Gå til innhold

Nei, dette kartet viser ikke hva du må betale i bompenger


Anbefalte innlegg

Men hele strekningen fra Kristiansand til Trondheim vil aldri bli en stor felles nærings- eller arbeidsregion. Ikke engang strekningen Stavanger-Bergen er «liten nok» til å kunne bli en slik region.

Det er å misforstå poenget at man hele tiden snakker om én stor region langs med altfor store deler av ruten. Poenget er at Bergen og Stavanger er hub'er i et belte med maritim industri som strekker seg langs med store deler av Vestlandskysten, og en fergefri E39 vil gjøre transporten mellom disse bedriftene raskere og mer effektiv.

Varetransport fra f.eks. Stord til Bergen, fra Lindås til Os eller Bømlo til Haugesund eller andre mer eller mindre tilfeldig valgte delstrekninger lider i dag under dårlig infrastruktur med liten eller ingen redundans på deler av strekningen og for liten kapasitet på hovedstrekningen. Kapasiteten utfordres ikke bare av antallet ekvipasjer men også av hvilken gjennomsnittshastighet man er i stand til å holde.

Og så er det videre et poeng at infrastruktur ikke bare bygges for å hjelpe eksisterende næringsliv og region, men også for å gi rom for å videreutvikle næringsliv og region. Da kan man ikke bare se på dagens situasjon og regne seg frem til lønnsomhet.

Men; når alt dette er sagt så er det jo nokså akademisk avgrensede regler som gjelder for hva som er lønnsomt og ikke all den tid fagetaten regnet seg frem til at det ikke var lønnsomhet nok i å bygge en rassikker veg og jernbaneforbindelse østover fra Bergen, en strekning som har vært rasstengt MYE de siste årene:

I Hordaland fylke har det vore cirka 173 ras på strekninga Bergen-Filefjell sidan 2006. Av desse var 9 forårsaka av snø, 16 av sørpe, 7 av laus jordmasse, 5 av is (og stein) og 10 av flaum. Resten var steinras.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Enig! La onga betale sin del. ?

Ha ha. Nei, poenget er vel heller at fly blir mye mye dyrere. Sjekk ut reiseutgifter for en familie på fire-fem mennesker, inkl. transport til/fra flyplassene. Du trenger ikke å være et mattegeni til å forstå at bompenger, ferge og drivstoffutgifter for personbil blir lavere (gitt at man uansett er nødt til å eie bilen fra før, riktignok. Skal man regne inn avskrivninger o.l kan det være konklusjonen blir annerledes..?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 timer siden):

Jepp, det viser bare hvor irrelevant det er å sammenligne E39 med en flybillett fra Kristiansand til Trondheim.

Ja, sitter med samme tankene.

Selv om E39 går fra Kristiansand til Trondheim er det ikke primært de som kommer på land fra ferge i Kristiansand og skal til Trondheim som er den dominerende trafikken.

Det ligger store byer som Stavanger, Bergen, Ålesund, Molde og Kristansund langs E39, i tillegg til alle småbyene og tettstedene. Det virker som de fleste på kommentarfeltet så langt ser E39 med "Østlandsbriller", og da kan en gjerne prioritere milliardene for å korte ned kjøretiden med 10 min til Oslo.

Lenke til kommentar
19 hours ago, uname -l said:

faktisk.no "glemte" at vi har en pandemi gående med ekstra høye flypriser. Virker som det ikke er helt tilfeldig hva de glemmer og husker å ta med i sine såkalte faktasjekker. Eller "noen har sagt noe på facebook som vi ikke liker" som hele nettstedet kan omdøpes til.

Sidan faktasjekken skulle sjekke om det var hald i påstanden om at det var billigare å ta fly enn å køyre E39 i sommar, er det vel naturleg å bruke billettprisar for i sommar?

