Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utlevering av opplysninger om folks bevegelse uten samtykke?


Leo_

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et borettslag der det nå politietterforskes en alvorlig forbrytelse. Politiet har gått fra dør til dør og alle prøver selvsagt å gi matnyttig informasjon. Borettslaget har adgangskontroll på et par av flere parkeringsområder som fordrer bruk av adgangskort som er utstedt personlig. Jeg disponerer en av disse parkeringsplassene med begrenset adgang. Jeg overhørte her om dagen at styret i borettslaget skulle utlevere logg over alle disponenters bevegelser inn og ut av disse parkeringsområdene til politiet i forbindelse med denne etterforskningen. Det er forsåvidt ikke problematisk, men når jeg tenker over det så kan jeg ikke minnes å ha akseptert at min trafikk her loggføres og ev. kan utleveres til en tredjepart uten verken opplysning eller tillatelse.

Jeg lurer på legaliteten av dette, er det virkelig lov å i det heletatt loggføre slik informasjon uten at det opplyses om det, og er det da ok å utlevere slik informasjon som de det omhandler ikke en gang vet eksisterer?

Håper noen med mer juridisk kompetanse enn meg kan dele sitt synspunkt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror informasjonen allerede er utlevert så det er litt sent å prøve seg på å nekte noe. Jeg prøver mer å finne ut om det faktisk er lovlig å akkumulere slik informasjon uten at de det omhandler i det heletatt kjenner til det.

Fram til for noen år siden kunne politiet bruke passregisteret for å finne fram til folk i helt andre sammenhenger enn pass. Jeg var en av dem, jeg kjørte 7km/t for fort forbi en fotoboks med samboers bil og de identifiserte meg via passregisteret (totalt uviktig eksempel), denne praksisen tillates ikke lenger.

Jeg innbiller meg at det muligens ikke er lov å ansamle digitale spor, i alle fall ikke uten at brukere er gjort kjent med at deres spor blir lagret og kan utleveres til en eventuell tredjepart. Jeg håper å finne noe konkret informasjon om dette og skulle det vise seg at denne praksisen er lovstridig bør vel i alle fall borettslaget gjøres kjent med dette slik at de kan ordne opp og kanskje unngå problemer i fremtiden.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...