Gå til innhold

Tesla skal ha bygget inn mulighet for toveislading i Model 3


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (13 minutter siden):

Dette blir vel ganske dyrt? Med 23% virkningsgrad på strømproduksjonen og 15 kr per liter bensin, så vil prisen være ca kr 1,90 per kWh. Det forutsetter at du også bruker 100% av varmen. Prisen er ikke avskrekkende, men ulemper er støy, eksos, maskinens innkjøpspris, vedlikeholdskostnader etc.

Virkningsgraden på strømproduksjonen har vel lite å si når resten av energien uansett går til oppvarming? Bortsett fra på sommeren da med mindre du bruker mye varmt vann i dusjen.

Det meste av energien som brukes her i landet går jo uansett til oppvarming. Så jeg tror nok ikke dette er så ulønnsomt egentlig. Og Honda aggregater går vel for å være av de mest støysvake og driftssikre små aggregatene man får kjøpt. Og de er jo uansett på utsiden av huset så eksosen og støyen burde ikke være et problem med mindre du plasserer den rett utenfor et vindu.

 

Men de kunne nok med fordel ha gått for gass eller i det minste diesel for å få ned drivstoffkostnaden litt ja.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (På 23.5.2020 den 0.52):

Dette blir vel ganske dyrt? Med 23% virkningsgrad på strømproduksjonen og 15 kr per liter bensin, så vil prisen være ca kr 1,90 per kWh. Det forutsetter at du også bruker 100% av varmen. Prisen er ikke avskrekkende, men ulemper er støy, eksos, maskinens innkjøpspris, vedlikeholdskostnader etc.

Finreknet litt, 1,68 kr/kWt blir det med den prisen Du oppgir. Joda det er DYRT !

 

Og det koster sikkert 30 000,- for agregatet (har ikke funnet pris, tenke seg til agregatet er solgt i verfall 1/2 million eksemplar), 1 kr pr driftstime i avskrivning. Olje 250 kr, luftfilter 250,-, oljefilter 50,-  og tennplugg 50,- (anslag) blir 10 øre ekstra pr driftstime.

Tja, om stempelringene holder 30 000 timer på denne saktegåendes motor (5 oljebyter á 6 liter) ?

 

Vi er nu komt opp i 2,78,- pr avgitt kWt avgitt strøm og 1,68 pr avgitt kWt varme. Fordi agregat investering og vedlikehold i sin helhet bør anføres til strømproduksjon siden det er årsaka til høg investering med kortere driftstid, høgre servicebehov.  

Eg har som mål å flytte ut i «bobil», så det blir nok brukt gass til direkte hoved oppvarming (med høgre virkningsgrad, stille drift og lang driftstid), men om eg vil kjøre agregatet på det veit eg ikkje da bensin er i handelen alle steder (har en back-upp funksjon) og er «lett-håndterlig».

 

Jakobsen, som De «seier» eller fikk meg til å rekne på bør eg kansje gå for et billigere agregat, det er så lite strøm som trengst og værtfall med 1 M^2 solceller på taket (men hva om dei svikter ?). Bare 12 W til henholdsvis iPad, lys, og vatn sirkulasjon (sentralfyr), og det er peak-loade (når det nyttes og er aldrig over 50%) på 432 Wt i døgnet vinterstid.

I værste tilfelle må agregat då gå ca 50 timer i året (gi strøm nok til 100 dager samenhengende uten sol) og vil trenge service etter 120 år. Men da har man strøm fra solceller, bensin og diesel (diverse oljer). 

 

Peltier-element:

Truma og Alde burde jo for lenge siden bygget dette inn mellom vankappen og flammen (lodde (Lime går nok også) det på «sotrør»/vekslerrør, og ha føler på vanstand) på alle «camping» fyrer, gjærne en 30 år gammel (men ikke den selvsirkulerende) modell:

https://www.youtube.com/watch?v=fysBcyIhU3s

Når du treng varme er jo når Du har mest behov for strøm ekstra/mer strøm. Kansje dei har gjort det, og det bare er eg som er mega-sløv og ikke har funnet det. (her kan det mekkes så en ikke er så fordømt avhengig av solceller, bensin og diesel) 

 

Eller kansje bare lodde seg inn på ladereleet til dynamo (for hurtiglading i nøden)..! Kan jo godt hende det også finst en skims i handlen alle reie (med ledning og knapp), for å legge i mellom og få opp Volten.

