Jump to content
Redaksjonen.

Kalkulatoren gir deg svaret: Er en elbil egentlig bedre for miljøet enn en dieselbil?

Recommended Posts

Tror faktisk ikke det har så mye for seg å regne på dette. Diesel- og bensinbiler skal bort. Elektrifisering basert på fornybar energi eller kjernekraft skal inn i alle sektorer av samfunnet, selvsagt også i alle produksjonsleddene til elbiler, hydrogenlastebiler, tog og all annen produksjon. Også skip skal elektrifiseres, uansett størrelse. Å diskurere hva som gir minst utslipp av diesel- og elbiler i dagens nåsituasjon blir et øyeblikksbilde og bidrar til å få enkle sjeler til å tro at forbrenningsmotoren har en framtid, sammen med oljenæringen.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Det viktigste er at folk faktisk kjøper elbil, når det er så tydelige fordeler for verden. Selv om man alltid kan diskutere forutsetningene som legges til grunn, er det liten tvil om hva som sum i sum kommer best ut. Særlig for byene er dette veldig bra!

Denne kalkulatoren tar heller ikke med alle utslippene som går med til å utvinne olje, og er betydelig underestimert.

Om folk kjøper elbil for å spare penger, er det helt fint og litt av poenget med hele politikken. Hele hensikten er å hjelpe folk flest til å ta riktig valg. Det viktige er at de ikke kjøper bensin/diesel, særlig om de bor/pendler til en by.

 

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Er et batteris levetid med i modellen?

Er andelen av fornybar energi i produksjonen av batteriet med i modellen (problemet med batterer er CO2-utslipp som medgår i produksjonen. Ingen utslipp, null problem)

Kan en i modellen angi noe om et batters sekundærliv?

Kan man i modellen angi omfanget av resirkulasjon og verdien av resirkulasjon?

Kan man modellere en fremtidig bane for CO2-utslipp i strømproduksjonen (for eksempel CO2-utslipp redusert med 80% innen 2040. En bil har jo en levetid på ca 20 år)?

Kan man modellere at utvinning av olje og gass gir stadig mer CO2-utslipp i årene framover (se oljesand i Canada og skifergass i USA, stadig dårligere nye oljefelt i Norge)?

Kort sagt, elbiler og elektrifisering er et langsiktig prosjekt. En riktig vurdering må i like stor grad gå ut fra situasjonen i 2050 som i dag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Annonse
Inge Bakke skrev (1 time siden):

Tror faktisk ikke det har så mye for seg å regne på dette.

Joda, regnestykkene bidrar til en faktaorientert debatt og øker den generelle forståelsen og aksepten for miljøriktig politikk. Det er spesielt viktig med fakta for å slå ned utbrudd av antivitenskap og villeding.

  • Like 8

Share this post


Link to post

Ble veldig overrasket over at ingeniører på egen hånd endelig fant ut at en bil UTEN eksosanlegg, forurenser MINDRE, en en som har nettopp det... EKSOS.... ha ha

  • Like 4

Share this post


Link to post

Som Simen1 skriver så er et slikt verktøy nødvendig for å kunne slå ned enhver tenkt vinkling i et tilpasset scenario for å svekke elbiler. Samt et godt verktøy for å se gevinsten av fremtidig endret energimiks og å regne på andre fremtidsscenarier.

Spent på hvordan 1 million mile batteriet til tesla utspiller seg i dette også mtp. videre bruk av batteri etter bilens levetid. Og som skal være billigere å produsere også... spent på norvolt også.

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Kjetil Sandal skrev (25 minutter siden):

Ble veldig overrasket over at ingeniører på egen hånd endelig fant ut at en bil UTEN eksosanlegg, forurenser MINDRE, en en som har nettopp det... EKSOS.... ha ha

Det kommer Ann på om hvor eksosen kommer ut. På en el bil i Kina kommer eksosen ut av kraftverkene. Ikke sikkert den er veldig bra for helsa. Tungolje kraftstasjoner finnes også tusenvis av. Ikke bare godsaker der heller.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Eksosen til bensinbiler kommer ut både av eksosrørene til bilen og fra kraftverkene som lager energien som må til for å produsere drivstoffet.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Inge Bakke skrev (5 timer siden):

Tror faktisk ikke det har så mye for seg å regne på dette. Diesel- og bensinbiler skal bort. Elektrifisering basert på fornybar energi eller kjernekraft skal inn i alle sektorer av samfunnet, selvsagt også i alle produksjonsleddene til elbiler, hydrogenlastebiler, tog og all annen produksjon. Også skip skal elektrifiseres, uansett størrelse. Å diskurere hva som gir minst utslipp av diesel- og elbiler i dagens nåsituasjon blir et øyeblikksbilde og bidrar til å få enkle sjeler til å tro at forbrenningsmotoren har en framtid, sammen med oljenæringen.

