Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man be om en ''helsesjekk''?


Gjest 318ec...a87

Anbefalte innlegg

Gjest 318ec...a87

Ja, som tittel sier så lurer jeg på om dette er noe som er vanlig?

Ringe legen og spør om man kan få en slags generell helsesjekk?

 

Rundet 30 nå, så tenkte kanskje det kunne være noe.

Eller må man ha en grunn?
 

 

Anonymous poster hash: 318ec...a87

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo eldre man blir jo mer er det som kan feile, så du får neppe fullsjekk som en på 40+ som drar seg inn på legekontoret etter hendene. Er du slapp uten noe spesifikt symptom som er dekodbart tipper jeg du vil få tilbud om Cipralex. Uten at det foreligger noe høvelig alvorlig symptom er nok lite som blir gjort.

 

Lenke til kommentar
Gjest 318ec...a87

Ja ok.

Har følt meg litt ''rar'' i brystregionen den siste uken, men formen er jo helt fin.
litt prikking i føttene og hendene også, men dette kan jo være are innbilning

Går turer, springer og jogger uten noe merkbart.
Så alt er normalt son sett. 

Men kan jo ringe og høre om dette kanskje? 

 

Anonymous poster hash: 318ec...a87

Lenke til kommentar

Be om helsesjekk uten at det feiler noe spesielt? Dersom fastlegen faktisk utfører sin fastlegeoppgave ihht regelverket skal man kunne det ja - men ikke automatisk subsidiert av HELFO. Som pasient har man fått mer og mer ansvar for sin egen helse, og det betyr to praktiske ting i forhold til møtet med fastlegen. a) Fastleger skal i dag diskutere ting i mye større grad med sin pasient og i ta sine egne “suverene” avgjørelser i mye mindre grad enn for noen tiår siden (Akkurat som en snekker, maler eller eletriker skal en fastlege i dag i kraft av sin fagkunnskap anbefale eller frarå, men retten til å AVGJØRE veien videre til slutt ligger oftere enn mange later til å være klar over hos pasienten selv. De tider er over hvor en fastlege uten videre bare kunne anta pasienten ville det ene eller andre så lenge pasienten fyisk og mentalt er i stand til å avgjøre selv. Ikke alle fastleger har imidlertid forstått den endringen like godt i praktisk hverdag!) b) Fastlegen har i dag plikt til å kunne tilby temmelig mye til pasienter som insisterer, men ikke automatisk tilby dette med HELFO-subsidiering (for da hadde hypokontere rimelig raskt tømt HELFOs budsjetter!) 

En helsesjekk bør - også når man “bare” er 30 - si: Blodtrykk, puls, hjerte, lunger/åndedrett, , syn/hørsel (basic, nok til at legen kan avgjøre om man bør ha synskontroll hos optiker/hørselskontroll hos ørespesialist), testikler, urinprøve og følgende blodprøver: Blodstatus, blodsukker, lever, nyrer, kolesterol, stoffskifte, D-vitamin, folat (B12), jern, salt, kalk, magnesium og kalium. Om noe mer skal undersøke bør legen tilrå/frarå basert på hans/hennes samtale med en (hvor man selv bør passe på det fokuseres på helseutfordringer i familie/slekt, allergier, evt medisiner i dag/ fortid, , nikotin/alkohol/koffein/tein og kost/trening) + hva legen evt måtte finne underveis i sjekken og derfor tilrår/frarår på det grunnlaget. 

Som sagt har du ikke automatisk rett til HELFO-subsidiert rutinesjekk. Det får du dersom fastlegen også mener du trenger det (hovedregelen er ca 40 år, men fastlegen er i praksis nesten suveren basert på sin egen begrunnende vurdering for den enkelte pasient) eller har stått i kø lenge nok til at fastlegen vurderer det som uforsvarlig å vente lengre (alle høyere prioriterte oppgaver en fastlege har skal gå foran) og da betales vanlig egenandel inkl blodprøvetillegget. Skal det betales selv har man rett til å bli satt opp til time hos fastlegen - eller hans/hennes samarbeidslege på området hvor fastlegen har ansvaret for å følge opp resultatet - innen få uker, men da må man regne med 1200-1500 kr for legens arbeid + 75-100 kr for urinprøve og 50-75 kr pr standard blodprøvepost for søsters arbeid. 

Lenke til kommentar
Gjest 318ec...a87 skrev (29 minutter siden):

Ja ok.

