Gå til innhold

Drivkraft Norge: – Alle teknologier burde likebehandles


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det begynner å bli en god del livsløpsanlyser som ser på EV versus fossilt, og bortsett fra et par utskudd er de aller fleste i favør av at en dreining fra fossile fremkomstmidler vil skape store gevinster. Mer detaljer og sammenfatning av noen rapporter kan ses her (en side men som operer med tallmateriale og rapporter): https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-help-to-tackle-climate-change

 

Forøvrig svekker det deres sak at dere er mer opptatt av å angripe motpart enn å argumentere deres sak. Vis alt av tallmateriale/rapporter som ligger til grunn. Blir disse motsagt må dere argumentere videre, ikke gå automatisk i angrip eller defensiv posisjon. Som jeg skrev i den andre tråden, kritikken dere har mottatt er grunnet svake rapporter som bringer misvisende, til dels falsk, informasjon aom argumentasjon for deres sak.

 

Er helt enig i at vi må ha flere tanker i hodet samtidig, men de må være basert på fakta og gode argumentasjoner. Å lage noe som er marginalt bedre og være fornøyd er en bjørnetjeneste, vi må snu opp ned og basere oss på (troverdig) forskning når vi går veien videre.

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Poenget er å ta i bruk en bedre metode enn dagens, for å treffe best mulig det som faktisk er målet, nemlig å redusere de globale klimagassutslippene, fremfor å telle antall elbiler eller liter biodrivstoff. Bruk av livsløpsanalyser vil kunne bidra til dette, og dette er også i tråd med hvordan EU tenker.

Jepp og resultatet av EU's tankegang er 87% vekst i salget av ladehybrider i Tyskland. Bra for miljøet, kjipt for Elbilforeningen.

 

Sitat

Det er derfor overraskende at Elbilforeningen ikke ønsker å fremme en slik metode.

Elbilforeningens primære formål er å sniffe ut flere subsidier for å få flere betalende medlemmer.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Målet er reduksjon av globale OG LOKALE utslipp. Derfor er ikke forbrenningsmotor likeverdig selv med biodrivstoff.

Livsløpsanalyser kunne fungert i teorien, men det er umulig for uavhengige å få tak i oppdatert informasjon som er nødvendig for å utarbeide gode modeller. Derfor vil ikke dette fungere i praksis. Et godt eksempel er at Stakeholders analyse er basert på første generasjon e-golf (en bil som ikke er bygget som elbil fra grunnen av og ikke er representativ for hva en elbil er eller kan bli).

Drivkraft Norges medlemmer har store økonomiske motiver for å sluse folk inn på bensinstasjoner, og deres konklusjoner bærer preg av dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 5/20/2020 at 3:35 PM, uname -l said:

Jepp og resultatet av EU's tankegang er 87% vekst i salget av ladehybrider i Tyskland. Bra for miljøet, kjipt for Elbilforeningen.

Kan du forklare kvifor ein liten auke i salet av ladehybridar i Tyskland er kjipt for Elbilforeningen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vain skrev (På 20.5.2020 den 16.15):

Drivkraft Norges medlemmer har store økonomiske motiver for å sluse folk inn på bensinstasjoner, og deres konklusjoner bærer preg av dette.

Drivkraft Norge sier selv at bensinstasjoner i fremtiden skiftes til energi-stasjoner. Hvorfor denne trangen i å lyve om hva de faktisk selv sier? 

De forbrenningsmotorene som taes frem som kan være like bra som elbiler, er forbrenningsmotorer som ikke kjøres på bensin og diesel. De kjøres på e-Fuels i rapporten. Rapporten er også ærlig om at veldig mye avhenger av lokale-utslipp og hvor batteriene i hovedsak blir produsert. Kast produksjonen til f.eks Island, med lokale bedre former for å hente ut råvarer så vil elbiler vinne i enhver sammenligning, men slik er det altså ikke - enkelte av fabrikkene lager batterier som bruker mye fossil kraft, og ressursene er blitt fraktet på mer fossil kraft på skip rundt jorden for ulike prosesser før de når fabrikkene. Ergo er det mulig å få en forbenningsmotor på f.eks metanol til å være bedre for dets livssløpsanalyse. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 20.5.2020 den 15.35):

Jepp og resultatet av EU's tankegang er 87% vekst i salget av ladehybrider i Tyskland. Bra for miljøet, kjipt for Elbilforeningen.

Hybrider gir jo ulempene ved fossilt drivstoff og ikke fulle fordeler ved ren batteridrift. Mer vedlikehold, mer som kan gå galt, ikke særlig reduksjon i utslipp, osv.

Sitat

Elbilforeningens primære formål er å sniffe ut flere subsidier for å få flere betalende medlemmer.

Kilde?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Det ser ut til at Drivkraft Norge jobber for å fremme hydrogen. Drivkraft Norge er derfor diskvalifisert fra å delta i debatten.

Fin tom og tankeløs påstand. 

De fokuserer mer på diverse former for e-Fuels enn rent hydrogen, selv om hydrogenet trengs for å produsere drivstoffet. 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-20/eu-to-unveil-world-s-greenest-virus-recovery-package
Med samme logikk som du fører her, så mener du vell at "Green deal" burde kastes? Den inkluderer også planer for å fremme hydrogen. 

Problemet er at du ikke ser resten av argumentasjonene så fort du gjør deg selv snøblind på ordet hydrogen. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
10 minutes ago, hekomo said:

Det ser ut til at Drivkraft Norge jobber for å fremme hydrogen. Drivkraft Norge er derfor diskvalifisert fra å delta i debatten.

