Gå til innhold

Tesla skal ha bygget inn mulighet for toveislading i Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo bare tull å stresse ytterligere et batteri som koster 100 000,-

Det er anti - miljømessig, og vil av samme årsak være reinspiket ideoti.

 

Alle båter med pantry, bobiler, lastebiler og busser har vel strømmuttak i dag, men det er jo overhode ikke for å levere strøm til nettet. «Skitten» strøm fra solceller og vind-drevne generatorer får kraftselskapene regulere selv, enklere.

Privat overskot av strøm kan enkelt dumpes mot varmtvansbereder. Ca 116 Wt pr liter, eller 116 kWt pr m^3

Også HiAce for det japanske marked hadde vanlig stikkontakt (da den ikke var solgt til Norge så vidt eg husker)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (55 minutter siden):

Det er jo bare tull å stresse ytterligere et batteri som koster 100 000,-

Det er anti - miljømessig, og vil av samme årsak være reinspiket ideoti.

Hva er det du snakker om? Hva vet du om hva som stresser batteriet?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
harpix skrev (1 time siden):

Som alle andre, vet han at batterier har en levetid som kan måles i ladesykluser. Bruk av strøm til andre ting enn fremdrift av bilen, gjør at bilen kan kjøre færre km før batteriet er gone.

Teslas neste generasjons batteri skal holde en million miles. Så det skulle vel være en del å gå på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Storm_Eagle skrev (31 minutter siden):

Hadde vel vært en ide å legge opp til likestrøms overføring ut også. Så kan en elbil som går tom for strøm og ikke er i nærheten av en hurtiglader bare vinke inn en Tesla også få en rask boost så man kommer seg til neste hurtiglader.

Man kan ikke koble et fullt og et tom batteri sammen direkte. Man må gå via en dc/dc o.former eller i det minste en form for regulator til åbegrense strømmen, ellers risikerer man 500kW inn på et batteri som tåler 50kW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om nå Cybertruck til Tesla kommer i år tror eg det kan gi et aldri så lite sjokk for bilprodusenter som Rols Royce, Aston Martin og andre høgt prisede modeller. Utstyrs og ombyggingsmuligheitene kan mildt sagt bli gode......

 

Kan få større betydning for Tesla en dei forige modeller.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antall ladesykler et batteri tåler avhenger jo veldig av hvordan det brukes. Bruk og lading mellom 30 og 80% sliter veldig lite på batteriet i forhold til bruk over og under det området. Jeg vil anta at ved en V2G løsning vil nettselskapet få benytte et område mellom 60 og 80% av batteriet hvor det vil påvirke levetiden veldig lite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (11 timer siden):

Man kan ikke koble et fullt og et tom batteri sammen direkte. Man må gå via en dc/dc o.former eller i det minste en form for regulator til åbegrense strømmen, ellers risikerer man 500kW inn på et batteri som tåler 50kW.

Selvfølgelig. Jeg har da heller ikke skrevet noe om å koble batteriene direkte sammen.

Lenke til kommentar
harpix skrev (14 timer siden):

Som alle andre, vet han at batterier har en levetid som kan måles i ladesykluser. Bruk av strøm til andre ting enn fremdrift av bilen, gjør at bilen kan kjøre færre km før batteriet er gone.

Mange "vet" mye. Problemet er at de kanskje ikke faktisk vet så mye som de tror de vet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (9 timer siden):

Mange "vet" mye. Problemet er at de kanskje ikke faktisk vet så mye som de tror de vet.

Vil tro det er mange her på TU som har fått med seg snutten under, det er elementærkunnskap.

Folk er jevnt over ikke så stupide som enkelte tror, selv om enkelte ikke respekterer tall og erfaring.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Sddb0Khx0yA

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
stigmv skrev (6 timer siden):

Antall ladesykler et batteri tåler avhenger jo veldig av hvordan det brukes. Bruk og lading mellom 30 og 80% sliter veldig lite på batteriet i forhold til bruk over og under det området. Jeg vil anta at ved en V2G løsning vil nettselskapet få benytte et område mellom 60 og 80% av batteriet hvor det vil påvirke levetiden veldig lite.

Det var det jeg også trodde, men ble forklart her på forumet at slik er det nå ikke. En lade syklus er en lade syklus.

Om en lader batteriet to ganger 50% mellom 30-80, er det like mye slitasje som om en lader ti ganger 10% mellom 50-60.

Husker ikke helt hvem som forklarte dette, men mener det var solid enighet om det.

Lenke til kommentar
Gravitass skrev (12 timer siden):

Finnes det en løsning i dag som gjør at jeg kan bruke elbilen min til å drive hytta med strøm?

Hvorfor ikke tenke gass/bensin: https://global.honda/innovation/technology/power/cogeneration-picturebook.html

 

Eg bodde 4 år i bobil, med 570 Ah i 12 Volt (uten solceller) og med 50 kilos gasstank. Som blir ca 4 kWt strøm og 600 kWt varme, noe som gikk greit i 2 uker vinterstid (med lysrør belysning). 22 M^2 vinterisolert (48mm poleuretan-skumm, kobbersotede termopanglass og isoler bomm til frontrute) bobil.

