Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Godkjenning av stage1 hos Staten vegvesen


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har klart å sette meg selv i en vanskelig situasjon og trenger litt råd for hvordan jeg skal gå frem. 

Har nylig senket bilen og tunet bilen til stage 1.

Senkingen har blitt gjort av et autorisert verksted. Både hjulkontroll og lyshøyde-justering har blitt utført.

Stage 1 og DGS tuningen er fra racingline (Gjort i Sverige). Pluss ny luftinntak, silicone rør og 90° High Flow Turbo Inlet.

 

Naiv som jeg er, trodde jeg at det var bare å bestille time hos Statens vegvesen, ta med dokumenter og vise bilen for å få det godkjent. 

Timen hos Vegvesenet er noen av det verste jeg har noe gang vært borte i. 

Jeg fikk beskjed at papirene til tuningen ikke var verdt noe ( Diagram fra dyno test og kvittering) og at jeg måtte ha tilltatelse fra Møller for å gjøre endringer på bilen. Jeg forsto ikke helt dette - da denne bilen er fullt og helt min uten lån.

Han mente på Statens vegvesen måtte ha en bekreftelse på at bilen "tåler" disse hestekreftene. Original var 300 og etter tuningen ble det 355.

De undersøkte hele bilen slik man ser på grensekontroll på TV. Tok bilder av motorrommet, under bilen og avsluttet med en kjøretur.

Tilslutt fikk jeg kontrollseddelen med vedlegg.

Senking ble godkjent men ikke tuningen.

 

Dette er skrivet fra kontrollseddel;

Understell og understellsutstyr - 6.1 Understell eller ramme og utstyr - 6.1.9 Motoreffekt - Ulovlig modifisering av styreenheten: Ikke godkjent effektendring til 355 HP. Det kreves fremlagt dokumentasjon fra Fabrikant/ Kompetent uavhengig laboratorium på at tekniske krav i henhold til vedlegg 1 i bilforskriften er oppfylt etter effektendring. Hvis kjøretøyet tilbakeføres til original kreves det fremlagt dokumentasjon fra godkjent merkeverksted. Det må også fremlegges godkjent vedtak fra skatt ved effektendring BF§5

På vedlegg 1 har de merket med gul tusj på punkt 2;

Utslipp (Euro 5 og 6)

 

Jeg vil gjerne ha dette godkjent og lurer på om noe har vært borte i lignende og eventuelt kunne gi meg råd for hvordan jeg få tuning til å bli lovlig?

Setter pris alt hjelp.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan på ingen måter hjelpe deg, men sitter med noen spørsmål da. 

Hvorfor undersøkte du ikke hva som skulle til før du gikk igang med tuningen?

55 hester ekstra, når du har 300, hva er egentlig poenget med det?

Egentlig ser det ut som om du kanskje bare trenger å dokumentere fra forhandler eller laboratorium at bilen fortsatt tilfredsstiller Euro 5 og 6 i forhold til utslipp. Dette burde jo i seg selv være greit å få til. Ring til den lokale VAG forhandleren å spør om de kan gjøre måling og dokumentere det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei mongojarle,

Å begynne med, jeg hadde ikke tenkt å oppgi tuningen men så lest jeg at det koster ikke noe for mer hp. Tenkte meg at det kan være greit å ha det lovlig og på vognkort. Jeg ringte til staten vegen da jeg skulle bestille time til senking og spurte hvilken type dokumentasjon trenger jeg for å ha motor effect godkjent. Vedkommende sa, ta med papir fra verksted som har gjort tuning som visser økning på hp.

Bilen kjennes helt annerledes etter den ble remap. Gir og motor er mer mottakelig, og morsomt å kjøre nå.. Jeg kunne sikkert fatt enda mer hp men dette var jeg ikke utetter. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er nok vrient å få til en godkjenning av tuning gitt at kontrolløren skal følge regelverket. Som er strengt.

En dyno-utskrift og en kvittering er jo ikke en dokumentasjon på at det er gjort en *dyr* test av utslipp er innenfor det som er verifisert fra en "urørt" ECU :)

Det kan gå greit, men da må du som kontrolløren opplyser, ha dokumentasjon fra VAG.