 

Det skal nok uansett godt gjerast å finne billettar frå Kjevik til Værnes til under 260 kroner når som helst, sjølv utan å leggje fritt avreisetidspunkt til grunn (ein fordel med bil).  Verre er det om du i tillegg skal frå Kristiansand til Kjevik og Værnes til Trondheim.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 minutter siden):

Sidan faktasjekken skulle sjekke om det var hald i påstanden om at det var billigare å ta fly enn å køyre E39 i sommar, er det vel naturleg å bruke billettprisar for i sommar?

Sikkert gått an å nevne at man har en unntakssituasjon gående. Ville vært lett å få klemt inn det i en veldig lang artikkel som hadde som hovedformål å fremme faktisk-redaksjonens politiske standpunkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -l said:

Sikkert gått an å nevne at man har en unntakssituasjon gående. Ville vært lett å få klemt inn det i en veldig lang artikkel som hadde som hovedformål å fremme faktisk-redaksjonens politiske standpunkter.

No prøver du å ro deg vekk.  Det løner seg å lese kva påstand dei sjekkar, før du syt over noko som er irrelevant for den påstanden.  Og uansett tidsperiode er eg ganske sikker på at det kostar mindre å køyre frå Kristiansand til Trondheim med bil, raskaste veg, enn å ta fly.  I alle fall når du inkluderer naudsynt reising mellom byen og flyplassen.  Berre flypassasjeravgifta er på 75 kroner + mva.

 

Om du vel å køyre ein omveg, som E39 er, reknar eg med du har ein grunn til å køyre akkurat den vegen.  Til dømes at du skal innom ein eller fleire stader undervegs.  Då må du i tillegg rekne med ein eller fleire mellomlandingar.

 

Edit: Flybuss ein veg kostar 35 kroner i Kristiansand + 184 kroner i Trondheim.  Flybuss + flypassasjeravgift kostar dermed meir enn bompengar langs raskaste rute med bil, so då må du berre finne eit flyselskap som vil betale deg for å fly.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

No prøver du å ro deg vekk.  Det løner seg å lese kva påstand dei sjekkar, før du syt over noko som er irrelevant for den påstanden. 

Nei, dette er ikke å ro seg vekk. Dette er nok et eksempel på at faktisk.no tyr til avansert flisespikking for å kunne ta folk de er uenige med. Budskapet til artikkelen var det generelle prisnivået på bompenger i forhold til fly og "i sommer" var mer av tabloid art som ikke tok hensyn til et plutselig prishopp pga koronoviruset. At de i en veldig lang artikkel med kverulering ikke en gang NEVNTE at deres konklusjon var avhengig av århundrets pandemi er snikete. 

Samme gjaldt sykkelparkering på Storo for en byggevarekjede hvor artikkelen handlet om at Oslo krevde at en større andel av kundene skulle frakte leca-blokker og to-tom-fire på tråsykkel gjennom restriksjoner på bilparkering til fordel for flere sykkelstativ. Faktisk.no hengte seg opp i at det ikke var sånn NÅ, men poenget med artikkelen var butikken ikke så for seg noen fremtid I Oslo om de nye reglene skulle tas i bruk. For eksempel oom de måtte gjoppbygge butikken etter brann. Dette tok ikke de såkalte faktasjekkerne hensyn til i det hele tatt.

Med din notoriske forvrengning av fakta så burde du forresten søke jobb der.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Nei, dette er ikke å ro seg vekk. Dette er nok et eksempel på at faktisk.no tyr til avansert flisespikking for å kunne ta folk de er uenige med.

Om du roar deg ned og tek deg ein bolle, ser du at det er du sjølv som flisespikkar.  Faktisk.no har teke ein påstand og faktasjekka han.  Dei har komme fram til at det ikkje er noko som helst hald i påstanden (jf kartet og heile historia), og du finn ei eller anna flis om at flybillettane er dyrare i år enn i andre år, og overser glatt det faktum at berre flybuss + avgifter overstig bompengane i alle år.

