Jump to content
Redaksjonen.

Nei, dette kartet viser ikke hva du må betale i bompenger

Recommended Posts

Enig. Skal man sammenlikne med fly, så må de innhente gjennomsnittlig pris over tid -- uten Korona!

Stort sett liker jeg arbeidet til Faktisk.no, men dette var slett arbeide. Har de tatt inn sommervikar? 

Skal jeg skrive litt om tema, så sier det seg selv at ingen vet hva kostnadsbildet på å kjøre fergefri E39 blir. Veien er jo ikke laget ennå. Fjord-krysningene er hverken ferdig utredet eller bestilt. Ingen anbudsrunder i havn. Det er stor usikkerhet rundt kostnad!

Stengt tatt er det uansett ikke så viktig hva det vil koste å kjøre Kristiansand-Trondheim langs E39. Ingen kommer til å kjøre hele strekket. Det er både kortere og raskere å kjøre via Oslo og innlandet. Om man så fikk 130-sone på E39, blir innlandet en kjappere vei mellom de to byene 😉

Det lille vi vet av erfaring og prognoser, er at hver fjordkrysning for seg ikke ser ut til å bli rimeligere enn dagens ferge. Vi vil spare mye tid, men samtidig måtte betale noe mer, pr krysning. Private reiser blir det dermed raskere, men dyrere. Transportnæringen har i dag utgifter både til ferge og til sjåfør (lønn pr time), og kortere overfart gjør at de kanskje kan forsvare økt pris pr krysning? Ulempen med at hviletid uansett tilkommer, kommer de seg (heldigvis) ikke rundt. Så langt fra alle er tjent med fergefri overfart.

Personlig ønsker jeg ikke lenger total fergefri E39. Likte egentlig ideen, men så tok jeg en titt på kartet, og satte meg inn i fjordene som skal krysses. Herre Gud!! Dette blir så drøyt dyrt. Se selv! Enorme fjorder skal forseres, både med giga-bruer og -tunneler. Med tanke på hvor mange veistubber som kunne blitt oppgradert for samme pris, så fremstår valget enkelt. Bruk pengene på å ruste opp de veier vi allerede har. Før vi lager nye veier, burde vi sørge for at de vi allerede har fungerer. Etterslepet er for stort!

Edited by qualbeen
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Annonse
uname -l skrev (1 time siden):

faktisk.no "glemte" at vi har en pandemi gående med ekstra høye flypriser. Virker som det ikke er helt tilfeldig hva de glemmer og husker å ta med i sine såkalte faktasjekker. Eller "noen har sagt noe på facebook som vi ikke liker" som hele nettstedet kan omdøpes til.

Ja, men i en bil på slik reise, og spesielt på ferie, er man gjerne flere i samme bil som man kan fordele utgiftene på. 

  • Like 7

Share this post


Link to post

Det koster noe over 900kr i ferge med bil under 6 meter fra Stavanger til Trondheim land E39. I tillegg komme drivstoff og ufattelig lang tid på et ikke for langt strekk. 

 

At fergefri E39 er dyrt er bare visvas. Inntjeningen de neste 50 - 100 år for næringsliv og befolkning forøvrig er vel verdt pengene. Og når det gjelder klimavennlig transport så har vi noe som heter elbiler. Elbiler som kan erstatte alle flyene mellom Sola og Flesland hvis en bygger Rogfast, Hordfast og en skikkelig motorvei. Haken er at en også trener parkeringsplasser i begge ender. Noe politikerne ikke har klart å reflekter seg frem til er en god ting.

 

Biasen her og andre steder hos faktisk.no er direkte flau å se på. 

  • Like 7

Share this post


Link to post

En kan vel også kvitte seg med flyplassen i Haugesund og på Stord om de forsvinner. Kunne dog tenkt meg en artikkel om vei/tog øst-vest.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvis man vil oppleve i Norge i sommer så kjører man ikke E39. Er jo bare skog og asfalt man ser.

Skal man feriere i områder som E39 går igjennom så tar man sideveier slik som Nordsjøvegen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg sjekket begge "lavpriskalenderne" for hele den nesten måneden og fant at billigste tur-retur billett koster 3720 kr. For å få den prisen må man må benytte 3 ulike bestillinger og betalingssystemer på forhånd, takle fire overganger mellom buss og flyplass, kan ikke reise når som helst og får maks 10 kg "liten veske" med seg under setet. Man får hverken 7 seter (til eventuelt medpassasjerer eller bare god plass), hundevis av kg og liter bagasjeplass eller friheten til å reise når man vil. Noen vil sikkert finne det begrensende å ikke ha bil ved ankomst heller.

