Gå til innhold

Oppgradering av minne på Lenovo ThinkPad T490


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Lenovo ThinkPad T490 (model 20N2-005VMX). Link til Dustin.

T490 kommer med 8 GB ram som standard, og kunne tenke meg å oppgradere til 16 GB (2 x 8 GB) totalt og samtidig få dual channel.

Har lett litt på komplett og funnet Crucial DDR4 2400MHz 8GB SODIMM. Vil denne gjøre jobben? Det var den eneste jeg fant på komplett som matchet mine kriterier. Korriger meg hvis jeg har feil kriterier eller om hvordan jeg kan finne ut disse.

Kriterier: 8 GB - DDR4 SDRAM - 2400 MHz - SO-DIMM 260-pin

Samtidig; Jeg vil vel beholde garantien på PC-en når jeg gjør dette hjemme i stua? Tenkte å følge denne guiden.

 

Et annet spørsmål: 

T490 med Win10 bruker omtrent 70 % ram hele tiden med Chrome og andre lette programmer oppe, er dette normalt?

image.png.093565c4c2644f0de690a7566803ccca.png

 

Tusen takk for alle svar.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
NoBo skrev (22 timer siden):

I følge Kingston sin RAM configurator så er det kun én ledig slot for oppgradering av minne i maskinen. Ville ha gått for størst mulig minnebrikke (innenfor det du er interessert i å bruke av krkr) da Windows aldri kan få nok RAM. Litt over 900,- for 16 GB brikke (Kingston) (vs. ~halvparten for 8 GB) vil jeg si er en god investering.

Tusen takk for svar. For å kunne kjøre dual memory channel, går det fint med 8 GB og 16 GB, eller må det være 2 x 8 GB?

Lenke til kommentar
PetterSmart skrev (På 5.8.2020 den 13.07):

For å kunne kjøre dual memory channel, går det fint med 8 GB og 16 GB, eller må det være 2 x 8 GB?

Du får mest sannsynlig effekten av dual channel for 8 GB + 8 GB og single channel for de resterende 8 GB (gitt at du kjøper 16 GB brikke). Intel kaller det for FLEX Mode.

Uansett, 24 GB RAM installert gir deg en bedre opplevelse, ytelsesmessig og totalt sett; OS vil begynne å swappe (paging) til disk mye før når du kun har 16 GB installert.
 

 Start ‘kontorprogramvare’ (MS Office) + diverse browsere med mange faner/tabs oppe og du nærmer deg 16 GB RAM i bruk. Om du prøver deg på virtualisering og starter noen VM-er så er heller ikke ekstra med RAM så dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...