Jump to content
ProphetSe7en

Betaling med mobiltelefon?

Recommended Posts

MariusJS skrev (1 time siden):

Får ikke brukt førerkort appen som ID 😕

Nei det er sant, så de gangene jeg trenger faktisk ID tar jeg med lommeboka. Det er dog veldig sjelden du bare plutselig trenger det, så jeg klarer stort sett alltid å planlegge det. 😅

Litt off-topic, men det er mange som vil akseptere førerkortappen som ID sjølv om den ikkje er meint som ID til andre formål. Det er tross alt ein app med navn, bilde og fødselsnummer som gjer at du langt på veg kan sannsynleggjere at du er den du hevdar å være.

Posten er litt ekstra sære ved at dei krever fysisk førarkort for å kunne sjekke sikkerheitselementa som er lagt inn i det fysiske ID-korta, men det må være heilt unntaksvis at dei sjekkar anna enn at bilde og navn stemmer.
Realistisk sett så er det slik at dei som har muligheit til å lage ein falsk førarkortapp med falsk identitet nok også har muligheit til å lage eit falskt fysisk ID-kort.

Annonse

Ja, hva som godtas som ID er egentlig opp til den som avkrever det. Pass kan ingen nekte å godta, men ut over det kan institusjoner og bedrifter godta eller avvise det de ønsker.

Apotek er også et sted som enn så lenge krever enten fysisk førerkort eller pass, man kommer ingen vei med førerkort-appen der.

Men ja, off topic. 😅

Jeg leste for en tid tilbake noen rykter om at disse EMV-løsningene (Apple Pay, Google Pay, Fitbit Pay, etc.) skulle kunne inngå samarbeid med Nets her til lands om å få dem registrert som BankAxept kort og ikke bare VISA/MC-kort. Er det noen som har hørt noe mer om det?

henrikwl skrev (45 minutter siden):

Ja, hva som godtas som ID er egentlig opp til den som avkrever det. Pass kan ingen nekte å godta, men ut over det kan institusjoner og bedrifter godta eller avvise det de ønsker.

Apotek er også et sted som enn så lenge krever enten fysisk førerkort eller pass, man kommer ingen vei med førerkort-appen der.

Men ja, off topic. 😅

Jeg leste for en tid tilbake noen rykter om at disse EMV-løsningene (Apple Pay, Google Pay, Fitbit Pay, etc.) skulle kunne inngå samarbeid med Nets her til lands om å få dem registrert som BankAxept kort og ikke bare VISA/MC-kort. Er det noen som har hørt noe mer om det?

Mitt apotek godtar førerkortapp. Ja, faktisk trenger jeg ikke ID i det hele tatt fordi de ansatte kjenner meg igjen.