Gå til innhold

Pepsi Max - Knipen på kullsyra?


Taurean

Anbefalte innlegg

Før i tida, for 7-10 år sida, så husker jeg at jeg kunne åpne og lukke en 1.5l med dette både to og tre ganger, og det ville fremdeles være kullsyre igjen. Ikke like mye, men nok til at det var drikkbart. Nå er den så tam som vann etter 2 ganger.

Det var jo noen avisartitkler om mangel på kullsyre for en stund siden. Kanskje de har begynt å bruke mindre kullsyre?

Er det flere som har lignende erfaringer?

Dette med sodastream og det greiene der... er det bare en måte å skyve kostnaden over på kunden på, for å maksimere fortjeneste på kullsyre? Det tjenes jo mindre på å selge store kvanta til storprodusenter enn å selge mindre porsjoner/patroner dyrt til mange.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (3 timer siden):

Kan det være de "nye" tynnere plastflaskene?

Njæææ... ville de virkelig designet 10 milliarder plastflasker på en slik måte at de mistet 2% av kullsyreinnholdet, som et rent tap i inntekter?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en teori om at grunnen ikke er at det lekker, men at flasken er formbar/fleksibel. Før i tiden så var flaskene så solide at du virkelig måtte presse hardt for å klemme den. Nå er de så lett å klemme at det kan bli et problem når man heller brusen.

Jeg har merket at kullsyren holder seg lengre om jeg setter flasken ned på bordet før jeg skrur på korken. Om jeg skrur på korken mens jeg holder den (når flasken blir klemt litt) så blir det merkbart mindre kullsyre.

Når vi klemmer flasken og deretter skrur på korken så er der et undertrykk, som kullsyren vil prøve å utligne (kullsyren er jo bundet til væsken så lenge det er trykk i flasken). Om vi skrur på korken uten å klemme på flasken så må trykket gå fra atmosfæretrykk til noe høyere (jeg vet ikke hva trykket normalt er i en brusflaske).

Altså, uten klemming --> mindre utligning av trykk = mindre tap av kullsyre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...