Har ingenting med at du ikke har lån/finansiering av bilen

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Naiv said:

 

Jeg fikk beskjed at papirene til tuningen ikke var verdt noe ( Diagram fra dyno test og kvittering) og at jeg måtte ha tilltatelse fra Møller for å gjøre endringer på bilen. Jeg forsto ikke helt dette - da denne bilen er fullt og helt min uten lån.

Han mente på Statens vegvesen måtte ha en bekreftelse på at bilen "tåler" disse hestekreftene. Original var 300 og etter tuningen ble det 355.

Jeg vil gjerne ha dette godkjent og lurer på om noe har vært borte i lignende og eventuelt kunne gi meg råd for hvordan jeg få tuning til å bli lovlig?

Setter pris alt hjelp.

 

Takk på forhånd.

Hvis du har gjort jobben hos en seriøs aktør har de TÜV-papirer på modifiseringen, i tilfelle er det bare å få med seg disse papirene og få det skrevet inn i vognkort.. Er det hos en useriøs aktør er det noe helt annet og mye vanskeligere. Du kan potensielt måtte betale hele testprosedyren selv, det er kostnader som fort er på 6-sifrede beløp.

 

2 hours ago, mongojarle said:

55 hester ekstra, når du har 300, hva er egentlig poenget med det?

Egentlig ser det ut som om du kanskje bare trenger å dokumentere fra forhandler eller laboratorium at bilen fortsatt tilfredsstiller Euro 5 og 6 i forhold til utslipp. Dette burde jo i seg selv være greit å få til. Ring til den lokale VAG forhandleren å spør om de kan gjøre måling og dokumentere det. 

Jeg har 612hk og vurderer seriøst å få tunet bilen min.. (Hvis jeg ikke snart får bekreftet når jeg kan få en bil som er vesentlig sprekere da)

Han må dokumentere at bremser osv står i stil med modifiseringen og at den er gjort ihht gjeldende regelverk, i praksis et papir fra produsent eller fra TÜV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snylter said:

Hvis du har gjort jobben hos en seriøs aktør har de TÜV-papirer på modifiseringen, i tilfelle er det bare å få med seg disse papirene og få det skrevet inn i vognkort.. Er det hos en useriøs aktør er det noe helt annet og mye vanskeligere. Du kan potensielt måtte betale hele testprosedyren selv, det er kostnader som fort er på 6-sifrede beløp.

Hei Snylter,

Etter å ha lest kommenter din så kjenner jeg på følelsen av håp?. Jeg virkelig håper det er så lett som du få det til å høre. Installering av software har blitt gjort av en kjent verkstad i Sverige og selve programmervarer er fra racingline som er en velkjent og seriøs aktør inne tuning og bildeler.

 Siden bilen min har gas particulate filter har de gjort en omfattende testing og brukt 10 måneder før de slapp ut software. 

Jeg skal henvende meg til racingline og få TÜV-papirer?

41 minutes ago, Snylter said:

Jeg har 612hk og vurderer seriøst å få tunet bilen min.. (Hvis jeg ikke snart får bekreftet når jeg kan få en bil som er vesentlig sprekere da)

OMG? Nå snakker vi hestekrefter ? Min er bare peanuts ved side av?

 

 

Lenke til kommentar
Snylter skrev (3 timer siden):

Hvis du har gjort jobben hos en seriøs aktør har de TÜV-papirer på modifiseringen, i tilfelle er det bare å få med seg disse papirene og få det skrevet inn i vognkort.. Er det hos en useriøs aktør er det noe helt annet og mye vanskeligere. Du kan potensielt måtte betale hele testprosedyren selv, det er kostnader som fort er på 6-sifrede beløp.

 

 

Han har gjort det i Sverige
Hadde sluppet alt dette tullet i Norge, da seriøse ombyggere godkjenner bilen for deg

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Han har gjort det i Sverige
Hadde sluppet alt dette tullet i Norge, da seriøse ombyggere godkjenner bilen for deg

Det er vel ca ingen som er seriøse i bransjen, det er det store problemet.

Til bilen min får man tuning hos en rekke leverandører, for å få TÜV-papirer koster det en god del ekstra hos de som leverer godkjente sett.. Prisforskjellen er gjerne på flere tusen euro, ihvertfall er det såpass forskjell for tuning av bilen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...