1 hour ago, uname -l said:

Budskapet til artikkelen var det generelle prisnivået på bompenger i forhold til fly og "i sommer" var mer av tabloid art som ikke tok hensyn til et plutselig prishopp pga koronoviruset. At de i en veldig lang artikkel med kverulering ikke en gang NEVNTE at deres konklusjon var avhengig av århundrets pandemi er snikete. 

Konklusjonen er ikkje avhengig av nokon pandemi, nei.  Konklusjonen hadde vorte den same både i fjor og dei kommande åra, med mindre vi får ein situasjon der flyselskapa betaler folk for å fly.

 

Det verkar som om du har eit sterkt ynskje om at Faktisk.no skulle faktasjekka ein heilt annan påstand.  Det kan dei sikkert gjere, det er berre å sende dei framlegg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Om du roar deg ned og tek deg ein bolle, ser du at det er du sjølv som flisespikkar.  Faktisk.no har teke ein påstand og faktasjekka han.  Dei har komme fram til at det ikkje er noko som helst hald i påstanden (jf kartet og heile historia), og du finn ei eller anna flis om at flybillettane er dyrare i år enn i andre år, og overser glatt det faktum at berre flybuss + avgifter overstig bompengane i alle år.

Nå må DU roe deg ned og lære deg å lese. Det eneste jeg skrev var at i innhenting av flypriser så burde faktisk.no NEVNT at disse nå var ekstraordinært høye pga. pandemien. Det gjorde de ikke og ut fra tidligere bedrifter så er det lett å gjette seg til hvorfor. 

Sitat

og du finn ei eller anna flis om at flybillettane er dyrare i år enn i andre år, og overser glatt det faktum at berre flybuss + avgifter overstig bompengane i alle år.

Dette er fullstendig irrelevant.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/20/2020 at 4:28 PM, uname -l said:

Nå må DU roe deg ned og lære deg å lese. Det eneste jeg skrev var at i innhenting av flypriser så burde faktisk.no NEVNT at disse nå var ekstraordinært høye pga. pandemien. Det gjorde de ikke og ut fra tidligere bedrifter så er det lett å gjette seg til hvorfor.

Eg trur dei aller fleste veit at flyprisane er høgare no enn elles.  Lesarane er då ikkje amøbar heller.  Det er null problem å fyll ein artikkel med overflødige og heilt opplagte opplysningar om alt frå oljeprisen til veret, men då vert han berre irriterande å lese.

 

Hovudpoenget er at kartet med prisane er irrelevant og gjeld noko heilt anna enn påstanden det skal underbyggje.  Det seier rett og slett ingenting om bompengar i 2020.  Å gå inn på ein diskusjon om flyprisar er fullstendig irrelevant, sidan fly uansett kostar meir enn bompengane på raskaste rute.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det tar maks 6 timer å kjøre fra Trondheim til Oslo

Med fly: 1 time til flyplass, 1 time venting på flyplass 1 time med fly 1 time fra flyplass, så minst 4 timer
En kan spare 2 timer ved å stresse, så jeg kjørte, med retur neste dag, og da hadde jeg "gratis" bil rundt Oslo

Tok ikke med pris da det ikke er relevant 

Har faktisk kjørt til Kristiansand også, for lenge siden, på ferie via Bø og deretter Tusenfryd, 4 i bilen 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 timer siden):

Eg trur dei aller fleste veit at flyprisane er høgare no enn elles.  Lesarane er då ikkje amøbar heller.  Det er null problem å fyll ein artikkel med overflødige og heilt opplagte opplysningar om alt frå oljeprisen til veret, men då vert han berre irriterande å lese.

Hovudpoenget er at kartet med prisane er irrelevant og gjeld noko heilt anna enn påstanden det skal underbyggje.  Det seier rett og slett ingenting om bompengar i 2020.  Å gå inn på ein diskusjon om flyprisar er fullstendig irrelevant, sidan fly uansett kostar meir enn bompengane på raskaste rute.