Siden fly er satt opp som alternativ, så må man gå ut i fra at hensikten med turen ikke er å oppleve stedene langs E39, men bare å komme seg mellom Kristiansand og Trondheim. Dermed burde det være opplagt å velge bort E39 til fordel for E18 + E6/Rv3. Selv en fullt ut fergefri E39 vil neppe kunne konkurrere på tid mot å kjøre via Østlandet. Jeg har kjørt den strekningen selv og takket være bompengefritak og gratis superlading var eneste direkte synlige kostnader maten jeg åt på turen. Ikke noe rådyr mat, men likevel flere hakk over det man kan forvente på en flyreise. Forøvrig en fin tur med mye godt vær, generelt smidig trafikk og noen gode podcast-serier å høre på. Ren nytelse å kjøre bil da. :)

Edited by Simen1
  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Mr.Duklain skrev (37 minutter siden):

Hvis man vil oppleve i Norge i sommer så kjører man ikke E39. Er jo bare skog og asfalt man ser.

Skal man feriere i områder som E39 går igjennom så tar man sideveier slik som Nordsjøvegen. 

Du har med andre ord ikke kjørt E39 fra Stavanger til Trondheim. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
JØI skrev (36 minutter siden):

Det koster noe over 900kr i ferge med bil under 6 meter fra Stavanger til Trondheim land E39. I tillegg komme drivstoff og ufattelig lang tid på et ikke for langt strekk. 

 

At fergefri E39 er dyrt er bare visvas. Inntjeningen de neste 50 - 100 år for næringsliv og befolkning forøvrig er vel verdt pengene. Og når det gjelder klimavennlig transport så har vi noe som heter elbiler. Elbiler som kan erstatte alle flyene mellom Sola og Flesland hvis en bygger Rogfast, Hordfast og en skikkelig motorvei. Haken er at en også trener parkeringsplasser i begge ender. Noe politikerne ikke har klart å reflekter seg frem til er en god ting.

 

Biasen her og andre steder hos faktisk.no er direkte flau å se på. 

Helt riktig at det ikke er billig å kjøre fergeveien i dag. Men hvem gjør det? Skulle jeg på død og liv kjørt mellom Stavanger og Trondheim i dag, hadde jeg valgt den raskeste veien – som inkluderer kun en eneste ferge, og jo tilfeldigvis også er langt langt billigere enn ditt (irrelevante) tall!

Ønsker du videre å dra klimakortet, så lurer jeg litt … Hvor kjapt tror du at du kommer deg frem til Trondheim i fremtiden? Ser du for deg fem timers kjøretur, da, eller? 

Jeg har lest at det tar ca 21 timer å kjøre dagens E39 fra Trondheim til Kristiansand via Stavanger. Noen snakker om at fergefri E39 kan skrelle bort 5-6 timer – andre påstår så mye som opp mot halvert reisetid (!!). Hvorfor det er slik et sprik i tallene, aner jeg ikke. 

Uansett; etappen Stavanger–Kristiansand tar normalt 3.5 timer i dag. Kanskje kan en oppgradering av veien få det ned mot tre timer?

I beste fall blir ny total reisetid halvparten av 21, som er 10.5 timer. Trekker vi fra tre timer, så betyr det at ny estimert kjøretid mellom Stavanger og Trondheim er 7.5 timer. Legger vi en mer nøktern besparelse på «bare» 6 timer til grunn, så får jeg 15-3 = 12 timer. Ender vi opp med enda mindre besparelse, så blir jo regnestykket dertil tristere …

OBS: Det er flere svakheter i utregningen min. Ikke har jeg undersøkt hvilke segmenter som gir kortere reisetid nord- og sør-øst for Stavanger. I stedet tok jeg hele ny kjøretid, og trakk fra et tall jeg i grunn fant på selv (3 timer). Men basert på min modell er det ikke helt urimelig å forvente en kjøretid på mellom 8 og 12 timer for Stavanger-Trondheim. Dersom absolutt hele strekningen bygges ut slik ideen foreligger. 

Jeg håper nesten jeg er på bærtur her – for en kjøretid mellom Stavanger og Trondheim på 8 til 12 timer er da ikke imponerende!? Selv hadde jeg trengt minst to pauser, som betyr at det må legges til 2 x 30 minutter på toppen av det hele. 

