Gå til innhold

Hvilke virusprogrammer og VPNs er det å anbefale?


Anbefalte innlegg

Vel, navnet på tråden taler for seg selv så her er det bare å kommed med forslag.

Om det finnes et gratis virusprogram som er übersterkt så kom gjerne med det også.
Finnes det gratis VPN'er? Er det noe å rope hurra for?

Eller er det noen programmer man heller burde legge ut litt penger for,  for å være sikret og anonym?

Endret av Helpless/Green
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"If a product is free, then you are the product"...

Samme er jeg vel redd kan sies om en del VPN-tjenester som koster noen kroner også, og som man i praksis ikke har peiling hvem som egentlig står bak. VPN vil jo i praksis kunne tilsi at du frivillig lar en tredjepart være "man in the middle", og slikt sett ser mye av det du gjør på nett....

Og når det gjelder antivirus-programmer, er det jo de som bruker dataene dine videre - og som også informerer om dette hvis man gidder å lese betingelsene. For Avast var det jo en del skriverier for noen måneder tilbake rundt deres gratisprodukt.

I utgangspunktet må jeg vel si at jeg da stoler med på VPN-produktene fra en del sikkerhetsleverandører. Eksempelvis F-Secure Total for tre enheter koster ca. 700 kr i året, og inkluderer da en ganske omfattende sikkerhetspakke og VPN som gir deg mulighet til å frastå som å være en god del forskjellige plasser rundt i verden. Med mer. Norton har en del av det samme (men evig eies vel et dårlig rykte, selv om man vel egentlig får et ganske ok inntrykk av dagens Norton-produkt...).

 

 

Lenke til kommentar
trn100 skrev (59 minutter siden):

Windows 10 har jo et ganske brukbart AV innebygget.

Ellers er det flere banker og ISPer som tilbyr gratis fullversjoner. Telenor har vel f.eks. Norton og DNB bruker McAfee.

McAfee er vel nærmest som malware i seg selv, siste gangen jeg kjøpte en Acer laptop fra Komplett så måtte jeg registrere med på nettsidene til McAfee for kunne fjerne svineriet. Det endte selvfølgelig med formatering og en fersk versjon av Windows uten bloatware.

Selv så bruker jeg AV`n som Windows kommer med samt at jeg betaler for Malwarebytes og NordVPN, jeg vet at NordVPN hadde en glipp med noen servere i Finland i fjor men jeg gir de en sjanse til. Før så hadde jeg abonnement hos TunnelBear men det ble sagt opp samme dagen som jeg fant ut at McAfee hadde kjøpt opp selskapet. 

Lenke til kommentar

Eset Smart og  Eset Nod32 er anbefalt. Eset Smart er hele pakka og Nod32 er et råbra antivirus på budsjett , brannmur og søk og fjern typ.

Eset er svenske, de er ikke så dyre, og de tar lite plass og ressurser, smart har smart og lettbrukt Brannmur, og veldig fin nettverks beskyttelse.

Jeg har Mcaffee nå fikk tilbud for 1 års 200kr, så ville prøve. Eset er nok enklere å bruke, men Mcaffee er bra det også. Mye funksjonalitet der også.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Gouldfan said:

Eset er svenske, de er ikke så dyre, og de tar lite plass og ressurser, smart har smart og lettbrukt Brannmur, og veldig fin nettverks beskyttelse.

Eset er ikke svenske, men slovakiske.

Eset var bra for mange år siden når ressurser telte, men etter Windows 10 ser jeg ikke noen grunn til å bruke noe annet enn defender med mindre du har behov for tilleggsfunksjonalitet som "safe links" osv.

Lenke til kommentar

Har de blitt solgt til Slovakia?? Mulig det er registrert der nå, men det er Svensker som har eid og drevet det i alle år... Edit Eurosecure driver de i Sverige ja, da vet jeg det. Alltid trodd de var svensk-eid.

 

Defender ja hører det er bra, klarer ikke stole på det bare fordi det er gratis, vel er vel innlagt i prisen. men men

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gouldfan said:

Har de blitt solgt til Slovakia??

Kan ikke se at det noensinde har vært Svensk:

Fra wikipedia:

The company was founded in 1987 when Miroslav Trnka and Peter Paško, authors of antivirus software NOD, partnered up with Rudolf Hrubý. They adopted ESET, the Slovak name of the Egyptian goddess of health, marriage and love, as the company name. In 1998 NOD received the VB100 award of Virus Bulletin, which helped the company establish subsidiaries in the United States, Argentina and Singapore, and development facilities in Poland and Czech Republic.[7]

Timeline
  • 1987 - The first version of antivirus NOD is created by Peter Paško and Miroslav Trnka[8]
  • 1992 - Founding of ESET spol. s.r.o. in Czechoslovakia (now in Slovakia)
  • 1999 - Forming of ESET, LLC in San Diego, United States
  • 2001 - Founding of ESET Software Company in Prague, Czech Republic
  • 2008 - Founding of ESET Research and Development Center in Poland
  • 2012 - Founding of ESET Research and Development Center in Montreal, Canada[9]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...