Er enig i at pris på flybillett er utenfor scope. Poenget er jo bare at fly normalt sett uansett koster mer. Du kan rett og slett ikke regne med å finne flypriser som matcher kjøre-kost. 

Samtidig er det flaut av Faktisk.no å hente ut en særdeles unormal pris, for så å legge den til grunn for et generelt råd. Når man kommer med generelle konklusjoner, som skal gjelde en hvilken som helst kjøretur, uavhengig av dag, så sier det seg selv at man ikke kan hente øyeblikkspriser. De belage seg på en normal forventet pris! (Selv om den uansett ville ha overgått bom/ferge.)

Jeg hadde ikke forventet at en tilfeldig avis-journalist skulle tatt seg bryet med å innhente snitt-priser. Jeg vet at det haster med å få ut artiklene, og det oppleves nok som unødig heft å kontakte flyselskaper for å få beregnet historisk forventet snittpris. Men så var ikke dette en tilfeldig artikkel sopt i hop for at mediehuset skulle få noen kjappe reklamepenger. Nei! Det var en artikkel fra Faktisk.no. Der skal listen henge mye høyere! De SKAL ikke bruke fantasitall når de kommer med konklusjoner. Så dersom faktisk flypris mellom A og B er viktig for artikkelen, ja da må de innhente dette! (Selv om alle lesere forhåpentligvis forstår at prisen de valgte var koronasmittet.)

Jeg – for eksempel – aner ikke hva normal billettpris er mellom de to byene. Dette er ikke en naturlig reiserute for meg. Derfor har jeg som en kuriositet gått inn på flights.google.com og dykket litt ned i materien. Til min store overraskelse finner jeg massevis av avganger til kr 637,-. Dette hadde jeg virkelig ikke forventet! Ikke tok det meg mer enn fem minutter å finne disse prisene heller ...

Billigste jeg fant, uten å bruke masse tid, var til 577,-. Go figure … ;)

Spoiler

2062020878_Skjermbilde2020-05-21kl_22_53_57.thumb.png.d059b606c25ecf54e2ef4db1470d9b00.png

Over: Før man har valgt avreise-dato, kommer prisene opp. Tar vel ca fem sekunder å innhente denne informasjonen …

Under: Her klikket jeg meg inn på en tilfeldig dato (20. aug). Merkelig nok blir prisen nå noe lavere; kr 577,-. Legg også merke til den kjekke grafen i bunn, som sier at normalen er å betale mellom 890 og 2000 for denne reisen. Igjen; dersom man skal opplyse om flypris, så må man da for #$@!$ benytte dette her – og ikke cherrypicke en av de dyreste mulighetene!

1885925526_Skjermbilde2020-05-21kl_22_52_20.thumb.png.75388b60a4ecff6ce1c8a1acc76892c0.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 20.5.2020 den 14.33):

Sikkert gått an å nevne at man har en unntakssituasjon gående. Ville vært lett å få klemt inn det i en veldig lang artikkel som hadde som hovedformål å fremme faktisk-redaksjonens politiske standpunkter.

Hele premisset for den opprinnelige saken her er at nordmenn "tvinges" til å feriere i Norge i sommer pga situasjonen. Hvorfor skal en da ta beregninger som om det ikke er corona på gang? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (11 timer siden):

Hele premisset for den opprinnelige saken her er at nordmenn "tvinges" til å feriere i Norge i sommer pga situasjonen. Hvorfor skal en da ta beregninger som om det ikke er corona på gang? 

Feil. Premisset handler om ny fergefri E39, og hva kostnaden vil bli når veien står ferdig. Det er flere tiår til.

Premisset er altså langt langt inn i fremtiden, og har absolutt ingen relasjon til Korona!

Endret av qualbeen
Typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...