Du tenker som en politiker. Sist fant de på at alle skulle kjøre dieselbiler. Nå elektriske. Å undersøke konsekvensene med hva de bestemmer gjør de etterpå. Ikke det at jeg er motstander av eletrifisering,men det er enkelt å bevise matematisk at batterier ikke egner seg for store fly og skip med dagens energitetthet. Å finne el motorer som driver skip og fly er ikke vanskelig. SS France gikk på strøm for 90-år siden. Krysset Atlanteren med 31knop.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (1 time siden):

Det kommer Ann på om hvor eksosen kommer ut. På en el bil i Kina kommer eksosen ut av kraftverkene. Ikke sikkert den er veldig bra for helsa. Tungolje kraftstasjoner finnes også tusenvis av. Ikke bare godsaker der heller.

Å hente olje er ikke akkurat klimanøytralt det heller, sånn til info 

  • Like 6
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
bshagen skrev (3 minutter siden):

Å hente olje er ikke akkurat klimanøytralt det heller, sånn til info 

Nei det er ikke det. Gruvedrift etter litium i Sør-Amerika foregår vel med solceller og batteri gravemaskiner.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke det. Gruvedrift etter litium i Sør-Amerika foregår vel med solceller og batteri gravemaskiner.

Du har kalkulatoren der. Den er bokstavlig talt i artikkelen du kommenterer på. Det er ingenting å si noe på, skjønner ikke helt hvor du vil?

  • Like 7

Share this post


Link to post
bshagen skrev (20 minutter siden):

Du har kalkulatoren der. Den er bokstavlig talt i artikkelen du kommenterer på. Det er ingenting å si noe på, skjønner ikke helt hvor du vil?

Ingenting av det vi mennesker driver med er uten co2 utslipp. Derfor er det viktig at vi kalkulerer konsekvensene før vi handler. Kalkulatoren er sikkert bra men input vil kunne endre seg fra dag til dag og sted til sted. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

En politisk strategi og handlingsplan kan ikke endres fra dag til dag og sted til sted. Den kan vært best mulig og ta hensyn til en del, og så må andre bli skadelidende. Om det f.eks. er tilknyttede industrier eller f.eks. de som bruker hybriden sin perfekt og nesten ikke bruker bensin/diesel i motsetning til snittet som ikke alltid engang gidder å lade. I snitt så er elbiler et smart og billig valg kontra endel andre måter å redusere utslipp på.

Skip og fly får vi se på. De største beste skipene slipper vel uansett ut veldig lite Co2 per tonn med frakt over en gitt avstand kontra alle andre fraktemetoder. Men sikkert endel annet av båter som kunne elektrifiseres med hell, med eller uten batteri.

Fortsatt spent på om småfly og småflyplasser får seg en oppsving med digitale kontrolltårn og elfly med tiden.

Poenget er vel at kapitalismen endrer ikke dette alene og fort nok, derfor må det sterkt politisk lut til og ikke ta så mye hensyn at den blir handlingslammet og man kan sno seg om endringen som trengs.

  • Like 1

Share this post


Link to post

"Trestein

Ingenting av det vi mennesker driver med er uten co2 utslipp. Derfor er det viktig at vi kalkulerer konsekvensene før vi handler. Kalkulatoren er sikkert bra men input vil kunne endre seg fra dag til dag og sted til sted."

Påstanden din var på bærtur i denne sammenhengen.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (7 timer siden):

Denne kalkulatoren er ørten ganger bedre enn det som har eksistert til nå - men det må vel kritiseres det også? ;)

Du vet da godt at om en kalkiulator er god eller ei kun avhenger av om den stemmer med ens egen overbevisning.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Lynxman skrev (2 timer siden):

Eksosen til bensinbiler kommer ut både av eksosrørene til bilen og fra kraftverkene som lager energien som må til for å produsere drivstoffet.

La oss si at alle biler skal drives av trykkluft. Er det helt problemfritt? Burde man ikke regne på det før man tvinger alle biler over på det?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Har ikke sagt noe om trykkluft nå. Det er ikke et alternativ, så det er ikke regnet på her. Hva om man lager biler som går på enhjørningpromper? Burde man ikke regne på det også?

  • Like 5

Share this post


Link to post
Lynxman skrev (7 minutter siden):

Har ikke sagt noe om trykkluft nå. Det er ikke et alternativ, så det er ikke regnet på her. Hva om man lager biler som går på enhjørningpromper? Burde man ikke regne på det også?

Poenget er at selv om bilen ikke forurenser i bruk kan miljøbelastningen bli stor. Enhjørninger finnes ikke så det trenger vi ikke regne på. Trykkluftbiler finnes.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...