Har følt meg litt ''rar'' i brystregionen den siste uken, men formen er jo helt fin.
litt prikking i føttene og hendene også, men dette kan jo være are innbilning

Går turer, springer og jogger uten noe merkbart.
Så alt er normalt son sett. 

Men kan jo ringe og høre om dette kanskje? 

 

Anonymous poster hash: 318ec...a87

Du trenger jo ikke en generell helsesjekk her, du har ett konkret problem du bør få sjekket hos legen. Bare å bestille time :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4103d...a90

Jeg tok min første ordinære helsesjekk som 40 åring. Legen fant da ut at jeg har høyt blodtrykk. Har tenkt å ta årlig helsesjekk utover.

 

Anonymous poster hash: 4103d...a90

Lenke til kommentar

TS:

Antakeligvis stram i brystveggen, veldig normalt, og sikkert litt stram i nakkemuskulaturen. Prøv å tøye, og se om det hjelper på. Hvis ikke, så kan du kontakte legen din. Regner med du får en henvisning til fysioterapeut eller lignende.  

Thumb of rule: Allmenntilstanden er god, du opplever ikke noe unormalt og du er ganske ung, dette er en vent-og-se-sak etter min mening. 

Det er alltid noen unntak fra regelen om helsesjekk uten symptomer, men slike ting får man påminnelser fra helsemyndighetene i så fall og er ofte dedikerte til et spesifikt problem som det lønner seg å oppdage tidlig, tross ingen symptomer. 

Ring derimot legen om du har et konkret problem. En annen god thumb of rule er å se om det problemet enn har gir en plager som for eksempel gjør det vanskelig/utfordrende/umulig å jobbe, eller bare generelt sett fungere normalt i hverdagen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Dersom du, uten noen grunn, «stjeler» ressurser fra helsevesenet vårt, så er det andre som får mindre. Er du 30 år, så oppsøker du lege kun når det er behov.

?

Er jo en grunn for at mange bedrifter har helsesjekk annethvert år. Venter man til man MÅ til legen, så kan det være for sent.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest 4103d...a90
GiaMahan skrev (14 minutter siden):

TS:

Antakeligvis stram i brystveggen, veldig normalt, og sikkert litt stram i nakkemuskulaturen. Prøv å tøye, og se om det hjelper på. Hvis ikke, så kan du kontakte legen din. Regner med du får en henvisning til fysioterapeut eller lignende.  

Thumb of rule: Allmenntilstanden er god, du opplever ikke noe unormalt og du er ganske ung, dette er en vent-og-se-sak etter min mening. 

Det er alltid noen unntak fra regelen om helsesjekk uten symptomer, men slike ting får man påminnelser fra helsemyndighetene i så fall og er ofte dedikerte til et spesifikt problem som det lønner seg å oppdage tidlig, tross ingen symptomer. 

Ring derimot legen om du har et konkret problem. En annen god thumb of rule er å se om det problemet enn har gir en plager som for eksempel gjør det vanskelig/utfordrende/umulig å jobbe, eller bare generelt sett fungere normalt i hverdagen. 

Legen henviser ikke lengre til fysio og slikt.

Spurte selv siste gang jeg var hos legen. Dem sa at den ordnignen er ikke lengre. Det er på grunn av legen er kun en mellommann og helt unødvendig mellomledd.

Er nok bare å kontakte et fysiosenter direkte og få en time men noen som har avtale med kommunen

Anonymous poster hash: 4103d...a90

Lenke til kommentar
Gjest 4103d...a90 skrev (23 minutter siden):

Legen henviser ikke lengre til fysio og slikt.

Spurte selv siste gang jeg var hos legen. Dem sa at den ordnignen er ikke lengre. Det er på grunn av legen er kun en mellommann og helt unødvendig mellomledd.

Er nok bare å kontakte et fysiosenter direkte og få en time men noen som har avtale med kommunen

Anonymous poster hash: 4103d...a90

Fikk henvisning til fysio for to uker siden så de henviser tydeligvis enda. Men du kan også ta kontakt direkte som du nevner.

Lenke til kommentar

Leger henviser til fysioterapeuter fortsatt. Det er billigere for deg som pasient da. Men svært mange har behov for fysioterapi, så ventetiden er lang. Privatpraktiserende fysioterapeuter tar kortere tid å komme til, koster litt mer men ikke så ille, så det er absolutt bare å dra direkte også ?