Klimaspørsmålet blir da: Hvor mye flytrafikk vil vi egentlig spare? 

PS: Dersom man kommer seg bort fra kysten, kan man i følge Google Maps kjøre Stavanger-Trondheim på 13 timer i dag. Altså ikke langt unna mitt nøkterne anslag på 12 timer. Så jeg håper det anslaget var helt feil fra min side. For vi kan da ikke bruke så mye penger, bare for å korte ned reisetiden med én time? 😲

Spoiler

1325844162_Skjermbilde2020-05-19kl_21_58_17.thumb.png.d8add333aa43b9a788df2fe558146447.png

Flyreiser mellom Stavanger-Bergen er kanskje heller den etappen du burde konsentrere deg om. For her tror jeg nok det kan bli en reduksjon. For all del! Meeeenn .. hvor mange flyr egentlig mellom de to byene i dag? Det går selvfølgelig en del fly, men samtidig er det overhodet ikke en av de mest trafikkerte strekkene. 

Våres mest trafikkerte flyruter går alle ut fra Gardermoen. Folk ønsker å reise Stavanger-Oslo, Bergen-Oslo og Trondheim-Oslo. Selv med fly, som ikke bryr seg om dype fjorder eller smale, svingete veier, er det mot øst vi reiser. Dette er forøvrig ikke unikt for flytrafikken. Se trafikktallene fra veivesenet. Strekningen Bergen-Voss har f.eks. en ODT som overgår Hordfast med 4-5 gangen – eller var det mer? 

Uansett hvor tette bånd vi får mellom Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim (og alle byer og bygder i mellom), så endrer ikke det det faktum at hovedtyngden vil være mot Oslo-regionen. Slik er det bare. Derfor er det både samfunnsøkonomisk og klimaregnskapsmessig mye lurere å satse pengene der. Gode og trygge veier fra hele vestlandsregionen til Oslo er viktigere! Gjerne med en samtidig oppgradering av tognettet! 

Så til de som forfekter klima; dropp sinnsykt dyre fjordkrysninger, og argumenter heller for god vei og bane der folk ferdes! Mot øst. 

PS: Som vestlending er det jo ikke kjekt å innrømme at Oslo er en viktigere by enn andre vestlandsbyer. Jeg skulle gjerne holdt liv i illusjonen om at vestlandet klarer seg helt fint uten Oslo, og at Bergen-Trondheim eller Bergen-Stavanger er som en metropol å regne uten reisebehov mot øst. Men dessverre er jeg litt realistisk. Og jeg klarer å forstå trafikktall. Det er ikke til å komme vekk i fra at gj.snitts-siddisen har flere turen til Oslo enn han/hun har opp igjennom fjord-Norge.

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
JØI skrev (24 minutter siden):

Du har med andre ord ikke kjørt E39 fra Stavanger til Trondheim. 

Har kjørt fra Stavanger til Bergen. Fra Bergen til Trondheim er sikkert helt troppers har ikke kjørt der.  

Share this post


Link to post
Mr.Duklain skrev (2 minutter siden):

Har kjørt fra Stavanger til Bergen. Fra Bergen til Trondheim er sikkert helt troppers har ikke kjørt der.  

Da har du et oppdrag for sommeren ;) Tar du deg tid til et par buer ut fra og tilbake på E39 så blir du tysk bobil i 40km/t og konstant hakeslepp.

Share this post


Link to post
JØI skrev (Akkurat nå):

Under 2 timer Stavanger Kristiansand 
https://www.nyeveier.no/prosjekter/e39-sorvest/

Oy … så bra for de som reiser der.
Men da må jeg oppjustere anslaget mitt med én time. 

Ny «qualbeen-estimert» reisetid blir dermed et sted mellom 9 og 13 timer. Uff. 
 

 

Simen1 skrev (35 minutter siden):

Siden fly er satt opp som alternativ, så må man gå ut i fra at hensikten med turen ikke er å oppleve stedene langs E39, men bare å komme seg mellom Kristiansand og Trondheim. Dermed burde det være opplagt å velge bort E39 til fordel for E18 + E6/Rv3. Selv en fullt ut fergefri E39 vil neppe kunne konkurrere på tid mot å kjøre via Østlandet. Jeg har kjørt den strekningen selv og takket være bompengefritak og gratis superlading var eneste direkte synlige kostnader maten jeg åt på turen. Ikke noe rådyr mat, men likevel flere hakk over det man kan forvente på en flyreise. Forøvrig en fin tur med mye godt vær, generelt smidig trafikk og noen gode podcast-serier å høre på. Ren nytelse å kjøre bil da. :)

Tok meg friheten til å utheve et par setninger fra deg @Simen1. For jeg er kommer til samme slutning selv. Ny fergefri E39 vil ikke hjelpe de som skal kjøre langt. Til det vil innlandet alltid være et raskere og billigere alternativ. 