Det er heilt greitt at Drivkraft Norge kastar vekk tida si og pengane sine på hydrogen.  Folk vil ikkje ha det.  Det er både dyrt, upraktisk og farleg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (46 minutter siden):

Drivkraft Norge sier selv at bensinstasjoner i fremtiden skiftes til energi-stasjoner. Hvorfor denne trangen i å lyve om hva de faktisk selv sier? 

 

De het inntil nylig Norsk Petroleumsinstitutt. Dette navnet ble med tiden belastende og de ønsket å grønnvaske seg ved å bytte navn til Drivkraft Norge.

Å tro den 50 år gamle organisasjonen Norsk Petroleumsinstitutt skulle ha ønske om å elektrifisere noe som helst blir veldig merkelig, det strider mot hele formålet med organisasjonen.

Det er bra at bransjen har sin egen organisasjon, men å utydeliggjøre hvem de er er mindre bra. Sagt på en annen måte, de har nok ikke den teknologinøytraliteten de vil andre skal ha og ville nok ikke laget eller offentliggjort en rapport med motsatt konklusjon.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kalle K skrev (24 minutter siden):

De het inntil nylig Norsk Petroleumsinstitutt. Dette navnet ble med tiden belastende og de ønsket å grønnvaske seg ved å bytte navn til Drivkraft Norge.

Hva vil du de skal gjøre? Legge seg flate og bli arbeidsløse? 

https://www.drivkraftnorge.no/

Hva møter du når du går inn der? Selvfølgelig er de lure nok til å se litt fremover i tid for å vite hva de må gjøre for å snu seg rundt og være klar for fremtiden. 

Kalle K skrev (25 minutter siden):

Å tro den 50 år gamle organisasjonen Norsk Petroleumsinstitutt skulle ha ønske om å elektrifisere noe som helst blir veldig merkelig, det strider mot hele formålet med organisasjonen.

Penger. Penger betyr noe. Om det blir penger å tjene på elektrifisering, så snur hvem som helst seg rundt for å få huket tak i de midlene. Det samme vil oljeselskapene gjøre også, som allerede er i gang med å snu seg rundt for å bli noe annet enn hva de i utgangspunktet startet som. 

Kalle K skrev (26 minutter siden):

Det er bra at bransjen har sin egen organisasjon, men å utydeliggjøre hvem de er er mindre bra.

Du prater om folk som så verdier i en bransje vi brukte for å bli den vi er som mennesker nå idag. Uten olje-alderen, så hadde vi vært hvor? De har enormt med kompetanse som de selvfølgelig finner verdi i å videreføre inn i fremtiden med nye andre muligheter for å tjene penger, skaffe jobber og få ting til å gå rundt. 

 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Hybrider gir jo ulempene ved fossilt drivstoff og ikke fulle fordeler ved ren batteridrift. Mer vedlikehold, mer som kan gå galt, ikke særlig reduksjon i utslipp, osv.

Nei, det er helt i bakvendtland. Man for fordelene ved fossilt drivstoff med kort fylletid og lang rekkevidde og med et moderat batteri så får man mesteparten av utslippsreduksjonen.

Toyota har solgt 15 millioner biler med hybrid drivlinje og de har en driftssikkerhet som ligger i toppen. Tenk på det neste gang Teslaen din er på verksted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Kan du forklare kvifor ein liten auke i salet av ladehybridar i Tyskland er kjipt for Elbilforeningen?

At de er kjempemotstander av alle måter å få til utslippsreduksjoner på bortsett fra det subsidiesluket som gir penger i kontigentkassa?

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, uname -l said:

At de er kjempemotstander av alle måter å få til utslippsreduksjoner på bortsett fra det subsidiesluket som gir penger i kontigentkassa?

Kvifor har dei då jobba mykje for avgiftsreduksjonar på ladbare hybridar som faktisk er brukande som det?  (Bransjen prøvde seg jo lenge med "ladbare" hybridar som gjekk tre kilometer på fullada batteri, og automatisk starta eksosmotoren straks det kom ein motbakke, slik dei alltid har prøvd å jukse seg til fordelar.)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, uname -l said:

Kan du nevne én eneste ladehybrid som Elbilforeningen har pekt på og foreslått lavere avgifter? 

Avgifter vert ikkje sett etter bilmerke og modell, men etter eigenskapar ved bilen.  Til dømes vekt og drivstofforbruk.  Sovidt eg veit har Elbilforeningen aldri gått ut med krav om at ein spesiell ladehybrid av eit spesifikt merke eller modell skal ha særskilt avgiftslette.  Det ville vere fullstendig useriøst.  Det trur eg du forstår når du vert vaksen.  Elbilforeningen dei har jobba mykje for å få ned avgiftene på ladbare hybridar generelt, og opp kvaliteten på dei:

https://elbil.no/positivt-at-ladbare-hybrider-far-lavere-avgifter/

https://elbil.no/gode-og-darlige-ladbare-hybrider-phev/

 

Det er i tråd med føremålsparagrafen til Elbilforeningen, som seier:

Foreningens formål er å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.

 

Meir utdjupande om politikken her:

https://elbil.no/elbilforeningens-politikk-for-ladbare-hybrider/

 

(Eg er ikkje medlem av Elbilforeningen.)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (53 minutter siden):

Opel Ampera... tror jeg

En knallgod og banebrytende ladbar hybrid. Største bakdelen med den bilen var at den kom for tidlig. Hverken avgiftsystemet eller kundemassen var klar for den teknologien når den kom. Så den floppet, selv om den ble "Car of the year" i Europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...