Lenke til kommentar

Jeg kan godt forstå at man ønsker en "sjekk", "hvordan står det til med kroppen?" lurer man kanskje på.

En helsesjekk er egentlig "umulig" å gjennomføre. Dette er fordi at mange sykdommer vil man aldri kunne fange på en helsesjekk. Da skulle man tatt et bredt panel blodprøver og fullkropps-CT, samt fysiologiske undersøkelser. Dette man man dessverre ikke gjøre.

Dersom du har hatt symptomer, eller er familiært disponert for bestemte sykdommer, evt har risikofaktorer for sykdommer, vil disse være relevante å undersøke. Er det folk i familien med høyt kolesterol, hjertesykdom i tidlig alder, andre sykdommer som tidligere har fått i arv etc., så kan man godt rådføre seg hos legen. Å sjekke kolesterol, blodsukker og generelle organmarkører er ikke nødvendighvis dumt. 

Helsesjekken du får, når man ikke har symptomer, blir ofte en grov undersøkelse. Man er redd dette vil gi en falsk trygghet, da det er mye man ikke får undersøkt. 

Lenke til kommentar

Har spurt om slik tidligere for en del år siden, ihvertfall blodprøver. Men har blitt avvist hver gang på fastlegekontoret. Tar ingen prøver uten spesifikke mistanker sier de. Mens fra andre (spesielt kvinner) hører jeg stadig vekk om at de tar slike sjekker hos vanlig fastlege. Også klager man på at menn ikke oppsøker helsevesenet...

Men private gjør slikt mer enn gjerne mot blodpriser. Og en del arbeidsgivere sender sine ansatte til slike. Og på en slik en i forbindelse med jobben fikk jeg påvist for høyt nivå av det dårlige kolesterolet selv om jeg bare var litt over 30 da.

Og i senere tid i forbindelse med noen plager har jeg også fått påvist alt for lavt D-vitamin nivå for et par år siden (var nedi 20 syns jeg å huske), og senere nå for lavt Folat, for høyt Homocystein, og for høyt Ferritin. Hadde de undersøkt flere ting så hadde de vel sikkert funnet noe mer også tenker jeg. Så det at de nekter å utføre slike tester på vanlige legekontor syns jeg er veldig frustrerende siden jeg mest sannsynlig har hatt disse manglene i lang tid uten å vite om det. Og den ekstremt varierende praksisen på dette er også frustrerende.

Men nå er nok mitt lokale legekontor ganske dårlig generelt da jeg aldri har fått en konsultasjonstime på under 3 uker før, og hastetime systemet deres fungerer ikke. Og prøver du å ringe dem kan du bli sittende i telefonen i 45 minutter til en time, også er det en 50/50 sjanse om de svarer eller linjen bare blir kuttet... Og når du først da kommer til timen din så blir man alltid sittende på venterommet i minst en time før man kommer inn. De har i likhet med den lokale legevakta her jeg bor stort sett bare 1 stjerners google anmeldelser for å si det slik.

Spesielt frustrerende i det offentlige helsevesenet er den standard alder avfeiingen. "Nei du kan jo ikke ha noe feil med hjertet, du er jo alt for ung til det".

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 21.5.2020 den 23.46):

Leger henviser til fysioterapeuter fortsatt. Det er billigere for deg som pasient da. Men svært mange har behov for fysioterapi, så ventetiden er lang. Privatpraktiserende fysioterapeuter tar kortere tid å komme til, koster litt mer men ikke så ille, så det er absolutt bare å dra direkte også ?

Vel det er nok varierende praksis der også.

Jeg hadde en alvorlig ulykke for noen måneder siden, og måtte operere etterpå. Så noen uker etter operasjonen fikk jeg en standard kontroll time hos fysio. Og han oppfordret meg til å oppsøke en lokal fysioterapeut for videre trening. Og det er helt kritisk at dette trenes opp etter operasjon ellers mistes funksjonen av lemmet. Så jeg måtte selv prøve å finne en fysioterapeut med tilskudd (tilskuddsordningen måtte jeg også selv måtte lese meg frem til) som jeg kunne gå til. Ingen henvisning altså. Og etter hva jeg har lest så burde jeg ha begynt å trene hos fysio på et mye tidligere tidspunkt etter operasjonen også, og ikke bare etter den første kontrollen noen uker senere.