Share this post


Link to post
JØI skrev (28 minutter siden):

Da har du et oppdrag for sommeren ;) Tar du deg tid til et par buer ut fra og tilbake på E39 så blir du tysk bobil i 40km/t og konstant hakeslepp.

Hehe får i det minste sett mye bra natur da. :) Sparer litt i fergepenger (dog tror jeg bensinutgiftene hadde overtatt for den utgiften). Men min anbefaling er fortsatt å kjøre utenom E39 hvis man har mulighet. Har faktisk kjørt sidenveiene i Agder og Rogaland, og dette er en bedre opplevelse enn å kjøre E39 i de samme fylkene. I Vestland har man masse avstikkere til pene fjorder, slik som Hardangerfjorden. 

Edited by Mr.Duklain

Share this post


Link to post
qualbeen skrev (6 minutter siden):

Tok meg friheten til å utheve et par setninger fra deg @Simen1. For jeg er kommer til samme slutning selv. Ny fergefri E39 vil ikke hjelpe de som skal kjøre langt. Til det vil innlandet alltid være et raskere og billigere alternativ. 

Poenget med fergefri E39 er vell å knyte saman vestlandet til ein nærings og arbeidsregion?

Skal ein berre tenke raskaste veg mellom Kristiansand og Trondheim så er det klart at køyring om austlandet (eller ny veg rett gjennom Jotunheimen er det kortaste alternativet). 

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Småbyer og bygder som ligger nært noen av de store og mellomstore byene E39 svinger innom, vil dra nytte av fergefri E39. Her kan det bli bedre nærings- og arbeidsvilkår. 

Men hele strekningen fra Kristiansand til Trondheim vil aldri bli en stor felles nærings- eller arbeidsregion. Ikke engang strekningen Stavanger-Bergen er «liten nok» til å kunne bli en slik region. 

(På samme måte så inkluderer jeg ikke f.eks. Arendal eller byer sørover mot Kristiansand inn i Oslo-regionen. Ei heller mener jeg at Lillehammer i nord er nært nok hovedstaden til å kunne inngå i en felles nærings/arbeids-region – selv om det sikkert er teknisk mulig å hoppe på et tog og bruke opp mot 5 timer pr dag på å komme seg til/fra jobb i Oslo)

Edited by qualbeen

Share this post


Link to post
The Avatar skrev (25 minutter siden):

Poenget med fergefri E39 er vell å knyte saman vestlandet til ein nærings og arbeidsregion?

Skal ein berre tenke raskaste veg mellom Kristiansand og Trondheim så er det klart at køyring om austlandet (eller ny veg rett gjennom Jotunheimen er det kortaste alternativet). 

Jepp, det viser bare hvor irrelevant det er å sammenligne E39 med en flybillett fra Kristiansand til Trondheim.

Share this post


Link to post
qualbeen skrev (14 minutter siden):

Småbyer og bygder som ligger nært noen av de store og mellomstore byene E39 svinger innom, vil dra nytte av fergefri E39. Her kan det bli bedre nærings- og arbeidsvilkår. 

Men hele strekningen fra Kristiansand til Trondheim vil aldri bli en stor felles nærings- eller arbeidsregion. Ikke engang strekningen Stavanger-Bergen er «liten nok» til å kunne bli en slik region. 

(På samme måte så inkluderer jeg ikke f.eks. Arendal eller byer sørover mot Kristiansand inn i Oslo-regionen. Ei heller mener jeg at Lillehammer i nord er nært nok hovedstaden til å kunne inngå i en felles nærings/arbeids-region – selv om det sikkert er teknisk mulig å hoppe på et tog og bruke opp mot 5 timer pr dag på å komme seg til/fra jobb i Oslo)

Det er vesens forskjell i næringslivet langs E39 fra omtrent Egersund og til Trondheim enn ha som finnes langs E18 mellom Kristiansand og Oslo. Fysiske varer som er avhengige av hav og rask transport. 

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jepp, det viser bare hvor irrelevant det er å sammenligne E39 med en flybillett fra Kristiansand til Trondheim.

Det vil vært riktigere å bruke Sola Værnes. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...