Gå til innhold

Mulig å bevise/dokumentere at mail ikke er mottatt (hotmail)


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Dette gjelder en epostadresse med live.no -endelse.

Er det mulig å dokumentere eller bevise at en mail ikke er kommet/sendt til den aktuelle mailadressen?

Greia er at jeg prøver å hjelpe en bekjent med et pengekrav (som selvfølgelig er utløpt og gått til inkasso) der en aktør påstår å ha sendt en mail på en aktuell dato. Denne mailen finner vi selvsagt ikke igjen, og jeg tenker at dersom denne mailen ble sendt, kan den være havnet i søppelposten og sletta automatisk.

 

Tanker/erfaringer rundt dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok dessverre ingen mulighet for å dokumentere at man IKKE har fått en e-post hvis det var det du tenkte på?

Det har forøvrig heller ingen betydning da det eneste avsender trenger å dokumentere er varselet er sendt på betryggende måte

Fra inkassoloven:

 § 3 a.Elektronisk kommunikasjon

Krav i eller i medhold av denne loven om at meddelelser til skyldneren skal gis skriftlig, er ikke til hinder for bruk av elektronisk kommunikasjon dersom meddelelsen er sendt på en betryggende måte. Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hva som kan anses for en betryggende måte.

Dvs. at om avsender kan vise til en kopi av sendt e-post med korrekt e-post adresse hjelper det lite at mottager sier han ikke har mottatt den.

Det står mer om dette her: https://www.visma.no/blogg/ikke-mottatt-inkassovarsel/

Lenke til kommentar
4 hours ago, trn100 said:

Det er nok dessverre ingen mulighet for å dokumentere at man IKKE har fått en e-post hvis det var det du tenkte på?

Det var nok det jeg regnet med.

I dette tilfellet har jeg sendt krav til aktøren om å dokumentere utsendelse av en epost på en spesifikk dato. Desverre uten å få svar på henvendelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...