Private fysioterapeuter kan ha tilskuddsordning hvor man da ikke betaler så mye. Også fylles etterhvert frikortet opp og det blir gratis.

Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (24 minutter siden):

Spesielt frustrerende i det offentlige helsevesenet er den standard alder avfeiingen. "Nei du kan jo ikke ha noe feil med hjertet, du er jo alt for ung til det".

Det er ikke umulig selv om man er ung. Jeg går selv på hjertestimulerende medisin og jeg er kun 28 år gammel. Men det er ganske uvanlig i henhold til min unge alder. Alder har faktisk å si i henhold til risiko. Dette pga endringer som følge av aldring. Men nå hadde jeg jo helt klare symptomer også som ikke akkurat ga tvil om at skulle utredes. Og siden jeg er ung så ble jeg også prioritert og kom svært raskt til utredning og behandling.

Rart det er så ulik praksis vedrørende henvisning fysio, og meget kjipt for deg. Helt enig med deg i at du burde fått fysioterapi tidligere..

Men poenget med denne tråden handler om å praksis utføre fullstendige sjekker_uten_ symptomer. Det synes jeg blir feil, men selvfølgelig, ingen regel uten unntak. For eksempel: Er man overvektig for så bør terskelen for en sjekk være lavere, overvekt er risikofaktor for en del sykdommer..

Man tar som regel ikke blodprøver og andre utredninger uten noen grunn til dette, ja. Hovedårsaker kort fortalt 1) Fordi man må jo holde unødvendig merarbeid på ressurser som allerede er presset og forsinkelser på et minimum for å prioritere de sakene som sannsynligvis trenger behandling,  2) samfunnsøkonomiske overveielser og 3) for å unngå overdiagnostikk, som både er negativt på individnivå og systemnivå. 

Kvinner har litt for lav terskel for å oppsøke lege og burde kanskje roe litt, mens dere menn kan bli flinkere å få til leger om de har symptomer som plager dere.

Lenke til kommentar
Gjest 318ec...a87

Hvilke symptomer var det du hadde GiaMahan? :)
 

Tar det med ro foreløbig.
Som du skriver så er det nok bare noe muskel relatert, eventuelt bare noe jeg tenker meg til.
Kjenner jeg er øm om jeg presser litt på brystet/ribbebeinene der. 
Formen er topp som vanlig.

Men uansett så burde jo en sjekk, selv om man er ung være en fordel for helsevesenet.
Jaja, får ta det når (om jeg blir 40) ?
 

Anonymous poster hash: 318ec...a87

Lenke til kommentar

Vel, hyppige besvimelser og utmattelse, ganske lavt og ustabilt blodtrykk og puls, som forverrer seg ved hardtrening, annen sykdom, alkohol. 

Haha, du blir nok 40 :D Høres fornuftig ut, TS. Det kan godt være at symptomene dine er reelle, det er så vanlig å være stiv i muskulaturen, at jeg tror på at du kjenner ømhet der. Prøv å tøy, og hold deg i bevegelse slik at du ikke stivner til. Da bør det gå over relativt fort. Hvis ikke, så sjekker du det ut etterhvert. Fysioterapi trenger du i grunn ikke vente med å dra til, de er gode på behandling av muskelsmerter, så der kan du få kyndig veiledning til tøying og trening. Om du skulle oppleve noen andre symptomer som for eksempel svimmelhet, utmattelse, besvimelse osv så tar du selvfølgelig raskere kontakt med lege ?

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (30 minutter siden):

Vel, hyppige besvimelser og utmattelse, ganske lavt og ustabilt blodtrykk og puls, som forverrer seg ved hardtrening, annen sykdom, alkohol. 

For noen år siden hadde jeg en del episoder hvor hjertet hoppet over mange slag (3-4 slag etter hverandre) hvor jeg da følte at jeg nesten var i ferd med å besvime, ble svimmel og ble veldig slapp i armer, ol. Og når hjertet da kom igang igjen etter en pause på 3-4 slag lengde så gikk pulsen rett opp i taket og ble veldig rask en stund. Og en gang jeg gikk inn til en nabo en stund etter en slik episode sa hun at jeg så veldig blek ut og at hendene mine var veldig kalde.

Og på legekontoret ble det selvsagt ikke målt noe galt på EKG neste dag, eller et par timer senere samme dagen. Og det ble bare avfeid med den typiske "du er jo for ung til å ha noe galt med hjertet"

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...