Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Selv vil jeg si jeg er en sterk elev, jeg gikk ut med 4,72 i snitt på vitnemålet fra ungdomsskolen, og fikk 4 i snitt første termin på vg1.

Jeg er god i Samfunnsfag, Naturfag, Engelsk og Norsk. Men matematikken tar jeg for lett på hver gang, på ungdomskolen følte jeg at jeg hadde god kontroll på hver prøve, men endte opp med en 4er i snittkarakter. Altså er jeg en stor optimist som oppnår lite resultater?

Jeg var sikker på at jeg ikke skulle ta P på videregående, da jeg alltid er ute etter å pushe meg selv. Valgte derfor T matte og fikk et totalt sjokk, med 2 på første prøve. Jeg vil si jeg fulgte med i timene, gjorde som regel leksene og spurte læreren i timen om det var noe jeg ikke forstod. Feilen er at jeg burde jobbet mye mer hjemme og faktisk fått stoffet til å sitte. Prøve etter prøve slurvet jeg alltid med noe, det gikk bare i 2ere og 3ere fra dag 1.

Etter videregående ønsker jeg å gå i førstegangstjenesten, og deretter utdanne meg som dataingeniør. Ut ifra det jeg vet er det dataingeniør utdanningen som gir deg høyeste generell kompetanse for data som du kan vise frem til på papiret. Det jeg jobber mest med i dag er å bygge, reparere, vedlikeholde og selge PCer. I tillegg lager jeg også nettsider for privatpersoner på egen linuxserver som jeg har konfigurert selv, dette via mitt eget firma som går godt.

I dag hadde jeg en heldagsprøve, da jeg viste dette var prøven som kom til å bli grunnlaget for standpunktskarakteren, tenkte den late meg at jeg bare kunne øve mye 1 uke før, og takket være coronapandemien fikk jeg øvd 4-8 timer hver dag i snitt. Dette viste seg å fungere svært dårlig, etter fasiten ble lagt ut ser jeg at jeg hadde mange slurvefeil på grunn av misforståelser, masse slurvefeil og en rekke oppgaver jeg ikke skjønte bæret av hvordan jeg skulle løse ...

Til neste år har jeg søkt R1, IT1, Entreprenørskap 1 (vurderer kanskje å bytte til Geofag / Biologi), og F1.

Planen min er å bruke sommerferien til å øve på matte og spansk (hater spansk, men det blir avgangsfag). Dette for å danne meg et godt grunnlag for Realfagsmatten og fysikken som jeg skal begynne på neste år. Når det gjelder 1T karakteren håper jeg at jeg kan bli så god i R1 og R2, at jeg kan ta en privatisteksamen på vg3 og få en god standpunktkarakter i 1T på førstegangsvitnemålet.

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981734123

Hei! 

Faktisk har jeg en kompis som var i eksakt samme situasjon som deg; 3er i 1T, og ønske om å bli ingeniør. Han jobbet mye og målrettet med matematikken og fikk til slutt 5'er i både R1 og R2. På privatisteksamen i tredjeklasse fikk han 5'er også i 1T.

Jeg har troen på deg! Men du må huske at ingenting kommer gratis, å lære seg mye matematikk kan ta mye tid. Mitt tips til deg som skal ta R1: øv på å kunne forklare alt, dette hjelper med forståelsen som er veldig viktig når matematikken blir vanskeligere. Lektor Thue har laget fine videoer som er tilgjengelig gratis på Campus Inkrement: https://campus.inkrement.no/310728413.

Lykke til!
Jeg heier på deg:)

Endret av Slettet+981734123
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...