Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken husmaling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bygde hus for 7 år siden. Ferdig grunnet kledning. Gikk for det som visstnok skulle være det råeste på markedet: Jotun Drygolin Opt1mal eller noe slikt. Den sprakk opp både på vegg (værveggen først) og rekkverk etter bare 2år, og begynte å flasse.
Når jeg skulle beise skadene på nytt, hadde den gått ut og fått nytt navn; Drygolin Extreme eller noe slikt.
Den holdt også ca 1-2år før den nå har sprukket opp igjen på rekkverket. For ordens skyld så freset jeg opp treverket med stålbørste, og grunnet med Visir-grunning fra Jotun før siste behandling. Men det holder altså ikke.

Nå holder vi på å pusse opp et gammelt gårdshus, også der med ferdig grunnet kledning. Der beiset vi i fjor med Herregård Exclusive Oljedekkbeis fra Gjøco og den ser ut til å holde bra. Ble påført under mildt sagt varierende forhold på senhøsten (rundt 0 temperatur) og tilogmed på værveggen ser den strøken ut. Så jeg velger å fortsette med den når resten av huset skal tas i år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Corp Por skrev (2 timer siden):

Bare sørg for at du får god gammeldags oljemaling. Vann og det nye hybrid-mølet er bare piss og du må male 140 tusen strøk

Er det stor forskjell på farven på det du har fra før av og den nye farven kan du ende med flere strøk uansett.

leifeinar skrev (2 timer siden):

OK, fant noen gamle bilder av en dunk oljemaling. sikkert den som er brukt da. har det noe å si med merke?

Så lenge du holder deg til samme type maling så går det fint å bruke forskjellige merker om hverandre. Det kan bli litt nøyanseforskjeller så hvis du maler halve huset med det ene merket og resten med det andre så du bør ta hele strøk med samme merke. 

Du bør lese tråden jeg har lenket til her da den går igjennom de forskjellige type maling, bruk av verktøy og lignende. 

iknutis skrev (2 timer siden):

Jotun Drygolin Opt1mal eller noe slikt. Den sprakk opp både på vegg (værveggen først) og rekkverk etter bare 2år, og begynte å flasse.

Dette skjer fordi du har brukt en annen type maling på toppstrøket kontra hva det var grunnet med. Hadde du lest informasjonen som garantert fulgte med kledningen ville du garantert sett anbefalinger rundt dette. 

edit: jeg har alltid sverget til "gammeldags" oljebaserte produkter men etter at vi malte hytten med Drygolin Extrem har jeg sett fordelen med den type maling. Enklere å rense pensler og den holder vedlig mye bedre på glansen enn annen type maling.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Malte huset med Beckers Perfekt akrylatmaling for rundt 5 år siden, ser fremdeles ut som det er nymalet og har ikke hatt noen problemer.

Gjorde en innsats før maling dog, skrapet og vasket hele huset for å fjerne alt som kunne være løst, gamle helligdager og slikt.

Lenke til kommentar

Vi har malt huset nylig, og vi har brukt Jotun Visir Oljegrunning Pigmentert og Jotun Drygolin Ultimat oljemaling.

Vi brukte 2 strøk grunning først (da huset var ikke malt på over 20 år og treverket var tørt som fy) og 2 strøk maling. Veldig, veldig godt fornøyd med resultatet.

Bare vær obs på å ikke la det gå mer enn 3 måneder mellom siste grunningstrøk og første malingstrøk.
Det var en feil vi gjorde og har stedvis slitt med avflaking av malingen, dog spesielt på kantene av overliggerene. Antar grunningen mistet en del av heftet pga. somlingen vi gjorde og måtte vente en vinter + vår før vi fikk malt ferdig.

9412500881438_7029350003137_335892_jpg.j

original.1046x955m.jpg

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 22.5.2020 den 12.10):

Dette skjer fordi du har brukt en annen type maling på toppstrøket kontra hva det var grunnet med. Hadde du lest informasjonen som garantert fulgte med kledningen ville du garantert sett anbefalinger rundt dette. 

Jeg kjøpte huset nøkkelferdig, og det medfulgte ingen informasjon om bordkledning, maling eller annet.
Hvis du ser hva jeg skriver, så grunnet jeg (i fjor) rekkverket på terrassen selv med Jotun Visir før jeg på ny malte den med Jotun oljedekkbeis, og nå må jeg fjerne løs beis igjen og påføre på nytt i år igjen.

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men hadde jo forventet at dette fungerte når det er produkter fra samme produsent.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte huset nøkkelferdig, og det medfulgte ingen informasjon om bordkledning, maling eller annet.
Hvis du ser hva jeg skriver, så grunnet jeg (i fjor) rekkverket på terrassen selv med Jotun Visir før jeg på ny malte den med Jotun oljedekkbeis, og nå må jeg fjerne løs beis igjen og påføre på nytt i år igjen.

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men hadde jo forventet at dette fungerte når det er produkter fra samme produsent.

Du vasker det skikkelig før maling? Hvis ikke så varer det ikke lenge. Trur jotun er bra, selv Eiffeltårnet er malt med jotun. Dog den nye maling til 2500kr for 9-10l så begynner det å gå over alle støvleskaft.

Hvis beisen på terrassen er løs så kan det tyde på at du tok på et alt alt for tykt lag.

Lenke til kommentar

Det er viktig som freddy85 påpeker: er det lenge siden siste behandling (mer enn 1 år), så må det vaskes først.

Vi brukte Jotun Kraftvask før vi begynte å grunne (kraftige saker(!), så pakk deg godt inn i beskyttende klær da stoffet er sterkt etsende - regnklær, kraftige gummihansker, vernemaske og vernebriller).
Og Jotun Husvask da vi gjenopptok malingen etter vinteren.

Vi kjøpte en 5-liter Kraftvask, men til en ~90² veggflate så har vi kun brukt et par liter.
https://www.byggmakker.no/maling/vaske-og-rensemidler/jotun-kraftvask------------------1l/
https://www.byggmakker.no/maling/vaske-og-rensemidler/jotun-husvask-1l/

Du får avgjøre hva som er det mest lønnsomme for deg.

Vi brukte en Hozelock trykksprøyte (~250 Kr., selv om en 7-liter viste seg å være overkill *hint, hint*) for påføring og ofret en gulvklut for å gni det inn i veggen. Og en vanlig hageslange for skylling.

2002038864.jpg?w=500&mode=canvas&quality

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber selv i malebutikk. Mange som enda tror oljebasert maling er det beste valget. Dette stemte kanskje for 20 år siden, men stemmer ikke nødvendigvis nå. Mye har skjedd her de siste årene. Vannbasert maling er mye lettere å jobbe med samt er bedre motstandsdyktig mot sollys noe som er det værste for alle typer maling. Ofte er intervallene mye lengre på disse typene også. Er ikke mye olje i disse oljemalingene lengre. Hadde ikke vært overrasket om disse er tatt ut om noen år. Alt skal svanemerkes nå til dags. 

Men som mange påpeker over. Grunnarbeidet er det viktigste. Gjelder for alt av behandlinger. 

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...