

 

image.png.019bd2e7dfb944f88ade8ab4bc40f4de.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firmaene som leverer i området får ta kontakt med de som bor der og si at de ikke kan levere fordi grunneier nekter oss å kjøre der og at de må sett opp samlestativ ved Fv151.

Da blir det enten samlestativ, eller dere får tillatelse til å kjøre der

Så kan en spørre seg, er dette verdt bryet?
Er dette pålagt?  Eller kan en bare slutte å levere og vente på at de skal ta kontakt og da forklare situasjonen
Forklarte du at du skulle levere avis til damen?

Lenke til kommentar

Har eiendommene det er snakk om veirett her? Ser ikke på kartet at det finnes annen adkomst, så det virker naturlig at de har det om den ligger på privat grunn.

Har de det så skal vel besøkende til dem normalt ha anledning til å bruke veien selv om den er privat.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...