 

Linken over er et agregat med 92% effektivitet, og et service intervall på 6 000 timer (olje, filter og tennplugg). Leverer ca 1 kW strøm og 3 kW varme, skal vi si 2,5 gangtimer pr kilo.

Hvordan Du ellers har ordnet hytten er også av betydning, eg var frostsikker i løpet av 5 minutters jobb med min bobil. Og kunne fyre med gass/diesel/220V (nett eller agregat) og hente motorvarme (eller forvarme motor).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (20 timer siden):

V2G vert nok slått på med det nye "million miles"-batteriet, og då reknar eg med bilen kan brukast i lag med ein Power Wall til lagring i huset.

Eg har planer om å kjøpe en Power Wall og Honda agregatet eg linket til i artiklen over, men kunn til eget forbruk. Og eg klarer ikke å forstå at V2G (batteri-bil til nett) vil kunne gi noke som heldst fortjeneste eller miljøgevinst.

 

Om vi seier man kjører Teslaen med 1 mill miles batteriet 1 600 000 km (160 000 mil x 1,5kWt/km) da har 240 000 kWt vært innom batteriet. Vi får da at batteriet er syklet 4 000 ganger om netto kapasitet er 60 kWt (sykling fra 20% - 80%).

Sykler vi Power Wall 1 gang daglig i 11 år, med lat oss si 10 kWt for dag blir det 40 000 kWt som har vært innom batteriet. Da får vi en lagringskostnad på 1,5 kr / kWt (60 000,- for Power Wall / 40 000 kWt), en pris eg tviler på du klarer å oppnå ved å selge strømmen tilbake til nettet.

Og vinterstid når prisen er høgre og solcellene som også er en kostnad vil de ha intet å levere

 

Joda, Power Wall er dyr, med ca 4 000,- pr kWt batteri kapasitet (max strøm den kan inneholde). Og selv om batterier i dag har nådd $ 100 merket for hvær kWt lagerkapasitet skal du se lenge etter å få 0,25 øre/kWt (og da må du sykle 0 - 100 %), og da er det bare batterier som er tatt med.

Ja i morgen, i morgen men ikkje i dag er og blir et håp, og både pumpekraft, nedstenging av turbiner, moltensaltbatterier og diverse knuser regnestykket med glans, også på miljø. Og så har vi varmtvanstankene som ikke har fått varmepumpe etter kjøleskapprinsippet og det prisnivå. 

 

Det er greit med et stort-nok batteri og 220V i bilen, men til mikrobølgeovn og kjøleskap eller luftkompresse, belysning og elektroverktøy.

 

 

Det som ligg i luften, og er miljøvennlig er at batteribiler kan bli en langt mer atraktivt bil en bruktbilene (vrakpantbilene) som nu går til Afrika. Der er jo både sol og ikke det helt store behovet for kupevarme, all el bil støtte skulle jo gått til afrika, CO2 i luften er global (men er ikke politisk mulig) men det er jo ikke motivet ...!

Selv foretrekker eg biler som er 30 år, eller skal vi si både godt brukte biler (med ny EU kontroll) og kvinner.

 

Har mer tru på dette enn V2G artiklens innhold, men for all del artikler treng vi:

https://www.youtube.com/watch?v=u6_RBZI4VHA&t=2s

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (På 21.5.2020 den 14.44):

Hvorfor ikke tenke gass/bensin: https://global.honda/innovation/technology/power/cogeneration-picturebook.html

 

Eg bodde 4 år i bobil, med 570 Ah i 12 Volt (uten solceller) og med 50 kilos gasstank. Som blir ca 4 kWt strøm og 600 kWt varme, noe som gikk greit i 2 uker vinterstid (med lysrør belysning). 22 M^2 vinterisolert (48mm poleuretan-skumm, kobbersotede termopanglass og isoler bomm til frontrute) bobil.

 

Linken over er et agregat med 92% effektivitet, og et service intervall på 6 000 timer (olje, filter og tennplugg). Leverer ca 1 kW strøm og 3 kW varme, skal vi si 2,5 gangtimer pr kilo.

Hvordan Du ellers har ordnet hytten er også av betydning, eg var frostsikker i løpet av 5 minutters jobb med min bobil. Og kunne fyre med gass/diesel/220V (nett eller agregat) og hente motorvarme (eller forvarme motor).

Dette blir vel ganske dyrt? Med 23% virkningsgrad på strømproduksjonen og 15 kr per liter bensin, så vil prisen være ca kr 1,90 per kWh. Det forutsetter at du også bruker 100% av varmen. Prisen er ikke avskrekkende, men ulemper er støy, eksos, maskinens innkjøpspris, vedlikeholdskostnader etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...