Er jo bare egen evne (kompetanse) fantasier og økonomi som styrer. Er som kvinner med burka eller menn med jaktovertrekk fra Gaupen, praktisk og lettilgjenglig i svært mange situasjoner.

Og eg har jo et 2 takts agregat som kostet 1 000,- nytt for 20 år siden, starter på 3´de draget etter 3 år (børt nok kjørest varmt hvert 1/2 år, men det er jo billig så man slurver), og kan drive en 50Ah lader. Om det skulle gå en liter betyr intet. Men det er jo kjækt med ekstra «redundans» også på varme som Honda agregatet gir på bensin.

Joda, en liten teltovn må man vel også ha......

https://www.youtube.com/watch?v=qNncE5TQEpE

 

 

Obs ! Her er justert noen regnefeil.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

I følge denne videoen er det ikke mulig med v2g på Model 3 sin ombordlader pga dioder blokkerer strømmen å gå i motsatt retning:

https://youtu.be/lXokJEzXwaI

Meen så vet vi jo at tesla kontinuerlig endrer maskinvare og batterikjemi, slik at dette kretskortet i videoen kan være utdatert. Vil tro at de ikke implementerer v2g før batteriene klarer 1,6mill km som de sikter på.

Endret av Ørjan Gamst
Feil med link
Lenke til kommentar
JØI skrev (30 minutter siden):

Nja, det fremstår litt uklart hva som egentlig er fakta her nå. Videoen som tilbakeviser påstanden bruker ganske gammel hardware, så det kan være det er lagt til på nyere hardware. Men så kan det se ut til at også den opprinnelige rapporten var basert på omtrent like gammel hardware?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (19 timer siden):

Nja, det fremstår litt uklart hva som egentlig er fakta her nå. Videoen som tilbakeviser påstanden bruker ganske gammel hardware, så det kan være det er lagt til på nyere hardware. Men så kan det se ut til at også den opprinnelige rapporten var basert på omtrent like gammel hardware?

Visningen av Tesla Cyber-truck viste etter det eg forstår et ladeeuttak (sikkert et i 120 V i AC, US you knove) som atv´n brukte.

 

Blir en meget spennende utrulling den pick-uppen: Kommer den i for eksempel to utgaver ? En moderat priset (og kansje en high-utilyty med bare en seterad og mer batteri/eller bensin rekkeviddeforlenger på 100 kW inkl 100 kg bensin som gir ca 500kWt reserve strøm) og en helt i det øvre pris segment (+ $200 000 MRSP) for å dominere det.

 

Aaah....! Spennende.    Årets lansering, ingen tvil om det.

Batteribiler skalerer jo litt på samme måte som hydraulikk og er snart like modulært, og joda kansje 50% mer energi-effektivt (50% mer 0-utslipp).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (2 timer siden):

Nja, det fremstår litt uklart hva som egentlig er fakta her nå. Videoen som tilbakeviser påstanden bruker ganske gammel hardware, så det kan være det er lagt til på nyere hardware. Men så kan det se ut til at også den opprinnelige rapporten var basert på omtrent like gammel hardware?

«In Sadow’s “debunking” video posted Wednesday night, he stated that the existing Model 3 circuit board uses diodes in one part of the power conversion circuitry that Gaxiola assessed to be power transistors. Diodes inherently can only pass current in one direction while transistors could be controlled to allow bidirectional flow.»

 

«In the video, Sadow appears to believe that Tesla’s design for that section of circuitry could be updated to use transistors in future vehicles thereby enabling the hardware to be bidirectional in combination with software changes and perhaps other peripheral hardware changes.»

 

Sitater fra artikkelen, mine uthevelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...