Gå til innhold

Jobb innen IT uten IT-utdannelse eller programmeringskunnskaper?


Anbefalte innlegg

Har man noen jobbmuligheter i IT-bransjen uten IT-utdannelse eller programmeringskunnskaper?

Har høyere utdanning (ingeniør og økonomi), men ingen formell bakgrunn innen IT. 

Er ikke arbeidssøker per dags dato, men ønsker å orientere meg litt om eventuelle muligheter. Antar at det ikke er alle i IT-bransjen som programmerer og at det finnes stillinger som ikke krever inngående kunnskap om IT utover hva man kan erverve seg gjennom jobben.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, DukeRichelieu said:

Har man noen jobbmuligheter i IT-bransjen uten IT-utdannelse eller programmeringskunnskaper?

Har høyere utdanning (ingeniør og økonomi), men ingen formell bakgrunn innen IT. 

Er ikke arbeidssøker per dags dato, men ønsker å orientere meg litt om eventuelle muligheter. Antar at det ikke er alle i IT-bransjen som programmerer og at det finnes stillinger som ikke krever inngående kunnskap om IT utover hva man kan erverve seg gjennom jobben.

Du har et ønske om å gå inn i IT-bransjen uten en ide om hvilken rolle du ser for deg å kunne påta deg? 

Lenke til kommentar
Gjest 0479c...a71 skrev (11 timer siden):

Har du mastergrad?  eller bare bachelor?

Anonymous poster hash: 0479c...a71

Bachelor ingeniør. :)

tigerdyr skrev (10 timer siden):

Du har et ønske om å gå inn i IT-bransjen uten en ide om hvilken rolle du ser for deg å kunne påta deg? 

Tror jeg presiserte i åpningsinnlegget at jeg ikke er arbeidssøker per dags dato, men ønsker å orientere meg om eventuelle muligheter i bransjen for en uten IT-utdannelse og uten progammmeringskunnskaper. :)

Når jeg tenker meg om har jeg en bekjent som har en utdanning innen humaniora og jobber innen IT. Men tror det i hovedsak er support av system som firmaet leverer og trolig ikke noe som er veldig teknisk krevende. 

 

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, DukeRichelieu said:

Tror jeg presiserte i åpningsinnlegget at jeg ikke er arbeidssøker per dags dato, men ønsker å orientere meg om eventuelle muligheter i bransjen for en uten IT-utdannelse og uten progammmeringskunnskaper. :)

Ja, men muligheterne er jo liksom begrenset til veldig generelle roller som finnes i de fleste andre bransjer også.  Eksempelvis en stilling som controller som i bunn og grunn er det samme uanset bransje.  Et annet eksempel er prosjektleder der du muligens kan klare deg uten særlig teknisk IT-kompetanse selv om det vil være til stor hjelp å ha nok bakgrunnsviten til å forstå de tekniske detaljer og utfordninger der kan komme opp.  Så slik jeg leser det ønsker du et jobb inenn IT som ikke krever særlig viten om IT og det var det der undrede meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 3e151...044

Med økonomibakgrunn og kjennskap til IT system som brukes av den bransjen kan kompetansen din være etterspurt. Jeg tenker da på brukerstøtte eller leveranse av CRM og ERP løsninger. Litt python kan du nok med fordel lære deg. Er nyttig både i IT bransjen og til å kjøre simuleringer av S&P 500.

Anonymous poster hash: 3e151...044

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 3e151...044 skrev (På 25.5.2020 den 19.10):

Med økonomibakgrunn og kjennskap til IT system som brukes av den bransjen kan kompetansen din være etterspurt. Jeg tenker da på brukerstøtte eller leveranse av CRM og ERP løsninger. Litt python kan du nok med fordel lære deg. Er nyttig både i IT bransjen og til å kjøre simuleringer av S&P 500.

Anonymous poster hash: 3e151...044

Takk for innspill! :)

Python står på listen. Håper jeg får tid til å begynne snart. 

Lenke til kommentar
Merko. skrev (På 25.5.2020 den 19.16):

Du kan helt klart få deg jobb innen IT og programmering uten utdannelse.

(snakker av erfaring ?)

Dog større sjanse om du starter litt under, så jobber deg oppover i systemet.

Del gjerne mer av din erfaring her. :)

Du var kanskje selvlært innen programmering da? Eller var du helt blank?

 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (55 minutter siden):

Del gjerne mer av din erfaring her. :)

Du var kanskje selvlært innen programmering da? Eller var du helt blank?

 

Jobber innenfor telecom, startet med backoffice / support, deretter vært innom forskjellige avdelinger. 

Nå jobber jeg med testing / QA sammen med utviklerne av det som blir utviklet. 

Jobber ikke med utvikling pr dags dato, men har nok av muligheter her så fort jeg kan språkene noenlunde. Lærer selv for tiden Python og skal se litt på Go Lang. 

Ellers er alt selvlært. Driver litt smått med programmering på fritiden, men det er mer basics. Kommer langt med YouTube idag ?

Men alt avhengig av arbeidsplassen og kollegaene dine. Har fantastiske leder og teamleder som gir muligheter til det man selv ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/25/2020 at 7:27 PM, Rasjonelt said:

Prosjektleder. Det er en jobb som har mange fellestrekk på tvers av ingeniørbaserte tekniske bransjer.

Prosjektledelse er kanskje ikke like etterspurt som det var da en kjører smidig utvikling hvor utviklerne er selvorganiserende i selve utviklingsprosessen, og med DevOps så gjør systemutviklerne alt frem til drifts-setting selv.

Men det som er noe lignende den tradisjonelle prosjektlederen er å være produkteier, altså den som er ansvarlig for innhenting og oppdatering av kravspesifikasjon som utviklerne skal arbeide etter. Da er det bra å være både teknisk anlagt men å skjønne hva sluttbrukerne er ute etter, og være god til å samordne mellom forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 21.5.2020 den 11.22):

Har man noen jobbmuligheter i IT-bransjen uten IT-utdannelse eller programmeringskunnskaper?

Har høyere utdanning (ingeniør og økonomi), men ingen formell bakgrunn innen IT. 

Er ikke arbeidssøker per dags dato, men ønsker å orientere meg litt om eventuelle muligheter. Antar at det ikke er alle i IT-bransjen som programmerer og at det finnes stillinger som ikke krever inngående kunnskap om IT utover hva man kan erverve seg gjennom jobben.

På forhånd takk! :)

Du har vel samme jobbmuligheter i IT-bransjen som alle andre uten IT-utdannelse vil eg tro..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...